Opinie

Parlamentul European a adoptat pe 7 ianuarie o directivă nouă care impune reguli mai stricte în comerţul online. Prin aceasta se doreşte interzicerea reducerilor mincinoase, a discount-urilor înşelătoare şi chiar a recenziilor false.

Conform acestei directive, în momentul în care un comerciant aplică strategia celui mai mic preţ, acesta va fi obligat să afişeze preţul practicat în ultimele 30 de zile pentru ca utilizatorul să poată compara preţurile.

La fel ar putea dispărea şi reducerile “şocante” de 70 – 80%, reduceri pe care comercianţii le aplică preţului de intrare în oferta de produse (preţ cu care oricum acel produs nu se vinde aproape niciodată).

Directiva are anumite direcţii şi în zona recenziilor existente pe site-urile retailerilor. Review-urile ar trebui să fie mai detaliate, mai specifice, pentru a se vedea că este scris de un utilizator care chiar a intrat în contact cu acel produs. Recenzii de genul “e bun, recomand” sau “merită toţi banii” ar trebui să dispără.

Şi totuşi, ne va salva oare această directive nouă de toate ofertele mincinoase ?

Uniunea Europeană oferă o serie de ustensile cu care se pot ţine sub control aceste practici, însă nu se ocupă şi de utilizarea lor. Fiecare ţară are la dispoziţie doi ani să transpună în legislaţia naţională aceste modificări, urmând ca ulterior să se folosească de aceste pârghii legislative. Adică să controleze.

Se vor realiza aceste verificări ? Mai mult ca sigur, nu. Sunt pesimist pentru că şi în legislaţia actuală există pârghii de control şi nu face nimeni nimic. În 2018 Consiliul Concurenţei a confirmat că 80% din reducerile gen Black Friday sunt o păcăleală şi totuşi nimeni nu a primit nicio amendă.

Modalităţi de fentare a legilor se vor găsi mereu, mai ales în contextul în care verificările se fac pe genunchi. Aşa că toate directivele date la nivelul Uniunii Europene, oricât de bine sunt scrise ele, în România au aplicabilitate foarte, foarte redusă.

Sursa: digi24.ro