A trecut ceva de când am avut la test una dintre cele mai complexe mașini cu am interacționat mai multe zile, dar abia acum am reușit să găsesc suficient timp cât să vă povestesc despre BMW iX xDrive40 202. Acest SUV este o combinație de tehnologie de ultimă oră și design mai mult sau mai puțin controversat și un automobil în care s-au folosit materiale dintre cele mai exotice.
De la CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic – Plastic Ranforsat cu Fibră de Carbon), ce formează „Carbon Cage”, adică pentru celula de pasageri, la cadrul de aluminiu pentru structura caroseriei, oțeluri de înaltă rezistență și până la diferite materiale reciclate și reciclabile, cu impact foarte redus asupra mediului, BMW iX le integrează pe toate și altele. SUV-ul este o adevărată apariție și oricât de lung aș face acest review tot vor rămâne multe nespuse aici.
Specificații BMW iX xDrive40 2022
Design exterior și interior
Noua rețetă de design pe care BMW a folosit-o la prepararea modelelor de top, cum ar fi acest iX, dar și Seria 7 / i7 sau BMW XM, nu conține cele mai ușor de digerat ingrediente. Da, îți trebuie câteva minute bune să poți înțelege exact care este ideea din spatele noului limbaj de design.
În cazul BMW iX ies în evidență proporții masive, dar și:
- grila specifică, dar mai futuristă și accentuată pe verticală, cu o suprafață piramidală tridimensională, în spatele căreia se ascund tehnologii video, radar și o multitudine de alți senzori. Aceștia sunt protejați în caz de temperaturi scăzute de un sistem de încălzire cu rezistențe electrice;
- capota din față, cu nervuri proeminente;
- farurile cu funcție matrix, ce pot fi echipate opțional cu tehnologie Laser absolut incredibil de eficientă pe timpul nopții. Îți lasă senzația că luminează până la linia orizontului dacă drumul este liber în fața ta;
- portierele, care vin cu mânere exterioare integrate și fără ramă pentru geamuri;
- jantele, ce sunt pe 20 inch standard, dar pot urca până la 22 de inch, așa cum a fost și cazul de față;
- oglinzile optimizate aerodinamic;
- partea posterioară, cu stopuri înguste și haion ce se extinde pe tot spatele, dar și ușor pe laterale și zona superioară, ca un capac;
- accentele BMW i Blue, specificice diviziei BMW i, și cele aurii pe care le vedem la mașina de test. Contrastul dintre nuanța exterioară Blue Ridge Mountain și aceste elemente aurii este de mare efect.
Dacă mă întrebați cum l-am perceput eu pe acest BMW iX xDrive40… Ei bine, în realitate este cu adevărat gigantic. Deși roțile sunt imense, pe 22 de inch, ele nu par atât de mari, tocmai din cauza caroseriei masive. Desenul părții frontale și cel lateral, de până la linia de sfârșit a portierelor spate, este ok. Doar că mai departe de atât totul pare ceva mai ciudat. Haionul acela imens, ce pare aplicat cu totul peste ceva ce era deja acolo, nu mi-a lăsat cea mai plăcută impresie.
Pe de altă parte, interiorul este cum nu se poate mai special, mai diferit, mai altfel decât ce am văzut până acum. Și nu doar ca și configurație în cazul de față, cu nuanțe și împletiri de materiale care mai de care mai unice, ci ca ansamblu luat pe de-a-ntregul.
BMW iX nu este prima mașină la care văd panou de bord ce se continuă cu aceeași sticlă de protecție cu ecranul sistemului multimedia. Doar că aici este o abordare extrem de minimalistă. Au dispărut aproape complet din peisaj butoanele fizice, nu avem nici măcar unele capacitive pentru climatizare, aceasta se reglează tot din interfața BMW iDrive. Aici nu sunt de acord cu abordarea, sunt unele comenzi, cum ar fi fix acestea, care trebuie să rămână ușor accesibile.
