Cred că am mai spus-o și altă dată, dar având în vedere contextul trebuie să repet: nu am fost și nici acum nu sunt fan al caroseriilor tip SUV ori crossover. Apreciez un 4×4 veritabil, un vehicul cu reale performanțe în off-road, dar nu înțeleg la ce mi-ar folosi o gardă la sol mai înălțată dacă oricum nu am de gând și nici nu o să pot să ajung cu un SUV în vârf de munte.
Fac parte din tabăra pasionaților auto ce preferă mașinile sport sau măcar sportive și din cauza asta fenomenul SUV nu m-a convins. Însă acum pot spune fără ezitare că am găsit SUV-ul perfect pentru mine. Porsche Macan Turbo mi-a arătat că se pot face și SUV-uri nu doar cu impresii sportive, ci cu adevărat sport. Detaliez la capitolul dedicat cum se simte din spatele volanului această mașină, până acolo vă plictisesc puțin cu câteva paragrafe ce cad cumva în plan secund în prezentarea acestui SUV.
Specificații pentru Porsche Macan Turbo 2020 2.9 V6 440 CP A7
Material video
Clip video cu sunetul motorului și al evacuării plus accelerații 0 – 100 km/h în diferite moduri și 40 – 100, 60 – 120 și 80 – 130 km/h.
Design exterior și interior
Porsche Macan este al doilea SUV al producătorului german, prezentat în premieră în 2013, cu vânzări ce au debutat în 2014. Gama de SUV-uri Porsche cunoaște astăzi 3 modele, cel mai nou fiind Cayenne Coupe, despre care puteți afla câte ceva din review-ul dedicat.
Porsche Macan are la bază platforma primei generații Audi Q5, cu care nu împarte însă extrem de multe componente. Din punct de vedere al designului nimic nu se aseamănă.
Deși este pe piață de mai bine de 6 ani, Macan reușește să rămână suficient de actual ca design. Desigur, aici este o apreciere subiectivă, însă mie chiar nu mi se pare depășit ca aspect. Liniile și proporțiile caroseriei îl fac pe Macan să pară mai compact decât te pot face să crezi cifrele din dreptul dimensiunilor exterioare. Jantele mari, în cazul de față unele pe 21 inch, sunt și ele responsabile pentru această iluzie optică.
Porsche Macan are chiar o alură de SUV coupe, obținută prin înclinarea pronunțată a lunetei, ce face imposibilă crearea unei versiuni coupe derivate din cea de bază.
Partea frontală este tipică Porsche, înrudirea cu Cayenne este evidentă aici. Farurile poți spune că sunt aceleași cu ale altor modele Porsche, însă deschiderea capotei motorului este nu doar interesantă, ci chiar spectaculoasă.
În spate, privirea este furată de blocurile optice cu design 3D, înguste și unite între ele printr-o bandă continuă ce integrează și denumirea producătorului. Mai jos de aceasta, pe haion, stau scrise cu font special, trademark Porsche, numele modelului și versiunea. Turbo nu sună nicăieri mai natural decât când este alăturat denumirii unui model Porsche.
La interior suntem întâmpinați de o ambianță extrem de familiară, una ce își dezvăluie aparteneța la familia Porsche prin… aproape tot. Ceasurile de bord, tunelul median și detalii precum ceasul analogic de pe bord sau amplasarea în stânga volanului a comutatorului pentru pornirea motorului, nu te pot duce cu gândul decât la Porsche.
Din păcate, poziționarea multor comenzi pe tunelul median, de o parte și de cealaltă a schimbătorului de viteze, precum și în fața acestuia, reprezintă cel mai mare minus din interior. Ergononima astfel creată este nu doar deficitară, ci chiar slabă. Foarte greu te vei obișnui cu comenzile climatizării și nu cred că le vei găsi intuitiv nici după mai multe luni la volanul unui Porsche Macan.
Despre faptul că butonul pentru senzorii de parcare este pus pe plafon, lângă comenzile pentru trapa panoramică, ce să mai spun?
