Primul test cu MINI pe care l-am realizat pentru Gadget.ro a fost cu un Countryman de tip plug-in hybrid. Acum a venit rândul versiunii cu 5 uși a mașinuței emblematice ce a renăscut sub tutela celor de la BMW, după 2000 fiind lansat MINI-ul modern. Bavarezii au reușit să reinterpreteze succesul inițial prin păstrarea principalelor caracteristici ale automobilului lansat pentru prima dată în 1959.
Lăsăm istoria și ne îndreptăm către analiza unui MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic pe care l-am testat la început de februarie. Vorbim despre versiunea cu facelift operat în 2018, a celei de-a treia generații MINI ce a început a fi comercializată din 2014.
Specificații pentru MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic
Design exterior și interior
Designul unui MINI actual este, din punctul meu de vedere, unic, original 100%. Nu cred că există model de la alt constructor ce ar putea fi confundat cu un MINI modern. Toată lumea recunoaște un MINI când îl vede, așa că și în cazul versiunii prezentate azi s-a păstrat aspectul inaugurat în 2001, cu prima generație MINI de când sunt sub umbrela BMW.
Au fost operate desigur multe îmbunătățiri tehnice, însă desingul pare că nu a suferit mari ajustări. Sincer, nici nu a r fi avut nevoie, MINI a primit de la bun început un design atemporal, pare la fel actual ca atunci când a fost prezentat inițial.
Versiunea MINI hatchback cu 5 uși nu se deosebește cu mult față de cea cu 3 uși. În fapt, până la linia montantului B, unde de data asta apar portierele spate, nu avem diferențe. Nici când privim din spate un MINI cu 5 uși nu-l vom putea deosebi de unul în 3.
Este adevărat că lungimea mai mare cu 161 milimetri și ampatamentul cu 72 milimetri mai mare strică ușor din aspectul curat al unui MINI clasic, cu 3 uși. Totuși, avantajele date de accesul mai ușor către bancheta spate și de spațiul de acolo ceva mai mare și din portbagaj, ar putea să conteze deciziv pentru unuii clienți.
În rest, MINI Cooper 5-Door păstrează intact caracterul ce i-a adus atâta succes. Sunt multe detalii la exterior ce atrag involuntar privirea către ele. Stopurile cu design ce amintește în mod evident de steagul Union Jack ar fi doar uul dintre exemple.
Apoi, dacă este bifat pachetul John Cooper Work, ca la mașina de test, apar și mai multe elemente distincte față de un MINI standard. De la bara față cu design mai agresiv, la spoilerul masiv de pe haion și până la jantele pe 17 inch în nuanță închisă, este clar că ai în față un MINI ceva mai special. Dungile albe de pe capotă, ce se asorteză perfect cu vopseaua de pe acoperiș și de pe carcasa oglinzilor retrovizoare, contribuie și ele din plin la crearea acestui exterior unic.
Iar această senzație se păstrează și chiar se accentuează atunci când admiri interiorul. Multe sigle John Cooper Works pe aici, fiecare semnalează elementele care au beneficiat de tratament cosmetic.
Volanul, pragurile interioare, zona pedalierului, dar mai ales scaunele față atrag atenția asupra faptului că nu ai de-a face cu orice MINI. Pachetul John Cooper Works creează o atmosferă interioară și mai specială, cu toate că nici un MINI standard nu am putea spune că este banal. În nici un caz.
Mai totul la interior este desenat cu linii curbe, foarte rar vei găsi o muchie dreaptă. Unii ar putea spune că designul interior este prea încărcat, mie recunosc că mi-a plăcut. Este altceva. Chiar și după 3 zile de test, tot mai găseam câte ceva care să-mi placă, ceva pe care încă nu-l descoperisem.
Despre spațiul interior. Scaunele față nu doar că arată senzațional, dar sunt și foarte confortabile și, în același timp, cu un suport lateral excelent. Multiplele ajustări, inclusiv pentru lungimea șezutului, te asigură că-ți vei găsi o poziție corectă de condus, indiferent de gabarit. Spațiu este din plin pe toate direcțiile, ceva la care probabil nu te aștepți.