Referitor la panoul de bord, nu cred că a fost vorba doar despre o percepție din partea mea, dar ecranul acestuia părea ușor înclinat față de orizontală, cumva aplecat ușor spre dreapta. Ce vreau să spun este că ecranul panoului de bord nu era „în poloboc”, cum ar veni, ci ușor oblic, deviat de la perfect orizontal. Nu cred că a fost doar o percepție greșită a mea, fiindcă am analizt mult timp acest aspect.
Ce nu mi-a mai plăcut mie, dar poate fi doar o preferință personală, se referă la volanul hexagonal. Nu e vorba de obișnuință, cât despre funcție. Pentru mine volanul trebuie să fie în cea mai mare parte rotund, cu atât mai mult când vorbim despre o mașină de stradă, pe care va fi nevoie nu de puține ori să o manevrezi rapid prin parcări ori alte situații asemănătoare. În astfel de cazuri volanul hexagonal nu mi s-a părut cea mai bună opțiune.
Consola centrală este acum separată de bord, practic zona picioarelor pasagerilor din față nu este delimitată de nimic. Consola centrală este pe etaje, la primul nivel avem două suporturi de pahare și o zonă pentru telefonul mobil, unde este standard un încărcător wireless. Tot pe acolo sunt două porturi USB-C.
Partea unde este comutatorul cutiei de viteze este și ea specială. Aici avem în cazul de față o zonă acoperită cu lemn, în care sunt integrate cum nu se poate mai subtil multe butoane capacitive ce vin cu răspuns haptic la atingere. Este o senzație stranie la început, dar apoi începi să o apreciezi, fiindcă simți exact când a fost preluată o comandă.
Spațiu este nu doar suficient, ci chiar parcă prea mult în BMW iX. Scaunele față cu tetieră integrată sunt mai degrabă niște fotolii, cu tapițerie ceva mai moale decât știam la BMW. Reglajele sunt pe mult prea multe direcții ca să le mai număr, iar plaja este uriașă pe fiecare dintre ele. Și volanul se reglează electric, iar poziția lui este memorată la pachet cu cea a scaunului și a oglinzilor exterioare.
Bancheta din spate este ca una de salon, cu o înclinare optimă atât a șezutului, cât și a spătarului. Spațiu este mai mult decât ar avea nevoie chiar și 3 pasageri adulți.
Portbagajul de 500 de litri nu se ridică la nivelul așteptărilor având în vedere dimensiunile exterioare ale SUV-ului. Volumul standard este, pe de altă parte, suficient în majoritatea situațiilor.
Mai există un spațiu sub podeaua portbagajului, unde poți depozita cablurile de încărcare, precum și alte accesorii de dimensiuni similare. Deschiderea haionului îți permite să introduci lejer orice obiect, oricât de voluminos, iar rabatarea banchetei creează un spațiu total de 1750 litri.
Ca și calitate a construcției, BMW iX este de top. Oriunde cauți, toate materialele și finisajele de detaliu se simt excelent la atingere și prefect prelucrate.
Motor și cutie de viteze
Pe BMW iX xDrive40 sunt montate două motoare electrice de generație nouă, cu un factor de eficiență de 93%, câte unul pe fiecare punte, astfel fiind obținută tracțiunea integrală. Motoarele generează o putere combinată de 240 kW / 326 CP și un cuplu de 630 Nm.
Motorul de pe puntea față trimite puterea la roți printr-o transmisie cu rată de demultiplicare de 8.774:1, în timp ce motorul de pe spate face asta la o rată de 11.115:1. Nu există cutie de viteze, doar acest angrenaj de demultiplicare, care este integrat direct în aceeași cutie cu motorul, dar și cu electronica de putere, pentru o greutate și un volum mult mai mici.
Ce pot spune despre aceste motoare. Nu se aud în funcționare, pun instant cuplul la sol, iar lipsa unor trepte în transmisie face ca mașina să ruleze fără șocuri sau zgomote parazite. Izolarea fonică de excepție ține afară orice sunet generat acolo. Chiar și la viteze mari, de autostradă, în habitaclu este liniște totală, așa cum te și aștepți de la un asemenea SUV.
Ținută de drum, performanțe și consum
BMW iX xDrive40 este greu și, chiar dacă are la dispoziție o putere și un cuplu suficient de mari, nu-și poate masca întru totul masa de aproape 2.5 tone la gol. Inginerii cred că au înțeles și ei asta și au reglat suspensia adaptivă pe confort, chiar și atunci când alegi modul de rulare Sport (mai există opțiunile Personal și Efficient, cel din urmă cu reglaje axate pe confort). Inclusiv când suspensia se întărește la maximum, BMW iX xDrive40 absoarbe excelent orice fel de iregularitate a drumului, dar nici pe Efficient mașina nu aduce mișcări pronunțate ale caroseriei.
Ce trebuie neapărat reținut referitor la partea de ținută de drum: BMW iX xDrive40 este în primul și primul rând confortabil și reacționează rafinat în orice situație. Chiar și când încerci să rulezi mai sportiv mașina răspunde solicitărilor, dar nu este ca și cum ar fi vreun atlet.
Datorită faptului că suspensia lucrează atât de eficient și păstrează mereu mașina parcă pe deasupra drumului, nici nu îți sunt transmise atât de pronunțat senzațiile generate de accelerarea de pe loc sau de reprizele de la viteze mici. Care ambele sunt mai rapide în cifre decât le simți. BMW iX xDrive40 nu te pune în dificultate nici la viteze de autostradă, am forțat un pic de test și am mers mai departe decât ar fi trebuit, iar mașina nu s-a simțit deloc nepregătită.
Ajungem și la consum și aici aș vrea să detaliez un pic. Am preluat mașina de la BMW România cu 99% în baterie. După ce am rulat 155 de km într-un ritm economic, în cea mai mare parte, energia din acumulatori a ajuns la 60%.
A doua zi am plecat împreună cu familia către mare. Aveam 82% în baterie după ce am încărcat acasă, la priză normală (220V / 10A, adică cu 2.2 kW), timp de mai bine de 7 ore. Aveam de gând să opresc în București pentru a mai încărca la o stație rapidă. Asta am și făcut, am găsit o stație DC ce poate furniza o putere de până la 75 kW.
Bateria avea 56%, iar încărcarea a început cu 71 kW. După 12 minute, s-a ajuns deja la 73%, dar puterea maximă de încărcare a scăzut la 58 kW. La pragul a 25 de minute de încărcare, puterea a scăzut din nou, acum la 44 kW, dar procentele din bateria mașinii erau la 86%. Jumătatea de oră de oră a marcat ajungerea la 91%, în timp ce după 35 de minute am decis să închei sesiunea.
Aveam deja 95% baterie, iar puterea cu care era adusă energie în acumulatori scăzuse la 31 kW. Pusesem în 35 de minute 30 kW în bateria lui BMW iX xDrive40.
Am plecat către mare pe traseul clasic, autostrada A2. Destinația finală era stațiunea Jupiter, unde rezervasem cazare la un hotel în a cărui parcare era o stație de încărcare cu două posturi AC 22 kW.
Până acolo însă, am parcurs 259 de km și în baterie mai erau 27 de procente. Am mers liniștit pe autostradă, cu o viteză medie de circa 115 km/h. Instalația de climatizare a fost pe Auto, temperatura setată la 23 de grade Celsius, cu aerul condiționat pornit tot drumul. Consumul mediu pe acești circa 250 km a fost de 19 kWh.
La hotelul unde ne-am cazat am încărcat prima noapte până la 97%, dar nu mai rețin exact câți kW am pus în baterie și cât a durat tot procesul. A doua noapte, ultima înainte de a ne întoarce la București spre a returna mașina, am mai încărcat circa 7.71 kW.