Pe de altă parte, calitatea asamblării, a finisărilor de detaliu și a materialelor nu-ți amintesc deloc că ești într-o mașină lansată deja de 6 ani. Totul este perfect prelucrat și oriunde pui mâna atingi piele fină, metal sau plastic de cea mai bună calitate.
Spațiu este destul înăuntru. În față te așezi pe niște scaune sport, cu extrem de multe reglaje electrice, pe care este imposibil să nu-ți găsești poziția ideală de condus. Apropo de asta, scaunul poate fi reglat într-o poziție foarte joasă pentru un SUV, te simți mai degrabă precum într-o limuzină de clasă medie din acest punct de vedere (asta dacă vrei desigur, altfel poți înălța scaunul până să poți atinge plafonul cu capul). Scaunele sunt profilate sport, cu o excelentă susținere laterală atât pentru spătar, cât și pentru șezut, dar reușesc să fie și confortabile pentru deplasările lungi.
În spate este loc suficient pentru doi pasageri adulți. Un al treilea, respectiv cel din centru, nu se va simți tocmai bine pe perioade lungi și îi va înghesui și pe celilalți doi. Așadar, spațiul pe lățime este singur despre care te poți plânge, căci în rest, la cap sau picioare nu există loc de comentarii. Profilarea banchetei este și ea corectă, chiar dacă poziția joasă îi poate face pe cei mai înalți să flexeze genunchii un pic mai mult decât le-ar conveni.
Portbagajul nu este unul care să satisfacă pe deplin o familie cu 4 membri ce pleacă într-o vacanță de peste o săptămână. Volumul de sub 500 de litri nu este de lăudat, însă ar trebui să fie suficient în majoritatea situațiilor. Forma este regulată, iar sub podea mai sunt câteva spații de depozitare.
Motor și cutie de viteze
Cei cu cunoștințe măcar medii în domeniul auto vor spune din prima că motorul de sub capota Porsche Macan Turbo poate fi găsit și pe la Audi, la anumite modele de performanță de acolo. Nu-i nimic neadevărat din acest punct de vedere, dar să spui că este același motor este cam forțat.
Asta fiindcă Porsche a reglat în stilul propriu acest motor, l-a adaptat în așa fel încât Macan să fie unic în exploatare.
Puterea maximă de 440 CP este atinsă la 5700 rpm și este menținută până la nu mai puțin de 6600 rpm. Limitarea turației motorului intervine la 6800 rpm, moment în care motorul sună incredibil. Nici chiar la aproape 7000 rpm motorul nu pare că-și dă duhul, ba din contră, se simte perfect la o așa turație înaltă.
Cuplul maxim de 550 Nm este dezvoltat liniar între 1800 și 5600 rpm. Practic, imediat după ce acul trece de turația de ralanti, Porsche Macan Turbo începe să tragă fără probleme caroseria de aproape 2 tone. SUV-ul pare din spatele volanului de doar 1.4 – 1.5 tone la cum este pus în mișcare de motorul V6 de 2.9 litri, supraalimentat printr-un sistem cu 2 turbosuflante.
Sunetul motorului, modul în care se dezlănțuie de la peste 4500 rpm și puterea pe care o pune la roți în orice moment sunt demne de o mașină sport și nicidecum de un SUV cu pretenții sport.
Cutia de viteze este una de tip PDK, adică cu dublu ambreiaj. Sunt 7 trepte prin care transmisia poate trece în mod complet automat sau pe care șoferul le poate schimba după preferință prin intermediul levierului sau a padelelor din metal de pe volan. Eu am schimbat numai din padele, fiindcă mi se pare de neconceput ca la un Porsche, fie el și SUV, să ai retrogradarea în spate și ”+” în față.
Absolut absurdă această poziționare, total nenaturală și de neiertat la un model Turbo din gama Porsche.
