Monovolumele sau MPV-urile, așa cum mai sunt cunoscute mașinile de familie, nu se bucură de prea mare succes în țara noastră. De cele mai multe ori, clienții care-și doresc automobile spațioase iau în primul rând în calcul SUV-uri sau, în cazuri mai fericite, caroserii break din clasa medie sau chiar compactă.

De ce nu iau în considerare foarte mulți români un monovolum compact sau mediu atunci când caută o mașină spațioasă, eventual cu mai mult de 5 locuri, nu am înțeles exact. Poate are de-a face cu prețurile acestor tipuri de autovehicule, care, de multe ori, se intersectează cu ale unor SUV-uri sau crossovere. Atunci de ce să nu crească în ochii celorlalți și să nu se bucure de o gardă la sol mai mare?

Fiindcă monovolumele au alte atuuri de partea lor: volum al portbagajului mai mare și o margine de încărcare mai jos poziționată, mai mult spațiu interior, în special pe înălțime, copiii mici se pot urca și pot coborî mai ușor din mașină ș.a. Iată de ce familiștii cu mai mulți copii trebuie să se uite în primul rând la un MPV.

BMW Seria 2 Active Tourer și Gran Tourer încearcă să acopere o nișă destul de îngustă: fix cea a monovolumelor din liga premium. Dacă stau să mă gândesc, la momentul actual practic nu au concurență. Active Tourer-ul poate că-l are ca rival pe Mercedes-Benz Clasa B, însă Gran Tourer-ul, cu până la 7 locuri, nu văd să fie amenințat cu adevărat. Poate atunci când va apărea Ford S-Max Vignale, însă nici acela nu poate fi considerat tocmai premium.

Așadar, ceva timp de acum încolo, BMW Grand Tourer are șanse mari să fie un succes comercial, dacă va ști și are cu ce să-și atragă clienții. Să vedem cum s-a comportat un astfel de model cu motor diesel de 150 CP și cutie automată cu 8 trepte.

Specificații pentru BMW 218d Gran Tourer Steptronic

Specificatii BMW 218d Gran Tourer Steptronic

Design exterior și interior

bmw-218d-gran-tourer-interior-10

BMW Gran Tourer se bazează pe platforma nou creată de constructorul bavarez, vorbim de primele modele cu tracțiune față din istoria mărcii. Lăsând la o parte acest aspect, despre care vom discuta mai târziu, acum vorbim de design.

Acesta este unul, să-i spunem, cuminte, care nu încearcă mai deloc să atragă atenția asupra sa. Nu avem elemente stilistice extravagante, nu există muchii care să iasă cu adevărat în evidență, faruri sau stopuri desenate cu scopul de a impresiona. Vorbim despre o mașină de familie, iar BMW Gran Tourer nu are nevoie de un design ce poate naște controverse.

Asta nu înseamnă nici pe departe că acest model este unul urât, mie nu mi se pare deloc așa. Avem linii fluide, o formă clară de monovolum, care nu încearcă să acopere sau să evidențieze vreo trasătură specifică acestui tip de mașină.

Pentru test, BMW-ul Gran Tourer a venit și cu suport pentru biciclete și două biciclete BMW. Suportul este extrem de ușor de montat/demontat, asigură foarte bine bicicletele pe timpul transportului și nu încurcă prea tare nici accesul la portbagaj atunci când este utilizat. Aveți mai jos și un scurt clip video care vă poate edifica în acest sens:

În interior este locul unde un MPV trebuie să impresioneze. În primul rând este nevoie de mult spațiu, de un portbagaj mare, acces facil și o modularitate bună. BMW Gran Tourer le oferă pe toate.

Trebuie să apreciez mai întâi plafonul panoramic cu care a venit echipată mașina de test. Acesta se întinde până puțin mai departe de locurile din spate (prima banchetă) și se deschide pe aproape jumătate din suprafață.

Pe locurile din față este spațiu din belșug, nu te poți plânge de nimic pe nicio direcție. Scaunele și volanul au reglaje ample și nu ai cum să nu găsești poziția ideală de condus. Aș reproșa doar șezutul ceva cam îngust al scaunelor față. Deși nu sunt o persoană foarte corpolentă (sunt înalt, dar atât), lățimea șezutului nu mi s-a părut suficientă. Am avut senzația că stau practic pe marginile scaunului, cu toate că nu aș spune că m-am simțit incomod. Totuși, o lățime mai mare a șezutului și o mai bună susținere laterală din partea acestuia ar fi fost de preferat.

