Actuala generație Opel Astra a fost lansată în țara noastră undeva în vara anului 2022 și încă de atunci am descoperit una dintre cele mai bune compacte ale momentului. Când am făcut parte din Juriul Mașina Anului 2023 în România, am avut șansa de a lua din nou contact cu Astra, iar impresiile s-au păstrat, eu i-am acordat punctele corespunzătoare locului secund în preferințele mele.
Finalul de an 2022 mi-a dat întâlnire pentru a treia oară cu acest model, de data asta fiind vorba despre un test complet, desfășurat pe durata unui weekend, în care am parcurs, în total, peste 600 km. Exemplarul cu pricina a fost fix mașina adusă și pentru finala Mașina Anului 2023 în România, respectiv un Opel Astra BlueHDi 130 AT8 în echiparea GS, ce a primit în plus pachetul Ultimate.
Specificații Opel Astra 2023 BlueHDi 130 AT8
Specificații | Opel Astra 2023 BlueHDi 130 AT8 |
---|---|
Motor | Turbo Diesel, 4 cilindri în linie, 1498 cmc, 130 CP la 3750 rpm, 300 Nm la 1750 rpm |
Transmisie | Cutie de viteze automată cu 8 trepte, tracțiune față |
Emisii CO2 WLTP | 117 - 122 g/km, EURO 6d |
Consum mediu WLTP | 4.5 - 4.6 l/100 km |
Performanțe | 209 km/h viteza maximă 10.6 sec. accelerația de la 0 la 100 km/h |
Capacitate portbagaj | 422 l |
Dimensiuni (Lxlxh) | 4374 x 1860 / 2062 x 1470 mm |
Greutate | 1438 kg |
Material video
Scurt clip video cu accelerații 0 – 100 km/h, 0 – 130 km/h și reprize 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:
httpvh://youtu.be/dMv0zQ6_TVs
Design exterior și interior
Opel Astra 2023 este un model complet nou, ce rupe orice legătură de design cu generația J, ce era caracterizată în cea mai mare parte de linii curbe. Cumva, mi se pare că aspectul se întoarce o idee către generația H, cu ale sale linii și forme mai angulare.
Noua identitate de marcă Opel este prezentă la Astra 2023 prin Opel Vizor și muchia de pe capota față, la fel și în spate, prin blocurile optice cu semnătura luminoasă tip bumerang.
O reinterpretare a elementului de design din spatele geamului lateral de la portiera spate cum era pe mai multe generații Opel Kadett, precursorul compactei Astra, se poate observa și la modelul lansat în 2022.
Deși nu adoptă nidecum un design radical și nici nu propune elemente extravagante, Opel Astra 2023 are linii reușite, din partea mea. Este până la urmă o mașină nemțească, care, deși se bazează pe o platformă pe care mai sunt produse și modele franțuzești (EMP2), rămâne fidelă trăsăturilor germane specifice.
Opel Astra 2023 nu este o mașină care să iasă neapărat în evidență, poate doar dacă alegi o nuanță exterioară precum modelul de test – galben Kult, ce poate fi combinată cu plafonul și montanții A și B de culoare neagră. Jantele pot fi de până la 18 inch, cum este și cazul de față. Pachetul Ultimate adaugă câteva sigle cu această denumire la exterior și pe pragurile interioare, finisate în oțel inoxidabil.
Și la interior se păstrează aceeași abordare. Layout modern, care însă se dovedește funcțional și ergonomic. Deși din standard este oferit sistem multimedia cu ecran tactil de 10 inch, sunt prezente și destule butoane fizice pentru controlul rapid și facil al climatizării, al încălzirii din scaune și volan. Totodată, mai multe setări din această zonă sunt disponibile și în meniul centralei multimedia.
Orice Opel Astra 2023 vine în fapt din standard cu două ecrane, amplasate unul în prelungirea celuilalt. Panoul de bord este reprezentat de un ecran de 7 inch și este prezent ca atare din echiparea de bază. Opțional mai poate apărea un display, de fapt un Head-Up Display color, cu dimensiuni și rezoluție excelente, ambele mai bune decât te-ai aștepta să găsești în segmentul de volum.
