Undeva în doua jumătate a anului trecut Dacia afișa Duster facelift, pentru ca producția noului model să debuteze în toamnă. Pentru piața din țara noastră, ca ofertă de lansare, a fost introdusă o ediție limitată, Duster Urban, ce venea la pachet, pentru primele 1.000 de unități, alături de o trotinetă electrică Xiaomi cu motor de 250W, autonomie de 30 km și viteză maximă de 25 km/h. În fine, având în vedere că Dacia Duster Urban nu mai este disponibilă comercial, nu voi insista prea tare pe ceea ce aducea această versiune suplimentar sau cu ce era diferită de un Duster convențional.
Ce am vrut să descopăr în urma testului cu Dacia Duster 2022, anume varianta după facelift a celui de-al doilea Duster, a fost în primul rând cutia automată de viteze EDC și apoi dacă modificările aduse sunt cu adevărat perceptibile. Că am avut de-a face cu o ediție Urban, cred că este mai puțin important.
Specificații pentru Dacia Duster 2022 TCe 150 EDC
Material video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior plus accelerații 0 – 100, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h în modurile D și M ale cutiei automate de viteze:
httpvh://youtu.be/lnHJnVdgdrY
Design exterior și interior
Ca de obicei de când Dacia este sub tutela Renault, facelift-urile modelelor ajunse pe la jumătate din ciclul de viață, sunt subtile. La exterior, Dacia Duster 2022 se remarcă doar prin noile blocuri optice față și spate, ce au primit un design actualizat.
Farurile vin acum tehnologie LED atât pentru luminile de zi, cât și pentru faza de întâlnire (faza scurtă). Recunosc că iluminarea drumului folosind aceste LED-uri este mult superioară celei cu halogen, de pe versiunea Duster 2 prefacelift. Stopurile spate vin cu semnătura ”Y” caracteristică noului limbaj de design Dacia.
La exterior, ar mai fi de punctat jantele Tergan cu diametrul de 17 inch, ce propun design în două nuanțe, cu elemente ce par cromate și altele vopsite în negru.
Modelul de test, a venit echipat și cu o multitudine de accesorii extra. Este vorba despre arcada montată pe bara față, ce include proiectoarele LED ce se activează doar împreună cu faza lungă, generând o iluminare excelentă chiar și la mai bine de 200 metri distanță. Tot extra, la exterior au fost montate cârlig de remorcare, baghetă cromată pentru protecție bara spate și antenă tip Shark.
Înăuntru, accesoriile ce apar peste echipamentele standard sau opționale se referă la un suport de telefon cu încărcare wireless integrată, cameră de bord în spatele oglinzii retrovizoare, covorașe textile branded, perdeluțe cu protecție solară pentru geamurile laterale spate, geamurile custode și lunetă plus protecție cauciuc și cutie depozitate portbagaj.
După facelift, cele mai evidente schimbări din interior (chiar singurele) se referă la o nouă tapițerie pentru scaune, tetiere cu design ergonomic pentru locurile față, la noul sistem de infotainment Media Nav cu ecran de 8 inch și la apariția unei cotiere față cu reglaj pe lungime, spațiu de depozitare și care a permis integrarea a două porturi USB-A pentru pasagerii spate.
Totodată, Dacia Duster 2022 aduce încă două porturi USB-A și o priză de 12V în spațiul de depozitare din fața schimbătorului de viteze, sub zona de control a climatizării automate.
În ceea ce privește materialele, în afara de noua tapițerie, nimic nou sub soare. Plastic tare ce nu se simte tocmai plăcut la atingere este aproape peste tot. Asamblarea este solidă, îmbinările sunt cel puțin decent realizate, dar finisările meritau un upgrade. Sunt multe muchii prea ascuțite, îmbinări ce nu păstrează aceeași distanță pe toată lungimea lor și alte astfel de imperfecțiuni. Din acest punct de vedere se păstrează rețeta versiunii prefacelift.
