După ce în urmă cu câteva săptămâni vi l-am descris pe Opel Mokka, azi revin către voi cu o rudă apropiată a acestuia. Este un model cu care crossover-ul german împarte destule, de la platformă, motorizare și transmisie, până la multe dintre tehnologiile de la bord.

Citroen C4, devenit la a treia generație un SUV cu alură de coupe, este totuși diferit nu doar la suprafață, ci în esență, fiind dezvoltat spre a satisface cu totul alte cerințe, preferințe. Vom lua sub lupă fiecare aspect în parte, deocamdată să vedem care sunt principalele specificații ale mașinii de test.

Specificații pentru Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Specificatii Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Material video

Clip video cu scurtă prezentare a exteriorului și interiorului plus accelerații 0 – 100 în modurile D și M ale cutiei automate de viteze și 40 – 80, 60 – 120, 80 – 130 km/h în modul M al cutiei automate de viteze:

Design exterior și interior

Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Așa cum am precizat deja, cel mai recent Citroen C4 vine acum strict într-o caroserie tip Crossover, ce are și o evidentă tentă de coupe. Generația actuală a păstrat câte ceva din ceea ce vedeam la C4 Cactus, mă refer în special la formele din jurul proiectoarelor de ceață, la stilul farurilor și la elementele de pe protecțiile portierelor față.

Nu există totuși șansa de a confunda un Citroen C4 2022 cu o versiune Cactus, mai ales dacă privim și către dimensiunile exterioare, ce sunt în avantajul clar al modelului de concepție nouă. De fapt, Citroen C4 2022 se află cumva la întrepătrunderea dintre segmentul B și C, fiind ceva mai mare decât tot ce vedem la crossovere mici, precum Opel Mokka, Renault Captur sau Ford Puma, dar sub modele ca Ford Kuga, Renault Kadjar ori Mazda CX-5, de exemplu. Până la urmă este o caroserie de hatchback de segment C ușor înălțată și cu aspect de coupe.

Aș aprecia că Citroen C4 2022 duce către limita superioară platforma CMP a grupului Stellantis, o platformă folosită îndeosebi de modele de segment B. Pe de altă parte, nu este absolut nimic în neregulă cu asta, Citroen C4 2022 arată că se pot face și astfel de experimente, rezultatul final fiind fără discuție unul extrem de reușit. Și nu mă refer doar la design.

Apropo de acesta, crossover-ul coupe este neconvențional, pe alocuri poate chiar nonconformist, dar nu l-aș numi nicidecum „ciudat”. Da, sunt multe elemente pe care trebuie să le „digeri” un pic înainte de a te împăca (sau nu) cu ele, dar din partea mea nu l-aș încadra pe Citroen C4 în zona alb sau negru, pe principiul „Love It or Hate It”. Nu, este un design suficient de matur, fără a fi cu adevărat extravagant precum ne-a obișnuit Citroen de-a lungul vremii, cu atâtea și atâtea modele.

Farurile ce sunt împărțite în câte două elemente, sigla mare, cromată, ce străbate toată lățimea mașinii și care delimitează fix cele două segmente ale blocurilor optice, ambutisările concave de pe capotă și conturul proiectoarelor de ceață, ar fi cele mai însemnate caracteristici îndrăznețe ale designului frontal.

Pe lateral aș spune că fix forma caroseriei, cu linia geamurilor atipică, ar reprezenta extravaganța, pentru ca în spate stopurile 3D și eleronul ce taie luneta în două să fie cele care ies mai tare în evidență. Apropo de luneta înclinată ce mai este străbătută de un spoiler, trebuie să recunosc că vizibilitatea spate este foarte slabă din această cauză. Chiar și cea 3/4 spate este obturată mult de plafonul plonjat, așa că vizibilitatea către spate primește o bilă neagră din partea mea.

Jantele sunt pe 18 inch în standard pe echiparea Shine, dar au o dimensiune atipică – 195/60, fiind cam înguste raportate la diametru. 

Dacă exteriorul te poate pune pe gânduri, înăuntru situația nu aș spune că mai este atât de „agitată”. Sunt și aici elemente și un layout mai puțin convenționale, dar nu mi se pare nimic extrem.

Deși poate părea altfel la prima privire, ergonomia nu este deloc rea. Sunt zone distincte pentru cele mai importante comenzi, iar dispunerea lor este la îndemână, șoferul nu trebuie să facă mișcări complicate spre a ajunge la oricare dintre butoane, manete.

Ce nu prea am apreciat, ca și la Opel Mokka, este comutatorul cutiei automate de viteze. Aceasta este amplasat ok, dar are o dimensiune cam mică și este într-o „scobitură” ce-l face mai greu de găsit în timpul mersului sau la manevre rapide.

