Citroen a ales capitala Spaniei ca locație pentru lansarea europeană a noilor C4X și e-C4 X, fiindcă în împrejurimile Madridului se află și fabrica unde aceste două noi modele vor fi asamblate. Am avut ocazia să conduc ambele mașini în urmă cu câteva zile, așa că acum pot veni către voi cu câteva impresii.

Trebuie spus de la bun început că Citroen C4 X și e-C4 X sunt mai degrabă niște declinații ale crossoverelor C4 și e-C4. În fapt, chiar și caroseria este pe jumătate aceeași, din partea frontală și până la montantul B diferențele sunt minime sau cu adevărat inexistente. De la portierele spate încep să se contureze deosebirile, care trasează nu doar o cu totul altă caroserie, dar și o lungime evident mai mare.

Așa se face că hayonul dispare în favoarea unui capac de portbagaj, care împinge lungimea totală a modelelor „X” la 4.600 mm, față de 4.360 cât au Citroen C4 și e-C4. Ampatamentul a rămas neatins și măsoară în continuare 2.670 mm. În schimb, volumul portbagajului a crescut la Citroen C4 X și e-C4 X la 510 litri, față de doar 380 litri la crossover. Capacul cu deschidere îngustă nu va permite încărcarea facilă a tuturor obiectelor, în timp ce acelea cu dimensiuni mari pe toate laturile nici nu vor putea fi introduse deloc în portbagaj.

Portbagaj de 510 litri, dar cu deschidere tipică unui sedan, ce nu permite obiectelor voluminoase să ajungă înăuntru.

Ceea ce le transformă însă pe Citroen C4 X și e-C4 X în apariții mai speciale, pe lângă amprenta franțuzească unică, este forma de coupe combinată cu garda la sol de nu mai puțin de 156 mm. Sedanurile prind astfel un contur deosebit, care poate plăcea din prima sau, din contră, te poate face să spui un „Nu” hotărât. Oricare ar fi preferințele, nimeni nu poate contesta că abordarea este curajoasă, aceeași cu care Citroen a tot încercat în ultimul timp să iasă în evidență.

Ce merită punctat vis-a-vis de designul exterior este că încă din echiparea de bază, orice Citroen C4 X / e-C4 X vine cu lumini de zi, faruri, proiectoare de ceață și stopuri cu LED, precum și cu jante pe 18 inch. Versiunea entry-level Citroen C4 X, denumită Feel, vine cu jante din tablă, restul propun aliaj de aluminiu.

Citroen C4 X si e-C4 X - lansare internationala

Orice versiune Citroen C4 X sau e-C4 X vine cu jante pe 18 inch, din tablă pentru echiparea de bază, din aluminiu pentru restul.

Aș mai menționa aici că diferențele de design sunt minime între Citroen C4 X și e-C4 X, cel din urmă se deosebește strict la nivel de detalii, cu unele embleme și elemente în culoare albastru electric.

La fel este și înăuntru, unde ambele modele au preluat nu doar layout-ul, ci aproape în întregime tot ce știam deja că se găsește la modelele crossover de la care s-a plecat. Asta nu-i ceva rău, așa cum am descoperit la momentul testului cu Citroen C4 2022, totul este mai mult decât corect. Nimic cu pretenții, dar cu siguranță nimic ce poate fi reproșat atunci când ne amintim de prețul de plecare pentru Citroen C4 X, în special. Vorbim despre un preț de bază de 23.300 Euro cu TVA, ce include multiple dotări de confort și siguranță:

Preturi noile Citroen C4 X si e-C4 X 2023

Revenind la interior, apreciez nivelul de spațiu, demn fără discuție de un sedan lung de 4.6 metri. În față, scaunele extrem de confortabile se ajustează pe distanțe lungi, la fel ca și volanul, ceea ce face ca poziția optimă de conducere să poată fi obținută de orice tip de șofer, indiferent de statură și conformație.

