A trecut ceva timp de când am avut la test Mazda2 Hybrid 2024, dar abia acum am reușit să-mi fac timp spre a prezenta cum se cuvine citadina rezultată din colaborarea Mazda și Toyota. Pentru cei care nu știu sau nu și-au dat seama din imaginea reprezentativă a acestui articol, Mazda2 Hybrid este de fapt o Toyota Yaris Hybrid. Cei doi producători niponi au ales să colaboreze pe termen lung încă din 2015, pentru a dezvolta împreună tehnologii pentru vehicule electrice și din zona connected-car, precum și pentru sisteme avansate de siguranță.

Pentru Toyota, faptul că produce pentru alte companii (în special tot japoneze) sau că alege să dezvolte împreună cu alți producători anumite modele, nu este ceva ieșit din comun. Cele mai recente exemple, aparte de această Mazda2 Hybrid, ar fi Suzuki Swace (în fapt o Corolla Hybrid Touring Sports, adică break), Suzuki Across (un RAV4 PHEV deghizat) și Subaru BRZ, cel din urmă fiind de fapt rezultatul unei colaborări în adevăratul sens al cuvântului și nu doar o Toyota cu alte embleme. De fapt, Subaru BRZ și Toyota GT86 / GR86 sunt acum la cea de-a doua generație, ca idee.

În fine, revenind la mașina despre care urmează să aduc detalii mai departe, Mazda2 Hybrid este foarte, dar foarte puțin diferită față de Toyota Yaris actuală. În afară de mici schimbări la partea frontală și de înlocuirea emblemelor Toyota cu unele Mazda, nu am găsit alte diferențe. Totuși, poate un pic surprinzător (sau poate nu) denumirea „Toyota” am găsit-o doar pe plăcuțele de frână și… atât. În rest, nimic care să amintească de Toyota.

Mazda2 Hybrid Homura 2024 cu logo Toyota pe placutele de frana

Specificații pentru Mazda2 Hybrid 2024

SpecificațiiMazda2 Hybrid 2024
MotorAnsamblu full hybrid format din:
motor termic pe benzină cu trei cilindri în linie, cilindree de 1490 cmc, aspirat natural cu putere de 68 kW / 92 CP @ 5500 rpm și cuplu maxim de 120 Nm @ 3600 - 4800 rpm +
motor electric de 59 kW / 80 CP și cuplu de 141 Nm +
baterie Li-Ion de 0.76 kWh (4.3Ah / 177.6V)
Putere totală sistem hibrid 85 kW / 116 CP @ 5500 rpm
TransmisieCutie de viteze automată CVT, tracțiune față
Emisii CO2 WLTP87 - 97 g/km, norma de poluare EURO 6 AP
Consum WLTP3.8 - 4.2 l/100 km – mixt
Performanțe175 km/h viteza maximă
9.7 sec. accelerația de la 0 la 100 km/h
Capacitate portbagaj286 l
Dimensiuni (Lxlxh)3940 x 1745 / 2020 x 1500 mm
Greutate1135 kg

Design exterior și interior

Mazda2 Hybrid Homura 2024 - review

🔺Designul plăcut de la interior este pe alocuri întrerupt de butoane de-a dreptul rudimentare. Pe de altă parte, funcționalitatea este la un nivel înalt.

Actuala generație Toyota Yaris s-a bucurat de mare succes la noi în țară, așa că mai toată lumea o cunoaște deja destul de bine din trafic. Asta înseamnă că Mazda2 Hybrid 2024 va putea trece aproape neobservată, cumva camuflată sub binecunoscuta imagine Yaris. Doar un ochi foarte atent va observa deosebirile dintre cele două modele, care constau în grila față care amintește la Mazda2 Hybrid de alte modele din gama producătorului din Hiroshima. De o parte și de cealaltă a grilei apar și alte elemente schimbate în jurul proiectoarelor de ceață, în timp ce în spate doar zona de la baza barei, cea de culoare neagră, este modificată. 

În rest, va fi greu să deosebești o Mazda2 Hybrid față de sora geamănă. Chiar și așa, cu aceste mici tușe aduse designului exterior și probabil mai ales datorită culorii mașinii de test, acel roșu intens denumit „Formal Red”, și a jantelor negre pe 17 inch, Mazda chiar arată mai sportiv, exact așa cum presupune ADN-ul mărcii.

Aripile ce se profilează în afara caroseriei, ceva mai tare decât te-ai aștepta de la o citadină de volum, contribuie și ele la prezența dinamică. Dar aceasta nu este un atribut strict pentru Mazda2 Hybrid, ci și Yaris arată la fel de dinamic.