În rest, cutia PDK este aproape perfectă. Vei adora această cutie dacă nu te deranjează că uneori mai apar mici șocuri și că livrarea puterii mai suferă mici întreruperi odată cu schimbarea rapoartelor, ceva ce la cutiile automate moderne cu convertizor de cuplu nu se întâmplă.
Cutia este reglată sport chiar și în modul normal de operare. Nu schimbă prea jos în ture nici atunci, dar pentru a te bucura cum se cuvine de Porsche Macan Turbo trebuie să treci pe modurile de rulare Sport sau Sport+. Atunci cutia schimbă instant, cu șocuri evidente când ești cu accelerația la podea, șocuri ce nu sunt deloc neplăcute, ba din contră. Aș spune că poți deveni dependent de acest mod aproape brutal în care schimbă cutia, mod ce îți împinge cu putere capul în tetieră și spatele în spătarul scaunului la fiecare urcare de treaptă în plină accelerație.
Ținută de drum, performanțe și consum
Am spus deja că Porsche Macan Turbo se simte mult mai ușor decât este în realitate atunci când am vorbit despre motor. Ei bine, acum aș spune că această mașină chiar te pune pe gânduri. Nu prea îți vine să crezi cum rulează acest SUV de aproape 2 tone, cum reușește să te facă să crezi că ești de fapt la volanului unui hot-hatch agil și nervos.
Pe modul Normal, suspensia pneumatică propune o gardă la sol destul de înaltă și o amortizare cu influențe sport, dar confortabilă. Odată ce pui selectorul de pe volan pe Sport sau mai degrabă pe Sport+, Porsche Macan Turbo se transformă. Garda la sol scade cu câțiva centimetri buni și suspensia devine rigidă, întocmai cum te aștepți de la o mașină sport. Nici acum nu este tocmai inconfortabilă mașina, dar simți asfaltul cu fiecare denivelare a sa. Nu-i deranjant, ci plăcut, fiindcă primești toate informațiile de care ai nevoie de la roți, informații ce vin de la roțile față și prin intermediul unei direcții aproape perfecte. De departe cea mai bună direcție pe care am găsit-o la un SUV și în top 3 all-time.
Pe Sport sau Sport+, Porsche Macan Turbo îți demonstrează că ai nevoie de curaj spre a duce mașina către limitele sale. Chiar și când am intrat în curbe mult mai tare decât mă lăsa instinctul de conservare, mașina a rămas perfect pe traiectorie, sigură și fără reacții neașteptate. Nu am reușit să pun acest SUV în dificultate. Aș fi avut nevoie de mai multe ore în spatele voanului spre a depăși limitele pshihologice pe care mi le impunea creierul ce realiza că sunt la volanul unui Macan și nu într-un 911. Impresionant caracterul dinamic al acestui SUV!
Și fiindcă vorbim despre un SUV să vă spun și despre capacitățile off-road. Glumesc, căci off-road este de domeniul SF pentru Macan Turbo. Niște drumuri neamenajate poate. Sau poate să ajungi pe o pajiște, dar nimic mai mult.
Tracțiunea integrală este de tip permanent, cu control electronic al distribuției cuplului între punți. La nevoie, puterea poate fi repartizată cu până la 50-50%, în mod normal puntea angrenată prioritar fiind cea spate.
Suspensia pneumatică poate ridica mult garda la sol, însă atunci cursa suspensiei este extrem de limitată, practic orice piatră va face caroseria să oscileze mai mult decât trebuie.
Oricum, cu pneurile sport cu care vine mașina, roțile vor începe să patineze deja pe un drum prafuit, darămite pe iarbă sau noroi. Deci nu, Porsche Macan Turbo nu este pentru off-road. Nicidecum. Eu am intrat pentru poze pe un drum neasfaltat și am realizat asta în primii metri, fără a fi nevoie să parcurg vreun traseu dedicat.
Performanțele sunt demne de o mașină sport și nu de un SUV. Anunțate sunt 4.3 secunde până la 100 km/h, cu pachet Sport Chrono cum a avut și mașina de test. În realitate, după mai multe încercări cronometrate, eu am reușit să accelerez în doar 4 secunde până la 100 km/h. Este uimitor modul în care țâșnește de pe loc SUV-ul de aproape 2 tone.
Reprizele sunt și ele fulminante, mai ales atunci când ești pe Sport sau Sport+. Cutia reacționează rapid la kick-down și astfel resursele motorului sunt imediat exploatate la maximum, rezultând timpi foarte scurți pentru depășiri.
Viteza maximă este una cel puțin respectabilă pentru o astfel de mașină. Eu sper că nimeni nu va încerca să atingă pe drumurie publice cei 270 km/h pe care fișa tehnică îi promite. Am mers un pic mai tare decât trebuia pe autostradă și am observat un comportament lăudabil la viteze mari pentru acest SUV. Extrem de stabil pe traiectorie și pe frânarea de la viteze mari.
Consumul oficial mediu testat după noile norme WLTP este de 11.3 l/100 km. Nu spun că este imposibil de obținut, dar dacă vei ajunge să consumi în medie doar atât înseamnă că ai cumpărat degeaba un Porsche Macan Turbo.
După aproape 250 km rulați îndeosebi în afara localităților, dar și puțin pe autostradă și prin București, consumul mediu pe care mi l-a afișat computerul de bord a fost de 17.4 l/100 km. Au fost multe momente în care accelerația a fost la podea, dar am rulat destul timp și perfect normal. Așadar, undeva între 16 și 20 l/100 km mi se pare un consum mediu real pentru un Porsche Macan Turbo.
Tehnologie și siguranță
Faptul că Porsche Macan a fost lansat în 2014 se poate vedea în ceea ce privește tehnologiile de la bord. Nu înseamnă că Porsche Macan 2020 nu oferă mai nimic, nici pe departe, cu atât mai mult cu cât în 2018 a fost introdus un facelift destul de consistent.
În urma acestui facelift, Macan s-a ales cu noua centrală multimedia Porsche Communication Management cu ecran tactil de 10.9 inch plus câteva sisteme de asistență în trafic și la parcare.
Sistemul de infotainment de pe Porsche Macan Turbo este foarte asemănător cu ceea ce am văzut pe Cayenne Coupe. Ecranul wide de 10.9 inch este foarte luminos, redă culori vii și un contrast înalt. Interfața este modernă, totul se mișcă mai mereu fără întârzieri enervante, dar butoanele de control sunt de multe ori prea mici. Sistemul include conectivitate permamentă la internet prin intermediul unui modem 4G LTE încorporat, ce poate oferi pentru navigație date live din trafic.
Cel mai mare neajuns al sistemului de infotainment de pe Porsche Macan Turbo este, din punctul meu de vedere, lipsa compatibilității cu Android Auto. Apple Car Play este disponibil opțional.
Câteva imagini din meniul centralei de infotainment de pe Porsche Macan Turbo 2020:
Sistemul de camere la 360 de grade este foarte folositor la manevrele în spații înguste, iar la viteze reduse poate afișa în funcție de direcția de mers imaginea captată de camera frontală ori cea din spate, precum și de la cele laterale dacă senzorii de parcare detectează obstacole pe una dintre părți.
Dintre cele mai importante dotări standard ce se regăsesc pe Porsche Macan Turbo 2020 amintesc jante din aliaj pe 20 inch, scaune sport plus cu reglaje electrice pe 18 direcții cu memorie, tapițerie din piele, plafon îmbrăcat în Alcantara, inserții din aluminiu prelucrat mecanic, sistem multimedia Porsche Communication Management (PCM) cu modul de navigație online cu conectivitate LTE, sistem de sunet surround Bose cu 14 difuzoare inclusiv subwoofer, 14 canale de amplificare si putere totală de 665 W, faruri LED cu Porsche Dynamic Light System (PDLS) cu lumini statice și dinamice de viraj, adaptare automată a razei de acțiune a farurilor în funcție de viteză, funcție pentru vreme nefavorabilă, sistem de curățare a farurilor și controlul dinamic al razei de acțiune, climatizare automată cu trei zone, haion cu acționare automată.
