Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice nu dispare, doar se transformă, asta am aflat în ultimele ore, industria auto de maşini noi din ţara noastră primind astfel un mic moment de respiro după săptămâni grele şi tensionate.
Diana Buzoianu, Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, a confirmat în această dimineaţă că Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice merge înainte, însă cu un buget mult mai mic (200 milioane lei vs peste 600 milioane lei în versiunea iniţială).
Valoarea ecotichetelor va scădea considerabil, în special cele generoase pentru achiziţia de maşini electrice. Chiar şi aşa decizia a fost bine primită, mai ales că unii producători şi dealeri au început să ofere deja propriile reduceri (posibil ca acestea + noile ecotichete să fie suficiente pentru ca oamenii să îşi continue planurile de achiziţii).
În cadrul unui interviu oferit celor de la RFI România, Diana Buzoianu a mai evidenţiat câteva informaţii importante pentru viitor:
- foarte probabil programul va continua şi în 2026, însă sub o formă complet regândită;
- în foarte probabila ediţie din 2026 s-ar putea lua în calcul şi veniturile celor care aplică la program (în prezent se oferă acelaşi ecotichet şi celui cu venit de 3000 lei / lună şi celui cu venit de 3000 euro / lună, aspect ce se doreşte corectat).
Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice în noua variantă, cu toate variabilele cunoscute, va fi lansat imediat ce se va anunţa pachetul 2 de măsuri.
La final am lăsat şi o notă personală, una care personal mi se pare strigătoare la cer. Diana Buzoianu a declarat în acelaşi interviu că astăzi nu există nicio analiză de impact a ultimelor 20 de ediţii ale programului. Voi vă daţi seama că nimeni nu a fost interesat vreodată să vadă dacă acest program şi aceste sute de milioane de euro date în atâţia ani au ajutat cu ceva mediul? Păi nu, pentru că industria auto a mers bine, iar presiunile mari de aici vin.