În fine, cert este că mașina nu este deloc ternă ca design, ceea ce nu este neapărat ceva normal pentru Toyota, dar care este de așteptat de la Mazda.

La interior, aparte de embleme și inscripții Mazda care le înlocuiesc peste tot pe cele Toyota, chiar nu am găsit deosebiri.

Ce pot spune este că designul dinăuntru nu este nici el banal, dar reușește să aducă la pachet și o funcționalitate și o ergonomie bune. Sunt mici locuri de depozitare atât sub ecranul sistemului de infotainment, cât și pe consola centrală – în fața levierului schimbătorului de viteze, unde este și un pad de încărcare wireless pentru telefon, pe lângă 2 x USB-C și priză de 12V. Mai departe, în spatele levierului cutiei de viteze sunt suporturi de pahare sau sticle de capacitate mică, în timp ce sub cotiera față este un volum corect pentru o această clasă.

Ce nu pot spune că am apreciat este prezența unor butoane cu un design extrem de învechit, demn mai degrabă de anii ’90. Mă refer în special la cele pentru activarea încălzirii în scaune, cu toate că nici întreg layout-ul instalației de climatizare automată pe două zone nu este cel mai modern. OK, sunt de acord că acționarea tuturor butoanelor, inclusiv a celor de pe consola centrală (Drive Mode, TC Off și EV Mode) se va face extrem de rapid și de intuitiv, dar cred că se putea obține aceeași ergonomie și cu un design ceva mai actual.

Scaunele față arată, în schimb, foarte bine, iar asta nu este totul. Vin cu un foarte bun suport lateral și sunt, în același timp, extrem de confortabile. La asta contribuie și reglajele pe plaje largi, care permit o poziție surprinzător de joasă de conducere. Adaugi ajustări ample și pentru volan și nu prea ai cum să nu găsești o poziție ideală de condus în Mazda2 Hybrid 2024.

Totuși, aceste scaune excelente vin și cu ceva dezavantaje, dar numai pentru pasagerii spate. Scaunele față sunt destul de masive și răpesc astfel ceva cam mult spațiu din cel de care ar fi putut beneficia cei de pe banchetă. Aici, loc la picioare este destul de limitat, cum este și pe lățime, dar acolo este normal pentru o mașină de segment B. La cap, la fel, nu aș spune că pot fi așteptări mai ridicate de la un model de clasă mică.

Portbagajul, în același registru. Nu dezamăgește neapărat ca volum, dar nici nu se duce către limitele de sus ale segmentului. Mi-ar fi plăcut o deschidere ceva mai amplă, în special pe lățime, dar, repet, avem în față un automobil de clasă mică, așa că spațiul din portbagaj nu ar trebui să reprezinte ceva esențial pentru un client de astfel de mașină.

Voi încheia cu calitatea de fabricație, care este, din toate punctele de vedere, tipică Toyota. Adică, asamblare extrem de solidă, finisări cel puțin corecte peste tot, dar cu materiale nu dintre cele mai pretențioase. Nici măcar în partea superioară a bordului sau a fețelor de uși nu apare vreo spumă foarte moale. Pe de altă parte, totul lasă o impresie de durabilitate, de rezistență crescută în timp și în fața celor mai abuzive moduri de folosire ale unei Mazda2 Hybrid.

Motor și cutie de viteze

Mazda2 Hybrid Homura 2024 - review

🔺Deși totul arată destul de haotic sub capotă, sistemul hibrid este de o eficiență greu de crezut.

Aici, nu cred că a făcut ceva special Mazda, ci doar a preluat un sistem hibrid dintre cele mai eficiente din piață. Da, am cam spus totul de la bun început, dar nu am cum să pun accent pe asta, mai ales când veți vedea, mai jos, cifrele de consum pe care le-am reușit, fără eforturi.

Grupul motopropulsor de sub capota unei Mazda2 Hybrid 2024 nu este neapărat cel mai silențios, mai ales când motorul termic trebuie să intervină mai serios, adică atunci când apeși mai puternic pe accelerație. În astfel de momente turația motorului crește tare și este menținută acolo de cutia de viteze de tip CVT, iar asta vine și cu zgomot destul de pregnant. Și nici măcar nu este un sunet plăcut. Vorbim până la urmă de un 3 cilindri în linie, așa că nimic liniar sau lipsit de vibrații.

