Renault Austral este cel de-al doilea model dezvoltat integral de constructorul francez după etapa Renaulution. Sigur că de la inițierea planului de restructurare a Grupului au mai fost lansate vehicule, dar acelea erau deja în pregătire. Megane E-Tech Electric și Austral sunt primele mașini ce au pornit din start cu noua concepție.

Specificații Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine

SpecificațiiRenault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto
MotorSistem mild hybrid cu motor pe benzină, 1.332 cmc cu 4 cilindri în linie, 157 CP între 5250 și 5500 rpm și 260 Nm între 1750 - 3500 rpm + Motor electric 12V de 3 kW (4 CP) și 10 Nm cu baterie de 0.15 kWh. Putere maximă sistem 160 CP, cuplu maxim 270 Nm
TransmisieCutie de viteze automată CVT cu 7 trepte (emulate), tracțiune față
Emisii CO2 WLTP140 - 147 g/km, EURO 6d
Consum mediu WLTP6.2 - 6.5 l/100 km
Performanțe175 km/h viteza maximă limitată electronic, 9.7 sec. accelerația de la 0 la 100 km/h
Capacitate portbagaj499 l (dintre care 12 l sub podea)
Dimensiuni (Lxlxh)4510 x 1825 / 2083 x 1618 mm
Greutatede la 1464 kg (1539 kg în talon)

Material video

Scurt clip video cu accelerații 0 – 100 km/h și reprize 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:

Design exterior și interior

Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine

Layout reușit și calitate înaltă de fabricație.

Chiar dacă face parte dintr-o cu totul nouă eră din istoria Renault, Austral nu se detașează prea tare de linia de design a întregii game de dinainte de Renaulution. Blocurile optice păstrează semnătura luminoasă în formă de „C”, atât pentru cele frontale, cât și pentru cele din spate.

Linia caroseriei este fluidă, fără ruperi de forme. SUV-ul pare pe alocuri masiv, și asta fără a avea dimensiuni exterioare cu mult mai mari decât ce vedeam la Kadjar, model pe care Austral în înlocuiește în gamă.

Fără a exagera cu elemente estetice extravagante, Austral vine totuși cu câteva care să-l ducă ceva mai sus ca imagine față de ceea ce știam că era Renault în urmă cu 2 – 3 ani.

Partea frontală este cea care a fost supusă celor mai intense tratamente cosmetice care să impresioneze. Grila cu efect 3D se continuă și mai jos, către baza barei față, unde vedem frumos integrat și un element ce vrea să facă trimitere către spoilerul frontal al monoposturilor F1. Noua emblemă Renault de mari dimensiuni din centrul calandrului este fumurie și abia dacă se observă rombul caracteristic. În spatele acestui logo este grupată cea mai mare parte a senzorilor ADAS frontali.

Capota vine cu forme ambutisate destul de agresiv care nu pot fi trecute prea ușor cu vederea, cu atât mai puțin din interior.

Din lateral vedem că Renault Austral abordează o temă des întâlnită în această perioadă. Suprafețe vitrate mici în comparație cu cele reprezentate de tablă, ceea ce creează o imagine mai dinamică.

Mie mi-a plăcut contrastul dintre nuanța aprinsă de roșu a caroseriei (Rouge Flamme) și multiplele elemente negre, ce sunt mai toate finisate lucios spre a se asorta la fix cu plafonul în aceeași culoare. Și jantele au o nuanță foarte închisă, în timp ce dimensiunea lor (20 inch) completează corect acea imagine dinamică despre care am amintit mai sus.

În spate, atrag atenția stopurile cu design 3D, ce aproape că se unesc în centrul hayonului, și puțin acel „difuzor” de la baza barei, propus tot în culoarea neagră.

Trecem și la interior, ce este la un cu totul alt nivel calitativ față de tot ce știam că poate oferi Renault. Este adevărat că avem de-a face cu echiparea de top, ce combină în mod plăcut multe tipuri de materiale – de la spumă moale pe bord, la piele Alcantara cu cusături de un albastru intens, până la plastic lucios tip Piano Black și mai multe inserții din metal. Toate sunt solid asamblate și finisate atent, greu poți găsi ceva care să te nemulțumească din punct de vedere calitate interior la Renault Austral.

Din multe puncte de vedere noul SUV al francezilor poate emite pretenții premium. Și nu este o exagerare această afirmație, dorința Grupului fiind de a plasa Renault o treaptă mai sus față de cum era perceput brandul înainte de Renaulution.