Trecând la rândul doi de scaune, totul este cel puțin la fel de bine. Trei adulți au loc suficient, chiar dacă lățimea nu este cu adevărat impresionantă. În special persoana de pe locul din centru va avea ceva de comentat, întrucât șezutul banchetei nu este ideal configurat pentru trei persoane. Pe de altă parte, bancheta se poate deplasa pe direcția față / spate (în secțiune 60/40), iar spătarul poate avea o înclinație variabilă cu câteva grade.

Mașina de test a venit configurată cu șapte locuri. Ultimele două scaune pot fi rabatate extrem de ușor în podeaua portbagajului, cum la fel de repede pot fi puse la dispoziția pasagerilor. Locul pe aceste două scaune nu este grozav, ba chiar nu le-aș recomanda decât copiilor de până la circa 1.40 metri înălțime.

În momentul în care folosim doar 5 locuri, portbagajul lui BMW Gran Tourer măsoară 645 litri. Dacă ai nevoie de și mai mult spațiu de depozitare rabatezi complet bancheta (poate fi rabatată 40/20/40) și te bucuri de până 1.905 litri. Pentru a rabata secțiunile banchetei avem două butoane în portbagaj, iar operațiunea în acest caz este făcută electric, fără pic de efort din partea utilizatorului. Mai avem posibilitatea de a rabata bancheta și din mașină, pe fiecare secțiune în parte. În plus, în portbagaj există multe elemente de asigurare a obiectelor mici (benzi elastice, cârlige) precum și inele de amarare.

În cazul în care toate cele 7 locuri sunt ocupate, atunci nu mai rămâne mai nimic din portbagaj. Nu am găsit exact câți litri mai avem disponibili, dar cert este că doar câteva sacoșe mici de cumpărături își vor mai găsi locul.

Iată că, deși nu are experiență aproape deloc în domeniul monovolumelor, cu BMW Gran Tourer nu avem aproape nicio problemă pe partea de modularitate sau spațiu interior. Mici deficiențe la scaunele față și pentru locul central din spate, dar cam atât.

Motor și cutie de viteze

bmw-218d-gran-tourer-motor

Nu mai puțin de șapte motorizări sunt disponibile pentru BMW Gran Tourer. Trei sunt pe benzină și patru diesel, modelele mai puțin puternice și de capacitate mai mică sunt cu 3 cilindri, iar cele mai potente mai aduc unul în plus.

216i, 218i, 214d și 216d au 1.5 litri și 3 cilindri, iar 220i, 218d și 220d au capacitatea de 2 litri și sunt cu 4 cilindri în linie. Noi am testat un BMW 218d Gran Tourer cu cutie automată Steptronic cu 8 trepte.

Motorul se prezintă bine la majoritatea capitolelor, cu toate că nu l-aș numi un exemplu de rafinament. Mai ales la turația de ralanti și până pe la 1800 – 2000 rpm, avem parte de un sunet grav și se simt ceva vibrații. Peste aceste turații totul se mai așează, iar zgomotul de la motor devine intruziv abia peste 3000 rpm.

Fiindcă beneficiază de tehnologie TwinPower Turbo, adică avem două turbine ce asigură supraalimentarea, agregatul de sub capota lui BMW 218d Gran Tourer trage bine chiar de pe la 1500 rpm și se vede epuizat abia peste 4000 rpm. Turația maximă pe care o poți atinge cu acest motor este de aproape 5000 rpm, însă nu este nevoie deloc să te duci până acolo.

Singurele momente în care vezi pus la încercare motorul sunt atunci când mașina este încărcată la maxim. Chiar și în acele situații însă ai parte de suficiente resurse, doar că trebuie să aloci ceva mai mult timp depășirilor la viteze de peste 80 – 90 km/h.

Trecem la cutia de viteze. Nu știu cât să lungesc vorba aici și spun pe scurt atât: este una dintre cele mai bune cutii ale momentului. O poți comanda pe multe modele din gama BMW și merită fără discuție a fi luată în considerare.

bmw-218d-gran-tourer-interior-15

Cele 8 trepte sunt schimbate aproape imperceptibil, extrem de intuitiv, practic nu am simțit niciodată nevoia să trec în alt mod decât cel Drive. La o apăsare puternică a accelerației știe să facă kick-down instant, mai ales dacă ești în modul Sport, și schimbă în jos chiar și 3 – 4 trepte deodată. Din treapta 7 în a treia într-o clipită, punând la dispoziția ta toate resursele motorului exact când ai nevoie.

Avem și mod manual, însă fără padele în spatele volanului. Nici nu cred că era cazul de așa ceva la un monovolum.