Spațiul interior a rămas neschimbat, desigur, la fel și confortul oferit de scaunele față și de banchetă. Nu sunt probleme majore, dar nici trebuie să recunosc că după un drum lung de peste 2 ore și jumătate scaunul șoferului mi-a ”dăruit” o ușoară durere de spate. Reglajele acestuia, dar mai ales forma lui, nu mi-au permis o poziție dintre cele mai corecte la volan, însă eu am 1.95 metri înălțime și este foarte posibil ca șoferi de statură normală să tratați mai bine.
Portbagajul păstrează și el un volum mai mult decât suficient pentru clasa în care concurează Dacia Duster 2022. Cei 445 litri sunt valabili pentru versiunea 4×2, așa cum a fost cea de test, variantele cu tracțiune integrală, ce primesc și suspensie spate independentă, rămân cu un volum util de 411 litri.
Motor și cutie de viteze
Noutatea majoră venită odată cu faceliftul pentru Dacia Duster 2 este dată de introducerea unei cutii automate cu dublu ambreiat, numită EDC la Renault. Aceasta poate fi aleasă doar în combinație cu motorizarea TCe 150 și numai în compania tracțiunii față. Nu se poate și cutie automată și tracțiune 4×4 în cazul Dacia Duster 2022.
Hai să mai spun câteva vorbe despre motor, înainte să analizăm transmisia. Unitatea TCe 150 se referă la un patru cilindri în linie, supraalimentați printr-o turbosuflantă, cu alimentare prin injecție directă de benzină. Puterea maximă de 150 CP este dezvoltată între 5250 și 6000 rpm, pentru ca cuplul generos, de 250 Nm, să fie disponibil pe o plajă largă, de la 1700 rpm până la 3250 rpm.
Motorul este rafinat, așa cum l-am găsit de fiecare dată sub capota modelelor Dacia și Renault pe care le-am mai testat de-a lungul vremii. În cazul Dacia Duster 2022, izolarea fonică nu este cea mai eficientă. Nu-i nimic foarte grav, doar că mai pătrund în habitaclu anumite zgomote pe care în cazurile Renault nu le-am auzit.
Cutia de viteze automată este cea EDC în 6 trepte, în curtea Renault existând și o variantă tot cu dublu ambreiaj, dar care are disponibile 7 rapoarte. Etajarea cutiei este optimă, cu primele două trepte ceva mai scurte decât te-ai aștepta, care însă se vor dovedi utile în parcurgerea unor trasee de off road ușor.
Cutia schimbă extrem de lin în majoritatea timpului, la mers normal aproape că nici nu sesizezi trecerea prin cele 6 rapoarte. Mai apar ezitări, atât la urcarea în treaptă, cât și la retrogradare, când este nevoie să coboare mai mult de un raport. Chiar și așa, cutia reacționează foarte prompt la kick-down.
Poți activa și modul de schimbare manuală, ce-ți permite să treci succesiv prin cele 6 raporte prin intermediul levierului, cu împingere în față pentru retrogradare, respectiv tragere către tine pentru a urca o treaptă, așa cum este normal, intuitiv.
La fel ca în cazul motorului, cutia a fost lăsată ceva mai puțin antifonată și astfel pătrund în habitaclu anumite zgomote, deloc deranjante sau prea intense, ce-i drept.
Una peste alta, cutia EDC pe care o poți alege în cazul Dacia Duster 2022 este una foarte reușită, face bună echipă cu motorul și merită luată în considerare de cei care caută în primul rând confort.
Ținută de drum, performanțe și consum
Și dacă tot am încheiat capitolul precedent vorbind despre confort, continuăm în aceeași notă. Ținuta de drum de după facelift a rămas neschimbată la Dacia Duster 2. Suspensia oferă în primul rând confort, plaja largă de lucru a acesteia garantând că nici cele mai mari denivelări nu vor produce șocuri pasagerilor. Indiferent de cât de mici și pronunțate sau cât de mari sunt gropile sau imperfecțiunile drumului, Dacia Duster le tratează cu maximă indiferență. Ba chiar articulațiile își fac treaba fără zgomot, mai rafinat decât ai crede posibil la un model Dacia.
