Uniunea Europeană nu este de acord ca diversele companii din spatele reţelelor de socializare să folosească datele confidenţiale ale utilizatorilor în diverse scopuri. Cel mai des întâlnit este cel al reclamelor targetate, adică acel tip de publicitate potrivit în mod invidiual pentru fiecare utilizator în funcţie de activitatea de pe platforme, vârstă, cuvinte cheie, prieteni, sex, religie etc.
Aceeaşi Uniune Europeană doreşte să interzică aceste practici, unele din care Facebook, Instagram, TikTok, Twitter (X) and co îşi generează principalele venituri. În acest context, într-un viitor foarte apropiat, iar aici estimez chiar din prima parte a anului viitor, vom putea accesa diversele reţele de socializare sub două forme general aplicabile:
- „GRATUIT” ca până acum, cu menţiunea că veţi fi OBLIGAŢI să le oferiţi acordul companiilor din spatele platformelor să vă folosească datele personale în diverse scopuri (în special cele de publicitate);
- CONTRA COST, adică veţi plăti un abonament lunar pentru a vă accesa conturile liber şi fără stresul generat de reclamele agresive.
Din acest motiv aţi tot văzut în ultima perioadă articole legate de introducerea abonamentelor în utilizarea reţelelelor de socializare.
Spre exemplu, Meta a trimis zilele acestea o propunere autorităţilor de reglementare din Uniunea Europeană, una care potrivit surselor neoficiale arată astfel:
- 10 euro / lună pentru utilizarea Facebook sau Instagram (deci dacă le vreţi pe amândouă dublaţi suma) cu un singur cont pe desktop;
- pentru fiecare cont în plus, adăugaţi un cost de 6 euro / lună / platformă;
- 13 euro / lună pentru utilizarea Facebook sau Instagram (deci dacă le vreţi pe amândouă dublaţi suma) cu un singur cont pe varianta mobile.
În teorie viitorul sună complicat, însă nu este chiar aşa. Prima variantă din cele două expuse de mine mai sus se întâmplă şi în prezent, însă fără un acord explicit din partea utilizatorilor. Adică foarte probabil peste câteva luni va trebui să spuneţi negru pe alb că sunteţi de acord ca datele voastre personale să fie folosite cam oricând şi cam oriunde pentru a putea folosi „GRATUIT” în continuare reţeaua de socializare.
Sau dacă nu, va trebui să PLĂTIŢI !