A trecut și frumoasa nebunie / agitație denumită MWC Barcelona în ediție pe 2015. Este vremea concluziilor, mai ales că am avut puțin timp să mă odihnesc și să-mi pun gândurile în ordine.
Organizare;
A fost a treia ediție la care am participat (MWC 2013, MWC 2014 și MWC 2015), sper ca să continui și pe viitor. Organizarea s-a situat la un nivel excelent, o constanță a MWC-ului. Nu pot să fac comparație decât cu IFA-ul german. Dacă ar fi să dau o notă: MWC – 10, IFA – 3. Centrul de presă de la MWC are 6 – 7 săli cu sute de locuri, cu internet pe fir și Wi-Fi. Pe 5 GHz mergea cu 70 Mbps la download și peste 30 – 40 Mbps la upload.
Valoare excelentă pentru un spațiu în care sunt sute de jurnaliști ce urcă materiale pe web. Adevărul că internetul prin Wi-Fi mergea mai bine decât cel pe fir. Mi-aș fi dorit să ofere internet în întregul areal expozițional. Spre comparație, la IFA ai parte de un centru de presă de câțiva metri pătrați, câteva scaune, iar în rest te întinzi pe jos. Internetul în cea mai mare parte nu funcționează nici cu 1 Mbps pe secundă.
La MWC îți este scanat badge-ul la fiecare intrare în spațiul expoziției + de fiecare dată când intri în zona destinată media. De aici și încrederea în a lăsa laptopul să urce materile pe YouTube, iar jurnalistul își ia camera foto & video și trece pe la standurile producătorului în realizarea de noi materiale. Fără să stai cu grija că rămâi fără notebook.
La primirea badge-ului primești și un ticket ce oferă călătorii gratuite cu metroul. Te scutește de achiziția unui T10 (10 călătorii – 10 euro). Apropo, o singură călătorie costă 2.16 euro, iar 2 călătorii urcă la puțin peste 4 euro. T10 este cel mai avantajos la raportul preț / călătorii primite. Organizarea fluxului de călători de la metrou mi s-a părut ireproșabilă. Imaginați-vă că în fiecare dimineață sunt zeci de mii de persoane ce merg către MWC (jurnaliști, expozanți, vizitatori etc). În spațiul metroului sunt sute de persoane îmbrăcate în veste roșii, cu sigla MWC la vedere și oferă feedback oricui dorește. Nu ai cum să te rătăcești în Barcelona, pe drumul spre locația MWC.
Am remarcat că majoritatea companiilor și-au păstrat poziționarea standurilor, de la un an la altul. Cel puțin așa a fost la Samsung, Huawei, ZTE, Qualcomm, Nokia / Microsoft, HTC, ASUS, Gionee, Ericsson, HP, Intel. Sony s-a mutat în aceeași hală cu Microsoft, Samsung etc.
Lansări de produse;
Sărăcie mare la acest capitol și mă raportez la 2013 sau 2014. HTC și Samsung au animat puțin peisajul, fără HTC One M9 și binomul Samsung GALAXY S6 & S6 Edge ar fi fost complet anost.
Spre comparație, Sony a ales să prezinte tableta Xperia Z4 Tablet, Huawei a venit cu un smartwatch + smartbletul Huawei MediaPad X2 care nu se știe dacă va debuta pe meleagurile europene, LG nu a prezentat nimic nou, Gionee cu Elife S7 / Allview cu X2 Soul PRO, Microsoft a venit cu 2 telefoane de buget: Lumia 640 și Lumia 640 XL. Apropo, directorul general al Visual Fan a urcat pe scenă la Gionee din postura de partener important al companiei chineze. În esență, la MWC 2015 au fost 2 lansări majore: HTC One M9 și duetul sud-coreean.
Samsung s-a situat cu un pas în fața concurenței în ce privește condițiile oferite jurnaliștilor. În primul rând că au preferat să fac un eveniment cu mii de invitați din întreaga lume. HTC și Huawei au mers pe locații mult mai mici, deși la MWC au venit mii de jurnaliști și aveau ocazia să primească o acoperire și mai largă în media. Este fix treaba lor. După evenimentul propriu-zis la Samsung, în zona de expunere a produselor era câte un trainer Samsung cu 2 telefoane în mână: S6 și S6 Edge. Ți le oferea pe rând și îți răspundea la eventualele întrebări.
Fără cabluri atașate, fotografiile și clipurile de tip hands-on ieșeau mult mai bine. La standul companiei din cadrul MWC au preferat să ofere o zonă pentru public, alta pentru media și parteneri. În aria destinată presei erau telefoanele nou lansate fără cabluri atașate, pe toate culorile + mini-studio pentru fotografii la o calitate cât mai bună. Thumbs up pentru Samsung care s-a dovedit a fi cu un pas în fața tuturor. Alte companii ar trebui să conspecteze de aici.
Sony a avut unul dintre cele mai slabe standuri, din mai multe puncte de vedere. Albul era culoarea dominantă, spații mari libere, fără produse care să atragă atenția în mod deosebit. Mai tot timpul în ograda lor nu vedeai prea multe persoane. Microsoft a știut să atragă mai mult prin culori plăcute, organizare complexă, spațiu destinat presei cu răcoritoare etc. Nici ei nu aveau noutăți majore, dar mai mereu erau sute de persoane prin spațiul lor expozițional.
În altă ordine de idei, nu înțeleg de ce unele companii prefer să prezinte la MWC și produse care nu vor ajunge în Europa. Este cazul Nokia cu tableta N1. Nu există planuri concrete în a aduce device-ul pe bătrânul continent. Cred că există și o restricție dată de vânzarea diviziei de telefoane către Microsoft.
Idei de final;
MWC 2015 are o componentă importantă pe partea de business și cred că acest factor ține târgul barcelonez în priză. Nu cred că GALAXY S7 va fi prezentat la MWC 2016, nici HTC One M10. Asta dacă HTC mai rezistă până la anul. Apropo, am fost optimist legat de noile modele lansate de asiatici, până când am văzut prețurile. M-am liniștit instant. Singura companie care a reușit să vândă telefoane de peste 6 – 700 euro în milioane de unități a fost și este Apple, nu văd cum HTC și Samsung vor reuși să puncteze la fel de bine. Chit că Samsung va investi miliarde de dolari în marketing.
Sper ca în 2016 să avem parte de mai multe premiere, de mai multe produse care să atragă. MWC-ul este locul ideal pentru astfel de noutăți. Ar fi păcat ca MWC-ul să-și piardă din atractivitate pe baza dezinteresului numelor mari din industrie. Pe de altă parte, “dezinteresul” este dat și de vânzările în scădere. Sony, spre exemplu, s-ar putea să fie la ultimul MWC cu divizia de telefoane mobile. MWC-ul va sta în picioare câtă vreme telefoanele și tabletele își mențin atractivitatea. IFA și CES sunt axate și pe alte tipuri de electronice + TV. Au o adresabilitate mai largă.