De la sfârșit de 2015 și până acum am testat câteva zeci de mașini despre care v-am scris pe aici cât de bine am putut. Au fost automobile din toate clasele, și pe toate mi-a făcut plăcere să le conduc. Unele au fost de-a dreptul surprinzătoare, în timp ce altele doar s-au adăugat pe lista mașinilor testate, listă ce sper să tot crească în următorii ani.

Au fost și câteva ce mi-au rămas în minte sau mai bine spus în suflet. Sunt acele mașini pe care îți este greu să le înapoiezi la sfârșitul perioadei de test. Însă până acum nici una, dar nici una nu a reușit să trezească atâta emoție precum cea despre care o să vă povestesc în continuare. 

Deși am stat zeci de ore în spatele volanului, cele 4 zile de test au trecut extrem de repede, semn că este 100% adevărată vorba ”timpul zboară când te distrezi”. Ați citit deja titlul, așa că știți că nu este vorba despre vreun Ferrari, Aston Martin, Porsche sau altele din liga supercar-urilor. Este vorba despre o banală Mazda, una ce s-a vândut în milioane de exemplare de-a lungul carierei de 30 de ani, timp în care a devenit cel mai vândut cabrio din lume.

Mazda MX-5 sau Miata, cum mai este cunoscută, trebuie condusă de orice pasionat auto spre a fi înțeleasă. Oricât de tare m-aș strădui eu sau alții să vă facem să o descoperiți, nu vom reuși. Doar după ce cobori plafonul textil și după ce conduci pe un drum cu multe curbe poți înțelege care este rolul acestei mașini în peisajul auto.

Specificații pentru Mazda MX-5 2019 G184 M6

Specificatii Mazda MX-5 2019 G184 M6

Design exterior și interior

Mazda MX-5 2019 Skyactiv G184 M6 interior

A patra generație Mazda MX-5, căci despre ea vorbim, a fost prezentată oficial la sfârșit de 2014, fiind comercializată din 2015. Designul acestei generații s-a detașat cel mai tare față de cel al predecesoarelor, cu toate că proporțiile au rămas în bună parte aceleași.

Ca un roadster veritabil, Mazda MX-5 2019 vine cu o capotă lungă, cu cele două scaune așezate aproape de puntea spate și cu un posterior scurt și ușor ridicat. Raportul dintre lățime și înălțime face ca mașina să pară mult mai joasă decât este în realitate.

Când este privită din față se observă cele mai mari diferențe față de generația pe care Mazda MX-5 2019 o înlocuiește. Farurile sunt mici, ascuțite și duse către extremități. Capota prezintă două nervuri accentuate, ce se unesc cu aripile față evazate.

Aspectul exterior nu este încărcat, totul este păstrat simplu, așa cum Mazda ne-a obișnuit de la prima generație CX-5, când era introdusă filosofia de design Kodo : Soul of Motion. Cert este că Mazda MX-5 2019 arată mult mai bine în realitate, decât în oricare dintre pozele făcute de mine.

La interior avem un layout tipic ultimelor modele Mazda. Simplitate, cu zone clar definite și cu ecranul sistemului de infotainment ce pare mai degrabă o tabletă așezată în mijlocul bordului.

Nu putem vorbi despre o ergonomie exemplară, asta mai ales din cauza spațiului restrâns. Dacă comenzile climatizării sunt bine amplasate, joystick-ul HMI, butoanele de lângă el și rotița de control al volumului sunt un pic cam în spate pe tunelul median, ceva mai greu de folosit. Prioritate a avut poziționarea levierului cutiei de viteze și a frânei de mână. Pe acestea le vei folosi mai des decât comenzile sistemului de infotainment.

Torpedou nu există în locul tradițional, fiind mutat în spatele tunelului median, așezat pe verticală. Acolo este un spațiu suficient de mare spre a primi chiar și două sticle de câte 1 litru, plus alte câteva mărunțișuri. Totuși, alte spații de depozitare nu mai există, cu greu vei găsi loc chiar și pentru un smartphone.

Materialele sunt de bună calitate, cel puțin în partea superioară. Există pe bord chiar piele ecologică cu cusături roșii, întocmai ca cele de pe scaune. Finisările sunt atente, nu am găsit motive de nemulțumire. La fel pot spune și despre asamblare, ce este solidă.

Spațiul spuneam că este restrâns. Chiar și așa însă, eu, cu circa 1.95 metri înălțime, am reușit să mă strecor în mașină. Ba chiar pot spune că am condus și mai bine de 3 ore continuu fără a simți disconfort.