Unde nu s-au putut face minui este pe bancheta spate. Acolo, deși sunt 3 locuri, cu greu vei înghesui doi adulți. Spațiul este restrâns pe orice direcție și recomnadat ar fi ca acolo să ajungă doar copii. Și, cu toate că avem portiere spate, acestea au dimensiuni foarte mici, așa că și accesul este greoi. Nici fixarea unui scaun de copil nu este mai ușoară din această cauză.
Portbagajul, în schimb, este în limite normale pentru această clasă, cu 277 litri nu-i rău. Forma este practică, iar rabatarea banchetei îți permite să transporți și obiecte destul de voluminoase, la nevoie.
Motor și cutie de viteze
Când am coborât în garajul subteran al celor de la BMW România spre a prelua mașina, am observat din prima pachetul John Cooper Works. După ce am deschis portiera și am văzut scaunele, volanul și pedalierul am crezut că am nimerit jackpot-ul și că mă voi distra de minune cu un MINI Copper S John Cooper Works, adică cam cu cel mai tare MINI.
Am pornit apoi motorul și am fost trezit la realitate de sunetul ușor rugos al celor 3 cilindri. Am realizat că nu era vorba despre motorul de 2 litri cu 4 cilindri în line, ci de agregatul de 1.5 litri. Mai rămânea doar să aflu în ce versiune de putere este.
Până la ieșirea din garaj nu am avut cum să calc pedala e accelerație la podea. Imediat după, urmează un drum drept de câteva sute de metri. Acolo mi-am dat seama că aveam motorul în varianta sa cea mai puternică, adică cea de 136 CP dezvoltați între 4500 și 6500 rpm. Nu era mult, dar, așa cum aveam să descopăr pe parcurs, cuplul de 220 Nm disponibil de la 1480 până la 4200 rpm era mai important în a mișca MINI-ul.
Motorul trage bine pe toată plaja de turații, chiar dacă explozia de putere o simți cam de pe la 3000 rpm până la aproape 6000 rpm. În condus sportiv, ca să scoți tot ce poate motorul, în această zonă trebuie să ții acul turometrului.
La mers normal, motorul toarce liniștit chiar și la mai puțin de 2000 rpm, fără vibrații. Sunetul este plăcut, ușor rugos, și doar în sarcină se face auzit înăuntru.
Spuneam că cuplul de 220 Nm este cel care contează, iar asta este evident în funcționarea cutiei automate cu dublu ambreiaj și 7 trepte. Aceasta nu schimbă sus în ture decât în mod Sport și doar când accelerația este călcată serios. În rest, schimbă și la 2000 rpm, iar asta nu însemnă că simți mașina greoaie vreu moment.
Tot cuplul mare (pentru masa, dimensiunile și clasa mașinii) a permis o etajare lungă a celor 7 trepte. Dacă primele 3 sunt ”normale”, următoarele sunt din ce în ce mai lungi, ajungându-se ca la 130 km/h, în treapta a șaptea, acul turometrului să stea la numai 2200 rpm.
Cutia schimbă repede, chiar foarte rapid în modul Sport. Este în același timp confortabilă, nu am simțit șocuri decât rar la plecarea de pe loc și mai ales atunci când treceam rapid din R în D. În rest, o cutie plăcută în exploatare ce se potrivește foarte bine cu motorul lui MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP.
Mi-ar fi plăcut padele la volan pentru momentele în care treci cutia pe mod Manual. Nu poți schimba în acest caz decât din levier.
Ținută de drum, performanțe și consum
MINI-ul original era una dintre cele mai dinamice mașini ale acelor vremuri, fiind extrem de apreciată pentru acest comportament. BMW a înțeles că trebuie să profite de asta și a înzestrat toată gama MINI cu o dinamică excelentă.
