Probabil vi se pare destul de ciudat ce am pus în paranteza titlului, așa că vă explic imediat de unde a plecat ideea. Faptul că MINI este un brand auto britanic știm cu toții, la fel cum cunoaștem și că această marcă este deținută de germanii de la BMW. Doar că în cazul Aceman apare în ecuație și China, fiindcă acest model acolo este fabricat. Mai precis, de producție se ocupă Spotlight Automotive, un joint venture dintre BMW și Great Wall Motor. Uzina de pe porțile căreia iese MINI Aceman este situată în Zhangjiagang, Jiangsu, China, așa că acest model reprezintă globalizarea în formă pură.
În fine, din partea mea faptul că avem un MINI construit în China nu reprezintă un minus, ba din contră, având în vedere cât de avansată este industria auto complet electrificată acolo. Practic, pe tot ce înseamnă EV China are un avans evident față de rivalii europeni, iar asta nu este o părere de-a mea, ci un fapt care cu greu poate fi contestat de cineva.
Lăsând deoparte aceste detalii, haideți să vedem cum se prezintă MINI Aceman E, adică versiunea de bază a modelului britanic care este primul din istoria companiei care poate fi ales (deocamdată) strict în versiune full electrică. Vreau să spun că până acum, alte modele MINI puteau fi alese fie strict termice, fie termice sau electrice, dar Aceman este doar sub formă de BEV la acest moment, deci este primul de acest fel din gamă.
Specificații pentru MINI Aceman E (2024)
Specificații Automobil | MINI Aceman E |
---|---|
Sistem propulsie | Motor electric sincron cu putere de 135 kW / 184 CP și cuplu maxim de 290 Nm |
Transmisie | Transmisie automată cu 1 treaptă |
Baterie și Încărcare | Li-Ion, Capacitate 42.5 kWh brut / 38.5 kWh net, tensiune lucru 400V Încărcare DC cu maxim 70 kW Încărcare AC cu maxim 11 kW |
Emisii CO2 WLTP | 0 (zero) |
Consum mediu WLTP | 14.1 - 14.7 kWh/100 km |
Autonomie WLTP | 299 - 309 km |
Performanțe | 160 km/h viteză maximă limitată electronic 7.9 sec. accelerație de la 0 la 100 km/h |
Capacitate portbagaj | 300 l |
Dimensiuni (Lxlxh) | 4079 x 1754 / 1991 x 1514 mm |
Greutate | 1720 kg |
Design exterior și interior

Atunci când am văzut pentru prima dată MINI Aceman în prezentările de presă, în imagini sau video, nu mi s-a părut a fi prea atractiv. Da, este un MINI, are tot ce-i trebuie să nu fie confundat cu altceva, dar nu mi-a atras atenția cu ceva anume.
Numai că MINI Aceman este una dintre acele mașini care în realitate arată mult mai bine decât când se lasă descoperit virtual. Acum nu spun că este vreun exemplu de urmat, că designul este de-a dreptul senzațional, dar cumva când ai ocazia de a-l vedea mai de aproape sau de la depărtare observi anumite linii și detalii care par bine integrate în ansamblu. Că-ți place sau nu este o chestiune de gustibus, evident…
Așa cum am spus deja, apartenența în familia MINI este evidentă, înrudirea nu poate fi pusă sub semnul întrebării. De la blocurile optice față, la grilă, la modul cum sunt integrate geamurile, la oglinzi și până la stopuri, totul îți transmite că ai în față un MINI autentic. Apropo de faruri și blocurile optice posterioare, din meniul mașinii poți alege câte trei moduri de iluminare pentru luminile de zi, respectiv pentru luminile spate de noapte. Dacă sunteți atenți puteți descoperi toate cele trei moduri din imaginile de mai jos:











Sunt destul de multe detalii la exterior care merită menționate, eu o să atrag atenția asupra jantelor cu design inspirat de cele ale raliurilor din anii `80. Din partea mea, aceste jante se potrivesc de minune, având și o nuanță ușor aurie care contrastează plăcut cu culoarea caroseriei. În plus, vedem cu roșu aprins pe jante inscripțiile și în centrul logo-ul John Cooper Works, care aici are strict rol estetic, mașina de față neavând vreo legătură cu edițiile care sunt mereu cele mai performante ale gamei.
La interior, avem din nou aceeași ambianță tipică MINI, Aceman fiind un exemplu al caracterului britanic extrovertit. Sunt multiple elemente de design care nu sar neapărat în ochi, ci pe care le vei descoperi treptat (brațul vertical al volanului este d efapt o curea tensionată, o curea textilă este așezată pe bord, în dreptul centrului volanului ș.a.). Însă, în contrast cu aceste detalii, vei remarca din prima uriașul ecran circular din centrul bordului, o reinterpretare modernă a primului MINI din istorie. Oricum, sunt multe de descoperit ca design interior și, chiar dacă am multe fotografii pentru voi, tot mai sunt destule elemente pe care nu le-am putut acoperi.







Cert este că layout-ul nu doar că este complet altfel față de orice alt interior auto actual, dar are acel ceva care nu are cum să nu te impresioneze. La fel ca la exterior, poate să nu-ți placă, dar asta nu înseamnă că nu este o abordare unică, curajoasă, dar, în același timp, extrem de reușită. Eu recunosc că mi-a plăcut enorm acest interior, că îl consider unul dintre marile puncte de atracție ale mașinii.
Mai mult, materialele și finisările, construcția la modul general, sunt de nivel premium, fără discuție. OK, mai găsim și plastic tare destul de mult, dar nu este neapărat din cel care pare că se va zgâria ușor, care nu va trece testul timpului.
Scaunele, pe cât de neconvenționale ar putea părea ca desing, pe atât de bine configurate sunt. Și mă refer aici atât la cele față, care aduc un suport lateral adecvat (care vom afla cât contează mai jos), dar care sunt și confortabile, cât și la banchetă, care, deși are un spătar o idee cam prea puțin înclinat, asigură o ședere comodă.



Am fost surprins de nivelul de spațiu din față, eu la cei 1.95 metri înălțime mi-am găsit poziția ideală în spatele volanului, cu mult, foarte mult loc la cap. Pentru o mașină de segment B (poate B+ să zicem) este foarte bine. Adevărat că atunci când am reglat scaunul șoferului pentru mine, pe banchetă în spatele meu nu mai era loc decât pentru un copil de maxim 10 – 12 ani, dar eu nu reprezint nici pe departe media de înălțime…
Portbagajul este conform cu cel pe care îl aștepți în clasa mică, cei 300 de litri sunt suficienți aici, dar din păcate nu există și deja celebrul „frunk” – portbagaj frontal, sub capota față, așa cum există la multe EV-uri. Așadar, cablurile atât de necesare unei mașini electrice vor trebui să stea mereu în portbagaj, deci vor ocupa ceva volum din cei 300 litri.
Motor și cutie de viteze

Acest capitol este mai mereu mai scurt la un EV, fiindcă motoarele electrice nu fac zgomot (poate doar un pic, dar oricum este mai mereu la fel), nu vibrează, nu au plaje preferate de turații în care să „tragă” diferit, așa că nu prea ai ce să adaugi din plin pe aici.
În cazul MINI Aceman E, adică versiunea de bază a crossoverului britanic, motorul dezvoltă 135 kW / 184 CP și un cuplu foarte bun, de 290 Nm. Motorul amplasat pe puntea față, pe care o și antrenează în exclusivitate, reacționează extrem de rapid la orice atingere a pedalei de accelerație și face din MINI Aceman E un automobil care se simte mai puternic și mai ușor decât este.
Legat de cutia de viteze, nu am ce să adaug, fiindcă nu există la un EV (doar foarte puține EV-uri au rapoarte de demultiplicare care se pot schimba, Porsche Taycan fiind singurul pe care îl cunosc eu cu 2 trepte,dar și acelea valabile doar pentru puntea spate…).
Ținută de drum, performanțe și consum