Scaune Mazda MX-5 2019 Skyactiv G184 M6

Deși spațiul pentru mine a fost chiar la limită, scaunele față sunt extrem de bine configurate. Vin cu o susținere laterală excelentă și, chiar dacă nu oferă reglaj pe înălțime, se dovedesc bune pentru orice tip de șofer. Inclusiv soția mea, mai scundă cu peste 30 de centimentri ca mine, nu s-a plâns de poziția de condus. Mi-ar fi plăcut ca volanul să poată fi reglat pe o plajă mai largă, dar nu-i nimic grav nici aici.

Protecția la vânt în cazul meu nu a fost suficientă. Din cauza înălțimii mari, stăteam cu părul mereu în bătaia vântului, dar o persoană de circa 1.80 – 1.85 metri nu ar trebui să fie pusă în aceeași situație. Am observat că pe scaunul din dreapta spațiul este și mai restrâns. Lățimea este clar mai mică în dreptul picioarelor, pe dreapta tunelul median intră mai pronunțat în habitaclu, așadar spațiul acolo are de suferit, iar găsirea unei poziții comode este mai dificilă decât pe scaunul șoferului.

Portbagajul este mic. Nici nu aveam pretenții și nici nu cred că era posibil să fie mai mare de cei 130 de litri. Nu contează dacă plafonul este ridicat sau coborât, volumul portbagajului nu are de suferit, căci nu adăpostește plafonul retractabil manual.

Apropo de acesta, decapotarea mașinii se face manual, la fel ca și acoperirea. Mi se pare cea mai bună soluție în cazul Mazda MX-5 2019, întrucât ambele procese pot fi făcute în numai 5 – 6 secunde, odată ce te obișnuiești cu manevrarea plafonului. Nu este nevoie de mișcări speciale, nu trebuie să te întinzi pe nicio direcție, doar tragi de un mâner și blochezi sau deblochezi un mecanism de închidere.  

Motor și cutie de viteze

Era downsizing-ului se pare că încă nu a început la Mazda. Fără a avea în ofertă motoare pe benzină de cilindree redusă care să primească sisteme de supra alimentare, Mazda a reușit să supraviețuiască. Este adevărat că a introdus o serie de tehnologii reunite sub denumirea Skyactiv, dar fără sisteme turbo la motoarele pe benzină.

Și la Mazda MX-5 2019 avem tot motoare aspirate. Îl poți alege pe cel de doar 1.5 litri cu 132 CP sau te poți duce către cel de 2 litri cu 184 de CP. Noi l-am primit pe cel din urmă, care s-a dovedit senzațional. Nu spun asta fiindcă este printre puținele motoare natural aspirate dintre care mai poți alege, ci pentru că pur și simplu este excelent.

Trage liniar începând de la doar 2000 rpm și nu-și pierde suflul nici la peste 7000 rpm. Nu există explozii de putere, poți începe o repriză rapidă de la mai puțin de 2500 rpm fără nici cea mai mică problemă. Sigur că la acest comportament contribuie masa redusă a mașinii, ce-i permite acesteia să nu pară în niciun moment submotorizată.

Sunetul produs de motor este și el special, să-i spun. Sună rugos la turații mici, ajutat ușor aici și de evacuare, și devine din ce în ce mai ascuțit odată ce acul ajunge către zona roșie a turometrului, ce începe abia la 7500 rpm. Poți urca liniștit către turația maximă, niciodată acest motor nu pare că este pus la grea încercare.

Mazda MX-5 2019 Skyactiv G184 M6

Cutia de viteze este cea mai bună cutie manuală pe care am întâlnit-o până acum. Levierul este mai degrabă un joystick ce-ți permite schimbări cu adevărat rapide. Cursa este extrem de scurtă, iar cuplarea oricărei trepte se face exact, cu feedback excelent. Pur și simplu schimbarea treptelor în Mazda MX-5 2019 este o adevărată plăcere, ajungi să treci în alt raport doar de dragul de a face asta și nu pentru că ar fi nevoie.

Etajarea cutiei este și ea perfectă pentru o astfel de mașină. Primele 5 trepte sunt scurte, așa cum trebuie la o mașină sport. Elasticitatea motorului îți permite să rulezi în treapta a 3-a de la doar 20 km/h și până la peste 100. Treapta a șasea este mai lungă, tocmai bună pentru a rula pe autostradă cu 130 km/h la 3000 rpm.

Ținută de drum, performanțe și consum

Mazda MX-5 2019 Skyactiv G184 M6

Aici e aici! Motorul și cutia de viteze sunt ambele senzaționale și fac o pereche excelentă împreună, dar ținuta de drum este cea care a făcut din Mazda MX-5 cea mai vândută mașină cabrio din lume.