Sunt multe, foarte multe spații de depozitate în jurul pasagerilor față. Mutarea levierului cutiei de viteze pe coloana volanului eliberează mult spațiu pe consola centrală, unde apare un capac ce glisează înainte – înapoi spre a dezvălui în față două suporturi de pahare, iar în spate un volum generos pentru a pune diferite lucruri la îndemână. Același element glisant propune și pad-ul pentru încărcare wireless a smartphone-urilor, dar vine și cu un mâner ce poate fi confundat cu „manșa” frânei de mână pe care o vedeam la Megane II.

La baza bordului mai este un spațiu destul de bun ca volum și tot acolo sunt două porturi USB-C și o priză de 12V.

Cotiera centrală față se deschide în gen „fluture”, precum era până nu demult doar în clasa premium. Ca fapt divers, această deschidere este optimă pentru ca și pasagerii din spate să aibă acces facil către spațiul de sub cotieră.

Scaunele față sunt foarte bine configurate, mari și confortabile, dar vin și cu suport lateral suficient de bun. Reglajele electrice pe direcțiile principale sunt largi, dar nu pot să nu depunctez faptul că nu există reglaj pe înclinare a șezutului. Pentru persoane înalte (eu am 1.95 metri înălțime) este foarte important să existe astfel de ajustare, pentru ca poziția la volan să fie ideală. Pe de altă parte, am condus Renault Austral la drum lung, în reprize și de peste 2 ore și jumătate continuu, și nu am resimțit nici cel mai mic disconfort.

Spațiu este din plin, chiar și cu trapa panoramică am avut loc la cap, ce-i drept nu în exces. Pe celelalte direcții, nicio emoție.

La fel și pentru pasagerii spate, ce au la dispoziție mult loc atât la genunchi și cap, cât și pe lățime. Bancheta poate culisa înainte înapoi pe mulți centimetri și astfel, în funcție de nevoi, poți crea mai mult spațiu în portbagaj sau mai mult loc la picioare pentru pasageri.

Apropo de acesta, aduce un volum în media clasei, nu este nici cel mai mare, dar nici nu cred că se poate plânge cineva că ar avea nevoie prea des de mai mult. Spătarul banchetei poate fi rabatat și creează o suprafață aproape plană. Există ceva spațiu și sub podeaua portbagajului (12 litri), unde pot fi depozitate obiecte de dimensiuni mici.

Ca o concluzie aici. Renault Austral este la acest moment cel mai bine fabricat model al companiei și reușește să creeze o imagine cu mult peste ceea ce știam. Exteriorul este frumos desenat, iar interiorul este pe cât de interesant ca design, pe atât de bine construit.

Motor și cutie de viteze

Motor Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto

Ansamblul mild hybrid are în centru motorul de 1.33 l ce este un exemplu în clasa lui.

Aici piesa de bază este deja binecunoscutul motor de 1.33 l, cu patru cilindri în linie, ce se regăsește pe o bună parte din modelele Alianței Renault, dar care este prezent și pe anumite automobile Mercedes-Benz.

În cazul modelului de față îl găsim cu în versiunea cu 157 CP și este puțin ajutat de un starter generator de 3 kW, ce nu poate în niciun caz să urnească mașina de unul singur. Din această cauză vorbim despre un sistem de propulsie de tip mild hybrid și nu de un full hybrid. Există și așa ceva în gama Austral.

Motorul este un exemplu de rafinament pentru clasa lui și se dovedește perfect pentru acest SUV. Nu se aude deranjant de sub capotă nici către turațiile maxime, iar de vibrații nici că poate fi vorba.

Deși în cazul Dacia Duster motorul de 1.33l poate fi cuplat la o cutie automată de tip EDC7 (cu dublu ambreiaj), la acest Austral avem parte de o transmisie CVT. Aceasta se comportă  complet diferit față de tot ce știam de la alte astfel de transmisii automate.

La Renault Austral sunt simulate mereu 7 trepte, ai impresia că este vorba despre o cutie de viteze automată cu convertizor de cuplu. Prin cele 7 rapoarte se trece aproape imperceptibil, asta și fiindcă ele de fapt nu există și totul este emulat de către angrenajele tipice unei transmisii CVT.

În majoritatea timpului combinația motor – cutie de viteze este reușită. La mers relaxat chiar nu ai de ce să te plângi, nu există niciun fel de șoc, iar plecările de pe loc sunt pe cât se poate de line. Ceea ce nu este mereu valabil la transmisiile EDC de la Renault. Momentele în care ți-ai dori o cutie cu dublu ambreiaj sunt cele în care vrei să conduci mai sportiv. Atunci realizezi că acele 7 trepte simulate nu sunt exact ceea ce trebuie și că există o ușoară întârziere în trimiterea puterii de la motor către roți, iar performanțele au de suferit din cauza cutiei CVT.

