După ce v-am anunțat despre disponibilitatea în țara noastră a trotinetelor electrice premium VSETT, prietenii noștri de la Black Tech – distribuitorul exclusiv în România al brandului VSETT – ne-au pus la dispoziție cel mai performant model pe care îl importă la acest moment. Este o premieră pentru mine să testez o trotinetă electrică, așa că dacă nu acopăr toate aspectele despre care sunteți curioși, vă rog de pe acum să folosiți cu încredere secțiunea de comentarii.
VSETT 10+ nu este o simplă trotinetă electrică cu care să te descurci prin traficul urban, care să te ajute în deplasările scurte, ci, așa cum am descoperit în ultimele zile, este cu mult mai mult de atât. VSETT 10+ va ajunge cu siguranță să fie folosită și pentru distracție, nu doar pentru utilitate.
Specificații trotinetă electrică VESETT 10+
Review video
httpvh://youtu.be/THc0bD0H-Mg
Design
La mine a ajuns trotineta în pachetul de retail. Aceasta este așezată în cutie gata montată, este doar pliată. Este bine fixată pe durata transportului, iar pentru a fi gata de folosire este nevoie de doar câteva minute. În cutie am mai găsit, pe lângă trotinetă, trei chei / tag-uri NFC, adaptorul de încărcare, cablul pentru priză al acestuia, o unealtă multifuncțională cu chei inbus, chei fixe, șurubelniță dreaptă și stea, o husă pentru această unealtă, un adaptor pentru umflarea roților și un manual de utilizare.
După cum spuneam, trotineta electrică VSETT 10+ vine gata asamblată, trebuie doar să o depliezi. Asta înseamnă că va fi nevoie să ridici elementul central de direcție pe care îl vei asigura cu mecanismul de fixare, ce include un șurub și un „cui” de siguranță, după care vei pune pe poziție și cele două părți ale ghidonului.
După ce am terminat cu deplierea trotinetei, din precauție, am verificat fiecare șurub, dar nu am găsit nici măcar unul care să nu fi fost strâns până la capăt. În tot acest proces am și analizat fiecare componentă, modul în care este prinsă una de cealaltă, mai exact calitatea de fabricație. Ei bine, VSETT 10+ este extrem, dar extrem de solidă, totul este zdravăn și lasă impresia de robustețe. Inclusiv elementele din plastic, precum aripile față și spate, sunt foarte solide, la fel orice alt accesoriu.
Revenind la pliere / depliere, prima problemă a VSETT 10+ ține de momentul în care vrei să o transporți când este pliată. Elementul ce prinde ghidonul de partea spate a trotinetei, spre a forma astfel un „mâner” de care să ridici vehiculul, nu rămâne mereu bine fixat și poate scăpa. Așadar, ghidonul se poate desprinde de partea din spate și se va ridica din poziția lui, ceea ce nu este deloc de dorit când ai trotineta în brațe.
Cea mai mare parte a șasiului și a componentelor auxiliare sunt realizate la VSETT 10+ din metal, mai exact din aluminiu ce conferă o rigiditate structurală ridicată, dar care nu crește greutatea totală. Bine, asta nu înseamnă că această trotinetă este una tocmai ușoară, la 36 de kilograme nu putem spune asta, dar, având în vedere toate specificațiile sale, pot aprecia că masa totală a fost bine ținută sub control.
Designul mie mi se pare că ar duce trotineta și către zona off-road, iar această afirmație este susținută și de materialele de promovare ale VSETT 10+. Avem o gardă la sol cu adevărat ridicată, pneuri cu profil evident adaptat și ieșirilor în afara asfaltului, iar cursa suspensiilor nu face decât să întărească toate aceste aprecieri.
