Noua generație Mazda 3 va putea fi cumpărată din primăvara anului viitor. Prima apariție a avut-o în cadrul Salonului Auto de la Los Angeles, moment în care am adus câteva detalii într-un articol dedicat. Pe 13 decembrie am avut ocazia de a asista la prezentarea europeană a noului model compact, în cadrul unui eveniment organizat în Praga, Cehia.
Din păcate, nu am primit mai multe informații decât în urmă cu circa 2 săptămâni. Cu toate acestea, vreau să fac câteva precizări, fiindcă, până la urmă, am admirat mașina de aproape, am urcat înăuntru și am mai aflat câteva detalii.
Noua Mazda 3 arată cu siguranță mult mai bine în realitate decât în poze. Nu contează cât de bune sunt instantaneele, parcă nu reușesc să redea fidel designul extrem de plăcut al acestui automobil. Dacă, la fel ca mulți alții, după ce am văzut primele fotografii oficiale am avut mici probleme cu linia geamurilor laterale spate, în sensul că acolo ceva arăta ușor ciudat, vă asigur că în realitate situația nu este deloc gravă. Pur și simplu, acea parte se potrivește natural în designul general.
Noua Mazda 3 reprezintă o evoluție a actualului model și nu neapărat o revoluție. Cu siguranță nu le vei confunda, căci diferențele sunt evidente și vei ști din prima că ai în față ultima versiune a compactei de la Mazda.
Înăuntru au fost operate schimbări majore în ceea ce privește poziția la volan, dar nu numai. Mazda 3 îi promite oricărui șofer o poziție ideală, prin reglaje ample ale scaunului și coloanei de direcție. Totodată, tunelul median a fost ridicat câțiva centimetri, pentru ca levierul schimbătorului de viteze să fie mai la îndemână, la fel și comenzile sistemului de infotainment. Acestea sunt mai ușor de operat, toate butoanele, precum și joystick-ul sistemului MZD Connect, având dimensiuni mai mari. Partea superioară a joystick-ului este de tip touch și recunoaște gesturi tactile gen ”pinch to zoom”.
Ecranul sistemului de infotainment măsoară 8.8 inch în diagonală, dar nu este unul sensibil la atingere. Toate funcțiile vor putea fi accesate doar prin intermediul comenzilor de pe tunelul median. Vom avea parte de o interfață schimbată, sistemul MZD Connect va fi unul complet revizuit. În meniu va fi disponibil inclusiv manualul utilizatorului în format digital, care va putea oferi imediat informații legate de martorii de la bord.
Că tot am ajuns și aici, ceasurile de bord rămân de tip clasic la noua Mazda 3. Inginerii au considerat că în această zonă nu are ce să caute un ecran, așa că instrumentarul se va baza în continuare pe ceasuri de tip analog.
După ce am analizat preț de câteva zeci de minute exteriorul și interiorul noului model, pot spune cu certitudine că Mazda 3 se poate bate de la egal la egal cu orice alt model compact. Și aici îi includ și pe jucătorii din segmentul premium, unul la care Mazda aspiră.
Platforma tehnică este complet nouă. Deși puntea spate va fi una cu bară de torsiune, renunțându-se la suspensia independentă, noua Mazda 3 promite o ținută de drum cel puțin la același nivel cu al vechii generații. S-a urmărit un confort sporit și o utilizare mai ușoară în viața de zi cu zi. Au fost testate intensiv ambele opțiuni pentru puntea spate și de câștigat a avut suspensia semi rigidă în defavoarea celei independente. În legătură cu această alegere mă voi pronunța doar după ce voi conduce mașina.
Noua generație Mazda 3 este și prima din istorie care va oferi opțional tracțiune integrală în Europa. Totodată, clienții vor putea alege între transmisie manuală sau automată, în ambele cazuri vorbim despre cutii de viteze cu șase rapoarte.
Pe partea de motorizări, pentru început vor fi oferite versiuni revizuite ale actualelor agregate de 2.0 benzină și 122 CP, respectiv diesel de 1.8 litri cu 116 CP. După jumătatea anului viitor, Mazda 3 va putea fi cumpărată cu revoluționarul motor Skyactiv-X pe benzină. Acesta are o cilindree de 2 litri, 181 CP și vrea să îmbine avantajele motoarelor pe benzină cu cele ale unităților diesel, grație noii tehnologii SPCCI – Spark Plug Controlled Compression Ignition (aprindere prin compresie controlată prin scânteie).
Toate motorizările pe benzină vor integra sisteme mild hybrid (M-Hybrid), dar și tehnologie de dezactivare a doi dintre cilindri atunci când motorul este în sarcină minimă.
După ce am văzut noua Mazda 3 mi-am dat seama că producătorul nipon a ales și de data aceasta să nu urmeze trendul. Vrea din nou să parcurgă un drum propriu. Când mai toată lumea pune ecran în locul ceasurilor de bord, Mazda 3 merge pe clasicul instrumentar de bord și propune un ecran central de 8.8 inch ce nu suportă gesturi tactile. Introduce un motor pe benzină ce folosește principii de funcționare împrumutate de la unitățile diesel și schimbă puntea spate independentă cu una cu bară de torsiune. Iar toate astea le pune pe un model compact cu un design despre care nu poți spune în niciun caz că a copiat ceva de undeva.
Deocamdată nu pot să zic decât ”Bravo Mazda!”. Rămâne să vedem dacă voi exclama la fel și după testarea noii Mazda 3.