Ce nu pot aprecia deloc la acest Austral, ceva cu care am avut de-a face și la Megane E-Tech Electric, este locul unde este amplasată maneta cutiei automate de viteze.

Este în spatele volanului, deasupra celei pentru ștergătoare și în linie cu aceasta. Mai jos mai este și satelitul de comandă pentru sistemul audio, pentru ca pe volan, tot pe partea dreaptă, să mai existe alte comenzi și butonul Multi Sense. Astfel, pentru mâna dreaptă, la volan și pe acesta, sunt prea multe leviere și butoane. Și credeți-mă că te încurci în ele și după 2 – 3 zile de mers mult cu Austral. Nu de puține ori am pornit ștergătoarele în loc să comut cutia de viteze între D și R sau invers. Nu e bine.  

Ținută de drum, performanțe și consum

Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine

Ținută de drum bine pusă la punct, confort din plin, dar și dinamică cel puțin decentă.

Încă o surpriză extrem de plăcută din partea Renault Austral primim și din partea trenului de rulare. Uitată este suspensia tipică Renault, căreia de cele mai multe ori îi lipsea rafinamentul și care era setată prea moale. Asta nu înseamnă că Austral nu este confortabil, nicidecum. Ci doar că, deși trece elegant peste absolut orice fel de denivelare (doar pe cele mici și pronunțate mai apare efectul de „minge care sare”), oscilațiile caroseriei sunt bine ținute în frâu. Asta se traduce printr-o ținută de drum extrem de bine setată, ce-ți permite și să te bucuri din spatele volanului de porțiuni de drum cu curbe.

Nu, Renault Austral nu este setat sportiv, ci propune un bun compromis între confort și dinamică. Chiar mi-a plăcut cum este reglat șasiul la acest SUV, îmi aduce aminte ușor de Mazda CX-5, care este însă orientat mai către un feeling sportiv.

Direcția este corect asistată și oferă și ceva feedback, dar a fost reglată mai degrabă pentru confort, inclusiv pe modul de rulare Sport nu o pot numi incisivă. Este mai mult decât ok pentru ceea ce se vrea Austral.

Ce trebuie specificat aici este că Renault Austral nu poate fi ales cu altfel de tracțiune în afara celei față. Nu există opțiuni pentru sisteme AWD sau 4WD nici acum și nici pe viitor. Platforma pe care se bazează Austral nu permite astfel de configurații, cum de altfel nici versiuni pur electrice nu vor pot fi dezvoltate.

Performanțele sunt ok, dar nimic deosebit. Este de apreciat că accelerația de la 0 la 100 km/h durează mai puțin de 10 secunde, dar, din cauza cutiei automate CVT, atât acest sprint, cât și orice altă repriză par mai lente din spatele volanului. Mașina se pretează cel mai bine pentru mers liniștit, relaxat, fără a te ajuta mult în cazul depășirilor extraurbane. La viteze de peste 80 – 90 km/h trebuie să-ți faci bine calculele în cazul în care vrei să devansezi un vehicul mai lung. Asta nu înseamnă că Renault Austral este cumva lent, ci doar că nu poate fi considerat un SUV sprinten, dacă ar fi crezut cineva așa ceva după ce parcurge lista cu specificații.

Viteza maximă nu este nici ea una care să reflecte puterea generată de motor. Mă așteptam ca la 160 CP și 270 Nm Austral să se apropie de 200 km/h sau măcar să se ducă spre 190 km/h. Nu este cazul de așa ceva, limita este de 175 km/h și este valabilă pentru orice model actual, asta fiindcă este vorba despre o limitare electronică.

Consum mediu Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine

Consumul pe care l-am obținut cu Renault Austral nu este prea apropiat de cel anunțat în fișa tehnică. La drum întins, fără prea multe localități, cu patru pasageri în total în mașină și ceva bagaje prin portbagaj, am prins un 6.1 l/100 km. Pe autostradă și în oraș, în București, am primit în medie 10.9 l/100 km, în timp ce consumul mediu pe tot traseul parcurs, ce a inclus și cele două porțiuni tocmai menționate, a fost de 7.6 l/100 km. Nu mi se pare o cifră de lăudat, dar poate conta și faptul că mașina de test era aproape nouă, cu circa 2.000 km la bord când am început testul. Oricum, pentru un mild hybrid nu e tocmai ceea ce trebuie și așa cum am spus deja cifrele reale diferă ceva cam tare de cele oficiale. Iar eu știu cum am mers în acest test și ar fi trebuit să fiu foarte aproape de cifrele medii anunțate.