Astfel am plecat către București cu 93% în baterie, iar la destinație, după 286 km, mai aveam în acumulator 13 procente. Doar că pe drumul de întoarcere nu am mai mers deloc economic, ci în limite legale, uneori cu depășiri ce au trecut pentru scurt timp peste aceste viteze.
La finalul întregii aventuri, BMW iX xDrive40 a consumat în medie 19.9 kWh, ceea ce se traduce într-o autonomie de circa 350 de km. Doar că eu conduc mai mereu anticipativ, păstrez o distanță corectă față de mașinile din față și am folosit către maxim recuperarea energiei de la decelerare. Un stil de condus mai agresiv, poate unul prin care să te bucuri de performanțele mașinii, îți va aduce un consum mai mare, de peste 22 – 23 kWh, deci o autonomie ce va sta în jurul cifrei de 280 – 300 km. Asta în timpul anotimpurilor calde, fiindcă iarna autonomia va scădea cu câteva procente bune.
Autonomia nu este cea mai bună pentru o astfel de mașină, una mare și spațioasă, pe care vrei să o scoți din orașe și să o conduci la drumuri lungi. Mai mult, sistemul de propulsie este unul pe 400V, la pretențiile din această zonă ar fi fost de preferat tensiune de lucru la 800V.
Tehnologie și siguranță
Mașina de test a fost una echipată cu multe dintre opționalele disponibile, iar asta a făcut ca exemplarul BMW iX xDrive40 să fie unul dintre cele mai tehnologizate automobile pe care le-am condus un pic mai mult. Spun asta, fiindcă pe Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo nu l-am avut la dispoziție decât câteva ore.
În primul rând, amintesc aici de cele două ecrane integrate în același modul curbat. Panoul de bord este reprezentat de un ecran de 12.3 inch de mare rezoluție ce permite o personalizare în detaliu așa cum nu am mai întâlnit până acum.
Poze cu panoul de bord de pe BMW iX xDrive40 2022:
Centrala multimedia se bazează pe un ecran tactil cu diagonala de 14.9 inch, ce însă primește comenzi și prin intermediul joystick-ului iDrive, dar și prin câteva gesturi și comenzi vocale.
Poze cu interfața sistemului de infotainment de pe BMW iX xDrive40 2022:
Ce merită menționat la BMW iX xDrive40:
- Navigația este foarte complexă, dar o funcție a iești clar în evidență. Este vorba despre Realitatea Augmentată. Practic, atunci când te apropii de o intersecție, când trebuie să schimbi banda de mers, pe ecranul central apare imaginea preluată de camera frontală, cea dintre „rinchii” BMW. Pe banda pe care trebuie să menții mașina sau pe cea pe care trebuie să virezi apare o săgeată virtuală, ce se menține acolo până ce ai terminat manevra. Este un mod unic în care navigația te ajută din timp să te încadrezi corect.
- Sistemul de operare BMW 8 primește actualizări OTA ce adaugă funcții noi sau le îmbunătățesc pe cele existente. În timpul testului a fost disponibil un update, care era destul de complex, întrucât mașina urma a nu putea fi folosită pentru circa 20 de minute;
- Sistemele de asistență a șoferului la conducere sunt extrem de evoluate. Există posibilitatea de a opta pentru pachete avansate, pe mașina de test am experimentat Driving Assistant Professional, ce menține mașina pe centrul benzii de rulare, cu distanță constantă față de vehiculul din față. Pe panoul de bord îți este afișat modul în care mașina „vede” traficul, fiind detectate vehiculele (automobile, camioane, dar și motocicliști sau chiar bicicliști) din apropiere. În funcție de acestea BMW iX xDrive40 realiza manevre de condus semi-autonom. Mi s-a părut foarte bine implementată această opțiune.
- Portierele se deblochează electric, de la buton. Adică, nu se deschid complet automat, dar prima parte, de deblocare, se face electric. Sigur că avem și funcție soft close.
