Sunt fan al automobilelor de tip Plug-In Hybrid și le consider a fi soluțiile optime de mobilitate personală la ora actuală. Asta fiindcă poți merge liniștit prin oraș strict în mod electric, fără emisii, pentru ca în călătoriile lungi să te bazezi pe autonomia și libertatea oferite de motorul convențional cu ardere internă.
Desigur, un PHEV trebuie să poată rula full electric pentru măcar 40 km, deși, pentru mine cel puțin, o autonomie reală fără emisii de circa 60 km pare ideală.
BMW 330e 2019 Plug-In Hybrid arăta bine din fișa tehnică, iar după ce am testat-o timp de 7 zile mi-am dat seama că a reușit să fie mașina pe care mi-aș fi dorit să o pot păstra dintre toate cele care au ajuns pe mâna mea anul trecut.
Specificații pentru BMW 330e 2019 Plug-In Hybrid
Video
Clip video cu scurtă prezentare interior și exterior, cu sunetul motorului din mașină și din afară, cu sunetul evacuării, accelerații 0 – 100 km/h în mai multe moduri de rulare + reprize 40 – 80, 40 – 100, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:
httpvh://youtu.be/TPJRAFWhan4
Design exterior și interior
Actuala ediție BMW Seria 3 a fost prezentată deja pe aici, așa că despre design o să vorbesc mai puțin. Repet ce am spus și în vara lui 2019 și anume că noul Seria 3 arată bine din orice unghi, având proporții atent studiate și linii fluide ce trasează o siluetă atletică.
Linia de design a modelului de azi a fost cea Luxury, care însă nu mi s-a părut că ar aduce schimbări majore de ceea ce am văzut în cazul BMW 320d xDrive, cu a sa Sport Line. Sunt câteva accente cromate în locul celor negre din dreptul proiectorarelor față și al liniilor verticale ale grilei duble, plus elemente în culoarea caroseriei față de iarăși unele negre la baza barelor față și spate.
Jantele în cazul exemplarului de test au fost pe 17 inch, pe ele fiind montate anvelope de iarnă.
Înăuntru am fost întâmpinat de același layout modern, cu majoritatea comenzilor bine amplasate, butoanele fiind grupate pe zone bine delimitate. Nu ai cum să nu apreciezi calitatea asamblării, a materialelor și a finisărilor de detaliu, chiar dacă ești exigent în fiecare privință fiindcă vorbim despre un model premium.
Interiorul a fost aproape identic în cazul celor două Seria 3 pe care le-am testat. PHEV-ul de azi a mai primit câteva butoane în stânga schimbătorului de viteze, unele dedicate noilor moduri de rulare, altele pentru anumite sisteme de asistență.
Spațiul este în continuare relativ limitat pentru o mașină de clasă medie, dar în mod clar este un pas înainte față de generația trecută. Scaunele cu reglaje electrice îți permit ajustări ample pe multe direcții și îți poți găsi o poziție comodă, în timp ce îți oferă și mult suport lateral. Deși sunt aceleași cu cele de pe 320d xDrive, în cazul BMW 330e 2019 nu le-am mai găsit deloc inconfortabile deși am condus continuu și mai bine de 3 ore. Este foarte probabil ca buretele de sub tapițerie să fi fost mai moale, fiindcă asta a reprezentat marea problemă cu scaunele de pe 320d xDrive.
Portbagajul a trebuit să facă loc bateriilor sistemului hybrid așa că a pierdut un pic peste 100 de litri din capacitate. Cei 375 l îl pun pe BMW 330e 2019 lângă modele din compactă. Portbagajul a primit o podea dublă, ce însă nu se întinde pe toată lungimea spațiului de depozitare. Sincer, eu cred că se poate trăi bine-mersi cu 375 l, mai ales având în vedere beneficiile pe care le primești din partea sistemului Plug-In Hybrid. Chiar și așa, preferințele mele nu pot schimba realitatea, care indică un portbagaj prea mic pentru dimensiunile mașinii.