Tehnologie și siguranță

Sisteme ADAS Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine

Extrem de multe sisteme ADAS prezente pe mașina de test, unele dintre ele transformă SUV-ul într-unul semi autonom.

Un alt capitol la care Renault Austral 2023 este de top. Asta fiindcă încă din echiparea de bază, denumită Equilibre, primești extrem de multe dotări și sisteme ADAS și de siguranță.

Ca să nu lungesc prea mult vorba aici, vă spun că în standard este oferit panou de bord cu ecran de 12 inch. La mașina de test am avut posibilitatea de a personaliza aspectul acestui ecran în multiple moduri. Poți selecta un anume mod de bază, iar de acolo să alegi ce vei vedea în partea stângă, în cea dreaptă, precum și în centrul ecranului.

Panoul de bord de pe Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine:

Totodată, echiparea Equilibre aduce sistem de infotainment cu ecran tactil de 9 inch, dispus în mod peisaj. Versiunile imediat superioare plusează cu touchscreen de 12 inch, așezat în mod portret. Interfața este guvernată de sistem de operare Android Automotive și este excelentă. Dacă te conectezi la sistem cu propriul cont de Google poți descărca din Google Play Store toate aplicațiile de care ai nevoie direct în mașină. Vorbim desigur de cele compatibile cu Android Automotive.

În același timp, sistemul de infotainment vine cu suport wireless pentru Android Auto și Apple CarPlay. Eu am conectat și telefonul și astfel aveam două zone cu navigare, de exemplu. Mergeau simultan Waze și Google Maps. Mai mult, poți afișa pe tabloul de bord una dintre navigații (de exemplu Google Maps direct din sistemul mașinii), iar pe ecranul centralei multimedia rula Waze.

Interfața sistemului de infotainment de pe Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine:

În ceea ce privește dotările, Renault Austral 2023 aduce din standard echipamente precum jante din aliaj pe 17 inch, faruri LED Led Vision cu funcție Follow me home, lumini de zi și stopuri LED, aer condiționat automat pe două zone cu funcție de purificare a aerului din habitaclu și aeratoare pentru locurile spate, sistem acces și pornire motor tip mâini libere, oglindă retrovizoare watch my child, volan îmbrăcat în piele ecologică reglabil pe înălțime și adâncime, tablou de bord complet digital cu ecran de 12 inch, sistem infotainment OpenR link 9 inch cu update-uri OTA și suport wireless Android Auto și Apple CarPlay, sistem de sunet Arkamys Classic cu 8 difuzoare, geamuri electrice față și spate cu funcție one touch, banchetă spate rabatabilă fracționat 60/40 și altele.

Următoare echipare aduce în plus jante aliaj pe 19 inch, faruri LED Adaptive Vision cu funcție de adaptare automată a fasciculului de lumină la condițiile de drum, iluminat ambiental, banchetă spate culisantă, suport culisant pe consola centrală, sistem multi-sense cu 4 moduri de condus – Eco, Confort, Sport și Perso, volan îmbrăcat în piele naturală, oglindă interioară electrocromă fără ramă, padele în spatele volanului pentru schimbarea treptelor de viteză, sistem multimedia OpenR link 12 inch (ecran orientat portret) cu navigație ș.a.

Înainte de următoarea versiune se mai plusează cu jante aliaj pe 20 inch, protecții de inox pentru pragurile față, blocuri optice spate matrix LED, semnalizare tip dinamic, hayon electric, scaun șofer reglabil electric, cu funcție de masaj, memorare poziție (3 utilizatori) și funcție easy access, pentru ca varianta Techno Esprit Alpine, cum a fost și mașina de test, să aducă multiple elemente de design specifice Alpine, ce include la interior, printre altele, tapițerie mixtă Alcantara și textil, inserții din piele Alcantara pe bord, cu cusături contrastante în albastru și volan îmbrăcat în piele Nappa.

Pe partea de siguranță, Renault Austral a fost testat de către Euro NCAP în 2022 și a obținut maximul de 5 stele, cu scor de 88% pentru adulți, 83% la copii, 69% pietoni și 87% pentru sistemele de asistență.

