Denumit #NightDriveRO, evenimentul organizat de BMW România care s-a desfășurat pe durata unei întregi nopți, mai exact de la ora 21:00 în ziua începerii până la 4:00 în dimineața următoarei zile, mi-a dat ocazia nu doar de a conduce mai relaxat prin București, fără trafic deranjant, ci și de a descoperi capitala într-o cu totul altă lumină (mai precis în lipsa ei :)). Am fost în total 8 persoane care au avut la dispoziție 4 mașini: un BMW X2, un BMW iX2, un MINI Countryman și un MINI Countryman John Cooper Works. Eu le-am condus pe cele din jumătatea enumerării, adică iX2 și Countryman simplu, cel fără puterea și modificările aduse de pachetul special JCW.
Care a fost scopul acestui tur de noapte? Mai întâi, trebuie spus că inițiativa a fost a celor trei interni din cadrul departamentelor de Marketing și Comunicare BMW România: Bogdan Săraru, Ingrid Paraschiv și Matei Teodor. Ei au conceput această aventură încă din 2020, dar pandemia Covid-19 le-a amânat planurile până de curând.
Proiectul a fost construit pe ideea că noaptea este pentru cei care vor să savureze condusul, bucurându-se de străzi pustii. Însă mai presus de aceste detalii, #NightDriveRO a fost despre a descoperi istoria industriei și motorsportului auto din perioada interbelică a Bucureștiului. Totodată, am admirat arta urbană stradală în liniștea adusă de toiul nopții, așa cum o puteți descoperi din fotografiile de mai jos:
#NightDriveRO a fost surprins în imagini, în toate nopțile în care s-a desfășurat, de către o echipă de 8 fotografi consacrați din presa auto: Adrian Cobzașu, Andrei Toboșaru, Bogdan Paraschiv, Ciprian Mihai, Dragoș Savu, Mihai Dăscălescu, Radu Chindriș și Ramona Copil.
De-a lungul nopții, Alexandru Șeremet, Corporate Communication Manager BMW Group Romania, ne-a adus parcă în fața ochilor perioada interbelică a Bucureștiului, așa cum a documentat-o din punct de vedere al istoriei auto a acelor vremuri.
Am aflat astfel că BMW a fost o parte importantă a lumii auto bucureștene încă din perioada interbelică, cu piloți celebri, showroom-uri în centrul orașului și clienți pasionați.
Una dintre cele mai importante și cele mai active afaceri în domeniul auto a fost cea a fraților Leonida, cu mai multe centre în București. Cele care sunt cel mai bine conservate sunt blocul de la Piața Romană, care acum găzduiește la parter fast-food-ul KFC, și atelierele de service de la Piața Victoriei, deschise încă din 1904.
Prin legăturile lor cu General Motors, frații Leonida au reprezentat și marca Frigidaire, cea care a devenit substantiv comun în limba română.
Frații Leonida au însă un destin tragic în relația cu afacerile lor – Leon este considerat prima victimă a unui accident de automobile pe teritoriul României, în 1911, în timp ce Constantin Leonida a văzut cum pierde toate afacerile în perioada comunistă și a fost obligat să devină reparator de frigidere, produsul care cu decenii înainte l-a introdus pe piața locală.
Pentru cei ce nu nu știu, Bucureștiul a avut o linie de asamblare Ford la finalul anilor 1930, în zona Floreasca.
Sursa foto: Profit.ro
Aici a fost prezentă prima linie de asamblare modernă, rulantă, din Europa de Est și a avut în prim-plan modelul Ford V8, cu care pilotul Petre Cristea a obținut prima victorie pentru marca americană la Raliul Monte Carlo, în 1936.
BMW a fost reprezentat de mai multe companii în perioada interbelică, dintre acestea fiind documentate companiile Tracta și Nicolae A. Tanașoaca & Frații. Aceasta din urmă a avut un showroom spectaculos chiar în Piața Universității, în clădirea firmei de asigurări Generali, recunoscută acum ca Palatul BCR:
Tot aici, compania fraților Tanașoaca reprezenta firma Dodge și chiar inițiase un plan de construcție a unei fabrici a mărcii în București, dar izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial le-a curmat toate planurile.
Un alt reper legat de istoria BMW este Statuia Aviatorilor. Aceasta a fost un reper important în organizarea Marelui Premiu al Orașului București, un proiect coordonat de legendarul inginer Aurel Persu. Organizat ca eveniment internațional între 1937 și 1939, acesta a avut de fiecare dată un BMW 328 prezent la start într-una dintre cele două categorii frecvent organizate: Trăsuri de Curse sau Trăsuri Sport.
Cu un BMW 328, Petre Cristea s-a înscris în dispute cu piloții de uzină BMW, așa cum era Ernst Jakob Henne, care a câștigat cursa din 1937, al cărui trofeu este expus acum la Muzeul BMW. Notabil este că, în fiecare an, un BMW 328 a câștigat cel puțin o cursă, iar Petre Cristea a fost mereu printre favoriți.
Marele Premiu al Orașului București a adus la start multe alte nume şi modele remarcabile, așa cum este Hans Stuck, cu un model Auto Union de Grand Prix, Dr. Friz Werneck, cu un BMW 328 Special sau Jean Calcianu, cu modelul special de curse Dusenberg, care acum este expus la Muzeul Leonida.
Și au mai fost povești despre industriași auto, mecanici, ingineri, piloți și, desigur, mașinile care le-am trecut fiecăruia prin mâini. Toate mi-au arătat o lume care nu credeam că a existat în țara noastră, mai exact în București, deși nu de puține ori auzisem că cea mai prosperă și dezvoltată perioadă a noastră a fost cea interbelică.
Titlul acestui articol face referire și la BMW iX2 și MINI Countryman și probabil că ar fi fost normal să vorbesc puțin și despre aceste două modele, dar #NightDriveRO a fost mai mult despre lumea uitată a automobilului interbelic și mai puțin despre mașini moderne, pline de tehnologie, confortabile și dinamice deopotrivă. Ce să mai… Mașini premium desăvârșite, așa cum bine ne-a obișnuit BMW de-a lungul unei istorii, iată, pe cât de lungă pe atât de plină de evenimente care mai de care mai speciale.