La modul cum se așează pe drum, Aceman E este, din nou, un MINI cu acte în regulă. Din primii metri descoperi o agilitate cu care puține mașini se pot lăuda. Ajută din plin și ceea ce spuneam mai sus despre cum este pusă mașina în mișcare de motorul electric, adică instant. Numai că degeaba pleci tare de pe loc și continui să accelerezi cu avânt până pe la 100 – 110 km/h dacă trenul de rulare nu ajută. Ei bine, suspensiile rigide, care nu permit oscilații ample ale caroseriei, ba din contră, le țin excelent sub control, fac din MINI Aceman E o mașină extrem de plăcută la condus, una care te implică, care te face să fii mereu în priză, cum s-ar spune. Iar la asta contribuie și direcția, optim asistată și care transmite multe din ceea ce fac roțile față, te ține perfect conectat cu mașina.
Da, este adevărat că suspensiile rigide nu vor fi pe placul tuturor, dar dacă nu te-ai interesat de la bun început despre cum se „așează” pe drum un MINI, atunci este numai vina ta. Pe de altă parte, deși mașina nu este cea mai confortabilă pe niciun fel de denivelări, asta nu o face deranjantă. Poate doar dacă mergi continuu timp de zeci de minute pe drumuri pline de gropi să te obosească, altminteri suspensia lucrează rafinat, nu te zguduie exagerat și nici nu scoate aproape niciun zgomot de la articulații.
Performanțele sunt bune, mai ales pentru o mașină grea de puțin peste 1.7 tone la gol și cu „doar” 184 CP. Numai că această putere, dar mai ales cuplul de 290 Nm sunt puse pe asfalt instant. Astfel, nu de puține ori ești împins cu putere în scaun, indiferent dacă pleci de pe loc sau în cazul reprizelor cu începere de până la un maxim de 60 km/h. Până la astfel de viteze, de fiecare dată când împingi accelerația la podea, ești surprins de cât de bine răspunde mașina.
La consum, cifrele din fișa tehnică, cele care sunt valabile pentru un parcurs tipic WLTP, pot fi atinse, dar nu sunt neapărat cele medii. Am mers prin Bucureștiul extrem de aglomerat de decembrie fără să fac excese și chiar anticipând traficul, deci folosind cât de tare recuperarea energiei de la decelerare și am prins un consum mediu apropiat de cel WLTP, adică circa 14.5 kWh / 100 de km. Dar, bucurându-mă din când în când de cum rulează mașina, de cum reacționează pe accelerare, la finalul testului am văzut în bord un consum mediu de 18.2 kWh / 100 km, foarte apropiat de cel de 18.3 kWh de când fusese ultima dată resetat computerul de bord, adică pe ultimii aproape 800 de km.


Din partea mea, la cum m-am jucat cu mașina și ținând cont că am mers și pe autostradă destul de mult (dar cu circa 110 – 120 km/h în medie) consumul mi se pare bun spre foarte bun. Raportat la capacitatea netă de 38.5 kWh a bateriei, acest consum de circa 18 kWh / 100 km s-ar traduce într-o autonomie de circa 220 km, ceea ce este cam departe de autonomia WLTP declarată. Evident că dacă vei folosi MINI Aceman E îndeosebi în oraș, cu multe decelerări care să încarce bateria de fiecare dată, autonomia va fi mai bună. Mai mult, consumul de circa 18 kWh / 100 km obținut de mie a fost pe timp de iarnă, cu temperaturi medii de 5 – 6 grade Celsius, cu căldura mereu pornită pe 22 grade Celsius și de multe ori (la plecare, cel puțin) cu scaunele față și cu volanul încălzite pornite.
Pe încărcare, MINI Aceman E nu stă cel mai bine, cel puțin nu din punct de vedere al puterii maxime pe DC cu care mașina se poate încărca. 70 kW nu reprezintă nici pe departe un record, dar, din ce am testat eu, mașina reușește să tragă bine curent de la stațiile rapide. Am încărcat MINI Aceman E la o stație de 50 kW, de pe la 20% până la 82% în doar 32 de minute, ceea ce semnifică o putere medie de circa 45 – 46 kW, deloc rău. Se pare că la o stație cu putere DC de minim 70 kW, MINI Aceman E poate încărca intervalul 10 – 80% în doar 29 de minute, ceea ce cred că este perfect fezabil.
Tehnologie și siguranță