Exemplarul de test a primit suspensie adaptivă și opțiune MINI Driving Modes ce permit șoferului să aleagă dintre 3 moduri de conducere: Sport, Normal și Eco. Trebuie să înțelegeți că în niciunul dintre moduri MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic nu este în primul rând confortabil. Din contră, suspensia este tare, totul fiind jucat pe cartea dinamicii. Totuși, nu este vorba despre un comportament atât de rigid încât să devină enervant. Suspensia reușește să absoarbă suficient de rafinat orice fel de denivelare, fără a fi vreodată, repet, confortabilă cu adevărat.
MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic este extrem de plăcut de condus, mai ales dacă ești tipul dinamic. Treci mașina în mod Sport, la fe și cutia, și te vei distra de minune. Trenul de rulare reușește să se agațe de fiecare strop de grip pe care îl pot oferi anvelopele. Limita de aderență este de multe ori dincolo de tupeul șoferului. Când depășești totuși limita, totul se petrece cursiv, intuitiv, fără bruscări. Senzația de siguranță și control total la volanul lui MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic este mereu prezentă.
Mașina este extrem de stabilă pe trasă, chiar și la viteze mari. Suspensia spate independentă multi-punct este cea care face aici diferența. Nici nu știu, sincer, câte mașini mai propun asta în clasa mini. Nu cred să mai fie și alta.
Ce nu mi-a plăcut deloc la acest MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic a fost izolarea fonică. Dacă sunetele de la motor nu se aud decât în sarcină și la turații mari, zgomotele de rulare, în special de la pneuri sunt prea ridicate. Putem spune că de vină ar fi putut fi anvelopele de iarnă, ce se prea poate să fie ele foarte gălăgioase. Totuși, dacă antifonarea din acea zonă ar fi fost mai bună, ar fi trebuit să te mai și auzi în interior la viteze de peste 120 km/h. Dezamăgitoare izolarea fonică a interiorului, în special în dreptul pasajelor roților.
Performanțele oferite de MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic nu sunt de nivel hot hatch. Accelerația de 0 – 100 km/h cu start de pe loc durează circa 8.3 secunde, deci nimic care să dea fiori. Viteza maximă, pe de altă parte, consider că este peste ceea ce ar presupune o mașină de oraș. Sper că nu mulți vor dori să atingă 207 km/h cu MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic.
Reprizele sunt bune, asta tocmai datorită acelui cuplu mare, disponibil pe o plajă largă de turații. Nici când cutia nu schimbă în trepte inferioare nu-l simți pe MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic că s-ar strădui vreun moment în a ridica rapid acul vitezometrului.
Consumul mediu oficial este între 5.2 și 5.5 l/100 km. Da, eu am obținut 8.3 l/100 km după mai bine de 450 km rulați, dar asta în anumite condiții. Nu de puține ori, ba chiar destul de des, am călcat accelerația la podea. Comportamentul rutier te face să forțezi mereu mașina și așa ajungi să crești consumul mediu.
Pentru clasa din care face parte acest MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic, pentru greutatea și puterea lui, consumul mediu obținut de mine ar putea părea ridicat. Însă, eu știu cum am condus, așa că îl consider normal.
Tehnologie și siguranță
MINI este un brand premium și aici ar trebui să se facă diferența între mașinile de volum. Asta nu înseamnă neapărat că multiplele sisteme de entertainment, confort, asistență și siguranță trebuie să vină direct din echiparea standard.
Din păcate, un MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic nu-ți aduce mare lucru dacă nu bifezi din plin din lista de opționale. În fișa mașinii de test, la dotări standard apare doar atât: aer condiționat manual, radio MINI cu ecran de 6.5 inch, volan multifuncțional, prezeoane antifurt, covorașe din velur, sistem de fixare ISOFIX pentru scaun copil în scaunul pasagerului față, interior gri Hazy, computer de bord, monitorizare presiune în pneuri, triunghi reflectorizant și trusă de prim ajutor. Dacă ne gândim că ultimele trei sunt de fapt obligatorii prin lege pentru mașinile noi, lista rămâne și mai subțire. Sigur că mai sunt și alte dotări standard față de cele din scurta listă de mai sus, dar nimic nu este cu adevărat important.