VSETT 10+ are o culoare preponderent neagră, mai apar câteva zone ce imită fibra de carbon (și o face foarte bine), dar ies în evidență și cele câteva elemente galbene. Combinația de negru cu galben pe mine mă trimite cu gândul la o viespe, însă oricare ar fi preferințele fiecăruia nu putem să nu admitem că VSETT 10+ arată altfel. Una peste alta, designul este reușit, este pe alocuri agresiv, cu tente industriale, dacă îmi permiteți o astfel de exprimare. Cert este că mai toată lumea întoarce capul pe stradă după ea.
În ceea ce privește ghidonul, manșoanele din cauciuc au o formă ce le face foarte confortabile. În ele, către interior, în dreptul unde stă degetul opozabil, apar și comutatoarele pentru semnalizare.
Pe ghidonul din stânga avem butoanele pentru claxonul electronic, dar și pe cele pentru trecere în modul Sport și pentru activarea ambelor motoare, respectiv pentru revenirea la rularea cu un singur motor. Poziția modulelor cu aceste butoane poate fi reglată, la fel ca poziția matei de frână spate (de pe ghidonul stâng), dar depind oarecum unele față de celelalte, deci nu le poți regla în mod complet independent.
Pe ghidonul din dreapta avem display-ul de bord ce integrează butoanele Power și pe cele „+” și „-”, precum și un al doilea ecran LCD pe care este afișată tensiunea bateriei. Sub acesta din urmă este zona unde atingi tag-ul NFC ce permite pornirea trotinetei. Tot pe modulul cu display-ul de bord este amplasată și maneta accelerației, ce se prezintă ca un „trăgaci” pentru degetul arătător.
La fel ca pe partea stângă a ghidonului, și pe dreapta modulul și maneta frânei față sunt reglabile, dar poziția lor este dependentă una de cealaltă într-o anumită măsură.
Din păcate, unghiul minim dintre maneta de frână și „trăgaciul” pentru accelerație este cam mare. Adică nu le poți regla în așa fel încât aceste elemente să fie mai aproape unul de celălalt și deci este un pic mai dificil să treci de la „trăgaciul” accelerației la maneta de frână extrem de repede. Te obișnuiești în timp, nu este nimic grav, dar mi-ar fi plăcut ca acest aspect să fi fost mai bine studiat.
În ceea ce privește zona picioarelor, acoperită cu cauciuc aderent ce nu lasă tălpile să alunece, aceasta este foarte lată și suficient de lungă. Raportat la lungimea totală a trotinetei poate că se putea mai bine, dar avem o zonă ce se continuă peste roata spate, acoperită și ea cu cauciuc, ce chiar îți permite o poziție foarte bună pentru piciorul din spate. Aș spune că poziția ideală a picioarelor pe trotineta VSETT 10+ este când unul dintre ele este pus pe elementul ce se continuă în sus, cumva peste roata spate. Asfel eu am simțit un mai bun control.
Să vorbesc aici și despre sistemul de lumini de pe VSETT 10+. Avem unul complet, ce include trei LED-uri frontale, dintre care cel central amplasat pe aripa față, deci care se mișcă odată cu roata. Sunt LED-uri în spate pentru timp de noapte (ce se activează odată cu cele frontale), LED-uri roșii în spate pentru frână și LED-uri galbene în față și spate, pe stânga, respectiv dreapta, pentru semnalizarea schimbării direcției de mers.
Nu știu ce să mai adaug aici, la acest capitol, dar vreau să mai spun încă o dată că VSETT 10+ este incredibil de solidă, robustă, cu fiecare element zdravăn. Per ansamblu, trotineta este de foarte bună calitate și lasă impresia unui produs ce va rezista mult timp.
Motor și performanțe
Capitolul se putea numi foarte bine „Motoare și performanțe”, fiindcă avem câte un motor electric pentru fiecare roată. Am putea spune deci că avem tracțiune integrală, dar nu una permanentă, întrucât poți alege să rulezi folosind doar motorul de pe roata spate.
