Chiar dacă este la prima generație, Renault Talisman nu este un model tocmai nou în gama constructorului din Hexagon. Apărut inițial la mijlocul anului 2015, sedanul de segment D al francezilor avea sarcina de a se bate, cu mai multă convingere decât o făcea Laguna, cu greii clasei – Passat, Superb sau Mondeo.
Într-adevăr, SUV-urile compacte au furat o bună parte din clientela clasei medii, dar au rămas și destui ce nu au fost (încă) convinși de acest gen de caroserie înălțată. Probabil că aceștia, dar nu numai, vor dori să vadă ce poate oferi un Renault Talisman 2019 cu o motorizare ce nu va face grosul vânzărilor, dar care, așa cum am descoperit, merită toată atenția noastră.
Specificații pentru Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP EDC
Design exterior și interior
Talisman a fost cel care a inițiat noua linie de design Renault, ce este în vogă și astăzi, cu Renault Clio V fiind ultima reprezentare a acestui stil.
Un ochi mai neavizat ar putea confunda destul de ușor un Renault Talisman cu un Megane Sedan. Totuși, proporțiile sunt clar în avantajul Talisman-ului, care arată mult mai echilibrat.
Atât din lateral, trei sferturi față / spate sau din orice alt unghi ai privi Renault Talisman 2019, nu prea ai cum să-i găsești defecte de design. Sigur, puteți fi de altă părere, dar eu zic că acest model este printre cele mai reușite din clasa medie ca aspect exterior. Iar asta este cu atât mai impresionant când ne gândim că Renault Talisman are deja peste 4 ani de la prima afișare.
Și înăuntru avem parte de un design reușit, chiar dacă aici aș putea spune că timpul și-a lăsat amprenta. Nu-i nimc grav, cum nimic nu este extravangant. Combinația de imitație de piele și lemn este potrivită, la fel și cromatica interiorului, care, în cazul de față, se asortează la fix cu nuanța exterioară.
Sunt multe spații de depozitare, mai toate au câte un capac – unul în fața schimbătorului, altul în dreapta lui și unul mai în spate de acesta, cu capac de tip slide, unde sunt și două cup-holdere. Cotiera este mare, și are două locașe ce pot adăposti sticle de dimensiuni diferite, ce ajung astfel cumva sub zona joystick-ului sistemului R-Link.
Mi-a plăcut și pe alocuri chiar m-a surprins calitatea de fabricație, ce nu-i tocmai cea pe care am regăsit-o la Kadjar, Clio IV sau Captur. Este adevărat că aproximativ la fel l-am simțit și pe Megane sau Koleos, dar în cazul Renault Talisman 2019 chiar am fost surprins să nu găsesc mai nimic care să pară slab asamblat. Materialele și finisările de detaliu sunt și ele bune, cu toate că mai poți găsi și unele mici scăpări, însă doar dacă le cauți și mai ales acolo unde privirea nu ajunge în mod normal.
Scaunele față sunt mai degrabă niște fotolii extrem de confortabile, ce pot acomoda în cele mai bune condiții orice fel de pasager. Reglajele sunt pe plaje destul de largi, cu toate că eu, la 1.95 metri înălțime, a trebuit să duc scaunul la maxim în spate și tot nu mi s-a părut chiar la fix. Mai rău, spațiul la cap a fost chiar la limită, practic stăteam cu părul lipit de plafon. Trapa panoramică răpește ceva din spațiul la cap, dar chiar și în lipsa acesteia tot nu cred că aș fi avut mai mult de 1 – 2 centimetri până la plafon. Dacă ai până în 1.90 metri înălțime nu vei avea niciuna dintre problemele de mai sus.
Scaunele cu reglaj electric pe multe direcții oferă și masaj. Acesta este de trei feluri – Tonic, Relaxing și Lumbar, și poate fi apreciat de anumiți șoferi. Personal, nu folosesc masajul din scaunul șoferului în timp ce conduc.
În spate, pe banchetă ai mult loc la picioare și pe lățime (trei pasageri nu se vor simți înghesuiți nici pe distanțe lungi), dar la cap iarăși spațiul este ceva cam restrâns. Chiar și cu un decupaj prezent în plafon pentru locurile de pe lateral tot nu se ”aerisește” prea mult zona capului.
Cotiera din spate vine cu două suporturi de pahar și un spațiu de depozitare capitonat cu mochetă pe partea inferioară. Sunt prezente și două porturi USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile, o priză de 12V și o mufă audio Aux, de tip jack de 3.5mm.
Portbagajul are o capacitate de 608 litri, măsurat după standardul VDA. Este o valoare bună pentru acest segment, chiar dacă forma nu este cea mai regulată. Volumul este repartizat mai mult pe lungime, așa că unele obiecte pot ajunge foarte în spate, în zona spătarului banchetei, și vor fi astfel mult mai greu de scos. Nici de introdus obiecte voluminoase nu prea o să ai cum, fiindcă deschiderea portbagajului este îngustă, ca la mai toate sedanurile, de altfel.
Motor și cutie de viteze
Renault Talisman 2019 aduce schimbări majore la capitolul motorizări. Inițial erau disponibile 3 propulsoare: de 1.6 litri, atât pe benzină (200 CP), cât și diesel (131 și 160 CP) și celebrul 1.5 dCi cu 110 CP. Totul s-a schimbat acum, când poți alege între diesel – 1.7 l cu 150 CP, 2 litri cu 160 sau 200 CP, sau între cele pe benzină – de 1.3 litri cu 160 CP (precum cel de pe Kadjar 2019) sau de 1.8 l cu 225 CP.
La noi a ajuns cel mai puternic Talisman din oferta actuală. Motorul de 1798 cmc cu patru cilindri în linie, supraalimentat, este același, în mare măsură, cu cel de pe Renault Megane RS. Față de acesta, puterea este limitată la 225 CP, dezvoltați la 5500 rpm.
Propulsorul este foarte reușit și se potrivește extrem de bine cu caracterul lui Renault Talisman 2019. Asta fiindcă motorul este rafinat, aproape lipsit de vibrații, silențios și își dezvoltă forța într-un mod liniar, fără explozii de putere.
Cuplul maxim de 300 Nm este disponibil la 3000 rpm, dar în practică mare parte din el este deja acolo de pe la 1700 – 1800 rpm. Golul turbo, specific acestor tipuri de motoare, este abia sesizabil la turații joase, de până în 2500 rpm, pentru ca mai sus de acestea să dispară aproape complet.
Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP poate fi comandat în țara noastră numai în compania cutiei automate de viteze cu 7 rapoarte. Este vorba despre cutia EDC, cu dublu ambreiaj, ce schimbă rapid și destul de confortabil. Mai sunt momente în care bruschează ușor, uneori la plecarea de pe loc, alteori în mers, dar nimic grav.
În funcție de modul de rulare ales, din cele disponible în Multi-Sense, cutia poate alege eficiența, sportivitatea sau confortul. În modul Eco și Comfort acul turometrului este ținut cât mai jos, iar schimbările se fac pe cât de lin posibil, în timp ce pe Sport, turația motorului este ținută mereu peste 2500 rpm, iar trecerea în diferite rapoarte se face foarte rapid, dar uneori și cu unele șocuri.
Ținută de drum, performanțe și consum
Renault Talisman 2019, chiar și în versiunea ce împrumută motorul de pe Megane RS, este în primul rând o mașină confortabilă. Trenul de rulare este unul adaptiv, ce poate schimba modul de amortizare în funcție de alegerea șoferului, dar, chiar și pe Sport, Talisman reușește un mix foarte bun între dinamică și confort.
Eu pe Sport am rulat mare parte din timp, fiindcă mi-a plăcut compromisul făcut de suspensie. Nici prea tare, dar nici exagerat de moale nu l-am simțit pe Renault Talisman 2019 1.8 TCe, indiferent de drum. Orice fel de gropi sunt trecute elegant, fără șocuri transmise înăuntru.
Pe Confort, chiar simți o mare schimbare în funcționarea suspensiei, recunosc că nu mă așteptam la un cu totul alt comportament. Mașina devine cu adevărat confortabilă, roțile preiau și mai bine iregularitățile drumului.
Modul Neutral este cumva la jumătate, între Sport și Comfort, dar asta era de așteptat, nu? Există și mod Eco, dar și cel Perso, în care poți modifica după bunul plac fiecare caracteristă de rulare: de la răspunsul motorului și modul de lucru al cutiei, la trenul de rulare, la direcție, sistem 4Control și până la climatizare, lumini ambientale, mod de afișaj al panoului de bord și sunetul motorului ce este emis prin difuzoare.
Setări R-Link 2 pentru sistemul Multi-Sense, luminile ambientale și afișajul panoului de bord:
Ce nu pot aprecia la suspensia adaptivă de pe Renault Talisman 2019 sunt zgomotele pe care le face în unele situații. La trecerea peste denivelări pronunțate se aud sunete neplăcute de la funcționarea suspensiei. Probabil acestea sunt atât de evidente tocmai din cauză că alte zgomote, de la motor, de la vânt sau de la pneuri, nu ajung în habitaclu.
Direcția este prea asistată chiar și în modul Sport. Nu simți deloc volanul conectat la roțile față și este păcat de asta, fiindcă Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 chiar se simte suficient de agil pe viraje, mai ales pentru o mașină de clasă medie lungă de aproape 4.9 metri și grea de 1.5 tone.
Opțional, Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP poate aduce sistem 4Control, cu virare pe toate cele patru roți. Cele din spate virează cu până la 3.5 grade, până la 60 km/h în sens opus celor din față, iar mai sus în același sens cu cele față, pentru o mai bună stabilitate. Cert este că la viteze mici simți imediat ce roțile spate brachează și ai impresia că ai parte de o supravirare. Cu timpul te obișnuiești cu acest comportament și chiar am apreciat raza mai mică de bracare la viteze mici. La viteze mari trebuie să recunosc că nu simți atât de ușor când roțile spate virează în același sens cu cele față, dar am observat că pe autostradă stabilitatea este foarte bună.
Clip video cu sunetul motorului, accelerație 0 – 100 km/h și reprize 40 – 80, 60 – 100, 80 – 120 km/h Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP EDC:
httpvh://youtu.be/dbPuVyF9Q2E
Performanțele oferite de Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP EDC sunt bune, chiar mai bune decât arată fișa tehnică. Mă refer în special la accelerația de pe loc și la reprize, unde mașina se simte mai ușoară decât este în realitate. Cu 7.4 secunde până la 100 km/h, un Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP este la nivel de hot-hatch de acum 10 ani, ceea ce nu-i rău. Viteza maximă este și mai impresionantă. Cei 240 km/h vor fi greu de atins în siguranță pe drumurile noastre, ba chiar complet ilegal.
Consumul mediu calculat după noile norme de testare WLTP este de circa 7.2 – 7.3 l/100 km. Este un pic cam optimist, dar nu de neatins. Totuși, ca să te menții în această limită trebuie să nu abuzezi deloc de pedala de accelerație și nici să nu mergi prea mult prin oraș.
Eu am obținut o medie de 9.6 l/100 km după mai bine de 430 km parcurși. Nu am rulat economic mai deloc, nu am fost blând cu accelerația și nici nu am anticipat prea bine traficul, după cum se poate vedea în poza de mai sus. Oricum ar fi, pentru un sedan de clasă medie cu motor pe benzină de 225 CP, cu cutie automată de viteze, nu consider consumul ca fiind exagerat. Ceva cam departe de cel mediu anunțat oficial, da. Dar nu neașteptat.
Tehnologie și siguranță
La momentul lansării sale, Renault Talisman era una dintre cele mai tehnologizate mașini de calsă medie de volum. După 4 ani nu mai este la fel de actuală, cu toate că nici nu-i lipsește mai nimic.
Încep cu sistemul de infotainment. Este același R-Link 2 pe care l-am văzut de curând pe Renault Kadjar 2019, cu deosebirea că ecranul este de data asta unul de 8.7 inch, așezat în mod portrait, la fel ca la Megane 2018.
Interfața este la fel de simplă, suficient de intuitivă, cu butoane mari așezate pe ecranul tactil. Comenzile pot fi date în cazul Renault Talisman 2019 și prin intermediul unui Joystick și al unor butoane din jurul lui, dar mult mai simplu este direct de pe touchscreen. Comenzile date prin joystick nu par perfetc integrate în interfața R-Link 2.
Capturi de ecran din meniul R-Link 2 de pe Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP EDC echipare Intens:
Ceea ce nu mi-a plăcut la R-Link 2 pe Talisman a fost răspunsul la unele comenzi. Lag-ul apare destul de des, iar uneori durează și mai bine de 2 secunde până ce sistemul reacționează la comanda dată.
Echiparea Intens este cea de top în gama Renault și oferă extrem de multe echipamente standard în cazul Talisman 2019. Dintre cele mai importante amintesc: jante aliaj pe 18 inch, faruri LED Pure Vision cu funcție cornering light, climatizare automată pe două zone cu senzor de toxicitate, scaune față cu reglaj electric și masaj, încălzite și ventilate, volan încălzit, smart entry and start, tapițerie din piele neagră Riviera, Renault Multi-Sense, R-Link 2 cu ecran de 8.7 inch și navigație cu harta Europei, panou de bord cu ecran TFT de 7 inch, lumini ambientale și multe altele.
Opțional, mașina de test a adus cam tot ce se putea pune, cu sistem audio Bose, tapițerie din piele Riviera de culoare maro, trapă panoramică și altele pe care le voi enumera la partea de siguranță.
Renault Talisman a fost testat de către organismul independent Euro NCAP și a primit 5 stele în 2015, după normele de atunci. Pentru siguranța adulților scorul a fost de 86%, pentru copii a primit 84%, la pietoni calificativul a fost de 68%, iar pe partea de sisteme de asistență Renault Talisman a primit un procentaj de 76%.
Echipamentele de siguranță și asistență, disponibile pe orice versiune Talisman, sunt: ABS cu asistență la frânarea de urgență, ESP cu asistență la plecarea din rampă, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX și I-SIZE pentru locurile laterale spate, senzori de presiune pneuri, cruise control, senzori de ploaie și lumină. A doua variantă de echipare plusează cu senzori de parcare față și spate și sistem Renault Multi-Sense, pentru ca cea mai echipată versiune de Talisman să includă în plus oglindă retrovizoare electrocromă și senzor de avertizare pentru unghiul mort.
Opțional se pot adăuga (și au fost prezente și pe mașna de test) Pack Asistență la conducere (comutare automată între luminile de drum cu cele de întâlnire, alertă la depășirea limitei de viteză cu recunoașterea semnelor, alertă la depășirea benzii de rulare și sistem Head-up-Display), Pack Securitate (frânare activă de urgență, alertă pentru păstrarea distanței de siguranță și cruise control adaptiv), Pack Easy Parking (asistențăla parcarea paralelă, perpendiculară și oblică, cu asistent la ieșirea din locul de parcare, cameră video pentru marșarier și sistem automat de deschidere portbagaj, cu senzor) și Pack 4Control (4 roți directoare și amortizare variabilă).
Preț
Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP EDC Intens – de la 31.300 Euro cu TVA. O mașină complet echipată, precum cea de test, ajunge la 36.400 Euro cu TVA.
Concluzii
După ce am văzut și prețul, vine întrebarea: merită Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP EDC peste 35.000 de Euro într-o versiune complet echipată? Având în vedere ceea ce oferă pentru această sumă și concurența din clasa medie, eu aș spune că este de luat în seamă. Dacă mai poți prinde și un discount bunicel, atunci cu siguranță această mașină devine și mai dezirabilă.
Nu mai lungesc și mai mult acest review, rămân la final principalele puncte pro și contra pentru Renault Talisman 2019 1.8 TCe 225 CP EDC:
PRO
- motor rafinat, liniar, plăcut în exploatare, cu suficiente resurse pentru această mașină;
- suspensie adaptivă orientată spre confort, cu un foarte bun compromis în modul Sport, când mașina este suficient de dinamică pe curbe, dar rămâne în același timp confortabilă;
- spațiu interior generos pentru 5 persoane (vezi totuși și punctele contra);
- scaune față extrem de confortabile, cu multiple reglaje electrice, cu masaj, încălzire și ventilație;
- sistemul 4Control chiar ajută mașina să fie mai agilă atât la viteze mici, cât și la viteze ridicate.
CONTRA
- zgomote deranjante ce vin de la suspensie în anumite cazuri;
- lag și întârzieri întâlnite des în interfața R-Link 2;
- direcție ce nu oferă deloc feedback, volanul pare desprins de roțile față;
- spațiu limitat la cap (mai ales cu trapa panoramică) atât în față, cât și în spate persoanele mai înalte de 1.85 – 1.90 metri vor avea probleme, ceea ce nu era de așteptat de la o mașină de clasă medie.