Pe de altă parte, dacă obișnuiești să mergi mai mereu relaxat și să nu abuzezi decât la mare nevoie de accelerație, atunci te alegi cu o rulare extrem de silențioasă și rafinată. Este o mare, mare diferență între momentele în care accelerezi normal sau menții o viteză relativ constantă în oraș și atunci când îi dai talpă, cum se spune.

Trecerile între modurile de funcționare ale sistemului hibrid se fac liniar, fără șocuri. Apropo de modurile de rulare sunt trei la număr, anume strict electric (de cele mai multe ori se pleacă de pe loc doar electric), doar termic sau combinat, când ambele motoare se ocupă de tracțiune. Încărcarea bateriei Li-Ion se face cu fiecare decelerare, dar și când motorul pe benzină nu este supus la sarcini grele, mai exact când toarce constant, să zicem.

Cutie de viteze Mazda2 Hybrid Homura 2024

🔺Nu joystick sau alt fel de comutator pentru modurile de lucru ale cutiei automate de viteze. Nu, Mazda2 Hybrid rămâne fidelă clasicului levier.

Cutia de viteze este una e-CVT, deci nu una clasică cu variație continuă prin curea. De fapt, vorbim despre un angrenaj planetar care combină și distribuie puterea de la cele două motoare, dar care realocă putere și către generator, când este cazul. În funcționare, cutia automată de viteze se comportă întocmai ca una CVT, adică nu există trepte predefinite, nu avem rapoarte fixe de demultiplicare. Așadar, turația motorului termic poate fi ținută constantă, dar mașina accelerează. Ce nu mi-a plăcut neapărat, nu ține de această senzație indusă de cutie, cum că nu accelerezi de fapt, ci faptul că în anumite situații transmisia face cam mult zgomot. Din nou, mă refer la momentele în care accelerezi mai brusc și mai apăsat, așadar pe Mazda2 Hybrid ideal ar fi să o conduci cât mai relaxat.

Ținută de drum, performanțe și consum

Mazda2 Hybrid Homura 2024 - review

🔺Pe cât de jucăușă o face să pară designul exterior, pe atât de vioaie se simte din spatele volanului.

Numai că, în continuarea capitolului precedent, trenului de rulare de sub Mazda2 Hybrid parcă-i cam place și un condus mai dinamic. Suspensia este reglată în purul spirit Mazda, adică ceva mai ferm. Asta se traduce prin filtrarea mai puțin omogenă a denivelărilor din asfalt, de orice fel, dar îl face, pe de altă parte, pe șofer să fie mai implicat. 

Mazda2 Hybrid este extrem de agilă, o simți ușoară și perfect controlabilă la schimbările bruște de direcție ori pe curbele pe care le iei mai curajos. Direcția este și ea asistată atât cât trebuie și îți dă nu doar încredere în mașină, dar te ajută și să te încadrezi perfect pe trasa dorită, printr-un răspuns suficient de exact.

Puntea spate cu bară de torsiune nu reprezintă partenerul ideal în această echipă și este singura care mai provoacă uneori un comportament mai puțin evoluat, să spun. Mașina pare că „țopăie” în unele situații, dar deja sunt prea exigent cu o mașină de clasă mică, una pe care mi-a plăcut mult să o conduc, de altfel.

Performanțele nu se ridică la nivelul ținutei de drum, adică mi-ar fi plăcut o accelerație de pe loc ceva mai brutală, să zic, sau reprize care să te împingă ceva mai tare în scaun. Acum, nu înseamnă că mașina este lentă, nicidecum. Doar că, așa cum deja am precizat, la cât de agilă este Mazda2 Hybrid, un sprint 0 – 100 km/h în circa 7 – 8 secunde ar fi fost precum cireașa de pe tort. Trebuie să te mulțumești însă cu aproape 10 secunde pentru rezolvarea acestei sarcini, în timp ce viteza maximă de 175 km/h, pe de altă parte, mi se pare mai mult decât suficientă pentru acest segment.

Am ajuns și la consum, adică la acel capitol unde Mazda2 Hybrid m-a lăsat mască. Știam de mulți ani cât de eficiente sunt sistemele hibride Toyota și am avut acum ocazia să încerc unul dintre cele mai cele timp de o săptămână, cât am avut Mazda2 Hybrid la test. Ei bine, mergând normal, poate o idee economic prin localități, am prins un consum mediu de numai 4.3 l/100 km după mai bine de 850 km. Iar asta și cu autostradă, și cu drumuri naționale, dar și cu mult București complet sufocat de trafic. Mai mult, am mers și singur, dar și cu toată familia (soție + 2 copii), așa că acest consum mediu pe care l-am obținut de la Mazda2 Hybrid este cu adevărat unul mediu!