Încă din echiparea de bază, orice Renault Austral propune standard ABS, ESC / ESP, HSA – Hill start assist, airbag-uri frontale și laterale față, airbag-uri cortină față și spate, precum și airbag între scaunele față, traffic sign recognition (TSR), sistem de monitorizare presiune pneuri, senzori de ploaie, lumină și parcare spate, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, emergency lane keeping Assist (E-LKA) cu monitorizare trafic din constrasens, cruise control și limitator de viteza, asistență la frânarea de urgență, alertă pentru păstrarea distanței de siguranță (Distance Warning), alertă oboseală șofer (Driver Drowsiness Alert), automatic emergency braking (AEB) cu protecție pietoni și cicliști – activ în intervalul de viteza 7 – 80 km/h, precum și alte câteva.

Tehnologii avansate pentru vedere la 360 de grade, parcare automată și sisteme de asistență a șoferului:

Un Renault Austral 2023 în echiparea Iconic Esprit Alpine aduce în plus față de cele de mai sus sistem de avertizare prezență vehicul în mișcare atunci când șoferul sau unul din pasageri dorește să părăsească mașina,  emergency lane keeping assist (E-LKA) cu avertizare și corectare a traiectoriei în funcție de traficul din spate sau sens opus și/sau o potențială ieșire în decor, alertă la depășirea vitezei legale (over speed prevention), around view monitor 360° – bazat pe 4 camere, colectează informații din proximitatea vehiculului și afișează o imagine a zonei și obiectelor din jurul mașinii, sistem monitorizare trafic pietoni în spatele mașinii și frânare activă de urgență pentru evitarea unui posibil accident și funcții de condus autonom ce se folosesc de sistemul cruise control contextual adaptiv cu funcție stop&go și de sistem de centrare pe bandă. 

Acesta din urmă funcționează după cum urmează. Dacă sistemul detectează un alt vehicul în față, va reduce viteza până când calea va fi eliberată. În acel moment va accelera la limita de viteză programată de către șofer. Totodată, sistemul este capabil sa decelereze până la oprire și apoi sa reia deplasarea, dacă durata de staționare nu depășește 30 de secunde. Funcția cruise control adaptiv, prin intermediul datelor culese prin radar, camera video față și a datelor din harta navigației, va adapta viteza în funcție de drum (curbă sau intersecție de tip giratoriu) și limita de viteză, parcurgând în mod autonom aceste particularități ale drumului pe care se deplasează. Este foarte important de menționat că șoferul trebuie să rămână întotdeauna responsabil în condusul autovehiculului și să nu se bazeze exclusiv pe mașină.

Preț

Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpinede la 34.000 Euro cu TVA inclus. O mașină precum cea de test, ce a bifat mai toate opțiunile posibile, inclusiv cu caroserie vopsită în două tonuri (bază Rouge Flamme cu plafon Noir Etoile – 1.400 Euro) ajunge la circa 39.900 Euro cu TVA (prețurile sunt valabile la data publicării acestui review).

Renault Austral 2023 Mild Hybrid 160 Auto Techno Esprit Alpine
4 / 5 Gadget Score
Pro
  • design reușit, spațiu bun pentru pasageri, calitate foarte bună de fabricație;
  • ținută de drum bine pusă la punct, mașina este confortabilă pe aproape orice fel de suprafață de rulare, dar ține bine în frâu și oscilațiile caroseriei;
  • echipare foarte bogată încă de la versiunea de bază;
  • multă tehnologie la bord, de la sistemele de confort și multimedia (mare plus pentru sistemul de infotainment cu Android Automotive) până la cele ADAS;
  • raport bun între cât plătești și ceea ce primești (având în vedere prețurile actuale și tendințele din piață).
Contra
  • cutia de viteze nu se descurcă cel mai bine atunci când abordezi un stil mai sportiv de șofat și penalizează reprizele;
  • consumul de carburant este ceva mai ridicat decât mă așteptam (poate fi și din cauză că exemplarul de test era aproape nou, având la început mai puțin de 2.000 km).
Concluzii

Un Renault Austral are un preț de plecare de 27.000 Euro cu TVA, fără a fi scăzut vreun tichet Rabla. Ideea este că de la echiparea de bază ai mai tot ce-ți poți dori de la o mașină în 2023, asta dacă nu ești cu adevărat pretențios. Chiar și așa, dacă mergi doar la următorul nivel de echipare, ce costă 30.000 Euro cu TVA, te alegi cu mai mult decât te-ai aștepta. Acum, la prețurile actuale și după ce am testat pe îndelete acest model, pot să afirm fără emoții că Renault Austral este unul dintre cele mai bune SUV-uri din clasa lui, ce vine și cu un bun raport cost / specificații / calitate de fabricație / experiență de utilizare.

Design exterior și interior
Motor
Cutie viteze
Ținută de drum
Performanțe și consum
Tehnologie și siguranță
Preț