Opțional, pe mașina de test au fost bifate echipamente ca pachet Sport Chrono cu cadran Sport Chrono de culoare albă, sistem Easy Entry & Drive, faruri LED cu sistem PDLS+, oglinzi exterioare și interioară cu efect antiorbire, Privacy Glass, pachet lumini confort, scaune față și spate încălzite, scaune față ventilate, servodirecție Plus, sistem evacuare Sport (sună excelent, îl puteți auzi în clipul video de la începutul recenziei), suspensie pneumatică, trapă panoramică, volan GT încălzit, tetiere față și spate cu sigla Porsche.
Porsche Macan a fost testat de către EURO NCAP în 2014 după standardele de atunci și a obținut calificativul maxim de 5 stele. Scorurile au fost de 88% pentru adulți, 87% pentru copii, 60% la pietoni și 66% pentru sistemele de asistență.
Standard, orice Porsche Macan Turbo vine echipat pe partea de siguranță cu airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, Porsche Stability Management (PSM) cu ABS, ASR, ABD, MSR si sistem de stabilitate a remorcii, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri (TPM), avertizare la părăsirea benzii de circulație, asistență la coborârea în pantă (Porsche Hill Control PHC) ș.a.
Exemplarul de test a fost configurat suplimentar cu asistent parcare față-spate inlusiv surround view, cruise control adaptiv și sistem lane change assist.
Preț
Porsche Macan Turbo 2020 – 94.537 Euro cu TVA preț de bază. O mașină precum cea de test ajunge la 117.274 Euro cu TVA.
Concluzii
Porsche Macan Turbo este primul și deoccamdată singurul SUV pe care l-aș cumpăra în eventualitatea în care mi-aș permite vreodată să cumpăr și un SUV. Asta fiindcă este incredibil cât de plăcut este de condus, cât de dinamic poate fi atunci când îți dorești asta. Cu suspensia pneumatică opțională se poate transforma în câteva secunde dintr-un SUV confortabil într-o mașină cu adevărat sport. Direcția este genială, iar sistemul de frânare solicită la maximum pneurile, forțându-le să țină pasul cu el.
Motorul este extrem de reușit, reglat perfect de inginerii Porsche, iar cutia de viteze se potrivește de minune cu caracterul acestei mașini.
Sunt și mici probleme cu ergonomia butoanelor din jurul schimbătorului sau, mai grav, cu modul de schimbare a treptelor din levier, cu ”+” în față și ”-” în spate. Lipsa Android Auto poate și ea să fie trecută la neajunsuri, dar per-total Porsche Macan este o mașină grozavă, ce a reușit să mă impresioneze chiar și la mai bine de 6 ani de la prima prezentare.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Porsche Macan Turbo 2020:
PRO
- ținută de drum incredibilă, mașina se comportă precum una sport, nicidecum ca un SUV de aproape 2 tone;
- suspensia pneumatică opțională transformă evident comportamentul mașinii, prin ajustarea gărzii la sol și a intensității la amortizare;
- motor excelent reglat, cu suficiente resurse de putere, ce-i garantează mașinii performanțe ridicate;
- scaune față cu multiple reglaje, ce-ți permit găsirea unei poziții ideale de condus;
- sistem modern de infotainment, cu ecran mare de foarte bună calitate, cu conectivitate la internet și navigație cu date live din trafic.
CONTRA
- probleme de ergonomie, în special pentru butoanele din jurul schimbătorului de viteze;
- modul manual de schimbare a treptelor din levierul cutiei este pe dos, cu ”+” în față și ”-” în spate;
- sistemul de infotainment nu este compatibil Android Auto, iar pentru Apple Car Play se plătește extra.