Din imaginile de mai sus se poate observa că au fost și trasee pe care am prins consum de sub 4 l/100 km, cu un record de doar 3.3 l/100 km. Și, repet, nu prea am încercat niciodată să bat recorduri, ci doar să nici nu sar calul, cum se mai spune prin popor. Acel consum de 3.3 l/100 km a fost obținut prin trafic urban, atunci când, tot din pozele de mai sus, vedem că mașina a mers nu mai puțin de 88% din timp doar electric! Păi atunci cum să nu consume decât 3.3 l/100 km ?!

În fine, trebuie spus aici că Mazda2 Hybrid recuperează multă energie de la decelerare, energie pe care o pune rapid în bateria Li-Ion și care apoi alimentează uneori și pentru mai bine de 2 km un parcurs complet electric. Este cu adevărat impresionant cum o baterie de numai 0.76 kWh poate susține pentru așa distanțe rularea fără emisii.

Tehnologie și siguranță

🔺Activarea / dezactivarea sau simpla trecere prin meniul destinat sistemelor ADAS se face din butoanele de pe volan, setările fiind integrate printre cele ale panoului de bord și nu în interfața sistemului de infotianment cu ecran tactil de 9 inch.

Actuala generație Toyota Yaris, cea care stă la baza unei Mazda2 Hybrid după cum am precizat deja de mai multe ori, a fost prezentată la nivel mondial încă din 2019, însă versiunea Mazda2 Hybrid și-a făcut debutul în Europa abia în 2022. Am făcut această scurtă trecere în revistă pentru a ne da seama de ce unele echipamente nu sunt poate dintre cele mai noi, cele mai actuale sau avansate. Iată, fiindcă o Mazda2 Hybrid 2024 are pe „dedesubt” o platformă și un model care este deja pe piață de aproape 5 ani.

Asta nu înseamnă că pe versiunile superioare de echipare o Mazda2 Hybrid 2024 duce lipsă de dotări suficiente. Nicidecum! Numai că, tocmai asta e problema, doar pe variante de echipare precum Homura și Homura Plus apar echipamente ceva mai pretențioase, să le spunem. Pe variantele de bază Prime-Line ai, ce-i drept, cam tot ce trebuie pe partea de siguranță și sisteme de asistență, dar ca dotări de confort… nu prea. Am apreciat totuși că încă de la Prime-Line ai climatizare automată pe o singură zonă, cameră video de marșarier și ecran de 9 inch pentru sistemul de infotainment care suportă Apple CarPlay și Android Auto wireless, printre altele.

Dar ce va primi orice client de Mazda2 Hybrid Homura 2024? Destule, dintre care le amintesc pe cele mai importante: jante de aliaj pe 17 inch, geamuri spate și lunetă fumurii, faruri, proiectoare de ceață și tot ce înseamnă blocuri optice spate cu LED, acces și pornire motor fără cheie, tapițerie din material textil cu piele ecologică, climatizare automată pe două zone, scaune față și volan încălzite, geamuri electrice față și spate, oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, oglindă interioară electrocrom, încărcător wireless pentru telefon, sistem infotainment cu ecran de 9 inch și tablou de bord cu ecran de 7 inch integrat.

Apropo de ultimele două, iată cum arată interfața sistemului de infotainment de pe Mazda2 Hybrid Homura 2024:

Și aici mi se pare că pe alocuri nu avem un design prea modern, însă poate mai important de atât este că nu există un lag enervant (deși uneori mai apar întârzieri ceva mai serioase la unele comenzi), că mai toate butoanele virtuale de pe ecranul tactil sunt de dimensiuni corecte și dispunerea meniurilor și a diferitelor setări este logică și suficient de intuitivă.

Ceea ce nu mi-a plăcut însă este că multe (de fapt cam toate) dintre setările ce țin de controlul, de activarea / dezactivarea sistemelor avansate de asistență nu apar în meniul sistemului de infotainment, ci sunt integrate în meniul panoului de bord, anume în cel afișat de ecranul de 7 inch, în jurul căruia au rămas însă și alte afișate digitale, dar nu display-uri.