În aceeași ordine de idei, calitatea de fabricație și materialele sunt foarte bune la versiunile superioare, cu greu poți găsi ceva care să pară că nu-și are locul într-o astfel de compactă.
Spații de depozitare sunt multe și cu un volum total ridicat. Majoritatea sunt la îndemână pe consola centrală, fiind acoperite de capace, unele „escamotabile”, altele glisante.
Scaunele față, de tip sport, cu reglaje electrice multiple și memorie, certificate AGR, sunt de-a dreptul excelente și oferă atât un confort suprem, cât și suport lateral superior. Spațiu este din plin, în cazul meu, la 1.95 metri înălțime, am avut mici probleme la cap, dar asta din cauza trapei panoramice cu care a fost echipată opțional mașina de test. Dacă ar fi fost un plafon clasic aș fi avut măcar 3 – 4 cm disponibili deasupra capului.
În rest, loc bun și pentru ocupanții locurilor sparte, pe o banchetă foarte bine configurată, cu unghiuri optime atât pentru șezut, cât și pentru spătar. La genunchi loc suficient, la fel și pe lățime (pentru această clasă) cu un singur amendament din nou pentru spațiul la cap. Nimic grav însă pentru persoanele de până la circa 1.85 metri înălțime.
Volumul portbagajului, de 422 litri, poate fi pus la dispoziție în întregime ori poate fi împărțit pe două zone, prin podeaua mobilă. Când este amplasată pe poziția de sus, la rabatarea banchetei se creează o suprafață plană.
Motor și cutie de viteze
Aș putea spune că aici avem parte de o specie pe cale de dispariție, din ce în ce mai rar se întâmplă să existe în parcurile de teste pentru presă mașini cu motoare diesel. La Opel Astra 2023 fix asta am primit: un diesel de 1.5 litri cu patru cilindri în linie, ce furnizează 130 CP la 3750 rpm și un cuplu foarte bun, de 300 Nm la 1750 rpm.
Cifrele din fișa tehnică se simt și din spatele volanului. Deși trage ok de la 1400 – 1500 rpm, se simte cel mai prezent doar între 2000 și 3000 rpm. În rest, este ușor apatic, ba chiar de la 3800 rpm suflul se pierde evident și nu prea mai are rost să urci în turații.
Motorul nu este cel mai rafinat cu putință, cel puțin la rece și la turații de până la 1400 rpm se mai simt anumite vibrații și un sunet specific motoarelor cu aprindere prin compresie. La fel, la peste 3000 – 3200 rpm zgomotul făcut de motor se aude din ce în ce mai evident înăuntru.
Antifonarea nu este deloc rea, doar că dieselul este zgomotos din fire, iar acest 1.5 BlueHDi ar fi putut fi ceva mai rafinat. Repet, nu e rău, dar parcă nu se potrivește cu caracterul acestui Opel Astra 2023.
Cutia de viteze, în schimb, este aproape ideală. De origine Aisin și cu 8 rapoarte disponibile pentru mersul înainte, transmisia este foarte bine reglată și reacționează corect și prompt în orice scenariu.
Plecările de pe loc sunt fine, schimbările se fac fără niciun șoc, ba chiar sunt aproape imperceptibile și, în plus, se fac rapid inclusiv în modul Normal de rulare. Pe Sport, acul turometrului nu prea mai cade sub 2000 rpm și astfel mașina se simte mai prezentă.
Există și mod Manual de schimbare a treptelor, prin intermediul padelelor din spatele volanului. Excelent și aici, atât pe urcare de raport, cât și pe retrogradare, schimburile se fac aproape instant, transmisia pare că stă tot timpul în expectativă spre a nu pierde niciodată un tempo. O transmisie foarte, foarte bună.