În rest, mai nimic de reproșat. Asamblarea este în general bună, suficient de solidă, dar pe alocuri Citroen C4 2022 își trădează originile franceze. Sunt anumite elemente ce puteau fi mai bine unite, mai strașnic puse laolaltă, dar nu-i nimic prea grav. Finisajele sunt decente în majoritatea cazurilor, însă mai găsești și câte o muchie prea tăioasă ori o îmbinare mai nefericită. Calitatea materialelor este bună, fără a fi vorba despre nimic special. Plastic tare este prezent în majoritatea locurilor, dar modelul propus pentru cel de pe partea superioară a bordului salvează mult din aparențe, creând o ambianță plăcută.

Sunt multe zone cu diferite texturi, material textil sau spumă mai moale, plastic cauciucat sau foarte lucios, însă combinația nu mi s-a părut deloc neinspirată. Este altceva față de ce ești obișnuit, dar asta nu e ceva rău.

Citroen C4 2022 vine și cu ceva ce nu am mai întâlnit la alte mașini. Avem un sertar suplimentar (pe lângă multiple alte spații de depozitare) unde găsim o husă de tabletă – pentru iPad. Aceasta se poate monta pe suportul ce iese din bord, de deasupra sertarului, și astfel ai o tabletă montată la fix pentru pasagerul față.

Când vorbim despre spațiul interior, atunci numai de bine. Sincer, raportat la dimensiunile exterioare, Citroen C4 2022 se prezintă mai bine decât te aștepți inițial.

În față, scaunele extrem de confortabile, dar care nu au aproape deloc suport lateral (nici nu prea e nevoie, vedeți la capitolul Ținută de drum), oferă reglaje ample, care te ajută să-ți găsești fără probleme poziția potrivită de condus.

Bancheta este și ea confortabilă, unghi optim atât pentru șezut, cât și pentru spătar, iar spațiu este din belșug la picioare și chiar pe lățime, doar la cap poate fi ușor dezamăgitor pentru persoanele mai înalte de 1.85 metri.

Portbagajul este cel puțin decent, dar nu se ridică la nivelul spațiului pentru pasageri. Cei 380 de litri pot fi împărțiți pe două zone pe înălțime, prin intermediul podelei ce poate fi așezată în două poziții.

Motor și cutie de viteze

Motor Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Aici, aș putea oare să dau copy / paste la ceea ce am scris la Opel Mokka 2022? Glumesc, desigur, dar în realitate chiar trebuie doar să reformulez ceea ce am afirmat în cazul fratelui de concern.

Motorul în 3 cilindri, de 1199 cmc, este unul reușit, ce reușește să impresioneze la aproape fiecare capitol de analiză. Este rafinat și silențios, doar la anumite turații (în jur de 1500 rpm) apar ceva vibrații și un sunet specific, și trage foarte bine, începând de pe la 2000 rpm. Păstrează ritmul bun până la 5000 – 5200 rpm și se descurcă bine cu masa mașinii, inclusiv cu 4 pasageri adulți și ceva bagaje nu sunt deloc probleme.

Antifonarea lui Citroen C4 2022 este peste medie, chiar și la viteze de autostradă mai nimic nu perturbă liniștea din habitaclu, astfel mașina se dovedește un partener de nădejde la drumuri lungi, nu te obosește mai deloc.

Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Motorul face echipă bună cu cutia automată de viteze, una de proveniență Aisin. Cele 8 trepte exploatează optim toate resursele motorului, etajarea fiind optimă. Vorbesc din nou de viteze de autostradă și nu am cum să nu apreciez că la 130 km/h, în ultima treaptă, acul turometrului stă la doar 2100 rpm.

Cutia schimbă fluent, fără șocuri, dar suficient de rapid, fără apariția unor goluri de putere. Este adevărat că uneori, când șoferul calcă mai pronunțat accelerația, transmisia își ia cam mult timp de răspuns, dar dacă îl conduci pe Citroen C4 2022 așa cum trebuie (a se citi relaxat) nu întâlnești prea des un așa comportament.

Poți alege ca mod de rulare unul Normal, pe care îl recomand în majoritatea timpului, sau poți trece pe Eco, când cutia schimbă prea jos totuși, sau pe Sport, când acul turometrului este ținut mai sus. Totuși, caracterul lui Citroen C4 2022 se împacă cel mai bine cu modul Normal.

Ținută de drum, performanțe și consum

Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Confort absolut. Cam așa aș caracteriza pe scurt suspensia acestui crossover. Poate că aspectul exterior ar putea transmite și ceva dinamică, dar așa ceva nu se regăsește mai deloc în modul în care a fost setat trenul de rulare.