Motor și cutie de viteze
Am putea spune că BMW 330e 2019 este în fapt un BMW 320i căruia i-a fost adăugat un motor electric alimentat de un sistem de baterii. În realitatea însă, sistemul Plug-In Hybrid este unul complex, deși este similar cu cel de pe vechea generație Seria 3.
Alături de motorul pe benzină în 4 cilindri de 1998 cmc, ce produce 184 CP între 5000 și 6500 rpm, lucrează un motor electric de 83 kW. Acesta este integrat în cutia automată de viteze și își primește energia din bateriile Li-Ion cu capacitatea de 12 kWh (10.79 kWh net). Ansamblul hibrid produce în mod normal 252 CP, dar se poate ajunge în modul XtraBoost până la o putere maximă (în peak) de până la 292 CP. Cuplul maxim combinat este de 420 Nm.
Motorul termic poate încărca în orice moment bateriile, iar atunci când o face, motorul electric preia sarcina de generator. Astfel, din meniul mașinii poți alege ca bateriile să fie încărcate în timp ce conduci, spre exemplu atunci când rulezi constant în afara localității. Poți alege inclusiv până la ce procent să fie încărcate bateriile, pentru ca atunci când ajungi într-un oraș să poți rula strict electric.
Ansamblul hibird funcționează extrem de rafinat, foarte greu poți percepe când se face trecerea de la motorul termic la cel electric. La asta contribuie în mod deciziv antifonarea excelentă a mașinii, cea de test primind și pachetul Business Class ce include geamuri față dublu laminate, deci izolate fonic suplimentar.
Cutia automată de viteze este una cu 8 rapoarte, de la ZF. Este acea cutie căreia nu-i prea poți reproșa nimic. În cazul BMW 330e 2019, ea reacționează cu o mică ezitare la kickdown, însă doar în modurile Normal, Hybrid sau Electric. În Sport, cutia ține acul turometrului mai sus și retrogradează imediat la fiecare apăsare mai hotărâtă a accelerației.
Însă BMW 330e 2019 preferă rularea relaxată, așa cum trebuie să condusă o mașină eco. Iar la astfel de deplasări abia poți percepe când se face trecerea dintr-o treaptă în cealaltă.
Ținută de drum, performanțe și consum
BMW 320d xDrive nu a primit suspensie activă, așa cum a fost cazul cu BMW 330e 2019, ce a bifat șasiul adaptiv M. Acesta face cu adevărat diferența și merită fiecare cent din cei 1.230 Euro cu TVA. Asta fiindcă amortizoarele adaptive controlate electronic transformă în mod evident ținuta de drum.
Poți parcurge drumuri pline de gropi într-un confort absolut uimitor pentru un BMW Seria 3. Mai nimic nu deranjează, nici măcar denivelările scurte și pronunțate. Aici ajută și penurile pe 17 inch, dar și greutatea mare a mașinii, de aproape 1.9 tone. Iată deci că masa mare a unei mașini poate produce și efecte pozitive.
Însă când ai chef de distracție și vrei să te bucuri de ceea ce înseamnă cu adevărat un BMW, atunci treci în modul Sport. Vei simți imediat cum suspensia devine rigidă, iar mașina reacționează în cu totul alt mod. Direcția îți dă încredere în mașină, fiindcă îți trasnmite suficiente informații despre roțile față. Motorul se simte mai vioi, puterea ajunge parcă mai repede la roți, în timp ce cutia schimbă extrem de rapid.
Atunci când rulezi în modul pur electric, când poți atinge maxim 140 de km/h, BMW 330e 2019 este o mașină foarte liniștită. Și când spun asta mă refer la toate aspectele. Nici când apeși serios accelerația nu ești impresionat. Poate doar modul instant de livrare a puterii să te dea pe spate, fiindcă cei 83 de kW nu o pot face.
Pe Hybrid, mașina rămâne în continuare liniștită fiindcă încearcă să fie pe cât se poate de economică. Pedala de accelerație pare a avea o cursă prea lungă, însă la kick-down BMW 330e 2019 pune la bătaie 252 CP și reușește reprize rapide.