Ținută de drum, performanțe și consum
Din nou un punct pro pentru Opel Astra 2023. De fapt, aș aprecia că ceea ce mă atrage cel mai tare la această mașină este chiar ținuta de drum. Confort ca acesta mai rar în clasa compactă de volum, orice, dar orice denivelare ori groapă serioasă pare că de fapt nu este atât de gravă după ce mașina trece parcă pe deasupra ei. Iar asta este cu atât mai impresionant cu cât pneurile sunt în acest caz cu talon îngust, pe jante de 18 inch, deci nu pot ajuta prea tare suspensiile.
Și, mai mult, dinamica nu este deloc penalizată de confortul excelent. Mașina se așează bine pe curbe, îți transmite multă încredere și ține bine sub control ruliul. Chiar și cu patru persoane în total și cu două genți în portbagaj, așa cum am mers cea mai bună parte din test, Opel Astra 2023 s-a dovedit pe cât de confortabil, pe atât de dispus să parcurgă în forță zonele cu curbe mai largi ori mai strânse de pe Dealul Negru. O plăcere să străbați astfel de porțiuni, chiar dacă direcția nu este ideală, parcă nu la nivelul șasiului.
Performanțele sunt decente, dar ținuta de drum merita evident o putere mai mare sau măcar un motor mai prezent. Asta fiindcă plaja optimă de turație pentru acest diesel este restrânsă și, oricât ar încerca cutia cu 8 trepte să țină acul turometrului între 2000 și 3000 rpm, tot mai apar momente (și nu rare) în care se remarcă o lipsă de… susținere a puterii și a cuplului.
Nici accelerația de pe loc și nici reprizele nu sunt convingătoare, ba chiar la viteze de peste 80 km/h este nevoie de spațiu de manevră la o depășire. Opel Astra 2023 BlueHDi AT8 se simte cel mai bine la mers relaxat, fără pretenții sportive. Păcat, fiindcă trenul de rulare permite și excese dinamice din partea șoferului, doar că motorul nu este cel mai potrivit pentru asta.
Viteza maximă este mai mult decât ok, din partea mea tot ce este de peste 200 km/h la o mașină de segment C este de apreciat.
Consumul mediu anunțat oficial după normele WLTP este de 4.5 – 4.6 l/100 km. În condițiile în care din cei peste 600 km rulați de mine cea mai mare parte au fost parcurși cu 4 persoane la bord și cu două genți în portbagaj, adică cu o sarcină de circa 330 – 340 kg, consumul mediu obținut de mine mi se pare acceptabil.
Vorbim despre un 5.1 l/100 km, care pentru condițiile date și pentru o transmisie automată, este decent. Este adevărat că nu am forțat prea des, dar au mai fost și momente în care am apăsat serios accelerația, precum și zone de aglomerație mare, în care s-a stat în coloană ori s-a mers cu doar câțiva km/h. În fine, un consum mediu la care mă așteptam, deci care nu este neapărat de lăudat.
Tehnologie și siguranță
Așa cum spuneam în primul capitol, orice Opel Astra 2023, chiar din echiparea de bază, primește două ecrane: unul de 7 inch ca tablou de bord, următorul de 10 inch pentru sistemul de infotainment. Nici pe variantele superioare sau opțional diagonalele acestora nu se schimbă, doar funcțiile ce apar suplimentar.
Deși panoul de bord este complet digital, nu am apreciat faptul că personalizarea, modificarea aspectului, nu este cu adevărat intensă. Da, poți schimba ce este afișat în centru și se modifică aspectul și culorile de bază atunci când treci prin modurile de conducere Normal, Sport sau Eco, dar nimic cu adevărat dramatic, să zic așa.
Sistemul de infotainment este și el ok, dar parcă nu în ton cu anul 2023. Unele butoane virtuale de pe ecran și multe fonturi sunt cam mici, structura meniului nu pare cea mai logică și mai apare, nu tocmai rar, o întârziere, un lag la confirmarea comenzilor încât ajungi să crezi că nici nu a fost preluată acea comandă. Atenție, nimic grav, doar că la cum se prezintă până aici această mașină îți cresc cumva așteptările.
