Dacă vreți să aflați mai multe informații despre poziția curentă a Telekom în piața de telefonie mobilă de la un director executiv ce nu-mi pare a avea contact prea tare cu realitatea din teren vă invit să parcurgeți declarațiile lui Andreas Elsner din ZF.ro.

De obicei, pe piața de telecomunicații se evită a se face comparații cu companiile rivale pentru că se deschide o cutie a Pandorei și apar interpretări etc.

Când văd la TV că operatorii de telecom oferă asigurări, servicii financiare, posibilitatea de a fi apelat pe acelaşi număr de pe un ceas inteligent, sunt lucruri pe care nu le înţeleg, pare că operatorii pleacă de pe teritoriul lor de bază diluându-şi cumva motivul pentru care se află aici, pentru clienţi, de a oferi preţuri bune, reţele acceptabile.
Nimeni nu a spus până acum că pleacă de la Telekom pentru că nu îi oferim servicii de asigurare. Cred că este important ca mereu să te concentrezi pe lucruri care sunt relevante pentru clienţi.”

Simplu. Fiecare operator își diversifică portofliul de servicii, pentru că este din ce în ce mai greu să faci bani din minute, SMS-uri și trafic de date. NELIMITAT a devenit cuvântul de ordine pe cei trei piloni, de aceea încerci să-i atragi în ograda ta prin alte servicii (servicii bancare, tehnologii de ultim moment etc). Cuvântul de ordine este diversificare. Dacă rămâi blocat pe preţuri bune, reţele acceptabile”, s-ar putea la un moment dat să vină un alt jucător și să-ți ia totul de pe masă.

Găsiți în interviul de pe ZF.ro mai multe detalii. Discutăm despre omul care s-a gândit să-l porteze pe ciobanul Ghiță de la Vodafone spre Telekom.

Pe ComputerBlog am găsit mai multe date din conferința Telekom:

  • la final de 2020, 30% dintre noii abonați de telefonie mobilă erau pe Telekom (peste concurență);
  • în 2017 au pierdut 11% din abonați, iar cu noile oferte ar fi atras 200 – 250.000 de abonați noi / an.

O altă declarație interesantă:

„Andreas Elsner, Director Executiv Marketing Rezidenţial a spus că, personal, consideră că 5G va fi relevant abia în 2025-2026 și nu există nicio problemă de a folosi doar 4G acum.”

Nu sunt de acord cu orizontul de timp, aș spune că 5G-ul va juca un rol important din 2022 – 2023 în funcție de cum are loc licitația pe 5G. În curând, majoritatea smartphone-urilor vor avea 5G și consumul de date crește în mod constant, vitezele mai mari = excelent. Mă rog, la Telekom este simplu. Mai bine spui că 5G-ul nu este relevant, pentru că tu nu ai nicio ofertă în acest sens, nu ai investit în rețea spre a fi cât de cât pregătit precum face concurența. Locuiesc în București și am 5G de la Orange, un plus de viteză este vizibil de acum.

Sunt sceptic în ce privește informațiile date pe partea de portare. Andreas Elsner afirmă că stau cel mai bine la portare, iar mai zilele trecut era un alt comunicat din partea Digi Mobil:

”Cu aproape 100.000 de numere de telefonie mobilă portate în februarie și martie 2021, Digi Mobil depășește pragul de 2,5 milioane de portări, păstrând poziția de lider incontestabil la portabilitatea numerelor de telefonie mobilă, de la înființarea serviciului, în 2008.”

Explicația este în articolul ZF.ro:

E perfect adevărat că Digi e numărul la clienţi atraşi din portare, dar altceva este să păstrezi clienţii câştigaţi astfel. Probabil că Digi are, e o estimare personală, un churn rate 35 – 40% pe an din clienţii atraşi prin portare pe mobil, ceea ce este foarte mult şi asta explică evoluţia bazei de clienţi.

Estimarea mea personală este că vorbește pe lângă subiect. Da. Sunt clienți ce s-au portat la Digi Mobil și au plecat când au descoperit că rețeaua nu livrează conform așteptărilor și sunt sigur că au o volatilitate mai mare, dar 35 – 40% este scos de sub jobenul lui Andreas.

O altă afirmație ușor deplasată este că Orange a lansat Yoxo ca să poată vinde ceva la 4 euro, spre a nu dilua brandul și că ei nu vor adopta o politică similară. Yoxo este abonamentul digital al momentului, indiferent ce afirmă Andreas sau alt cârcotaș. Înțeleg agitația, pentru că prin Yoxo au acum o concurență solidă, nu doar Telekom ci chiar și Digi Mobil.

M-am uitat de curiozitate pe rezultatele financiare, iar pe acolo sunt și informații legate de numărul de abonați pe diferite servicii, inclusiv telefonia mobilă. Din păcate, evită să ofere numărul exact. Totuși, unde au menționat ceva despre telefonia mobilă am ales să extract datele din comunicate:

  1. T1 2019 – 4.65 milioane clienți pe telefonia mobilă;
  2. T2 2019 – 4.5 milioane clienți pe telefonia mobilă (Scădere ↘  de 150.000 abonați);
  3. T3 2019 – 4.2 milioane clienți pe telefonia mobilă (Scădere  ↘ de 300.000);
  4. T4 2019 – 4 milioane de clienți pe telefonia mobilă din care 1.52 milioane pe abonamente (Scădere ↘ de 200.000 de clienți de la T3 2019 la T4 2019).
  5. T1 2020 – 1.6 milioane abonați pe postpaid, creștere ⬆  de 80.000 de abonați de la trimestru la trimestru;
  6. T2 2020 – 1.6 milioane abonați pe postpaid (nicio schimbare de la T1 2020 la T2 2020);
  7. Trimestrul 3 din 2020 – 1.69 milioane abonați pe servicii mobile postpaid (creștere de 9.8% față de T3 2019). Remarcați o creștere ⬆  de 90.000 de abonați de la trimestru la trimestru;
  8. Trimestrul 4 din 2020 – 1.65 milioane pe postpaid (creștere de 6.3% față de sfârșitul lui 2019). Postpaid = abonamente de telefonie mobilă. Observați că avem o scădere ↘  de 40.000 de abonați de la trimestru la trimestru.

Observați că de la T1 2020 evită să informeze care este numărul total de abonați: prepaid + postpaid. Se rezumă la contractele postpaid, dar și acolo se remarcă o volatilitate ridicată, cu momente mai bune și mai proaste. Aș face pariu că au sub 4 milioane clienți pe telefonia mobilă, probabil chiar sub 3.5 milioane.

Categorii: retelistica

Despre autor

Emil Dragotă

Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Samsung GALAXY Note20 Ultra, Canon 70D pentru fotografiile făcute la recenziile de pe site și notebook-ul de gaming ASUS ROG Strix Scar III. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.