Însă abia atunci când treci pe Sport și selectezi și modul XtraBoost folosești toate resursele sistemului hibrid. Fiindcă pe XtraBoost BMW 330e 2019 produce până la 292 CP. Este drept că această valoare este atinsă doar pentru scurte perioade, de câteva secunde, însă de cele mai multe ori pe drumurile publice nici nu ai nevoie de mai mult de atât. Reacțiile mașinii sunt aproape bruște, BMW 330e 2019 pare mult mai ușoară decât este în realitate.
În modul XtraBoost poți accelera până la 100 km/h în doar 5.9 secunde (eu am reușit chiar 5.1 sec. în încercările mele pe care le puteți vedea în clipul video de la început). Viteza maximă în modul complet electric este de 140 km/h, iar la modul general viteza maximă este limitată electronic la 230 km/h.
Consumul? Nu cred că se așteaptă cineva să prindă zi de zi cei 1.8 l/100 km așa cum este promis în fișa tehnică. Poți obține acest consum doar dacă rutina zilnică este de circa 50 – 60 de km și pleci mereu la drum cu bateriile complet încărcate. Atunci da, vei parcurge în medie 30 – 40 de km în mod pur electric, după care în mod hibird mai poți prinde încă 3 – 4 km doar pe electricitate.
Astfel, după circa 700 de km rulați am avut un consum mediu de 6.8 l/100 km. Consumul mediu din fabrică, adică după cei peste 2.000 de km ai mașinii, a fost de 8.0 l/100 km. Interesant este că din acești 2.000 de km, peste 620 de km au fost rulați în mod complet electric, adică aproape o treime din distanță a fost parcursă fără emisii.
Eu am reușit să merg maxim, cu o baterie plină, 50 de km doar pe electric! Da, am mers foarte economic, dar cred că se putea și mai mult de atât. Oricum, fiindcă mașina a stat la mine 7 zile, am avut ocazia să fac mai multe încercări și situația a stat cam așa: minim am parcurs 27 de km, mers deloc economic, însă într-adevăr nici sportiv. În medie, cu ceva atenție pot garanta că nu ai cum să mergi mai puțin de 32 – 35 de km, iar dacă vrei să fii eficient poți prinde fără a te forța chiar și 40 – 42 km.
Ideea este să folosești și funcția de precondiționare a habitaclului, adică să setezi ora la care vei pleca pentru ca mașina să fie gata încălzită (sau răcită, după caz). Consumul necesar precondiționării va fi luat din rețea, energia electrică rămânând astfel în baterii, care vor ”scăpa” inițial de un consumator important, cel reprezentat de instalația de climatizare.
Încărcarea completă a bateriei goale durează în cazul BMW 330e 2019 circa 5 – 6 ore la o priză casnică. În astfel de cazuri, mașina trage curent din rețea cu maximum 10 A. La o stație de încărcare sau dacă ai acasă curent de tip trifazat, acumulatorul se va încărca în circa 3 ore, cu absorbție la maxim 16 A.
Tehnologie și siguranță
O să dau aici în primul rând detalii suplimentare despre sistemul hibrid de pe BMW 330e 2019. Încep cu modul de încărcare al bateriilor. Prima opțiune este desigur, fiindcă vorbim despre un Plug-In Hybrid, cea de la o priză casnică sau de la o stație rapidă.
Apoi, acumulatorul de 12 kWh se mai poate încărca la fiecare decelelare, fie că este vorba despre frână de motor sau la apăsarea pedalei de frână. Precizez că sistemul de recuperare a energiei la frânare de pe BMW 330e 2019 este cel mai eficient pe care l-am întâlnit până acum.
Nu am căutat mai multe detalii despre el, dar în practică reușește să pună chiar și mai bine de 1 procent în baterie după o decelerare ceva mai prelungită.
