Piaţa auto chineză creşte constant la nivel oficial, însă realitatea sună puţin diferit la firul ierbii. De ceva timp în China se foloseşte aşa numita practică „maşini second-hand cu kilometraj zero”, o găselniţă gândită de producători pentru a putea umfla artificial rapoartele şi pentru a atinge obiectivele comerciale.
Doar că această practică a luat o amploare atât de mare, încât pare puţin scăpată de sub control. Pentru că devine deja o problemă naţională, presa chineză susţine că Ministerul Industriei intenţionează să modifice legislaţia şi să interzică revânzarea maşinilor noi în primele şase luni de după înmatriculare.
Dar ce se întâmplă până la urmă?
Practica este destul de simplă. Producătorii în cârdăşie cu dealerii înmatriculează şi încheie poliţe de asigurare pentru maşini noi încă nevândute, doar pentru ca acestea să apară în rapoartele oficiale ca fiind vândute. Ulterior, dealerii încearcă să le vândă la un preţ ceva mai mic drept „maşini second-hand cu kilometraj zero”.
Presa chineză susţine că există deja dovezi clare care incriminează nume precum Neta (Zhejiang Hozon New Energy) sau Zeekr (grupul Geely), branduri care au înregistrat vânzări mult mai mari decât numărul oficial de înmatriculări. În cazul Neta situaţia este chiar dramatică, asta pentru că între ianuarie 2023 şi martie 2024 au fost vândute artificial mai bine de jumătate din totalul vânzărilor, motiv pentru care Zhejiang Hozon New Energy este în prezent în stare de insolvenţă.
Problema cu această practică este că parcurile auto se aglomerează cu maşini noi nevândute, în timp ce în actele oficiale se arată că piaţa merge bine (raportul dintre cerere şi ofertă nu mai este deloc în echilibru, producţia este cu mult peste capacitatea reală de vânzare).
Via: hotnews.ro