Confortul suprem vine și cu un revers, atunci când ne referim la ținuta de drum. Dinamica are de suferit, în curbe este indicat să reduci corespunzător viteza, deși Dacia Duster 2022 păstrează bine contactul cu șoseaua. Mașina se apleacă serios pe lateral dacă exagerezi pe viraje, ajunge într-un final să subvireze serios, dar nu reacționează violent, rămâne controlabilă la limită. Direcția este extrem de asistată, din partea volanului nu primești nici cea mai voalată informație despre ce fac roțile față.
Chiar dacă alegi Dacia Duster 2022 cu tracțiune doar față trebuie să știi că mașina va convinge pe teren accidentat și poate trece peste obstacole care vor pune probleme serioase multor SUV-uri ”wanna-be”. Garda la sol de 217 mm, precum și unghiurile de atac de 30 grade și de degajare de 34 grade reprezintă cifre ce te duc cu gândul la off-roadere cu normă întreagă. Cu pneuri adecvate ajungi cu Dacia Duster 2022 acolo unde inițial nu ai crede că te poți avânta.
Performanțele în cazul Dacia Duster 2022 TCe 150 EDC sunt mai mult decât satisfăcătoare. Cele 9.7 secunde afișate pentru sprintul până la 100 km/h nu anunță tot ce poate mașina. Datorită suspensiilor moi, reglate pentru confort, Dacia Duster 2022 TCe 150 EDC pierde ceva cam mult timp la plecarea de pe loc și din această cauză se apropie de 10 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h.
În schimb, pe partea de reprize, mașina se descurcă admirabil. Repriza de la 40 la 80 km/h durează în jur de 4 secunde, iar asta înseamnă că depășirile în aceste limite se fac fără emoții. Chiar și la viteze de peste 100 km/h accelerațiile rămân suprinzător de rapide, deși aerodinamica, cu garda la sol foarte generoasă, nu este de partea performanțelor. Viteza maximă este de 199 km/h, peste nevoile unui astfel de SUV.
Consumul obținut de mine, după aproape 500 de kilometri rulați în mai toate condițiile posibile, a fost de 7.0 l/100 km. Având în vedere că nu am mers economic mai deloc, consider că pentru un SUV cu putere de 150 CP și cutie automantă este un consum corect.
La un mers economic, la viteze legale în afara localităților, consumul scade până la circa 5.2 – 5.5 l/100 km, pentru ca în oraș să ajungi la 9 – 10 l/100 km sau chiar la circa 12 – 13 l/100 km în aglomerări sau dacă ești grăbit din fire.
Tehnologie și siguranță
Un capitol la care Dacia Duster 2022 nu poate emite pretenții. Mașina se bazează pe o platformă veche de circa 12 ani, mai exact aceeași pe care a fost produsă prima generație Duster. Dacă ne gândim că acea platformă era în fapt una modificată a primei generații Logan, atunci avem în față un ”schelet” introdus inițial în… 2004. Deci trebuie să te descurci cum poți pe așa bază.
Dacă ar fi să apreciez ceva pe partea de tehnologie la bord la Dacia Duster 2022, atunci ar fi vorba despre noul sistem de infotainment Media Nav, ce a debutat pe actualele Sandero și Logan. Bine, cel mai mult la acest sistem mă bucură prezența suportului wireless pentru Android Auto și Apple Car Play. Până nu încerci așa ceva poți crede că este ok și cu cablurile, dar realitatea ne arată că fără fir este mult mai convenabil. Pur și simplu, lași telefonul în buzunar și interfața Android Auto sau Apple Car Play este preluată automat de sistemul de infotainment al mașinii și astfel ai acces facil la majoritatea funcțiilor smartphone-ului (sau măcar la cele necesare din spatele volanului) direct de pe ecranul central al mașinii
Capturi de ecran din interfața Media Nav de pe Dacia Duster 2022:
Nu-i tocmai perfect Media Nav pe Dacia Duster 2022, deranjante pot fi culorile palide și contrastul limitat al ecranlui, precum și rezoluția scăzută. Interfața este simplă, ușor de parcurs, dar este, în același timp, demodată.