Fără discuție, cel mai impresionant element de tehnologie de la bordul MINI Aceman E este sistemul de infotainment, iar aici mă refer nu doar la excelentul ecran circular OLED de proveniență Samsung cu diametrul de 240 mm, ci și la interfața din spatele acestuia. Din partea mea, acest sistem de infotainment poate reprezenta pentru mulți clienți indeciși elementul care să ducă decizia de cumpărare în favoarea MINI Aceman E. Poate părea prea mult ce afirm, dar trebuie să te joci măcar preț de câteva minute cu ecranul OLED și cu tot ce apare pe acesta ca să înțelegi perfect ce vreau să zic.
Pe lângă culorile intense și contrastul infinit, tipice unui panoul OLED, este vorba despre cum rulează totul, despre tranziții între ecrane, despre cum sunt integrate toate meniurile pe suprafața rotundă… Ar fi multe de spus, mai ales că sistemul de operare se bazează pe Android Automotive versiunea 9, dar cu o interfață tipică MINI, intens adaptată acestui brand. Nu amintește de nimic altceva din industrie, iar modul în care se schimbă totul în funcție de ce stil de afișaj alegi, dintre cele 8 MINI Experience Modes disponibile, este senzațional. Da, chiar mi se pare unul dintre cele mai interesante sisteme de infotainment disponibile pe oricare dintre mașinile testate, un adevărat punct de atracție al mașinii.
Interfața sistemului de infotainment de pe MINI Aceman E:




































Nu mai vorbesc despre multitudinea de aplicații pe care le poți instala direct pe sistemul multimedia, deși, cei care doresc, pot recurge și la Android Auto sau Apple CarPlay. Din partea mea, nu prea este nevoie, în special pentru că inclusiv navigația pare că este la bază Google Maps, cu date live din trafic și cu multe alte informații. Dar, aș folosi îndeosebi navigația integrată pentru modul de realitate augmentată integrat. Ce înseamnă asta, că atunci când setezi o destinație, în momentul în care trebuie să schimbi direcție sau fie și doar banda de mers, pe ecranul circular apare o imagine reală preluată de camera frontală a mașinii peste care sunt aplicate săgeți și linii virtuale direct pe șosea, care să te ajute să te încadrezi la fix pe banda / direcția care trebuie. Este cu adevărat folositor în intersecții complicate sau pe drumuri pe care benzile se despart mai puțin intuitiv pentru cel de la volan.
În fine, ce trebuie să rețineți este că sistemul de infotainment de pe MINI Aceman E este de senzație, deși mă cam repet, se pare…
Ca alte tehnologii interesante, merită amintită și posibilitatea de a seta cheie virtuală, gen să folosești propriul telefon pentru acces în mașină și apoi pornire motor. Nu doar că poți folosi telefonul tău, dar poți trimite cuiva, la nevoie, direct pe WhatsApp, de exemplu, acces să deschidă și să pornească mașina prin propriul smartphone. Este foarte util, sincer, să ai această opțiune, recunosc că aș fi avut nevoie de mai multe ori la propriile mașini pe care le-am deținut de-a lungul timpului.
Ce aș putea reproșa pe partea de tehnologie ar ține de lipsa aproape totală a unor comenzi fizice. Da, din păcate inclusiv reglarea instalației de climatizare se face de pe ecranul circular, ceea ce nu este tocmai ergonomic când ești la volan.
Standard, pe MINI Aceman E nu primești prea mult. Din punct de vedere al dotărilor pe care le primești pe un MINI Aceman E cu Pachet Clasic Trim și Pachet L, amintesc jante pe 17 inch (nu precum cele ale mașinii de test, acelea erau speciale, puse pentru pneurile de iarnă), faruri LED cu asistent de fază lungă, plafon panoramic din sticlă, sistem de acces Confort, sistem de navigație MINI cu realitate augmentată și MINI Experience Modes, Head-Up Display color, cu informații extinse, sistem audio Harman Kardon (nu este ceva special…), încărcare wireless smartphone, scaune încălzite față, volan încălzit, climatizare automată pe două zone și alte câteva.