Cutia Steptronic de pe BMW 218d Gran Tourer este excelent etajată, chiar nu mi s-au părut prea multe cele 8 trepte. În ultimul raport, la 130 km/h acul turometrului indica fix 2000 rpm, excelent pentru un condus economic pe autostradă.

Ținută de drum, performanțe și consum

bmw-218d-gran-tourer-16

Chiar dacă vorbim despre un MPV, deci un automobil cu centru de greutate ceva mai ridicat, BMW 218d Gran Tourer nu-și uită rădăcinile. ADN-ul specific mărcii bavareze îl simți ori de câte ori ataci ceva mai în forță un viraj.

Exemplarul de test a venit cu suspensie adaptivă și direcție asistată variabil. Așadar, aveam la dispoziție modurile Comfort, Sport sau EcoPro, iar schimbările de temperament sunt evidente.

Pe modul Comfort suspensia lucrează excelent pentru a se asigura că pasagerii nu sunt deranjați de denivelările drumului, chiar dacă dinamica nu este complet uitată. Direcția este suficient de exactă, însă nu îți trebuie prea multă forță spre a roti volanul.

Trecem în Sport atunci când avem de gând să parcurgem cât mai rapid curbele (suspensia devine mai rigidă), când vrem ca răspunsul motorului să fie aproape instant (pedala de accelerație devine și ea mai sensibilă la orice atingere) și când vrem să simțim că volanul chiar este legat la roțile față. Am realizat că modul Sport este potrivit și atunci când mașina este încărcată către capacitatea maximă, balansul excesiv al caroseriei fiind mai bine ținut sub control.

În Eco Pro totul este reglat pentru un consum de combustibil cât mai scăzut. Pedala de accelerație nu mai este deloc sensibilă, sistemul de climatizare încearcă și el să economisească carburant, la fel ca și cutia de viteze. Menționez că tot pentru un consum cât mai scăzut, BMW Gran Tourer vine cu grilă a radiatorului activă. Asta înseamnă că atunci când nu este nevoie de aer spre a răci apa din radiator, există fante ce se închid pentru o mai bună aerodinamică.

Trebuie să amintesc aici cel mai deranjant lucru pe care l-am găsit în cazul lui BMW 218d Gran Tourer: zgomotul venit de la anvelope. Atunci când rulezi pe asfalt ceva mai grunjos, sunetul de la pneuri este de-a dreptul enervant. Dacă de la motor sau vânt nu sunt mari probleme, zgomotul de la anvelopele Bridgestone Turanza trebuia mai bine filtrat. Ai impresia că nu există deloc antifonare la pasajele roților. Fiecare sunet de la pneuri, de la trecerea peste cariile din asfalt, ajunge direct în habitaclu și nu-ți creează deloc o stare de confort.

Performanțele oferite de BMW 218d Gran Tourer cu cutie Steptronic nu sunt demne să impresioneze. Viteza maximă este suficientă pentru o mașină de familie – 207 km/h, iar accelerația de 9.3 secunde până la 100 km/h este decentă. Reprizele sunt însă foarte bune, ajutate în special de cutia de viteze cu 8 trepte.

Consumul anunțat de producător, cel trecut în tabelul cu specificații de la începutul review-ului, este, ca de obicei, mult prea optimist. Cei 4.5 l/100 km pot fi considerați doar un vis frumos și trebuie să te aștepți la circa 2 litri în plus. Astfel, mult mai realist este să vorbim despre un consum mediu de 6 – 7 l/100 km, cu un minim 4.5 – 5 între localități și un 8 – 9 în oraș.

Tehnologie și siguranță

bmw-218d-gran-tourer-interior-11

Fiindcă BMW Gran Tourer se bazează pe platforma ce va deservi pe viitor Seria 1, atunci și tehnologiile prezente la bord fac parte din aceeași clasă, cea compactă. Desigur, vorbim în continuare despre un model premium, așa că lista cu echipamente opționale este mult mai lungă decât în cazul unei mașini de volum.

Dotările unui model de bază sunt, aș zice, limitate, însă, dacă bugetul o permite, poți adăuga suficient de multe chestii interesante pe la interior.

Modelul primit de noi, avea bifat, pe lângă suportul de biciclete și opțiunea de 7 locuri, și linia de design Luxury.

bmw-218d-gran-tourer-9

Aceasta aduce în plus câteva elemente stilistice la interior și exterior. Vorbim despre ceva crom la exterior și material ce imită lemnul și piele la interior. În plus, lumina ambientală ce se întinde în partea superioară a portierelor poate fi portocalie sau albă, în funcție de cum o setezi din meniul iDrive.

bmw-218d-gran-tourer-interior-7

Și, fiindcă am ajuns la iDrive, o să spun din nou că acest sistem de infotainment se prezintă extrem de bine. Logic structurat, intuitiv și care funcționează precis, prin intermediul controller-ului și a butoanelor dedicate, sistemul iDrive este unul matur, cu suficiente funcții încorporate.