Ultimul mod de a aduce energie înapoi în acumulator este prin folosirea motorului termic, ce angrenează motorul electric care se transformă astfel în generator. Acest mod intră în acțiune atunci când bateriile sunt aproape goale, fiindcă BMW 330e 2019 nu lasă acumulatorul golit la maxim niciodată, spre a putea pune la roată oricând toată puterea ansamblului hibrid. În modul Sport sau oricând dorești, poți activa acest mod de încărcare, așa cum am mai precizat o dată, putând seta chiar până la capacitate să fie încărcate din mers bateriile.
Acum trecem la sistemul de infotainment de pe BMW 330e 2019. Este vorba despre deja celebrul iDrive, ajuns în acest caz la ediția 7.0. Este de departe unul dintre cele mai complexe sisteme din piață, însă rămâne ușor de parcurs.
iDrive 7.0 pe BMW 330e 2019:
Sunt extrem de multe opțiuni, meniuri și setări disponibile, dar, după câteva minute de obișnuință, vei descoperi repede tot ce-ți poate oferi acest sistem complex.
iDrive 7.0 pe BMW 330e 2019 aduce meniu în limba română și chiar tot conținutul manualului digital este în limba noastră. Am primit informații că nu peste foarte mult timp Asistentul BMW, ce acceptă momentan comenzi doar în câteva limbi străine, va răspunde și în română, programul fiind deja în dezvoltare. Tot în dezvoltare este și suportul pentru Android Auto, însă până la introducerea lui pe mașinile BMW de serie voi trece acest aspect la puncte negative.
Ce aș mai vrea să subliniez aici este nivelul de conducere autonomă la care a ajuns BMW 330e 2019. Pachetul Driving Assistant Professional include câteva funcții demne de o clasă superioară. Practic, pilotul automat adaptiv nu doar menține o viteză constantă și o distanță de siguranță față de vehiculul din față, dar acționează fin și asupra direcției menținând mașina pe centrul benzii de rulare. Șoferul nu trebuie decât să atingă volanul, fiindcă sistemul se decuplează automat după câteva secunde dacă nu simte mâna șoferului pe volan. Repet, acesta nu trebuie să rotească volanul, ci doar să-l atingă, iar mașina urmează drumul, centrând mașina pe banda de rulare.
Mai mult, asistentul de rulare în coloană poate acționa frânele până la oprirea mașinii pe loc și pleacă apoi din nou, urmărind vehiculul din față. O cameră așezată în panoul de bord analizează chipul și direcția privirii șoferului și dezactivează sistemul dacă șoferul nu este atent la drum. Astfel, dacă atunci când mașina s-a oprit șoferul privește în altă parte decât în față, către drum, BMW 330e 2019 refuză să mai plece. Imediat ce șoferul își mută privirea către înainte, mașina începe din nou rularea autonomă, urmărind iarăși vehiculul din fața sa.
Reprezentarea grafică a vehiculelor din jurul mașinii pe panoul de bord al BMW 330e 2019:
Este foarte interesant de urmărit cum ”vede” BMW 330e 2019 vehiculele din jurul său și benzile de rulare. Identifică dacă este o singură bandă de rulare în același sens, dacă sunt două sau chiar trei și distinge în același timp ce tip de autovehicul este în față sau în apropiere, pe celelalte benzi. Nu-ți arată decât dacă este vorba despre mașină mică, de tip microbuz sau gen camion. Mi-ar fi plăcut să vadă și căruțele, că sunt multe pe la noi, dar acestea probabil nu au intrat în calculele inginerilor bavarezi… :)
În rest, multe alte sisteme de asistență și confort la bordul BMW 330e 2019, desigur mai toate fiind opționale și nu standard.
Echipamentele de bază includ doar câteva gen modul XtraBoost, protecție acustică pentru pietoni (atunci când rulezi în modul full electric cu viteze de până la 30 km/h) și cabluri de încărcare, echipamente exclusive pentru BMW 330e 2019. Standard mai găsim jante din aliaj pe 17 inch cu prezoane antifurt, diferențial blocabil electronic, frână de parcare electromecanică, Driving Experience Control (moduri de rulare Sport, Confort, Hybrid, Electric), faruri și stopuri LED cu funcție follow me home, senzori de ploaie, volan multifuncțional îmbrăcat în piele, aer condiționat automat, duze parbriz încălzite, pachet Connected Prefessional, BMW Live Cockpit Professional ș.a.
Opțional, mașina de test a bifat, printre altele, Linia Luxury, culoarea Blue Ridge Mountain, volan încălzit, direcție sport variabilă, acționare automată haion, scaune față sport, șasiu adaptiv M, sistem audio Harman Kardon, pad încărcare wireless telefon mobil, Pachet Business Class (sistem acces Confort, geamuri față cu izolație fonică suplimentară, scaune față încălzite și reglabile electric, cu memorie pentru cel al șoferului), transmisie automată Steptronic Sport, Pachet Innovation ce include farurile BMW LaserLight (absolut geniale, luminează parcă până la linia orizontului, fasciculul luminos ”evită” celelalte mașini, menținând faza lungă automat), Head-Up Display, BMW Live Cockpit Professional, control funcții prin gesturi.
Pe partea de siguranță, BMW 330e 2019 aduce standard airbaguri frontale și laterale în față și airbaguri cortină față și spate, DSC cu conținut extins, DTC, ABS, senzor de impact, sisteme de fixare ISOFIX pentru locurile laterale spate, element siguranță terminal baterie, monitorizare presiune pneuri, apel de urgență, asistent anti-oboseală, sistem de alarmă, pilot automat ș.a.
Au mai fost adăugate opțional Asistent Parcare Plus (include camere video ce oferă perspectivă panoramică și Asistentul pentru mersul în marșarier, ce memorează ultimii 50 de metri parcurși cu fața și repetă în mod complet autonom același traseu cu spatele), Driving Assistant Professional și alte câteva echipamente.
Grație sistemelor avansate de siguranță și asistență, actuala generație BMW Seria 3 a obținut maximul de 5 stele de la Euro NCAP. Scorurile primite au fost de nu mai puțin de 97% pentru adulți, cu 87% la copii și pietoni și 76% pentru sistemele de asistență.
Preț
BMW 330e 2019 Plug-In Hybrid – de la 48.254 Euro cu TVA. O mașină echipată precum cea de test ajunge la 69.264 Euro cu TVA.
Concluzii
De ce am spus la început că acest BMW 330e 2019 mi-ar fi plăcut cel mai tare pentru mine dintre tot ce am testat în 2019? Fiindcă reprezintă mașina ce-mi satisface câteva dintre cele mai importante cerințe: este suficient de spațioasă pentru familie (chiar și cu portbagajul de 375 l mă declar aproape împăcat), poate fi extrem de confortabilă, dar și suficient de dinamică, este puternică, dar și economică, abundă de tehnologie la bord și, poate cel mai important, mă ajută să parcurg drumurile zilnice scurte din oraș fără a consuma vreun gram de benzină.
Da, sigur că consumul pică în plan secund la o mașină de aproape 70.000 de Euro, dar faptul că poți conduce aceeași mașină atât electric, cât și punând la treabă motorul pe benzină, este un avantaj clar pentru mine.
Cele mai importante plusuri și minusuri pentru BMW 330e 2019 Plug-In Hybrid:
PRO
- multă tehnologie la bord, cu multiple sisteme de asistență și un sistem de infotainment complex, dar ușor de parcurs;
- ansamblul hibrid de propulsie este foarte eficient și funcționează extrem de rafinat;
- performanțe bune raportate la consumul mediu real;
- trenul de rulare adaptiv îi permite mașinii să ruleze fie în deplin confort, fie suficient de dinamic;
- farurile opționale LaserLight sunt excepționale;
- calitate a construcției la cel mai înalt nivel, materiale și finisări de top.
CONTRA
- volumul portbagajului este la nivel de clasă compactă;
- iDrive încă nu oferă suport pentru Android Auto;
- chiar dacă prețul de bază nu este tocmai ridicat pentru o astfel de mașină (fiind doar ușor mai mare decât al unui 330i, model nu atât de puternic), adăugarea unor opționale aproape obligatorii în acest segment ridică prețul cu zeci de procente.