În momentul în care am primit mașina de test din partea Renault România, am avut parte de un moment oarecum emoționant, nostalgic. Asta fiindcă prima mea mașină a fost un Renault Megane Coupe din 2006, cea de-a doua generație a compactei, după facelift.

Designul acesteia era, pentru acele vremuri, oarecum nonconformist, în special partea din spate a primit câteva critici. În varianta cu 3 uși, Coupe, atrăgea și mai tare privirile grație formei geamurilor spate care, împreună cu cele față, desenau o formă de arc de cerc.

renault-megane-2-coupe

A doua generație Renault Megane, în versiunea de caroserie Coupe.

Întâlnirea cu Renault Megane GT a fost cu atât mai deosebită cu cât culoarea exterioară era aproape identică cu ceea ce comandasem eu în 2006 pentru Coupe. Atunci era vorba despre Bleu Extreme, iar acum nuanța destul de asemănătoare poartă denumirea de Bleu Iron, disponibilă exclusiv pentru versiunea GT.

Chiar dacă am avut parte de rememorarea câtorva amintiri la bordul lui Renault Megane GT, asta nu înseamnă că voi trata diferit acest model. Analiza de azi va fi pe cât se poate de obiectivă, iar de asta vă veți convinge din rândurile ce urmează.

Specificații pentru Renault Megane GT 1.6 TCe 205 CP EDC

Specificatii Renault Megane GT

Design exterior și interior

renault-megane-gt-interior-19

Dacă ar fi să ne uităm în urmă, de la primul Megane lansat în 1995, vedem că, din punct de vedere al designului, la fiecare generație s-au făcut schimbări majore, aproape fără nicio legătură cu modelul înlocuit.

Așa se întâmplă și cu cel mai nou Megane, care se detașează destul de evident de versiunea pe care o înlocuiește. După o generație care parcă nu a vrut să impresioneze deloc ca design, actualul Megane, cu atât mai tare în varianta GT, dorește să fie în centrul atenției.

Și reușește să facă asta fără a apela la fel și fel de elemente extravagante, la artificii de design inutile. Totul este curat desenat, cu forme plăcute și muchii frumos integrate în ansamblu. Cu siguranță nu ai prea multe de comentat, iar dacă o faci înseamnă doar că nu poți fi cât de cât obiectiv. Da, nu prea poți fi obiectiv în a aprecia aspectul unui obiect, însă dacă analizezi per total această mașină vei realiza că totul este desenat așa cum trebuie.

Elementele care reușesc să iasă în față sunt farurile și stopurile, cele din urmă care se alungesc mult către centrul haionului. Astfel se creează o imagine mult mai dinamică, mașina pare mai lată decât este cu adevărat.

Renault Megane GT aduce în plus și câteva elemente stilistice menite să accentueze latura dinamică a acestei variante. Bara față ceva mai agresivă, cu calandru sport, pragurile laterale și difuzorul spate cu două evacuări trapezoidale integrate, sunt cele mai importante ajustări. Să nu uităm de jantele pe 18 inch cu un design agresiv.

În plus, la Megane GT mai avem oglinzi laterale vopsite diferit față de culoarea exterioară, într-un gri denumit Dark Metal. Multe sigle Renault Sport, GT sau 4Control reușeșc să-ți amintească mereu că te afli într-o versiune specială de Megane.

La fel se întâmplă și în momentul în care iei loc în mașină. Scaunele față sunt de-a dreptul spectaculoase, mai ales dacă ne gândim că nici măcar nu este vorba despre un Megane RS. Cu tetieră integrată, cu suport lateral excelent și care asigură o poziție de conducere foarte sportivă, scaunele reprezintă cu adevărat un element pro din interior. Cusăturile contrastante și câteva fâșii de alcantara, care, în cazul de față, se asortează perfect cu culoarea exterioară, vin să te facă să le apreciezi și mai tare.

La acestea se adaugă volanul sport gros, cu o priză excelentă, teșit în partea de jos, unde se află și emblema GT. De o parte și cealaltă a acestuia regăsim două padele pentru schimbarea manuală a treptelor cutiei de viteze automată.

Padelele din aluminiu sunt solidare de coloana de direcție, așa că rămân pe loc indiferent de unghiul în care se află volanul. Mi-ar fi plăcut să fie ceva mai lungi către partea de jos. Când iei curbă la stânga este aproape imposibil să retrogradezi o treaptă, iar când virezi la dreapta nu vei putea să urci o viteză mai sus. Totul din cauză că padele se termină imediat sub locul unde sunt prinse.