Tot ce este important vine doar ca dotare opțională. Iată tot ce a fost bifat extra pe MINI-ul Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic primit de noi: suspensie adaptivă, transmisie automată Steptronic, linii albe pe capotă, pachet Visibility, acoperiș și oglinzi în culoare albă, cameră video pentru marșarier, geamuri fumurii spate, oglindă interioară electrocromată, scaune încălzite față, linie de culoare Roșu Glowing, MINI Driving Modes, senzori de parcare față și spate, senzori de lumină și de ploaie, aer condiționat automat pe două zone, faruri adaptive cu LED, proiectoare de ceață cu LED, sistem de asistență la parcare, sistem audio Hi-Fi Harman/Kardon, Pachet John Cooper Works (Performance Control, volan îmbăcat în piele cu design special, spoiler spate, kit aerodinamic, capitonaj plafon antracit, scaune sport cu design special, pedalier din oteț inoxidabil), pilot automat cu funcție de frânare, Connected Navigation, BMW Connected Drive, sistem navigație MINI ș.a.
Sistemul de infotainment de pe MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic propune un ecran tactil de 6.5 inch. Sub acesta sunt câteva butoane de control, dar cel mai simplu mi s-a părut de operat totul prin intermediul joystick-ului și a butoanelor de tip scurtătură din jurul lui.
Galerie cu capturi de ecran din interfața sistemului de infotainment de pe MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic:
Sistemul de infotainment MINI este intuitiv, destul de simplu de înțeles. Sunt uneori cam multe submeniuri prin care ajungi să te rătăcești, dar nimic grav. Se mișcă fluid tot timpul, lag nu am remarcat decât foarte rar și a fi deranjant.
Pe partea de siguranță, MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic aduce cam tot ce este de bază, fără sisteme avansate de siguranță. Singurul ce merită menționat din lista standard ar fi asistentul de frânare în viraje. În rest, avem airbaguri frontale și laterale pentru locurile față, airbaguri tip cortină față și spate, ABS, DSC, DTC, apel de urgență MINI și sistem de fixare scaun copil ISOFIX pentru scaun pasager față.
Preț
MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic – 24.430 Euro cu TVA. Un exemplar precum cel testat, după ce au fost bifate toate opțiunile enumerate mai sus, ajunge să coste 37.585 Euro cu TVA. Asta înseamnă că este cu peste 50% mai scump decât varianta standard.
Concluzii
Pentru unele mașini nu știu ce să mai spun la concluzii. La fel este și cu MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic. O mașină extrem de dinamică, foarte plăcută la condus, cu un design unic, atemporal. O mașină pe care o vei alege doar din pasiune, analiza practică neavându-și rostul.
Cel mai mare neajuns al unui MINI este nu doar prețul de bază, fiindcă ne așteptăm să nu fie mic. Vorbim despre o mașină premium, de lifestyle. Dar măcar să aducă ceva echipamente standard, dacă tot este premium. Asta nu se întâmplă și, dacă vrei să te simți ca într-o mașină premium, atunci trebuie să pui multe opționale. Iar asta face ca prețul să crească cu multe procente.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru MINI Cooper 5-Door 1.5l 136CP Steptronic:
PRO
- mașină extrem de plăcută de condus, cu un tren de rualre dinamic foarte bine reglat și o direcție precisă;
- design exterior unic, atemporal și interior original, frumos desenat;
- motor plăcut în exploatare ce face pereche bună cu cutia autoamtă Steptronic cu dublu ambreiaj și 7 trepte.
CONTRA
- prețul de bază este ridicat când ne raportăm la echipamentele standard primte, iar dacă adaugi câteva din lista de opționale prețul ajunge să fie mai mare și cu peste 50%;
- antifonare deficitară în zona pasajelor roților, prea mult zgomot de la pneuri pătrunde în habitaclu.