Ce-i de apreciat este că încă din echiparea de bază, Android Auto și Apple CarPlay sunt ambele suportate și asta în mod complet wireless. Am observat chiar că în mod fără fir conexiunea este mai stabilă decât atunci când ai telefonul la încărcat în unul dintre cele două porturi USB-C din față. Mai există un port USB-C și pentru pasagerii spate.
Interfața sistemului de infotainment de pe Opel Astra 2023 BlueHDi 130 AT8:
Opel Astra 2023 BlueHDi 130 AT8 poate fi ales doar de la cea de-a doua echipare în sus (Business Edition), așa că primești standard dotări precum jante din aliaj pe 16 inch, geamuri spate și lunetă fumurii, faruri Eco LED cu asistent fază lungă, proiectoare LED, scaune față încălzite, certificare AGR pentru cel al șoferului, volan încălzit îmbrăcat în piele, climatizare automată electronică pe o zonă, geamuri față și spate electrice, oglinzi reglabile și încălzite electric și altele.
Echiparea GS, precum a fost cea de test, plusează cu jante pe 18 inch, plafon negru, alte materiale pentru interior, precum și tapițerie mai pretențioasă, climatizare electronică pe 2 zone, scaune sport și altele.
Bifarea pachetului Ultimate introduce în fapt pe mașină cam tot ce putea fi ales alminteri opțional, adică centrală multimedia Connect Navi, sistem eHUD (Head-Up Display), pachet Driver Assist 1.0, pachet lumini, trapă cu deschidere, parbriz încălzit, hayon electric, încărcător wireless smartphone și sigle Ultimate.
Ca siguranță, actuala generație Opel Astra a fost testată în 2022 de către Euro NCAP și a primit calificativul de 4 stele, cu scoruri de 80% pentru pasagerii adulți, 82% pentru copii, 67% pentru participanții vulnerabili la trafic și 66% pentru sistemele de asistență.
Din punct de vedere al echipării de siguranță, orice Opel Astra 2023 vine cu ABS, AFU, ESP, REF, Hill assist, airbag-uri frontale și laterale față, airbag-uri cortină față și spate, prinderi ISOFIX locuri laterale spate, Pachet EU Safety (Active Cruise Control, Alertă coliziune frontală, Sistem de evitare şi reducere a impactului, Detectare pietoni si bicicliști, Pilot automat adaptiv, Avertizare părăsire bandă, Recunoaștere semne circulatie, Avertizare șofer când mașina merge neregulat, Sistem inteligent de adaptare a vitezei – propune viteza corectă) și senzori presiune pneuri și parcare față și spate.
Echiparea GS adaugă asistent parcare față și spate cu cameră video panoramică la 360 grade, iar opțional poate fi bifat pachetul Driver Assist 1.0 ce plusează cu Asistență la poziționarea pe bandă și la schimbarea benzii și Alertă trafic perpendicular din spate.
Preț
Opel Astra 2023 BlueHDi 130 AT8 GS – de la 31.080 Euro cu TVA. O mașină configurată precum cea de test, adică cu mai toate opțiunile extra disponibile, ajunge la un preț total de 36.415 Euro cu TVA (prețuri valabile la data publicării acestui review).
Opel Astra 2023 este o mașină ce convinge la mai multe capitole de analiză, iar unde greșește nu o face flagrant. Asta o transformă într-o opțiune echilibrată, care poate fi aleasă de o mare masă de clienți. Prețul nu este neapărat atuul său, dar ce mașină se mai poate lăuda cu așa ceva de la început de 2022 încoace. Totuși, pentru a putea reprezenta o primă recomandare în segmentul C hatchback ar trebui să vină cu un cost mai așezat. Altfel, mulți vor alege cu siguranță un crossover ori un SUV, fiind caroseriile ce încă atrag marea majoritatea a cumpărătorilor.