În rest, totul se prezintă bine la interior. Mult spațiu în față, reglajele ample ale scaunelor reușesc să-ți găsească o poziție perfectă, ergonomie bună, însă cu câteva mici scăpări, deja devenite tradiție la Renault. Vorbesc despre activarea pilotului automat sau a limitatorului de viteză, buton ce se află pe tunelul median, în preajma frânei de parcare. De aemenea, comenzile pentru sistemul audio, se află pe un modul amplasat în spatele volanului, către partea de jos-dreapta. Necesită un timp de acomodare, însă apoi nu pot spune că pun mari probleme, doar că trebuie să înveți fiecare buton ce face, fiindcă nu le vezi, fiind acoperite de volan.

Pasagerii din spate nu se bucură de prea multă libertate de mișcare. În oricare alt Megane afară de GT sunt sigur că treburile stau mult mai bine, însă acele scaune față pe care le-am lăudat răpesc mult din spațiul spate. Sunt foarte late și adânci, așa că senzația este că locurile spate sunt mult mai mici. Bancheta în schimb este bine profilată și comodă pentru 2 pasageri, chiar și al treilea, de pe locul din centru, nu se poate plânge decât după mai multe ore.

Să spunem câte ceva și despre materiale, finisări și construcție în general. Trebuie să recunosc că mi-ar fi plăcut să regăsesc acest nivel de calitate și pe Megane-ul meu din 2006. Lucrurile au evoluat mult la Renault. Materiale corecte pentru clasa compactă, dar, foarte important, asamblare mult mai solidă și finisări mai atent lucrate. Mai este de lucrat în unele privințe, dar în general nu ai mari motive de dezamăgire.

Portbagajul nu doboară recorduri în materie de volum sau acces, cei 384 de litri sunt în media clasei compacte.

Motor și cutie de viteze

renault-megane-gt-interior-4

Trecem la ceea ce ar fi primul element care să te convingă să alegi un Renault Megane GT, după ce designul exterior și interior te-a cucerit. Motorul de cilindree mică și mulți cai putere vrea să-i atragă pe cei care doresc o mașină cu care să-și plimbe și familia, dar care să-i permită șoferului și ceva distracție. Mai mult, taxele și asigurarea nu vor face gaură în buget din cauza cilindreei ce depășește doar puțin limita de 1.6 litri.

Din cei 1618 cmc, motorul Energy TCe ”stoarce” 205 CP la 6000 rpm și 280 Nm la 2800 rpm. Aceste valori sunt suficiente spre a-i imprima lui Renault Megane GT un suflu dinamic, atât cât îi trebuie unei compacte ce nu râvnește la titulatura de hot hatch adevărat.

Fiindcă vorbim despre un motor de 1.6 litri, din care ies 205 CP, nu ne putem aștepta la o distribuție liniară a puterii pe întreaga plajă de turații. Sub 3500 rpm ai senzația că ești la volanul unei compacte normale, cu 130 – 150 CP. Însă când vrei să vezi ce poate cu adevărat Renault Megane GT trebuie să calci hotărât accelerația.

Atunci motorul prinde viață, sunetul este și el mai special, evacuarea sport chiar gâdilă frumos urechile. Există și posibilitatea de a activa un sunet artificial ce vine prin difuzoarele mașinii, însă sincer nu cred că era neapărat nevoie de asta. Motorul sună destul de bine, atât cât se poate dintr-un 4 cilindri în linie.

Clip video cu sunetul motorului și accelerație 0 – 100 km/h pentru Renault Megane GT 1.6 TCe 205 CP EDC:

Pentru că motorul nu este cel mai liniar cu putință, inginerii Renault Sport au decis să etajeze cutia de viteze automată cu 7 trepte astfel: primele 3 trepte sunt foarte scurte, la circa 100 km/h schimbi deja în a patra, iar apoi lucrurile devin normale. Treapta a șaptea îți permite să rulezi cu 130 km/h la 2900 rpm, o valoare foarte bună atât pentru consum, cât și din punct de vedere acustic, unde Renault Megane stă bine. Izolarea fonică nu lasă multe zgomote din afară să deranjeze pasagerii.