Motoarele sunt integrate în butucul roților și au fiecare o putere maximă de 1400W. Totuși, atunci când sunt folosite amândouă, nu avem la dispoziție o putere totală de 2800W, ceea ce ar fi imens, ci aceasta este limitată la 1800W. După cum am observat, chiar și cu un singur motor nu ai nevoie de mai mult.
VSETT 10+ țâșnește ca din pușcă la plecarea de pe loc sau la orice accelerație mai hotărâtă, fie și în mod single motor. Aș spune că trebuie ceva grijă atunci când vrei să pleci de pe loc mai lent, mai normal, întrucât orice mică tragere a manetei de accelerație se traduce prin impulsuri serioase din partea motorului / motoarelor. Ba chiar la accelerații în forță, în mod dual motor, roata față pierde aderența pentru câteva momente. Asta se întâmplă în mare parte din cauza puterii mari a motorului față, dar și din cauza tranziției maselor, ce mută mare parte din greutate către roata spate odată cu accelerarea.
Sincer, trebuie să ai mare grijă dacă nu ai ceva experiență cu trotinetele electrice. VSETT 10+ se poate dovedi de-a dreptul agresivă în reacții, așa că recomandarea și chiar rugămintea mea este să fiți foarte precauți în majoritatea situațiilor.
Odată ce prinzi experiență, VSETT 10+ se transformă într-un partener de „joacă” pe care te poți baza, care va genera senzații unice, pline de adrenalină, dar care rămâne un vehicul serios, ce îți poate provoca și rău dacă nu îi înțelegi și nu îți înțelegi limitele.
Așadar, recomand cu maximă seriozitate purtarea unui echipament de protecție adecvat, care să includă neapărat cască și cel puțin mănuși, cotiere și genunchiere. Ideal ar fi un echipament moto complet, dar dacă ai grijă, ești conștient de pericolele la care te poți expune în anumite momente și menții o viteză corectă de deplasare, atunci nu sunt motive de îngrijorare cu privință la propria siguranță.
Performanțele sunt și ele aproape incredibile pentru un astfel de vehicul. Despre accelerație nu am găsit informații, dar, din testele mele, până la 25 km/h cu start de pe loc VSETT 10+ accelerează în mai puțin de 2 secunde, în modul de rulare cel mai performant. Senzațiile pe accelerare sunt unice și aș spune că dau dependență, dar fac din nou recomandarea de a fi foarte precauți și atenți și să vă adaptați mereu stilul și viteza de deplasare în funcție de toate condițiile din jurul vostru.
Viteza maximă specificată în dreptul VSETT 10+ este de aproximativ 80 km/h, dar ea depinde de mai mulți factori. În cazul persoanelor mai grele, eventual și mai înalte, adică cum sunt eu (98 kg / 195 cm) este clar că viteza maximă de 80 km/h este imposibil de atins. Eu am prins, cu maximă atenție și pe un drum necirculat, în jur de 67 – 70 de km/h. Am încercat doar fiindcă era nevoie să vă spun cât prinde maxim această trotinetă și nu mi se pare o viteză pe care să o menții constant pentru mai mult de câteva secunde, de test.
Ținută de drum
Da, am pus și ținută de drum ca și capitol în acest review, fiindcă trebuie să știți că VSETT 10+ stă incredibil de bine pe drum. Centrul de greutate coborât, cu bateriile mari și grele montate în podea, sub picioare, dar mai ales suspensiile absolut geniale, fac din VSETT 10+ o trotinetă extrem de agilă și perfect controlabilă în majoritatea situațiilor.
Chiar și la viteze mai mari de 25 km/h rămâne neașteptat de stabilă și îți transmite siguranță din plin.
Suspensia față cu arc și cea din spate cu arc și amortizor, ambele cu curse largi, te poartă peste orice, dar orice fel de denivelare fără emoții. Totul este filtrat eficient și prea puține șocuri ajung să fie filtrate suplimentar și de genunchii tăi. Nu mă așteptam ca totul să fie atât de bine pus la punct ca și ținută de drum. Inclusiv pe drumuri neamenajate VSETT 10+ te poartă în deplin confort.