Sincer, Citroen C4 2022 este una dintre cele mai confortabile mașini pe care le-am condus. Este adevărat că asta nu lasă loc câtuși de puțin unui comportament sportiv, mașina înclinându-se evident în curbe. Direcția asistată peste medie nu te îmbie nici ea la un parcurs dinamic, dar nu-i problemă. Pe partea de confort nu am ce să-i reproșez. Nu contează ce gropi sau denivelări îi apar în față lui Citroen C4 2022, acesta nu le simte și nici pasagerilor nu le transmite nimic din provocările drumului.

Mașina asta parcurge sute de kilometri într-un confort deplin și te menține relaxat pentru perioade lungi de timp. Totul conlucrează la asta: spațiu este; scaunele și bancheta sunt confortabile; motorul este silențios și rafinat; cutia schimbă lin; suspensia nu transmite aproape niciun șoc.

Acum, ca performanțe nimic ieșit din comun, dar, din nou, nici nu vrei ca Citroen C4 2022 să facă excese, să aibă ruperi de ritm surprinzătoare. Accelerația de pe loc până la 100 km/h se face într-un timp decent, de mai puțin de 10 secunde, iar reprizele de până la 100 – 110 km/h sunt mai mult decât corecte. Viteza maximă de 200 km/h nu-i nici ea deloc modestă, mai ales pentru o astfel de mașină.

Consum Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Ajungem și la consum. Cel mediu anunțat după normele WLTP este de 5.8 l/100 km. Am parcurs peste 500 de kilometri pe autostradă, drumuri naționale și localități, singur, cu unul sau 3 pasageri, și am primit un consum mediu de 6.3 l/100 km. Nu-i rău deloc, ba chiar aș spune că este foarte bine pentru o astfel de caroserie.

În oraș, mai ales când a fost aglomerație, consumul a urcat și la 9.4 l/100 km, dar la mers liniștit extraurban am fost recompensat și cu doar 5.2 l/100 km.

Tehnologie și siguranță

Așa cu am apreciat și în cazul Opel Mokka, la Citroen C4 2022 avem parte de suficientă tehnologie la bord, dar nimic excepțional. Mi-a plăcut că multe dintre dotările de confort, asistență și siguranță sunt oferite încă din echiparea standard, pentru ca una de top, precum cea a mașinii de test să-ți aducă cam tot ce ai nevoie.

Dacă ar fi să critic ceva ar fi panoul de bord reprezentat de un ecran de doar 5.5 inch în diagonală. Și acesta este valabil doar la echipările superioare, în standard este oferit un afișaj monocrom de 5 inch…

Revenim la ecranul de 5.5 inch și spun că inginerii au reușit cumva să aducă pe acest display cam toate informațiile de care ai nevoie, totuși nu le poți avea pe toate deodată, să spun. Poți alege între anumite afișaje pe care să le aduci în prim-plan, dar nu poți cuprinde dintr-o singură privire tot ce vrei să știi pe moment. Aici nu-i tocmai cea mai fericită abordare.

Panoul de bord cu ecran de 5.5 inch de pe Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine:

Pe de altă parte, sistemul de infotainment se bazează pe un ecran de 10 inch din standard, adică orice echipare primește direct un afișaj de asemenea dimensiune. Bun.

Interfața sistemului de infotainment de pe Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine:

Interfața este ok, funcțională, cu comenzi clare și bine delimitate, dar nu este nimic spectaculos, modern, nu există tranziții speciale între ecrane. S-a pus accentul pe ergonomie, pe o operare facilă și ușor de înțeles de orice utilizator. Este bine și așa.

Ca dotări de confort, orice Citroen C4 2022, încă de la nivelurile de bază aduce jante din tablă pe 16 inch, aer condiționat manual, lumini de zi cu LED, faruri cu halogen cu senzori de lumină, Functie “Welcome & Bye-Bye Lighting” automata, stopuri cu LED, regulator / limitator de viteză, scaun șofer cu reglaj pe înălțime, volan cu reglaj pe adâncime și înălțime, geamuri electrice față și spate cu deschidere secvențială și antiprindere, oglinzi reglabile și încălzite electric, afișaj de bord cu ecran monocolor de 5 inch, sistem multimedia cu ecran tactil de 10 inch, 4 boxe, DAB, Bluetooth și funcție Mirrorscreen și altele.