Mașina asta rulează într-un mod unic. Poți merge liniștit prin oraș, când trece fără șocuri evidente chiar și peste gropile mici și pronunțate, dar poți oricând să duci totul la limită pe curbe strânse sau largi, în deplin control și cu multă siguranță transmisă de trenul de rulare.

Nu m-am distrat atât de tare în nicio altă mașină, iar asta este cu adevărat suprinzător dat fiind faptul că Mazda MX-5 2019 nu-ți poate oferi decât maxim 184 CP. Dar nu despre putere este vorba, ci despre cum te simți în spatele volanului. Abia aștepți următoarea curbă, în care direcția grea, ce nu pare asistată, să-ți ofere feedback total despre roțile față.

Pozitie motor Mazda MX-5 2019 Skyactiv G184 M6

Motorul așezat în spatele punții față și scaunele montate cât mai aproape de puntea spate, fac din Mazda MX-5 2019 un automobil perfect echilibrat, pe care îl controlezi fără emoții chiar și când ai trecut peste limite. Mașina asta te face să crezi că ești un șofer mult mai bun decât știai, fiindcă te simți mereu stăpân pe situație. 

Poți opri controlul tracțiunii și te poți distra aruncând spatele mașinii pe o trasă mai largă decât cea a roților față. Supravirarea face parte din experiența de condus a unei Mazda MX-5 2019, însă niciodată nu te ia prin surprindere. Dacă cunoști noțiunile de bază în conducerea unei mașini cu propulsie, atunci distracția este garantată.

Trebuie să repet: Mazda MX-5 2019 este cea mai distractivă mașină pe care am condus-o! Perfect echilibrată, cu un motor suficient de puternic raportat la masa mașinii, cu o cutie de viteze și o direcție geniale, nu ai cum să nu te distrezi.

Performațele oferite de Mazda MX-5 2019 G184 M6 nu sunt demne de un supercar, nici pe departe. Cu 6.5 secunde, accelerația de 0 la 100 km/h este apropiată de cea a unui hot hatch. Viteza maximă la fel. Pentru mine era suficient dacă mașina asta prindea 150 km/h și nu 219 km/h, așa cum scrie în specificații. Asta fiindcă nu am găsit nimic mai anost în Mazda MX-5 2019 G184 M6 decât să rulez cu viteză pe autostradă. Mult zgomot și multe turbulențe de la vânt, doar atât primești când mergi cu viteză pe un drum drept. Abia aștepți să ieși de pe autostradă și să te întâlnești din nou cu câteva curbe.

Consum mediu Mazda MX-5 2019 Skyactiv G184 M6

Consumul mediu anunțat după noile metode de testare WLTP este de 6.9 l/100 km. Cât am obținut eu după mai bine de 700 km rulați? Ei bine, un aproape incredibil 6.8 l/100 km. Și asta în condițiile în care deloc rare au fost momentele în care am stors tot ce putea motorul de 2 litri. Se pare că o greutate redusă, cu o aerodinamică bună și câteva tehnologii grupate sub denumirea Skyactiv chiar fac diferența. Iar de data asta fac diferența în jos, fiind pentru prima oară când am obținut un consum mediu mai mic decât cel din fișa tehnică.

Tehnologie și siguranță

Mazda MX-5 a fost mereu apreciată pentru senzațiile oferite șoferului. Iar asta s-a putut de fiecare dată, printre altele, printr-o greutate redusă. Dacă ai începe să adaugi fel de fel de tehnologii și echipamente de confort și siguranță, nu ai mai putea să oprești acul cântarului la puțin peste 1000 de kg.

Așadar, Mazda MX-5 2019 nu aduce prea multă tehnologie la bord, deși nici nu putem spune că-i lipsesc prea multe dintre cele esențiale.

Sistemul de infotainment este același pe care l-am întâlnit și pe Mazda CX-3. Nu mai repet ceea ce am spus atunci, dacă vreți să aflați mai multe puteți parcurge acea secțiune a review-ului, unde sunt și capturi de ecran din interfața sistemului. În mod clar este nevoie de un upgrade aici, sistemul de pe noua Mazda 3 ar trebui introdus pe toate modelele mărcii.

Dintre echipamentele standard oferite pe cea mai slab echipată Mazda MX-5 2019 G184 M6, anume versiunea Revolution, amintesc: faruri adaptive AFL cu LED, lumini diurne cu LED, jante aliaj pe 17 inch, climatizare automată, scaune încălzite, sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inch și centru de comandă HMI, sistem de navigație, sistem audio premium Bose cu 9 difuzoare (2 difuzoare în tetieră șofer), recepție digitală radio DAB, conectivitate Bluetooth, geamuri electrice, oglinzi reglabile electric și încălzite, oglindă retrovizoare interioară electrocromă, Smart Key – sistem de acces și pornire motor fără cheie, tapițerie din piele, volan, schimbător de viteze și frână de mână îmbrăcate în piele.

