Elveţienii sunt foarte ataşaţi de natură, însă în acelaşi timp iubesc energia regenerabilă, aşa că ei caută permanent soluţii să implementeze generarea de energie verde, fără a strica peisajele ţării.
În Elveţia există foarte puţine turbine eoliene, iar panourile fotovoltaice au voie să fie amplasate doar în zone ce nu afectează direct estetica naturii. De aceea avem panouri pe digurile lacurilor de acumulare, pe pereţii autostrăzilor, iar mai nou pe calea ferată, între şinele de tren.
În această ţară sunt peste 5200 kilometri de cale ferată, iar spaţiul dintre şinele de tren poate oferi oportunităţi uriaşe. Şi mai interesant este că energia generată de panourile fotovoltaice montate pe calea ferată poate fi direcţionată direct către firele electrice pentru consum imediat (se evită astfel nevoia mare de stocare).

Inginerii de la Sun-Ways au venit cu această idee prin 2023, iar acum au definitivat prima instalaţie de test. Aceasta cuprinde 48 de panouri a câte 380W fiecare şi este amplasată pe o distanţă de 100 de metri lângă staţia Buttes. Puterea totală a acestei secţiuni este de 18.2 kW, iar producţia anuală estimată pentru aceste 48 de panouri este de 16 MWh.
În perioada următoare va fi urmărită evoluţia acestor panouri, se va încerca descoperirea de eventuale probleme / dezavantaje, însă dacă testul se va dovedi un succes, proiectul are toate şansele să fie implementat la nivel naţional. Cei de la Sun-Ways au realizat şi o locomotivă ce poate instala până la 1000 de metri pătraţi de panouri zilnic, deci lucrurile ar evolua destul de repede.

Consumul anual al sistemului feroviar din Elveţia este în medie de 2400 – 2500 GWh, iar o acoperire cu panouri fotovoltaice pentru 60% din cei 5200 de kilometri de cale ferată, ar echivala cu o producţie anuală de aproximativ 500 GWh. Asta ar însemna că undeva la 20% din necesarul anual de curent electric al sistemului feroviar ar putea fi produs strict prin această metodă genial de simplă.
Sursa: piataauto.md