Echiparea de top Shine plusează cu dotări precum anumite elemente de decor exterior (contur geamuri cromat, geamuri laterale spate și lunetă fumurii, decor proiectoare ceață și airbump lateral Textured Grey), suspensie Citroen Advanced Comfort (suspensie cu amortizoare hidraulice progresive), pack LED Vision HBA (fază de drum automată și senzori de ploaie), proiectoare de ceață LED cu funcție Cornering, carcasă tabletă și suport, oglinzi exterioare pliabile electric, scaun șofer cu reglaj lombar, podea portbagaj reglabilă pe înălțime pe două poziții, climatizare automată pe două zone, sistem multimedia cu 6 boxe, sistem navigație, oglindă interioară electrocrom, sistem de acces / demaraj mâini libere, panou de bord cu ecran color de 5.5 inch, lumini de zi cu semnătura în „V”, Head-Up Display și altele.
Exemplarul de test a mai primit ca dotări opționale ConnectedCAM (cameră video de tip DVR, montată în spatele oglinzii interioare), încărcător wireless telefon mobil, Pachet iarnă – parbriz, volan și scaune față încălzite și suport Smart Pad Citroen (suportul de tabletă despre care am vorbit la capitolul Design).

Când vine vorba de siguranță, actuala generație Citroen C4 a fost testată de Euro NCAP în 2021 și, conform metodologiei de atunci, a primit 4 stele dintr-un maxim de 5 posibile. Scorurile au fost de 80% pentru protecția pasagerilor adulți, 83% pentru copii, 57% pentru pietoni și 63% pentru sistemele de asistență.

Dacă ne referim la dotările de siguranță și asistență, atunci orice Citroen C4 2022 vine cu airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, ABS, AFU, REF, ESP, Hill Assist, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, senzori presiune pneuri, Pack Security 3 – Automatic Emergency Braking cu cameră video, alertă atenție șofer, avertizor depășire involuntară bandă de rulare, alertă risc coliziune, recunoaștere indicatoare rutiere de viteză și recomandări.

Nivelul superior Shine plusează cu Visio Park 1 (cameră video marșarier și senzori de parcare față și spate), Pack Safety 4 (Automatic Emergency Break cu funcție de recunoaștere pietoni și cicliști inclusiv pe timp de noapte, recunoaștere extinsă indicatoare rutiere, alertă atenție șofer – Nivel 3, sistem de supraveghere unghi mort (SAM) și ACC cu funție Stop & Go – regulator de viteza adaptiv).

Ca și dotări opționale mașina de test a primit Pack Security 4 Plus ce aduce suplimentar versiunii Shine doar Highway Driver Assist, practic un sistem ce  pe lângă menținerea distanței optime față de vehiculul din față pe autostradă, te ajută să și menții mașina pe centrul benzii de rulare.

Preț

Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shinede la 28.700 EUR cu TVA. O mașină echipată exact ca cea de test ajunge la 30.092 EUR cu TVA. (Prețurile sunt valabile la data publicării review-ului, conform Configuratorului de pe Citroen.ro). 

Concluzii

Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine

Testul cu Citroen C4 2022 mi-a dezvăluit o mașină extrem de corectă, cu un preț asemenea, mai ales în această perioadă în care costurile au luat-o efectiv razna. Poți cumpăra un Citroen C4 2022 de la 20.800 EUR cu TVA, vorbim despre cea mai ieftină variantă (prețuri valabile la data publicării recenziei). Pentru o astfel de sumă primești un crossover spațios și foarte confortabil, iar dacă mai negociezi și primești un discount suplimentar de la dealer, atunci cu atât mai bine. Dotările de bază sunt bune, iar versiunilor superioare chiar nu ai ce să le mai reproșezi. Recunosc că Citroen C4 2022 a reprezentat o surpriză plăcută și este acum una dintre mașinile pe care le pot recomanda.

Principalele puncte pro și contra pentru Citroen C4 2022 1.2 PureTech 130 EAT8 Shine:

PRO

  • design ce iese în evidență, fără a fi totuși cu adevărat extrem;
  • spațiu interior peste așteptări, mai ales raportat la dimensiunile exterioare;
  • combinație reușită motor + cutie automată de viteze;
  • izolare fonică peste medie, fără zgomote deranjante chiar și la viteze de autostradă;
  • ținută de drum ce oferă confort suprem, în mod clar peste ceea ce găsești în această clasă și chiar peste clasa medie în multe cazuri;
  • suficiente dotări încă de la echipările de bază;
  • preț corect raportat la tot ce primești.

CONTRA

  • vizibilitatea spate (prin lunetă și 3/4 spate) este deficitară;
  • asamblarea, unele finisaje și materiale puteau fi mai bune pe alocuri;
  • panoul de bord cu ecran de 5.5 inch este prea mic (echiparea de bază oferă unul de 5 inch, deci probabil și mai grav).

Categorii: gautoreviews

Urmărește-ne pe Google News

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 2 Pro, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM.