VR, realitate virtuală, reprezintă posibilitatea unui utilizator de a intra într-un mediu simulat artificial, total diferit de realitatea fizică în care se află. Acest lucru se realizează, în general, cu ajutorul unor ochelari speciali ce generează câte o imagine separată pentru fiecare ochi, de unde și impresia de tridimensional. Interacțiunea cu mediul ambiant creat virtual se face cu ajutorul unor controlleri sau senzori de mișcare, în funcție de sistemul utilizat.
Pe piață există 3 categorii de produse ce ne permit imersia în realitatea virtuală
🥽 căști ce se conecteză la un computer (ex. HTC), au nevoie de putere de procesare mare, sunt în general cam cele mai scumpe, dar realizează cele mai imersive experiențe
🥽 căști autonome, de tipul all-in-one, sunt mai rare, dar oferă o calitate decentă
🥽 căști mobile care folosesc un smartphone sau tabletă și care reprezintă cea mai ieftină alternativă (cele mai cunoscute sunt cele de tipul Google Cardboard)
La acestea se poate adăuga o gamă variată de accesorii, de la mouse 3d la benzi de alergare.
În ultimii ani observăm că nu au apărut tehnologii noi, majoritatea celor existente nu au mai fost dezvoltate și nici actori (producători) noi nu prea au mai apărut.
Să se apropie de final această tehnologie?
Nici pe departe. În anul 2021 piața produselor legate de VR a fost de 21.83 miliarde de dolari iar pentru anul 2022 s-a ridicat la 28.42 miliarde. Această creștere nu se reflectă neapărat în produse din domeniul recreativ (jocuri).
Iată câteva exemple de domenii în care această tehnologie se dezvoltă:
🥽 turism, deși se pot vizita virtual încă de pe acum muzee și alte atracții turistice, domeniul poate fi dezvoltat aproape nelimitat (de exemplu pot fi recreate virtual orașe întregi și atracțiile acestora, chiar și în ere diferite)
🥽 educație, pandemia ne-a obligat la învățământ on line, dar imaginați-vă că prin intermediul VR copiii ar putea fi în aceeași clasă și chiar participa la evenimente istorice, experimente fizice, chimice etc.
🥽 artă digitală, încă la începuturi dar și aici numai imaginația impune limitele
🥽 antrenamente pentru piloți, soldați etc. De actualitate, în contextul actual. Se va putea realiza antrenamentul unui soldat prin simularea unor condiții periculoase, înainte de a fi trimis efectiv în luptă.
🥽 medicină, operații virtuale pentru studenți și stagiari. Deja se realizează operații de distanță cu ajutorul acestei tehnologii. De asemenea, se pot face diferite terapii prin intermediul VR.
🥽 știință, cu ajutorul inteligenței artificiale și realității virtuale se pot simula diferite scenarii care până acum erau dificil de studiat.
Exemplele pot continua.
În concluzie, când vorbim de realitate virtuală, o tehnologie scumpă și la început de drum, ne gândim în general la aplicații de divertisment, de care ne plictisim după o perioadă de timp. Dar lucrurile pot fi mult mai complexe și mai utile pentru noi toți.