Dintre dotările standard ce se regăsesc pe versiunea Prestige, ce a stat la baza configurării mașinii de test, menționez: lumini de zi și fază de întâlnire cu LED, faruri cu aprindere automată, jante pe 17 inch, ornamente față/spate și carcase oglinzi exterioare cu aspect crom satinat, bare de pavilion longitudinale culoare dark metal, aer condiționat automat pe o singură zonă, computer de bord cu afișaj temperatură exterioară, geamuri electrice față și spate, oglinzi exterioare cu reglaj și încălzire electrice, scaun șofer cu reglaj manual pe înălțime și lombar, cotieră centrală față, Media Nav cu ecran tactil de 8 inch, radio DAB, sistem navigație, suport wireless Android Auto și Apple Car Play și 6 difuzoare.
Opțional, pe mașina de test, au fost adăugate majoritatea dotărilor opționale, precum 2 porturi USB pentru locurile spate, card acces tip mâini libere și scaune față încălzite.
Ca siguranță, tocmai din cauza platformei învechite despre care am vorbit la începutul acestui capitol, Dacia Duster 2022 nu are cum să impresioneze. Avem din standard ABS cu AFU, ESP, HSA (Hill Start Assist), sistem monitorizare presiune pneuri, airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, senzori parcare spate, Cruise Control, sistem avertizare pentru unghiul mort, cameră video marșarier și… cam atât.
Opțional, poți alege sistemul MultiView, ce folosește 4 camere (în față, sub sigla Dacia, în oglinzile laterale și pe cea din spate) spre a genera o imagine tip bird view.
Euro NCAP a acordat Daciei Duster II în 2017, după standardele de testate de atunci, 3 stele. Scorurile au fost de 71% pentru adulți, 66% pentru copii, 56% pentru pietoni și 37% pentru sistemele de asistență.
Preț
Dacia Duster 2022 Prestige TCe 150 EDC – de la 21.800 EUR cu TVA. O mașină echipată precum cea de test ajunge la un preț de 22.810 EUR cu TVA (însă nu vorbim despre ediția Urban, ce nu mai este afișată în Configuratorul de pe site-ul Dacia, și care nu include și accesoriile extra, ce nu fac neapărat parte din lista de opționale și care pot fi montate și ulterior achiziției).
Concluzii
Privind prețurile de mai sus, putem concluziona că Dacia nu mai este marca low-cost ce anunța la preluarea de către Renault că va produce automobilul cu preț de 5.000 de EUR. Aș fi vrut să afirm că la aproape 23.000 EUR primim un SUV cu de toate, dar nu e chiar așa. Dacia Duster 2022 este o mașină grozavă, dar parcă nu la astfel de prețuri. Poți prinde ceva promoții, poți negocia ușor cu dealerul, dar ideea este că pleci de la un preț de listă ceva cam ridicat.
Acum, toate noile mașini sunt scumpe, de la orice producător. Ideea este că cererea reglează oferta, iar dacă pentru Dacia există cerere atunci nu văd de ce să nu fie ajustate prețurile în concordanță.
Cele mai importante plusuri și minusuri pentru Dacia Duster 2022 TCe 150 EDC:
PRO
- spațiu suficient atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje (raportat la clasa din care face parte acest SUV);
- motor ce oferă resurse din plin, rafinat în funcționare;
- cutie automată EDC ce funcționează mai tot timpul eficient, cu schimbări line și reacții intuitive;
- suspensie reglată optim pentru mult confort;
- capabilități off-road extrem de bune chiar și doar cu tracțiune față;
- sistem de infotainment Media Nav cu suport wireless pentru Android Auto și Apple Car Play.
CONTRA
- ceva cam scump pentru un model Dacia, dar mai ales pentru o platformă tehnică învechită;
- la prețul actual calitatea materialelor din interior și a finisărilor putea fi mai ridicată;
- lipsesc tehnologii pe care le găsești actualmente la mașini noi de segment inferior.