În ultimii 25 de ani au apărut tot mai multe clase de mașini, unele dintre ele le-aș numi chiar de nișă. Dacă SUV-urile sau limuzinele cu 4 portiere transformate în coupe-uri sunt foarte des întâlnite pe străzile din țara noastră, nu la fel se poate spune și despre modele decapotabile.

Cunoscute mai ales drept Cabriolet, sau Cabrio pe scurt, această categorie de mașini nu este inventată nicidecum de curând, ci se fabrică de la începuturile automobilului. De ce atunci nu sunt nici pe departe la fel de populare la noi precum SUV-urile sau limuzinele coupe? Clima nu este tocmai împotriva lor, spiritul practic nu reprezintă, în unele cazuri, un impediment major, iar senzațiile trăite la bordul unei decapotabile sunt cu totul altele.

Nu cred că există o explicație simplă la întrebarea de ce nu sunt mai multe mașini cabrio în țara noastră și poate asta chiar nu contează așa mult. Pe noi azi ne interesează cum se comportă cel mai mic Cabriolet din familia BMW, respectiv un Seria 2 cu motorizarea de bază în patru cilindri, pe benzină.

Specificații pentru BMW 220i Cabrio Steptronic

Specificatii BMW 220i Cabrio Steptronic

Design exterior și interior

Un cabrio înseamnă în primul rând o alegere emoțională, clientul nu pune în prim-plan latura practică. De aceea, designul joacă de la bun început un rol esențial.

BMW Seria 2 Cabriolet este derivat din Seria 2 Coupe, evident. Nimeni nu s-a străduit să individualizeze clar modelul cu acoperiș escamotabil. Totuși, Seria 2 Cabriolet aduce un aer mai proaspăt, nici când este văzut cu plafonul textil ridicat nu arată ciudat, forțat.

În doar 20 de secunde și chiar până la viteze de 50 km/h, odată ce l-ai decapotat, BMW Seria 2 Cabriolet își conturează toate liniile și proporțiile în așa fel încât să poți spune ”iată o mașină frumoasă”. Nu excepțională, nu extravagantă, ci doar plăcută, cu doar atâtea muchii și elemente cromate cât să nu fie banală.

Echiparea Luxury în care a venit mașina de test propune un design elegant, tușele sportive rămânând rezervate liniei Sport sau versiunilor cu M Sport Package. Dacă vrei să întorci câteva capete pe stradă, atunci recomand culoarea exterioară Seaside Blue. Se potrivește de minune cu caracterul Seriei 2 Cabriolet și dezvăluie nuanțe ușor diferite în funcție de lumină.

În interior te așteaptă același layout BMW bine-cunoscut, preluat aproape în întregime de la fratele cu plafon fix. Linia Luxury aduce ornamente interioare din lemn Fineline Stream și finisaje Pearl Chrome, alături de piele Dakota Oyster pe scaune și pe porțiuni din fețele de uși.

Scaunele față sunt comode, au o susținere laterală suficientă, însă nu sunt unele cu adevărat sport. Vom vedea mai departe că nici nu este nevoie de așa ceva.

În spate accesul este facil doar cu plafonul coborât, cu el ridicat este mai greu să te strecori prin spațiul dintre spătarul scaunului față și acoperișul textil. Spațiul este foarte limitat și, cu toate că nu ai cum să te aștepți la mai mult de la un cabrio de clasă compactă, este totuși prea puțin. Doar copiii până în 10 – 12 ani pot spune că se simt oarecum confortabil în scaunele lor montate pe bancheta din spate.

Când rulezi cu plafonul coborât, turbulențele încep să își facă apariția de la 50 – 60 km/h în sus. Deja la peste 80 km/h nu aș spune că te mai simți confortabil, chiar dacă mai poți urca până spre 100 km/h. Asta pe locurile din față, căci în spate este greu să te simți bine la peste 60 km/h.

Sigur, depinde mult și de înălțimea pasagerilor, mai ales a celor de pe scaunele din față. În cazul meu, cu peste 1.95 metri înălțime, este greu să fiu protejat de parbriz la vânt, mai ales că scaunul este reglat mult înapoi.

Oricum ar fi, protecția la vânt atunci când rulezi cu mașina decapotată nu este cea mai bună. Există un paravânt ce se montează deasupra locurilor din spate, când acestea nu sunt folosite, dar el nu te ”apără” de toți curenții ce se formează în interior. Se simte o îmbunătățire cu deflectorul de vânt montat, dar nimic cu adevărat spectaculos.

Portbagajul măsoară doar 280 de litri cu plafonul coborât și poate urca până la 335 de litri când acoperișul este ridicat. Spațiul pentru bagaje este extrem de strâmt, pe înâlțime fiind cele mai mari probleme, însă nici deschiderea nu-ți permite încărcarea obiectelor ceva mai voluminoase.

Motor și cutie de viteze

La noi a ajuns versiunea de bază a motorului de 2 litri pe benzină. Sub aceasta, în oferta BMW mai găsim doar 218i Cabrio cu unitatea de 1.5 litri în trei cilindri. BMW 220i Cabrio pune la bătaie o putere maximă de 184 CP la 5000 rpm, în timp ce cuplul de 270 Nm este constant între 1350 și 4600 rpm.

În practică, motorul este rafinat, silențios și plăcut în exploatare. Nu-i sportiv, deși nici tocmai leneș nu-l simți. La viteze extraurbane sau pe autostradă ți-ai dori în unele momente să fi avut parte de versiunea 230i.

BMW 220i Cabrio Steptronic trage bine indiferent de situație, pe toată plaja de turație. Încă de aproape de turația de mers în gol se simte vioi, rămânând la fel până aproape de zona roșie.

Insonorizarea mașinii face ca în interior să pătrundă doar atât sunet de la motor cât să-ți bucure auzul. În fapt, mașina este extrem de silențioasă, mult mai bine antifonată decât te-ai aștepta de la un cabrio și nu numai. Zgomot minim de la motor, doar în sarcină se face auzit, nimic de la vânt, impresionant de la o decapotabilă. Nici sunete deranjante de la pneuri nu ajung în interior.

Cutia de viteze este una automată în 8 trepte. În cazul mașinii de test nu a fost disponibilă trasnmisia Steptronic Sport, standard doar de la 230i în sus. Această rămâne însă una dintre cele mai bune cutii automate din piață, chiar dacă la kick-down nu reacționează instant, nici măcar atunci când o treci în modul S. Este în schimb foarte confortabilă, schimbările se fac aproape imperceptibil, fără nici cel mai mic șoc.

Etajarea cutiei este optimă, reușește să exploateze eficient puterea și cuplul pus la dispoziție de motor. Ultimele două trepte îți permit rularea pe autostrată la turații de diesel. Doar 2000 rpm afișează acul turometrului la 130 km/h în treapta a opta.

Ținută de drum, performanțe și consum

BMW 220i Cabrio Steptronic este în primul rând un cruiser. Nu-i poți imputa multe din punct de vedere dinamic, se descurcă bine pe serpentine, însă confortul a fost prioritar.

În modul Confort sau EcoPro indiferent de condiții mașina rulează elegant, aproape niciun șoc sau sunet nu este transmis de suspensie către pasageri. Crăpături mai mici sau mai mari din asfalt, denivelări medii sau mari, nimic nu perturbă confortul.

Când trecem în Sport, direcția, suspensia și cutia de viteze devin mai alerte, șoferul simte o legătură mai strânsă cu mașina. Rămâne aproape la fel de confortabilă, ruliul nu mai este la fel de pronunțat, deși există în continuare.

Mă așteptam la mai mult dinamism din partea lui BMW 220i Cabrio. Totuși, mașina este plăcută la condus, foarte confortabilă și silențioasă.

Clip video cu sunetul motorului și accelerația 0 – 100 km/h BMW 220i Cabrio Steptronic:

Performanțele sunt normale pentru un motor turbo de 2 litri, ce nu a fost forțat spre a se obține sute de cai putere. Cei 184 CP permit o accelerație până la 100 km în circa 7.7 secunde și o viteză maximă de aproximativ 226 km/h. Suficiente amândouă dacă nu ai alte așteptări în acest sector de putere.

Consumul anunțat este ca de obicei optimist, dar nu neapărat greu de atins. La un stil normal de conducere, am reușit o medie de circa 8.4 l/100 km. Când am călcat ceva mai tare accelerația consumul a ajuns și la peste 10.5 l/100 km, dar la mers economic mașina a obținut o medie de doar 6.1 l/100 km.

Tehnologie și siguranță

Exemplarul BMW 220i Cabrio primit la test nu a fost echipat cu prea multe opționale. A fost bifată linia Luxury, ce aduce elemente specifice de design atât la exterior, cât și înăuntru, plus alte câteva echipamente deloc pretențioase. Astfel, bucuria de a conduce un cabrio nu este afectată de prezența unor gadgeturi ce doar îți vor fura atenția de la ceea ce contează.

Standard, pe BMW 220i Cabrio Luxury Line sunt propuse transmisia automată Steptronic, volan multifuncțional, senzori de ploaie și de lumină cu asistent de fază lungă, faruri de ceață cu LED, servicii BMW Connected Drive, sistem de spălare a farurilor, pilot automat cu funcție de frânare, deflector de vânt, volan sport îmbrăcat în piele, jante de aliaj pe 17 inch și altele mai puțin importante.

Opțional, pe modelul primit de noi, au fost puse echipamente ca sistem de acces Confort, camera video pentru marșarier, soft-top antracit cu efect argintiu, scaune față reglabile electric cu memorie pentru cel al șoferului, scaune față încălzite, faruri adaptive cu LED, sistem de navigație Business, sistem de sunet Harman/Kardon, sistem wireless de încărcare telefon mobil, direcție sport variabilă și senzori de parcare față și spate.

Sistemul de infotainment BMW iDrive a venit cu ecranul mai mic, cel disponibil alături de navigația Business, dar rămâne unul dintre cele mai bune din piață. Foarte ușor de operat prin joystick-ul iDrive, acesta rulează mai mereu fără pic de lag, este destul de intuitiv în operare și propune suficiente opțiuni și funcții. Avem standard servicii BMW Connected, ceea ce înseamnă că primești informații actualizate prin internet despre vreme sau anumite știri de interes general sau personalizate după preferință.

O opțiune de luat în considerare este cea bifată și pe mașina de test, anume încărcarea wireless pentru smartphone. Desigur numai cele compatibile vor primi energie electrică fără a fi nevoie de fir, trebuie doar să așezi telefonul la baza bordului, undeva sub comenzile climatizării, și bateria începe a fi încărcată.

Pe partea de siguranță, BMW 220i Cabrio aduce standard 6 airbaguri (frontale și laterale pentru locurile față, cortină pentru pasagerii față și spate), ABS, DSC, DTC, indicator presiune pneuri, sistem ISOFIX de fixare scaune copii pe locurile spate, senzor de impact și apel de urgeță BMW. În plus, avem protecție la impactul lateral, iar pentru că vorbim despre o decapotabilă, BMW a adus și ramă a parbrizului mult mai rezistentă și sistem de protecție la răsturnare. În fapt, în cazul în care se detectează o posibilă răsturnare a mașinii, două grinzi metalice ies în doar câteva fracțiuni de secundă din zona tetierelor spate spre a reduce la minimum daunele provacate.

Preț

BMW 220i Cabrio Steptronic – 40.758 euro cu TVA, preț de bază. Adăugarea liniei Luxury – 4.105 euro cu TVA și a celorlalate echipamente opționale enumerate mai sus au urcat prețul exemplarului de test până la 51.884 euro cu TVA.

Concluzii

BMW Seria 2 Cabriolet este o mașină foarte plăcută la condus, extrem de confortabilă, dar și suficient de dinamică. În afara spațiului restrâns din spate și a portbagajului foarte greu accesibil și cu o formă prea plată, nu sunt multe de reproșat.

În compania motorizării de 2 litri cu 184 CP, BMW Seria 2 Cabriolet în echiparea Luxury Line se dovedește un cruiser elegant, foarte silențios când se rulează cu plafonul pus. Plierea sau ridicarea acestuia durează doar circa 20 de secunde și se poate face și în mers, până la viteze de 50 km/h.

Chiar dacă reacționează mult mai prompt în versiunea Sport, cutia de viteze Steptronic standard, cu 8 rapoarte, rămâne una reușită.

Totuși, chiar și fără prea multe echipamente standard sau opționale care să-ți răpească din plăcerea de a rula într-o decapotabilă, BMW Seria 2 Cabriolet rămâne un model scump.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru BMW 220i Cabrio Steptronic:

PRO

  • tren de rulare foarte confortabil, dar și suficient de dinamic atunci când îți dorești asta;
  • foarte bine antifonată, plafonul textil face o treabă mai bună chiar decât unul metalic;
  • motor rafinat, elastic, silențios și destul de economic;
  • calitate înaltă de fabricație, cu finisări atente și materiale bune.

CONTRA

  • spațiu restrâns pentru locurile spate, acces greu către acestea când plafonul este ridicat;
  • deși cu un volum decent pentru această clasă, protbagajul are o formă și o deschidere deloc practice;
  • preț ridicat atât ca echipare de bază, cât și atunci când luăm în considerare opționalele.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.