Hai să vă spun aici câte ceva și despre frâne. Avem sistem hidraulic cu discuri pe ambele roți, cu o dozare exactă din fiecare manetă (la mâna stângă avem frâna spate, la dreapta este cea față), la care se adaugă un ABS ce nu lasă roțile să se blocheze și care te ajută enorm în situațiile limită. Forța de frânare este cu adevărat puternică, depinde doar de tine să nu ajungi în situația de a folosi la capacitate maximă frânele.
Tehnologie
Vom vorbi puțin și despre tehnologie, cu toate că nu este neapărat un capitol esențial. Chiar și așa, VSETT 10+ propune câte ceva care să merite menționat.
În primul rând este vorba despre sistemul de pornire cu cheie NFC. Este un Tag ce este înregistrat încă din fabrică spre a porni toate sistemele de pe VSETT 10+. Sunt trei astfel de chei ce vin în cutia de retail, dar ai posibilitatea de a adăuga și alte tag-uri, pe care le poți înregistra fără prea mari probleme prin intermediul computerului de bord.
Modul de adăugare / modificare a tag-urilor / cheilor NFC este explicat în manualul de utilizare ce vine cu trotineta. Poți adăuga inclusiv smartphone-ul ca și cheie, folosind modulul NFC integrat.
Apoi, ar mai fi vorba despre modurile de rulare, mai exact despre cele trei viteze pe care le poți selecta din butoanele „+” și „-”. Fiecare treaptă aduce o anumită viteză maximă (din fabrică pe treapta 1 te poți duce până la maximum 49 km/h, dar poți seta din meniul computerului de bord limita maximă pentru fiecare treaptă), dar mai este și modul Sport, cu buton dedicat pe partea stângă a ghidonului. Acest mod activează viteza 5 și pune la bătaie întreaga putere a motorului / motoarelor. Astfel poți atinge viteza maximă posibilă, dar trebuie spus că modul Sport poate rămâne activat pentru maxim 2 minute, iar după această perioadă mai poate fi reactivat numai după ce trec minim 5 minute.
Avem și funcție Cruise Control, care se activează automat atunci când menții o anumită viteză constant pentru mai mult de 3 secunde continuu. Astfel, poți lua degetul de pe accelerație, iar trotineta va menține automat viteza aleasă. Funcția de Cruise Control poate fi dezactivată dacă consideri că nu ai nevoie de ea.
În rest, aș mai putea spune câte ceva despre display-ul circular al panoului de bord ce afișează informațiile de bază, dintre care cele mai importante țin de viteza de deplasare și de nivelul bateriei. Tot pe acest display vezi treapta de viteză pe care ai ales-o, precum și numărul de kilometri acumulați în total, dar și kilometri Trip.
Autonomie
Aici este foarte greu să dau cifre exacte. Asta fiindcă, la fel ca la viteza maximă ce poate fi atinsă, și autonomia poate diferi cu mult de la utilizator la utilizator.
O să vă spun ce am obținut eu după cele câteva zile de test. Când am mers tare, accelerând puternic fără totuși a merge mai repede de 40, poate 50 km/h uneori, dar cu multe frânări bruște și accelerări asemenea, doar cu unul sau cu ambele motoare active, am prins o autonomie de circa 23 de km. Sigur, poate părea foarte departe de cei până la 160 km anunțați pentru VSETT 10+ însă trebuie să înțelegeți că vorbim despre aproape 100 kg greutatea mea și despre faptul că am forțat mai mereu în forță, cu accelerații maxime urmate imediat de frânări. Nu am mers deloc constant tocmai pentru că am vrut să văd cam care ar fi autonomia minimă, să zic. Iar la circa 25 km autonomie minimă eu zic că VSETT 10+ stă bine.