Am avut parte inclusiv de ConnectedDrive Services, unde putem primi știri diverse, din sport, culturale sau unde putem afla prognoza meteo (Foreca) grație conexiunii la internet, prin cartelă sim dedicată (opțional). Conectivitatea este asigurată prin bluetooth, USB sau jack de 3.5 mm.

Galerie de screenshots din meniul iDrive de pe BMW 218d Gran Tourer:

După cum spuneam, lista de echipamente standard nu este foarte lungă în cazul lui BMW 218d Gran Tourer, însă mașina ajunsă la noi dispunea și de: acces și pornire keyless, cameră video pentru mersul înapoi (cu o funcție interesantă în cazul în care ai și cârlig de remorcare – face zoom pe acest cârlig spre a manevra mașina cât mai exact către sistemul de prindere de la remorcă sau rulotă), plafon panoramic, scaune încălzite în față, al treilea rând de scaune (7 locuri), senzori de lumină, de ploaie și de parcare, climatizare automată pe două zone, faruri cu LED, cruise control, sistem de infotainment BMW Business cu ConnectedDrive Services ș.a.

Pe partea de siguranță, BMW 218d Gran Tourer aduce airbag-uri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbag-uri cortină față/spate, senzor de impact, tetiere pentru toate cele 7 locuri, sistem de fixare ISOFIX pentru scaun copil, monitorizare presiune pneuri, apel de urgență, ABS, DSC (control dinamic al stabilității), DTC (control dinamic al tracțiunii) ș.a.

Preț

BMW 218d Gran Tourer – de la 31.620 euro cu TVA. Prețul de bază pentru cel mai ieftin BMW Gran Tourer, un 216i, este de 26.820 euro cu TVA, iar un 220d xDrive Steptronic începe de la 38.580 euro cu TVA.

Modelul primit de noi pentru review beneficia de linia de design Luxury Line, de suportul de biciclete, de cutia de viteze automată, suspensie și direcție adaptivă, precum și de toate celelalte opționale enumerate mai sus, așa că prețul final a urcat până la 47.795 euro cu TVA.

Concluzii

bmw-218d-gran-tourer-10

Pentru prima încercare în segmentul monovolumelor, BMW Gran Tourer mi s-a părut o reușită. Pot să spun sincer că nu mă așteptam să fie atât de bine pus la punct în sectoare de analiză cheie pentru un astfel de automobil. Spațiul interior, portbagajul și modularitatea, elemente la mare căutare în cazul MPV-urilor, sunt toate bine reprezentate.

Când iei în considerare și ținuta de drum bună, confortul oferit de suspensie, dar care nu uită de dinamică și cutia de viteze automată aproape perfectă, rezultă un mix extrem de reușit.

Nici prețurile de bază nu mi se par exagerate, asta când ne gândim la clasa premium. Totuși, pentru a avea o mașină bine echipată și demnă de un anume statut trebuie să bagi tot mai adânc mâna în buzunar. Iar când costurile finale mari vin alături de un motor nu dintre cele mai rafinate (chiar dacă suficient de bun în exploatare) și zgomote intense de la pneuri, senzația de premium se diluează.

De fapt, acestea sunt singurele două mari minusuri pe care le-am găsit în cazul lui BMW 218d Gran Tourer, alături de costurile opționalelor ce duc prețurile mult în sus. Iată și aspectele pe care le-am apreciat în cazul mașinii de test:

PRO

  • cutie de viteze automată foarte bună, aproape perfectă;
  • ținută de drum confortabilă, dar foarte dinamică în același timp;
  • suficient spațiu interior pentru 4 – 5 adulți și 2 – 3 copii;
  • portbagaj mare, modularitate bună la interior;
  • deși nu cel mai puternic din ofertă, motorul diesel de 150 CP oferă suficientă agilitate unei mașini de 1.6 tone la gol.

CONTRA

  • zgomote deranjante de la pneuri, o antifonare mai bună a pasajelor roților este de dorit;
  • motorul putea fi mai rafinat, în special în zona de turații joase, până la 1800 rpm;
  • chiar dacă prețurile de bază nu sunt ridicate, adăugarea câtorva opționale demne de segmentul premium pot crește costurile cu până la 40 – 50%.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.