Ca siguranță, MINI Aceman E se prezintă bine încă din dotarea standard, cu suficiente sisteme ADAS avansate integrate, precum Lane Departure Warning, Speed Limit Info, Manual Speed Limit Assist, Cruise Control cu funcție de frânare, Front Collision Warning cu intervenție la frânare, Evasion Assistant și Parking Assistant. Prin pachetul Driving Assistant Plus mai apar Lane Assistant cu asistare automată a direcției și Parking Assistant Pro (include 12 senzori de parcare și 4 camere video, cu vizualizare 3D) care permite parcare complet automată în diferite scenarii, inclusiv din afara mașinii, prin intermediul smartphone-ului.
Preț
MINI Aceman E – de la 33.737 EUR cu TVA. O mașină echipată precum cea de test ajunge la circa 42.700 EUR cu TVA (prețuri valabile la data publicării acestui review și care nu includ oferte și nici nu au scăzute eventuale ecotichete Rabla Plus).
- interior unic, ambianță extrem de plăcută, materiale și finisări demne de segmentul premium, peste așteptări;
- deși nu ar părea din cifre, mașina este agilă, accelerații și reprize rapide, mai ales până la viteze de circa 70 - 80 km/h;
- ținută de drum sportivă, mașina este extrem de plăcută la condus, totul răspunde precis în urma comenzilor date de șofer;
- sistem de infotainment de senzație, ecranul circular OLED este superb, interfața rulează și arată în mare fel, iar opțiunile sunt extinse, ca și posibilitățile de a instala diferite aplicații;
- preț de bază bun, mai ales raportat la calitatea de fabricație de nivel premium și la prețurile practicate actualmente în segmentul de volum, prin comparație.
- suspensia fermă, care induce comportamentul sportiv, s-ar putea să nu fie pe placul tuturor, și mă refer aici în special pe placul pasagerilor care își doresc ceva confort în timpul călătoriei;
- autonomie destul de limitată, la fel și puterea maximă de încărcare;
- fără a bifa măcar un pachet opțional, dotările de bază sunt destul de limitate.
MINI Aceman E este o mașină pe care trebuie să o conduci ca să o poți înțelege pe deplin. Este foarte plăcută din spatele volanului, mai ales dacă ești un șofer care apreciază o ținută de drum eminamente sportivă, cu răspuns precis la orice comenzi. Designul exterior poate nu-i va convinge pe toți, dar înăuntru se schimbă totul, cu o ambinață unică și cu finisări și materiale demne de segmentul premium. Aș spune că din acest punct de vedere, MINI Aceman E vine la un preț competitiv, cumva în zona de 30.000 de Euro puține mașini se pot lăuda cu așa calitate de fabricație. Revenind la plusuri, mai amintesc excelentul sistem de infotainment, care nu doar arată senzațional, cu marele ecran OLED circular, dar care și rulează impecabil și este plin de opțiuni și aplicații. Autonomia nu este atuul mașini, dar sunt și alte versiuni cu baterii ceva mai mari, deci dacă ai nevoie des să mergi și la drumuri lungi cu MINI Aceman te poți orienta spre celelalte modele din gamă. În fine, recunosc că MINI Aceman E a fost o surpriză mai mult decât plăcută și le recomand celor interesați de un EV de lifestyle să meargă la un test cu acest model.

