La un mers constant, cu 20 – 25 km/h m-aș fi putut duce către 60 – 70 km de autonomie, dar aceasta este doar o estimare după ce am calculat cât am consumat după cei 10 km rulați în astfel de condiții.
Cel mai important, din punctul meu de vedere, este că te poți baza pe minim, dar minim, 20 – 25 km autonomie. Asta în condițiile în care forțezi mai mereu la maxim și când ai aproape 100 kg greutate. Pentru alți utilizatori, să zicem cu 70 – 80 kg greutate, este evident că cifrele vor fi cu mult superioare pentru autonomie.
În ceea ce privește încărcarea bateriei goale până la 100% din capacitate, procesul durează în jur de 15 ore. Asta cu încărcătorul din pachet, dar VSETT 10+ poate fi încărcat cu două adaptoare (doar unul în cutia de retail, deci cel de-al doilea va trebui achiziționat separat) și astfel durata de încărcare va scădea la jumătate. Oricum, este ceva cam mult 15 ore, dar desigur că foarte rar vei ajunge să ai bateria complet descărcată.
Preț
Trotinetă electrică VSETT 10+ – 11.999 lei pe Geekmall.ro și la revânzătorii autorizați eMAG.ro și evoMAG.ro (preț valabil la data publicării recenziei).
Concluzii
Uite că am ajuns și la final de review. Dacă eram pro trotinete electrice înainte de a testa una, acum sunt în mod clar unul dintre viitorii clienți ai unui astfel de vehicul. Nu neapărat unul atât de performant precum cel de față, dar ceva de calitate, fiindcă nu aș putea folosi o trotinetă fără suspensii față și spate după ceea ce am experimentat alături de VSETT 10+.
VSETT 10+ este incredibil de puternică, dar, grație unui tren de rulare foarte bine pus la punct, îți dă încredere. Este foarte important să fii mereu atent, să porți echipament de protecție adecvat, dar dacă ai tu în primul rând grijă de tine, VSETT 10+ nu te surprinde.
Această trotinetă nu este ieftină, nici pe departe, dar sincer nici scumpă nu mi se pare. Asta fiindcă nu este vorba doar despre specificațiile de pe hârtie, este despre cum simți din toate unghiurile acest vehicul. Calitatea de fabricație este premium, vine cu o rigiditate structurală impresionantă, suspensiile lucrează pe cât de poate de eficient în orice situație, puterea și autonomia sunt grozave, iar frânele de vis.
Într-adevăr, când vorbim despre portabilitate VSETT 10+ nu este campioană, dimensiunile și mai ales greutatea o fac greu de transportat acolo unde nu poate merge pe propriile roți. Însă, acesta este un aspect de care ești conștient înainte de cumpărare și deci ceva asumat. Dacă poți trece peste asta, atunci nu ai aproape niciun motiv să nu alegi VSETT 10+.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru trotineta electrică VSETT 10+:
PRO
- calitate excelentă de fabricație, produs premium din orice unghi l-ai privi;
- design reușit, atrage privirile tuturor din jur;
- rigiditate structurală ridicată;
- ținută de drum aproape perfectă, suspensiile lucrează eficient pe orice fel de denivelare și în orice condiții de rulare, reacțiile trotinetei nu te surprind;
- performanțe aproape incredibile, atât pentru accelerație, cât și în dreptul vitezei maxime;
- frâne puternice, cu sistem hidraulic cu discuri și ABS.
CONTRA
- când este pliată trotineta, ghidonul nu se prinde mereu corect de partea din spate și se poate desface accidental atunci când încerci să ridici trotineta;
- unghiul minim dintre maneta accelerației și cea a frânei pentru roata față este prea larg, astfel este un pic mai dificil să iei rapid degetul de pe accelerației și să-l duci către frână (în timp te obișnuiești cu asta, dar poate era bine să fie mai atent studiata cest aspect).