Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 – review

16/09/2019

Secțiunea de Test Drive de pe Gadget.ro a început cu review-ul pentru un Ford Mondeo, publicat în ultimele zile din 2015. L-am mai testat pe Mondeo Hybrid în versiune Vignale la jumătatea lui 2016, iar acum revin cu un review tot pentru un Mondeo Hybrid.

Vorbim de data asta despre versiunea Wagon și realizez că acesta este primul break pe care îl prezint pe site. Am ales să testez Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 pentru că la începutul acestui an modelul de clasă medie al contructorului american a primit un facelift minor.

Specificații pentru Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019

Specificatii Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019

Design exterior și interior

Mașinile break nu sunt foarte căutate în țara noastră, cu toate că vedem din ce în ce mai multe pe șosele. Asta se întâmplă fiindcă în țările din vestul Europei acest tip de caroserie este preferat de majoritatea clienților, iar românii cumpără foarte multe mașini second hand din acea regiune a continentului.

Până la facelift-ul lui Mondeo, acesta nu venea în versiune Hybrid decât cu caroserie sedan. De anul acesta, clienții pot opta și pentru versiunea break, care se numește acum Wagon. Acum ceva timp, variantele break de la Ford purtau denumirea de Turnier.

Chiar dacă spuneam că a primit un facelift, cu greu vei observa deosebirile între versiunile de acum și cele de până anul acesta. De fapt, aș spune că mai nimic nu s-a schimbat pe afară. Poți distinge doar desenul diferit al părții inferioare de la bara față și spate, precum și un design ușor schimbat pentru blocurile optice spate.

În rest, nu avem despre ce să mai vorbim. În mod evident trecerea timpului și-a lăsat amprenta pe Ford Mondeo Mk 5, iar decizia de a nu aduce ajustări ale designului este cel puțin ciudată. Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 nu arată actual și ar fi meritat un tratament cosmetic mai pronunțat.

Nici la interior nu pot spune că am observat mari diferențe între ce era înaite de 2019 și ce este acum. 

Designul a rămas identic. Materialele sunt destul de bune calitativ, dar nimic neapărat de lăudat. Odată ce atingi plasticul din zonele inferioare simți că acolo nu a mai fost acordată aceeași atenție nici materialelor folosite și nici finisărilor.

Ansambarea se simte solidă, aici aș spune că nu ar fi ceva de comentat. Mai sunt și anumite îmbinări ce scârțâie ușor atunci când testezi rigurozitatea asamblării, totuși nimic grav.

Spațiul în Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 este suficient pentru 5 pasageri adulți. Pe scaunele față spațiul este limitat la cap pentru persoanele de circa 1.90 metri înălțime, nici în poziția cea mai de jos astfel de pasageri nu au cum să nu atingă plafonul cu capul. Trapa panoramică răpește destul de mult din spațiul la cap în față. 

În spate această problemă dispare, fiind loc suficient pe orice direcție. Lățimea mașinii permite o călătorie confortabilă pe banchetă chiar și pentru 3 adulți.

Portbagajul unui break ar trebui să fie cel ce aduce avantajul decisiv în fața unui sedan. În cazul unui Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 nu-i chiar așa, deși, față de un Mondeo Hybrid cu 4 uși se câștigă circa 20 de litri în volum, o gură de deschidere imensă și un prag de încărcare foarte jos.

Portbagajul unui Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 are însă avantaje doar în fața variantei sedan Mondeo Hybrid, căci în rest, cei 403 litri volum nu constituie în niciun caz un punct forte. Bateriile sunt amplasate în partea stângă a portbagajului, către zona banchetei. Acolo poate fi observată o ”cocoașă” ce încurcă depozitarea unor bagaje mai voluminoase și chiar formează un prag pronunțat când bancheta este rabatată.  

Motor și cutie de viteze

Aici situația este în mare parte similară cu ceea ce am prezentat la Ford Mondeo Vignale Hybrid. Avem același ansablu hibrid format din motorul termic de 2 litri, ce funcționează în ciclu Atkinson, care oferă o putere maximă de 140 CP, și motorul electric de 88 kW (120 CP), de tip sincron, cu magneți permanenți. Puterea maximă combinată a sistemului hibrid este limitată la 187 CP. Bateria ce alimentează motorul electric are o capacitate de 43 Ah / 12 V. 

Sistemul de propulsie hibridă vrea să fie pe cât se poate de eficient, în primul rând, lăsând performanța în plan secund. Se încearcă folosirea pe cât de mult posibil a motorului electric, atât timp cât este suficientă energie în baterie. Aceasta poate fi încărcată la frânare, când se utilizează energia ce în mod normal se pierde în timpul acestui proces la mașinile convenționale, sau în timpul mersului, când motorul termic preia și rolul de generator.

Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 poate rula în mod strict electric, până la 135 km/h, în mod ”dual”, când ambele motoare trimit puterea către roți sau în mod clasic, când motorul pe benzină împinge mașina înanite, dar încarcă și bateriile în același timp.

Modul de lucru al sistemului hibrid este extrem de rafinat, doar dacă ești cu ochii pe instrumentarul de bord poți afla când motorul termic pornește și când acesta este oprit complet. Aici intervine și antifonarea foarte bună a mașinii, dar și ajustările aduse motorului termic, care acum este mai rafinat și mult mai silențios chiar și la turații înalte.

Cutia de viteze de tip CVT a primit și ea un bine-meritat update, chiar și dacă doar de software tot rămâne un plus evident. Asta fiindcă nu mai ține turația motorului termic sus de tot la fiecare apăsare mai hotărâtă a accelerației, ci doar când o calci la podea. Abia atunci auzi înăuntru sunetul motorului termic.

Fără a avea de schimbat rapoarte, cutia CVT de pe Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 transformă călătoria într-una confortabilă, lipsită de orice fel de șoc din partea transmisiei. Fără a avea mod de schimbare manuală a treptelor, cutia introduce un mod L, în care transmisia rămâne cuplată și ține turația motorului mai ridicată, spre a face astfel frână de motor, necesară la coborârea unor pante.     

Ținută de drum, performanțe și consum

Fiind o mașină grea de peste 1.7 tone, Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 a primit o altfel de calibrare a suspensiilor față de orice alt Mondeo. Mașina este confortabilă când trece peste gropi mici (greutatea mare are și avantaje, deci), dar se simte ceva mai rigidă pe denivelările medii și mai ales pe cele mari și pronunțate, cursa suspensiei fiind mai scurtă și mai tare spre capetele amortizoarelor.

Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 nu este nici pe departe o mașină sportivă, preferând o rulare fără bruscări ale pedalei de accelerație, de frână ori ale direcției. Aceasta din urmă este bine asistată, precisă, dar nu oferă cel mai fin feedback.

Spuneam mai sus că performanța este lăsată în plan secund în cazul unui Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019. Cutia CVT face ca orice accelerație să nu se simtă deloc brutală, cu toate că reprizele sunt decente. Totuși, cu 4 pasageri adulți, Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 are nevoie de spațiu la o depășire pe drumurile naționale, în timp ce pe autostradă trebuie să-i acorzi timp spre a atinge sau depăși viteza maximă admisă.

Cu 9.4 secunde până la 100 km/h, Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 nu ai spune că este tocmai leneș, dar, din cauza cutiei CVT, nici nu se simte vreun performer. Asta este valabil cu atât mai mult când ne uităm la viteza maximă de 187 km/h.

Consum mediu Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019

Consumul mediu calculat după noile standarde WLTP este de 5.0 litri / 100 km. Ciudat este că în dreptul consumului extra-urban este afișată o valoare mai mică (4.7 l/100 km) față de cea a consumului urban – 5.5 l/100 km. În cazul unui vehicul hibrid, normal este să avem un consum urban mai mic, tocmai datorită prezenței motorului electric ce va fi folosit exclusiv sau va asista motorul termic, în timp ce bateria se va încărca la fiecare decelerare. În oraș sunt foarte frecvente frânările, deci eficiența sistemului hibrid ar trebui, nu doar teoretic, să fie mai mare.

Și se pare că într-adevăr nu doar teoretic se întâmplă asta, fiindcă eu am obținut cel mai mic consum prin București. Este adevărat că am mers pe cât de eficient am putut, am anticipat traficul și am menținut o distanța mare față de vehiculul din fața mea. Astfel, am obșinut un consum urban de doar 4.8 l/100 km, excelent când ținem cont de clasa din care face parte această mașină.

La drum întins, atât pe autostradă, cât și pe drumuri naționale, consumul a urcat până spre 7.2 l/100 km, din o nou fără excese și cu 4 persoane la bord.

În medie, după mai bine de 700 de km, Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 a consumat circa 6.4 l/100 km. Un consum bun pentru o mașină de clasă medie cu o putere combinată de 187 CP și grea de 1.7 tone.

Tehnologie și siguranță

Încă de la lansare, actuala generație Ford Mondeo a stat bine la acest capitol. Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 nu se dezice și, fiind disponibil doar ca echipare superioară, aduce suficient de mult aici.