Panoul de bord cu ecran de 7 inch de pe Mazda2 Hybrid Homura 2024:

Nu doar că este mult mai dificil să ajungi la toate setările ce țin de sistemele de asistență și siguranță, dar acestea sunt dispuse într-un meniu mic, la baza ecranului. În plus, nu sunt informații suficient de clare acolo despre fiecare, doar ceva logo-uri și nici acelea dintre cele mai sugestive. În fine, ideea de a le parcurge pe toate din butoanele de pe volan nu mi s-a părut cea mai bună, mai ales când ai la dispoziție încă de la dotarea de bază un ecran tactil de 9 inch…

În ceea ce privește siguranța pe care o poate oferi o Mazda2 Hybrid, aș aprecia că nu-i nimic în neregulă aici. Spun asta fiindcă în 2020 Toyota Yaris a fost testată de Euro NCAP conform standardelor de atunci și a primit calificativul general de 5 stele, cu 86% pentru protecția pasagerilor adulți, cu 81% pentru protecția copiilor de la bord, 78% la protecția pietonilor și cu nu mai puțin de 85% pentru sistemele de asistență. 

Asta înseamnă că și Mazda2 Hybrid are o bază solidă pe partea de siguranță, mai ales dacă vedem că încă de la echiparea de bază Prime-Line sunt prezente: sistem de control al tracțiunii și stabilității (DSC), asistență la pornirea în rampă (HLA), airbaguri frontale și laterale în față, airbaguri cortină față și spate, limitator de viteză ajustabil (ASL), pilot automat adaptiv, control automat fază lungă, sistem inteligent de asistență la viteză, asistență la frânarea de urgență, frânare automată de urgență, sistem de avertizare la părăsirea benzii + sistem asistență menținere bandă (LDWS / LKA), recunoaștere semne trafic (TSR), sistem alertă șofer (DAA) și sistem avansat de asistență șofer (ADAS).

Până la echiparea Homura se mai adaugă ca sisteme ce țin de siguranță doar sistemul de monitorizare a unghiului mort (BSM), disponibil de fapt chiar de la echiparea de mijloc Exclusive-Line.

Preț

Mazda2 Hybrid Homura 2024de la 27.790 Euro cu TVA. Un exemplar precum cel de test, care practic a avut bifată ca opțiune suplimentară doar vopseaua Formal Red (640 Euro), va costa 28.430 Euro cu TVA. (Prețuri valabile la data publicării acestui review)

Mazda2 Hybrid 2024
3.9 / 5 Gadget Score
Pro
  • design plăcut, calitate înaltă de fabricație, asamblare solidă și senzația că mașina va rezista bine în timp;
  • ergonomie bună la interior și destul de multe spații de depozitare, mai ales pentru o mașină de segment B;
  • ținuta de drum pune accent pe dinamică, mașina este agilă și plăcută la condus;
  • consum foarte bun, eficiență maximă a sistemului hibrid;
  • garanție de 6 ani sau 150.000 km rulați.
Contra
  • unele butoane / comenzi de la interior arată foarte demodat, iar anumite materiale nu au calitatea la care te aștepți în 2024 fie și de la o mașină de clasă mică;
  • chiar dacă la un parcurs relaxat zgomotele de la motor și transmisie nu te deranjează deloc și antifonarea pare bine pusă la punct, când apeși ceva mai tare pe accelerație motorul termic și chiar angrenajele din cutia automată se fac auzite prea tare în habitaclu;
  • preț uriaș.
Concluzii

Acum că am văzut și prețul, nu este foarte greu să trag ceva concluzii. Mazda2 Hybrid 2024 mi-a plăcut, am apreciat-o în special ca design, la cât de agilă și de economică este. Mi-a făcut plăcere să o am la dispoziție timp de o săptămână, cu fiecare zi pot spune că o găseam tot mai potrivită pentru modul nostru de deplasare, al familiei, adică cu drumuri dese și scurte prin oraș. Dar și când era cazul să am nevoie doar eu să mai ajung prin București (locuiesc la circa 70 distanță de capitală) mi-a dovedit că este pregătită și pentru asta, deși nu este evident o mașină de drum lung în care să ai alături mai mult de un pasager. În fine, mi-a plăcut Mazda2 Hybrid, dar asta până am ajuns la preț… Cea mai ieftină pleacă de la puțin peste 22.000 Euro cu TVA, ceea ce este, din partea mea, enorm. Dacă vrei una precum cea de test, adică în echiparea Homura, care nici măcar nu este cea de top, ajungi să plătești circa 28.000 Euro cu TVA pentru o mașină de clasă mică (segment B), ce-i drept hibridă. Vrei să mergi spre o Homura Plus? Atunci pe factură va apărea o sumă mai mare de 30.000 Euro cu TVA! Sincer, este mult prea mult, oricât de bună, de distractivă, de eficientă ar fi această mașină…

Design exterior și interior
Motor
Cutie viteze
Ținută de drum
Performanțe și consum
Tehnologie și siguranță
Preț

Categorii: gautoreviews

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.