HMD Global a anunțat primul smartphone din portofoliu – Nokia 6. Am văzut multe reacții optimiste în online și pot spune că sunt ușor uimit de impulsul pozitiv. Personal, nu văd o bază reală în speranța că Nokia reînvie în nișa smartphone-urilor.
De ce nu sunt optimist în ce-l privește pe Nokia 6?
- Procesor și GPU modest pentru prețul afișat – Qualcomm Snapdragon 430 de tip octa-core pe ARM Cortex-A53 cu 4 nuclee la 1.5 GHz și alte 4 nuclee la 1.2 GHz + Adreno 505. Prețul din China pentru Nokia 6 – 245 dolari. În 259.99 dolari prin magazinele online chinezești se găsește Xiaomi Redmi PRO cu display OLED de 5.5 inch, 4 GB RAM și 128 GB spațiu de stocare, procesor MediaTek Helio X25 de tip deca-core, baterie de 4050 mAh etc.
- Fără suport pentru vânzările în afara Chinei – cel puțin în faza inițială, iar la MWC Barcelona 2017 este așteptat un dispozitiv Nokia cu disponibilitate internațională, dar aș face pariu că până în a 2-a parte a anului nu ajunge pe canal oficial. Lipsa suportului = lipsa garanției etc.
- Piața de telefoane mobile devine din ce în ce mai competitivă – multe companii chinezești mici ies din piață, jucători de top își consolidează pozițiile. În 2017 o să vedem cum HTC, Sony și LG își restrâns vânzările și mai puternic, unele companii s-ar putea să închidă diviziile de smartphone-uri. A nu se înțelege că-mi doresc asta, dar nu văd din partea celor trei companii că au venit cu ceva nou în ultimul an, cu o linie de produse care să-i aducă măcar pe linia de plutire ca și vânzări. Apropo, în datele furnizate de către Huawei se specifică că piața de smartphone-uri a crescut în 2016 cu doar 0.6% față de 2015.
- Nokia nu mai are facilitățile de R&D din trecut – fără R&D-ul făcut în mod agresiv, nu văd cum ar putea să livreze telefoane mobile care să respecte tradiția brandului finlandez (camere foto de bună calitate, atenție maximă la detalii în ce privește calitatea construcției și materialele utilizate etc).
Pe de altă parte, s-ar putea să avem o speranță în ce privește prezența Nokia pe telefoane mobile, să nu fie doar ceva exotic și meteoric. Asta în sensul în care Foxconn face partea de fabricare și distribuție, fiind și direct implicat în HMD Global (compania mamă Nokia are doar un reprezentant în comitetul de directori și primești bani pentru patentele folosite, fără a investi ca atare în acest nou agregat).
Foxconn are ambițiile sale și s-ar putea să-i vedem că prin Nokia doresc a lupta de la egal la egal cu Huawei, ZTE și Lenovo. Foxconn este un gigant ce poate investi miliarde de dolari în brandul Nokia, o speranță cât de mică există. Totuși, s-ar putea să vedem că mișcare lor se face cam târziu, boom-ul smartphone-urilor a trecut.