Fiindcă vorbim despre o cutie EDC (Efficient Dual Clutch), deci una cu dublu ambreiaj, schimbările de treaptă sunt foarte rapide. Din păcate, există uneori (destul de rar, ce-i drept) mici bruscări, indiferent că vorbim despre schimbarea în sus a treptelor sau de retrogradare.

renault-megane-gt-r-link-12

Avem mai multe stiluri de condus la Renault Megane GT, selectabile dintr-un meniu dedicat al sistemului R-Link 2 sau direct prin butonul amplasat lângă clapeta frânei de parcare electronice. În modul Comfort sau Neutral, cutia de viteze schimbă pe cât de lin poate, la turații normale, ce se adaptează stilului de condus.

Odată ce treci în modul Sport, cutia reacționează mult mai prompt, schimbările sunt cu adevărat rapide și simți bruscări evidente, exact așa cum este normal de la o mașină sport. Acul turometrului nu mai coboară sub 3000 – 3500 rpm, așa că ești mereu într-o zonă de cuplu maxim, răspunsul motorului fiind aproape instant, asta grație și accelerației care devine mult mai sensibilă la orice atingere, oricât de fină.

Per total cutia de viteze se prezintă bine, însă mai există mici scăpări. Nu este perfectă, dar câte sunt. Cel mai important este că nu te face să-ți fi dorit o manuală, căci poți schimba și în modul Manual, direct din selectorul cutiei de viteze sau de la padelele din spatele volanului. Schimbările sunt atunci foarte rapide, iar din padele poți retrograda sau urca o treaptă indiferent dacă ești în D sau M.

Ținută de drum, performanțe și consum

renault-megane-gt-22

Renault Megane GT reprezintă cea mai sportivă versiune până la apariția lui RS. Dacă nu vrei sport extrem, atunci GT s-ar putea să fie la fix. Comportamentul rutier este foarte sportiv, suspensia este rigidă, poate chiar mai mult decât trebuia. Nu, nu este deranjantă decât pe distanțe lungi cu asfalt prost, însă până la urmă vorbim despre 205 CP dintr-un 1.6 litri, deci nu era nevoie să simțim chiar fiecare mică crăpătură din asfalt. Desigur, de vină au fost și jantele pe 18 inch cu talon foarte îngust. Cu cele pe 17 inch din dotarea standard se poate să fi fost ceva mai bine.

Simți de la o poștă că de reglarea șasiului s-au ocupat inginerii Reault Sport. Este păstrat perfect contactul cu solul, chiar dacă în curbele atacate în forță nu-ți este transmisă neapărat o senzație de mașină ușoară. De vină este și direcția ceva cam artificală, sintetică. Nu-ți oferă prea multe informații, și asta chiar în modul Sport, când oricum devine mult mai bună decât pe Comfort. În acest mod, volanul este prea ușor, însă perfect pentru plimbările liniștite prin oraș.

renault-megane-gt-12

Renault Megane GT aduce și 4Control. Nu se referă la un sistem de tracțiune integrală, ci la unul de direcție integrală. Ce înseamnă asta? Că și roțile spate sunt capabile a vira câteva grade.

Ele se mișcă cu 2.7 grade în sens invers celor din față până la viteze de 60 km/h, iar la mai mult de atât roțile spate virează doar cu 1 grad și în același sens cu cele față. Totul este explicat în cele două imagini:

Se simte ceva din partea sistemului 4Control? Dacă ești un șofer cu experiență, cu siguranță vei remarca imediat. Până la 60 km/h, când rotești volanul ceva mai hotărât simți cum parcă spatele pleacă, precum la o mașină cu propulsie. În fapt, roțile spate virează și descriu o altă traiectorie față de cum ești obișnuit.

Când depășești 60 km/h este mai greu să simți sistemul 4Control la lucru. Iarăși, dacă ești atent, mai ales la peste 100 – 120 km/h, în viraje largi luate în forță, simți cum mașina se așează mai bine pe traiectorie, cum îți transmite mai multă siguranță. De asemena, în depășirile la viteză mare vei simți ajutorul 4Control, când așezarea lui Megane GT pe trasa corectă necesită mai puține corecții din volan.

Modurile de conducere sunt patru la număr: Comfort, Sport, Neutral și Personal. Vă imaginați deja cum stau lucrurile în primele două, iar Neutral se dorește un compromis între acestea. În modul Personal poți schimba după bunul plac fiecare setare: cum va reacționa trenul de rulare, motorul, cutia de viteze. De asemenea, avem la dispoziție două moduri de lucru ale climatizării, mai multe tipuri de afișaj ale panoului de bord digital, culoarea iluminării ambientale ș.a.

La ținuta de drum trebuie să punctez și frânele lui GT. Acestea sunt diferite față de oricare altă variantă actuală de Megane și asta se simte cu adevărat. Plăcuțele mușcă puternic din discurile mari, iar asta înseamnă distanțe foarte scurte de frânare. Totodată, am remarcat că sistemul rezistă foarte bine și după mai multe frânari puternice succesive, fading-ul nu a aparut oricât am solicitat frânele.

La capitolul ținută de drum observăm că Renault Megane GT este cu adevărat o mașină sport, una în care trebie să faci un compromis când vine vorba de confort.

Performanțele aș spune că sunt bune, cu 7.1 secunde necesare demarajului până la 100 km/h cu start de pe loc Megane GT nu este un leneș. Viteza maximă este și ea de apreciat, 230 km/h fiind o valoare respectabilă. Important este că până pe la 120 – 130 km/h Megane GT se simte foarte agil, asta din cauza cutiei eajate scurt pentru primele 4 trepte. Apoi, lucrurile se mai domolesc, reprizele la viteze mari nu-ți mai transmit aceeași senzație de putere.

Consumul testat după normele NEDC este foarte ambițios. Nu vei putea atinge cei 6 litri/100 km în regim mixt decât dacă vei merge fără a te bucura deloc de ce poate Renault Megane GT. Doar cu atingeri fine ale accelerației și cu anticiparea traficului te vei apropia de valorile din fișa tehnică.

În realitate, după circa 380 km parcuși într-un stil sportiv, destul de agresiv, am adus mașina înapoi la Renault România cu un consum mediu de 10 l/100 km. Poate pare mult, însă gândiți-vă că nu mi-am propus deloc să fiu economic. Sunt sigur că dacă Megane GT ar fi mașina mea de zi cu zi consumul mediu ar scade pe undeva pe la 8.5 – 9 l/100 km, fiindcă atunci nu aș merge mai mereu cu pedala accelerației bine înfiptă în podea.

Tehnologie și siguranță

renault-megane-gt-interior-1

Voi începe aici cu noua centrală de infotainment R-Link 2. Mașina de test nu a fost echipată cu sistemul cu ecran de 8.7 inch amplasat în mod portrait, ci cu cel standard de 7 inch, poziționat orizontal.

Chiar și așa, dimensiunile display-ului și modul de afișaj al informațiilor nu m-au deranjat deloc. Ba chiar R-Link 2 este un sistem bine pus la punct, cu suficient de multe opțiuni și, cel mai important, care rulează excelent. Nu ai parte de lag, de întârzieri enervante, iar răspunsul la comenzi este instant și la cele mai fine atingeri.

Sistemul este structurat în 6 ecrane principale: Navigation, Multimedia (putem alege sursa de redare a conținutului, sunt disponibile chiar vizionarea de poze și video de pe unul din cele două stick-uri USB ce pot fi introduse), Phone, Apps (foarte puține disponibile la momentul actual), Vehicle și System. Totul este ergonomic, butoanele sunt mari, și nu există șanse să te rătăcești prin setări, totul fiind logic structurat.

Galerie de screenshots din meniul centralei de infotainment R-Link 2 de pe Renault Megane GT:

Din meniul centralei R-Link 2 ai posibilitatea de a alege modurile de conducere despre care am vorbit. Acestea pot fi accesate foarte ușor și prin butonul dedicat, denumit Multi-Sense, sau din butonul RS Drive. Acesta din urmă permite alegerea directă a modurilor care au setate funcția Sport pentru oricare dintre opțiuni (șasiu, motor, cutie de viteze).

