Mul╚Ťi dintre actualii posesori de automobile electrice ├«╚Öi pun ├«ntrebarea dac─â nu au luat cumva o decizie gre╚Öit─â. Incertitudinea de pe pia╚Ťa energiei, ├«nchiderea sta╚Ťiilor de ├«nc─ârcare gratuite din fa╚Ťa supermarketurilor sau transformarea ├«n sta╚Ťii cu plat─â (mul╚Ťi dintre proprietarii de electrice se bazau pe acestea pentru a circula gratuit), ├«i determin─â ╚Öi pe poten╚Ťialii clien╚Ťi s─â se g├óndeasc─â de dou─â ori.

Dar s─â facem un calcul simplu. La un consum de 17 kwh / 100 km (m─â g├óndesc la o ma╚Öin─â compact─â, condus─â ├«ntr-un mod normal, f─âr─â a face referire la vreun model pentru a nu fi acuza╚Ťi c─â suntem p─ârtinitori cumva), la pre╚Ťul de 1.3 lei/kwh (pre╚Ťul pe care ├«l vom avea de la 1 ianuarie 2023 at├ót consumatorii casnici c├ót ╚Öi noncasnici), rezult─â un cost de aproximativ 22 lei/100 km parcur╚Öi pentru un EV.

├Än cazul unui motor termic pe benzin─â, s─â consider─âm un consum de 6l / 100km, care ar reflecta un cost de 42 lei / 100km (pre╚Ť benzin─â de 7 lei).

Dac─â punem laolat─â rezultatele de mai sus, la fiecare 100 km parcur╚Öi cu un autoturism electric am c├ó╚Ötiga 20 lei ├«n fa╚Ťa unei ma╚Öini pe benzin─â.

Dac─â diferen╚Ťa de pre╚Ť la achizi╚Ťie, ├«ntre un model electric ╚Öi unul pe benzin─â (m─â g├óndesc la unul cu cutie automat─â, pentru a le putea compara), ar fi de 4.000 euro, aproximativ 20.000 lei, am amortiza aceast─â sum─â abia dup─â 100.000 km parcur╚Öi.

Este doar un calcul ipotetic, cu multe variabile. De exemplu, dac─â avem deja panouri fotovoltaice ╚Öi putem ├«nc─ârca gratis sau dac─â diferen╚Ťa de pre╚Ť este de 10.000 lei (2.000 euro), amortizarea se va face deja ├«n 50.000 km.

├Än aceea╚Öi ordine de idei, ├«n cazul best seller-ului Dacia Spring, ce are un pre╚Ť (cu ajutoarele de la stat) mai mic dec├ót orice ma╚Öin─â de dimensiuni apropiate cu motor termic ╚Öi cutie automat─â, costurile de exploatare vor fi la jum─âtate dup─â primul kilometru. Evident exist─â ╚Öi situa╚Ťia invers─â, ├«n care diferen╚Ťa se amortizeaz─â mult mai greu sau niciodat─â.┬á

Decizia de a fi ÔÇťverziÔÇŁ ne apar╚Ťine, iar dac─â vrem s─â trecem pe ma╚Öini eco trebuie s─â ne gr─âbim, av├ónd ├«n vedere c─â ajutoarele de la stat se vor diminua treptat p├ón─â la dispari╚Ťie. Germania a anun╚Ťat deja c─â va reduce ajutorul pentru ma╚Öini electrice la jum─âtate p├ón─â ├«n 2024, iar cel pentru plug-in hibride va fi eliminat, a╚Öa c─â Rom├ónia ar putea urma exemplul c├ót de cur├ónd, mai ales c─â ofer─â ├«n prezent unele dintre cele mai ridicate ecobonusuri din UE.

Categorii: gev

Despre autor

Cosmin Pan─â

Este pasionat de automobile, solu╚Ťii de energie verde ╚Öi..., case pe structur─â de lemn. A╚Öa c─â deja anticipa╚Ťi care sunt ni╚Öele de care se va ocupa pe site.