Mult loc pentru genunchi, suficient pe lățime și la limită pentru cap.

Pe banchetă este mult spațiu la nivelul genunchilor, pe lățime totul ok, doar pe înălțime este mai puțin loc. Pentru a nu limita și mai mult spațiul la cap, bancheta este poziționată jos, deci cei înalți vor avea genunchii flexați la un unghi prea ascuțit, iar asta ar putea deveni obositor pe distanțe lungi. Dacă nu ai mai mult de 1.8 metri înălțime, atunci nu vor fi probleme.

Unde mi s-a părut că Citroen C4 X și e-C4 X se detașează mai clar față de crossoverele ce le stau la bază, este la ținuta de drum. Dacă la C4 am descoperit doar confort, fără nici cea mai mică urmă de fermitate, la Citroen C4 X și e-C4 X situația se schimbă mult în bine. Acum suspensiile rămân extrem de confortabile indiferent de suprafața de rulare și de denivelările apărute, doar că oscilațiile caroseriei sunt mult mai bine ținute în frâu. La schimbările bruște de sarcină mașina este evident mai sigură pe ea și te ajută ca încredere. Direcția este ok, bine asistată, dar fără a te conecta cu roțile față.

Ținuta de drum este evident îmbunătățită față de ceea ce propune C4.

Puntea spate este de tip semi-independentă, cu traversă deformabilă, dar nu induce mișcări laterale enervante. Este bine reglată încât să nu „pulseze” sus-jos de pe o parte pe cealaltă atunci când treci peste denivelări prezente pe o singură laterală a mașinii. 

Centrul de greutate mai coborât și suspensiile o idee mai rigide ale versiunii e-C4 X fac acest model mai plăcut de condus în regim alert, iar cuplul maxim de 260 Nm disponibil instant ajută ca dinamică. Accelerația 0 – 100 km/h pentru varianta electrică durează 9.7 secunde, în timp ce un C4 X PureTech 130 EAT8 (130 CP și 230 Nm, cutie automată în 8 trepte) are nevoie de 0.6 secunde în plus pentru același sprint. Viteza maximă la varianta termică este de 210 km/h, mai mult decât respectabilă, iar e-C4 X se oprește la doar 150 km/h, limitați electronic.

Ca ambianță fonică, este normal ca Citroen e-C4 X să fie mai silențios, grație lipsei zgomotelor de la motor. În rest, la fel atât ca antifonare împotriva zgomotului de la pneuri ori de la vânt. Niciunul nu deranjează decât dacă depășești vitezele maxime admise pe autostradă. La Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8 motorul se face auzit în habitaclu doar la turații de peste 3000 rpm sau în sarcină susținută, în rest cei 3 cilindri torc liniștiți sub capotă.

Este nevoie de atenție când privești sub capotă pentru a distinge versiunile termice de cele strict electrice. Aici de față, un Citroen e-C4 X.

Ce merită reținut despre noile Citroen C4 X și e-C4 X este că avem prețuri mai mult decât rezonabile pentru versiunile termice și absolut în linie pentru cele electrice. Atenție, ne raportăm la ce este valabil pentru 2023 și nu la ceea ce știam în piața auto din anii trecuți, înainte de pandemia Covid-19.

Apreciez că încă de la versiunea de bază un Citroen C4 X vine cu mai tot ce ai nevoie atât pe partea de confort și funcționalitate, cât și ca tehnologie – infotainment, asistență și siguranță.

Pentru prețul afișat primești un sedan ce se apropie ca lungime de ceea ce era în clasa medie acum câțiva ani, dar unul ce vine cu gardă la sol înaltă și o ținută de drum extrem de bine pusă la punct, ce convinge în primul rând pe partea de confort. Îl aștept să ajungă în România spre a-l testa în detaliu. Din februarie 2023 se pare că Citroen C4 X și e-C4 X vor fi prezente la dealeri, așa că dacă vi se par interesante le puteți pune pe listă de pe acum.