Renault Megane GT beneficiază și de iluminare ambientală. Poți alege mai multe culori în care interiorul vehiculului să fie iluminat . Sunt câteva fâșii de leduri care se pot apinde pe cât de intens îți dorești:

Alte tehnologii ce merită menționate:

  • tablou de bord cu afișaj digital – reprezintă unul dintre punctele forte ale lui Megane GT, m-a cucerit de-a lungul testului. Ai patru moduri de afișare, iar la unele poți alege chiar și culoarea. Display-ul este de foarte bună calitate, nu pune probleme de lizibilitate nici când razele solare bat direct în ecran, rezoluția este ridicată ș.a. Dacă alegi să le schimbi în funcție de modul de condus, ai senzația că ești de ficare dată la volanul unei alte mașini.
  • sistemul Cruise Control Adaptiv: setezi o viteză de croazieră și mașina frânează singură dacă te apropii de un alt vehicul ce rulează în fața ta. Odată ce schimbi banda de mers spre a-l depăși, Renault Megane GT accelerează singur până la viteza de croazieră setată;
  • activare automată a fazei de drum (faza lungă) – sistemul odată activat te scutește de comutarea manuală a fazei de întâlnire cu cea de drum. Funcționează perfect și nu văd de ce la-i dezactiva;
  • sisteme de avertizare depășire linie continuă, ieșire de pe banda de rulare și de avertizare depășire viteză cu recunoaștere a indicatoarelor rutiere – face exact ce spune. Desigur marcajul rutier trebuie să fie în stare bună spre o recunoaștere exactă, ceva cam greu de găsit în țara noastră, din păcate.

În afară de tehnologiile de mai sus, care pot fi trecute și la capitolul siguranță, Renault Megane GT plusează și cu: airbaguri frontale adaptive și airbaguri laterale torace/bazin pentru șofer și pasagerul din față, airbaguri laterale de tip cortină față și spate, sistem de fixare ISOFIX pe scaunele laterale spate, blocare automată a portierelor în timpul condusului, ESP, ABS cu EBD, sistem de monitorizare presiune în pneuri, avertizare unghi mort ș.a.

Preț

Renault Megane GT 1.6 TCe 205 CP EDC – de la 22.250 euro cu TVA. Modelul de test a beneficiat și de bifarea câtorva echipamente opționale (vopsea metalizată, jante pe 18 inch, scaune cu tapițerie Alcantara, pachet Drive Safely – frânare activă de urgență, alertă viteză și bandă rulare, cruise control adaptiv), așa că prețul a urcat la 24.840 euro.

Concluzii

renault-megane-gt-28

Am parcurs toate capitolele specifice testelor auto de pe Gadget.ro. Am văzut și prețul, așa că putem trage concluziile. Merită Renault Megane GT să fie luat în considerare?

Depinde de cerințele și dorințele fiecăruia dintre voi. Îl vei alege dacă vrei o mașină cu design plăcut, capabilă să trezească ceva emoții, sportivă însă care nu face exces în acest sens, cu un sistem de direcție integrală cel puțin interesant, ce oferă o ținută de drum bună, cu cutie automată cu dublu ambreiaj ce permite schimbări foarte rapide ș.a.m.d. Desigur, siguranța oferită de orice model Renault actual, cu atât mai mult de noul Megane, va cântări și ea decisiv în alegerea finală.

Ce ar putea să te dea înapoi? Suspensia totuși cam prea rigidă pentru cei 205 CP, direcția sintetică ce diluează puțin senzațiile oferite și spațiul din spate ce pare ușor înghesuit din cauza scaunelor față mari (deși acestea sunt excelente).

Așa că, după un text cu adevărat cuprinzător, cred că te poți decide. Mai rămâne să prezint pe scurt principalele avantaje și dezavantaje ale lui Renault Megane GT 1.6 TCe 205 CP EDC:

PRO

  • design plăcut, cu tente sportive evidente și suficiente elemente distincte față de o versiune ”normală” (calandru față, difuzor spate cu evacuare dublă, jante, scaune și tapițerie, volan, padele volan, embleme GT și Renault Sport);
  • scaune față bune, poziție de conducere joasă, dinamică;
  • tablou de bord digital, cu patru moduri diferite de afișaj;
  • șasiu adaptiv cu moduri diferite de conducere și sistem de direcție integrală 4Control ce contribuie la o bună ținută de drum;
  • frâne foarte bune;
  • centrală de infotainment R-Link 2 ce rulează fără lag, cu meniu bine structurat și suficiente opțiuni.

CONTRA

  • suspensii prea rigide, mai ales că nu vorbim despre vesriunea extremă RS, ci doar despre una de trecere către aceasta, cu 205 CP dintr-un motor de 1.6 litri. Mare parte din vină au și jantele pe 18 inch cu talon îngust;
  • direcție sintetică, ce nu oferă prea multe informații despre roțile față.