Ford Mondeo 2.0 TDCi și Mondeo Vignale Hybrid au venit cu SYNC 2, anteriorul sistem de infotainment din gama constructorului american. Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 a primit cel mai nou sistem, SYNC 3 aducând mai multe funcții și o interfață nouă.

Moduri de rulare prezentate în interfața SYNC 3 de pe Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019

În cazul de față, SYNC 3 nu s-a comportat tocmai exemplar. Adăugarea câtorva meniuri și funcții noi, dictate de prezența sistemului hibrid, au făcut să apară foarte des întârzieri n preluarea comenzilor, lag. Este clar că SYNC 3 cu funcțiile de bază este ok, dar când este ușor încărcat nu se mai descurcă atât de bine prin interfață.

Panoul de bord este același cu ceea ce am văzut la Ford Mondeo Vignale Hybrid, cu un afișaj analog în centru și două ecrane de o parte și cealaltă a acestuia. Sunt oferite multe informații aici, poate chiar un pic cam multe spre a putea fi urmărite în siguranță în timpul mersului:

Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 poate fi ales doar în versiunea Titanium sau Vignale. La noi a ajuns prima dintre ele, ce bifează standard echipamente precum Active Noise Control (sistem activ de atenuare a zgomotelor de fond), senzori de ploaie și de lumină cu comutare automată a fazei lungi, SYNC 3 cu ecran tactil de 8 inch, aer condiționat automat pe două zone, geamuri electrice față și spate, oglinzi încălzite, reglabile și rabatabile electric, lumini de zi cu LED, sistem keyless entry and start, lumini ambientale multi color, jante aliaj pe 16 inch ș.a.

Opțional, mașina de test a adus pachetul Titanium, ce include SYNC 3 cu navigație, sistem audio Sony 390 W cu 12 difuzoare, geamuri fumurii, volan, scaune față și parbriz încălzite, scaune față reglabile electric pe 10 direcții, cu memorie pentru cel al șoferului și haion acționat electric. În plus față de acest pachet, a mai fost bifată și trapa panoramică, jante de aliaj pe 18 inch și tapițerie din piele.

Pe partea de siguranță, orice Mondeo vine standard cu airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, airbag genunchi șofer, ESP, ABS, TCS, EBA, HAS, frână de parcare electrică, prinderi ISOFIX. Echipările superioare Titanium plusează cu cruise control cu limitator de viteză și sistem de recunoaștere a semnelor de circulație. Pachetul Titanium adaugă pe partea de siguranță sistem de asistare la parcarea paralelă si perpendiculară, cu senzori de parcare față și spate, camera video spate,  pilot automat autoadaptiv (ACC) cu funție Stop&Go, asistență precoliziune, detectarea pietonilor și a cicliștilor, asistentță precoliziune frontală cu avertizare vizuală și sonoră, alertă distanță, asistență la centrarea pe banda de rulare și asistență la virare, oglindă electrocromă, faruri autoadaptive cu LED.

Actuala generație Ford Mondeo a fost testată de organizația Euro NCAP în 2014 și, după standardele de testare din acel an, a primit maximul de 5 stele. Pentru protecția pasagerilor adulți a primit 86%, pentru copii 82%, pentru pietoni 66%, la fel și pentru sistemele de asistență.

Preț

Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019 – începând de la 31.900 Euro cu TVA.

Concluzii

Ford Mondeo, chiar și după extrem de superficialul facelift, rămâne o mașină ce-și arată vârsta. Nu doar ca design, echipamente de confort, siguranță și asistență, ci și ca sistem hibrid de propulsie, mașina nu mai este în mod clar actuală.

Personal cred că Ford nici nu-și mai pune mari speranțe în clasa medie pe Bătrânul Continent. Am ajuns la concluzia asta după ce constructorul a anunțat cu ceva timp în urmă că în SUA vor mai vinde doar SUV-uri și crossovere. În Europa vor rămâne totuși și cu Fiesta și Focus în gamă, ce încă reușesc volume mari de vânzări. Ceea ce nu se mai poate spune și despre Mondeo, cel mai probabil.

Principalele elemente pro sau contra pentru Ford Mondeo Wagon Hybrid 2019:

PRO

  • sistemul hibrid funcționează rafinat, aproape inperceptibil se fac trecerile de la rularea strict electrică la cea termică;
  • sistemul pentru recuperarea energiei de frânare încarcă extrem de repede bateria;
  • consum redus de carburant în mediul urban (pentru o mașină de clasă medie cu 187 CP și cutie automată);
  • antifonare eficientă;
  • interior spațios pentru 5 adulți.

CONTRA

  • portbagaj mic, cu formă neregulată;
  • noile meniuri și funcțiile suplimentare din SYNC 3 aduc și lag în interfață.

 

Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.