În cadrul acestui eveniment important a avut loc şi o premieră pentru ţara noastră, primul test cu un autobuz electric autonom.
Modelul ales este fabricat de turcii de la Karsan, are o autonomie de 300 de kilometri, poate atinge o viteză maximă de 25 km / oră şi dispune de o capacitate de 25 de locuri. Karsan a livrat 10 astfel de autobuze în Norvegia, Germania, Elveția și Franța, iar modelul testat în Cluj-Napoca este identic cu cel care circulă în transportul public din Norvegia.
Testul a fost scurt, întreaga călătorie a durat undeva la 7 minute, iar rolul său a fost acela de a arăta oamenilor către ce ne îndreptăm, adică un viitor din ce în ce mai tehnologizat. Cluj-Napoca nu intenţionează să introducă prea curând rute în trasportul public acoperite cu autobuze autonome, mai ales că la nivel naţional nici nu există legislaţie care să acopere această arie.
Întreg testul a fost gândit şi calculat la virgulă, iar în interiorul autobuzului a existat în permanenţă un şofer pregătit să intervină la orice mică problemă (acesta chiar a ajutat sistemul de două ori: prima dată să plece dintr-o staţie, iar a doua oară să efectueze corect un viraj).
Emil Boc, primarul oraşului Cluj-Napoca, a declarat presei prezente la faţa locului că „Astăzi, viitorul circulă prin Cluj-Napoca, fără șofer, dar cu viziune. Pentru prima dată în istoria acestui oraș, pe străzile din Cluj-Napoca, pe o zonă restrânsă, va circula primul autobuz fără șofer, primul autobuz autonom. (…) Tehnologia a avansat enorm de mult și mă bucur că și aici, la Cluj-Napoca, la fel ca în Europa, putem să testăm tehnologia viitorului, a mașinilor autonome, a autobuzelor autonome, pentru că ele au fost deja integrate în unele orașe europene, la o scară mai mică ce-i drept, în sistemul de transport public.”
Sursa: actualdecluj.ro, sursa foto