Cele de mai sus vin în echiparea Revolution, prima pe care o poți alege în compania motorului de 2 litri cu 184 CP. Peste aceasta mai există și varianta Revolution Top, ce adaugă scaune Sport Recaro, suspensie Bilstein și diferențial cu alunecare limitată (LSD).

Pe partea de siguranță, oricare Mazda MX-5 2019 aduce standard airbaguri frontale și laterale, ABS, EBD (Electronic Brake Distribution), EBA (Electronic Brake Assist), TCS (Traction Control Sistem), DSC (Dynamic Stability Control), HLA (sistem de asistență la plecarea din rampă), sistem de monitorizare presiune pneuri. A doua echipare adaugă pilot automat cu limitator de viteză, următoarea vine standard în plus cu asistență depășire bandă de rulare (LDWS), iar echiparea Revolution, precum cea de pe mașina de test, plusează cu sistem de monitorizare unghi mort (BSM) și sistem de avertizare la deplasarea în marșarier (RCTA). Revolution Top adaugă cameră video marșarier, asistent inteligent de frânare în oraș (Față – Spate), alertă șofer (DAA), sistem de recunoaștere semne trafic (TSR).

Actuala generație Mazda MX-5 a fost testată de către Euro NCAP încă de la lansare, în 2015. După metodele de testare de atunci, a obținut un calificativ de 4 stele. Este greu pentru un cabrio să prindă maximul de 5 stele, așa că aș putea spune că Mazda MX-5 2019 își poate proteja ocupanții suficient de bine.

Preț

Mazda MX-5 2019 Revolution G184 M6 – de la 26.790 euro cu TVA. Dacă punem la socoteală și vopseaua metalizată premium Roșu Soul Crystal, precum cea de pe mașina de test, mai trebuie adăugați încă 670 de euro.

Concluzii

Mazda MX-5 2019 Skyactiv G184 M6

Probabil că am scris de prea multe ori în acest review cuvinte precum ”perfect”, ”excelent”, ”senzațional”, ”extraordinar” și altele asemenea. Însă asta se întâmplă când o mașină nu mai poate fi analizată la rece, fiindcă tocmai ți-a trezit niște emoții precum în copilărie. Te bucuri imediat ce ajungi la volanul unei Mazda MX-5 2019 ca atunci când te urcai pe bicicletă după ce tocmai învățasei să mergi pe două roți.

Asta înseamnă că apoi contează mai puțin spre deloc dacă ai nu știu ce echipamente de confort, dacă mașina este înțesată de sisteme avansate de asistență sau dacă în portbagaj ai loc pentru mai mult de un rucsac. Eu mai tot timpul am mers cu sistemul audio și cu climatizarea oprite și nici nu mi-am aruncat mai deloc ochii spre ecranul de 7 inch din centru. Toate astea au trecut în plan secund când motorul a pornit, când am început să rotesc volanul și când am schimbat treaptă după treaptă în cutia de viteze. 

Așadar, Mazda MX-5 2019 merită să fie pusă mereu lângă adjective fără grad de comparație, fiindcă este o mașină specială, una cum nu credeam că se mai face. Una ce te face tot timpul să zâmbești, să te bucuri de fiecare curbă, de fiecare km în spatele volanului.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru Mazda MX-5 2019 G184 M6:

PRO

  • ținută de drum exemplară, mașina este foarte ușor de controlat la limită, dinamică ridicată și confort mai mult decât suficient;
  • cutie de viteze excelentă, corect etajată pentru o astfel de mașină, cu o cursă scurtă și precisă a levierului;
  • motor rafinat, elastic, cu sunet plăcut, ce oferă suficiente resurse și un consum real foarte bun;
  • direcție exactă, ce oferă mult feedback;
  • scaunele sunt bine configurate, oferă o poziție corectă de condus, multă susținere laterală și suficient confort;
  • coborârea sau ridicarea plafonului textil se face imediat, extrem de simplu și fără efort; 
  • toate cele de mai sus, luate ca un întreg :). 

CONTRA

  • spațiul la picioare pe locul din dreapta este mic;
  • în afară de torpedoul dintre spătarele scaunelor nu mai exsită alt spațiu de depozitare în interior, practic nici telefonul mobil nu prea ai unde să-l pui;
  • sistemul de infotainment merită un upgrade, se mișcă greori, iar rezoluția ecranului este mică.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.