- Pe spătarele scaunelor multifuncționale din față, dar către spate, pentru pasagerii de pe banchetă, sunt câte 2 porturi USB-C, adică în total 4 astfel de conexiuni.
Pe partea de dotări standard, BMW iX xDrive40 2022 aduce, dintre cele mai importante, jante de aliaj pe 20 de inch, servicii BMW ConnectedDrive, Pachet Connected Professional, încărcare wireless telefon, Teleservices, DAB tuner, climatizare automată pe 2 zone, geamuri electrice față și spate etc.
Opțional, pe exemplarul de test au venit echipamente ca jante de aliaj pe 22 inch, linie exterioară design BMW Individual Bronz Titanium, geamuri fumurii spate, ornamente interioare Clear&Bold, centuri de siguranta în nuanța albastru BMW i, capitonaj plafon antracit, scaune multifuncționale față, funcție Soft-Close pentru portiere, parbriz izolat termic, sistem audio Harman Kardon, cameră de interior, Pachet Business Class (sistem de acces Confort, pachet Heat confort, aer condiționat automat cu 4 zone și Asistent Parcare Plus) și Pachet Innovation (Driving Assistant Professional, faruri BMW Laserlight, BMW Live Cockpit Professional și interacțiune BMW Natural).
Pe partea de siguranță, BMW iX se laudă cu 5 stele la testele Euro NCAP, realizate în 2021, după normativul de atunci. Scorurile obținute au fost de 91% pentru protecția pasagerilor adulți, 87% la protecția pasagerilor copii, 73% protecție pietoni și 81% pentru sistemele de asistență.
Echipamentele standard de siguranță pasivă, activă și sisteme de asistență ce se regăsesc pe orice BMW iX sunt reprezentate de ABS, DSC, ASC, DTC, HDC (Hill Descent Control), ARB (near-actuator wheel slip limitation), CBC (Cornering Brake Control), DBC (Dynamic Brake Control), Dry Braking function, fading compensation, trailer stability control, airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbaguri cortină față și spate, monitorizare presiune pneuri, asistent fază lungă, protecție acustică pentru pietoni, apel automat de urgență, Driving Assistant, sistem de protecție Active Guard, asistent la pacrcare cu sistem activ de asistență la parcare și cameră video pentru marșarier și alte câteva.
Ca opționale o să amintesc pe partea de siguranță și asistență echipamentele parte a pachetelor Business Class și Innovation, pe care le-am menționat deja mai sus: Asistent Parcare Plus și Driving Assistant Professional.
Preț
BMW iX xDrive40 2022 – de la 78.838 Euro cu TVA. O mașină configurată precum cea de test ajunge la 98.990 Euro cu TVA (prețurile sunt cele din fișa tehnică primită de la BMW România, valabile la data configurării modelului de test).
Concluzii
BMW iX xDrive40 2022 este o mașină excepțională, cu multe plusuri de partea sa, dar care nu poate fi perfectă. Designul exterior și chiar cel interior sunt discutabile, portbagajul este cel mult acceptabil pentru dimensiunile mașinii și nici nu există spațiu de depozitare sub capota față, sistemul de propulsie și bateriile sunt pe 400V (la acest nivel un sistem pe 800V era de preferat), iar autonomia nu este tocmai potrivită pentru un astfel de SUV.
În fine, câteva dintre minusuri nu sunt chiar atât de grave, întrucât sistemul pe 400V este eficient și performant, iar autonomia este ok atât timp cât există o rețea extinsă de stații rapide de încărcare.
Pe de altă parte, calitatea de fabricație este de top, fără reproș, mașina este foarte spațioasă pentru pasageri, confortul este suprem indiferent de suprafața de rulare, performanțele dinamice sunt foarte bune, încărcarea poate fi extrem de rapidă (suport pentru până la 150 kW DC), iar nivelul tehnologic este la mare înălțime.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru BMW iX xDrive40 2022:
PRO
- calitate de fabricație de top, nimic de reproșat ca asamblare, materiale și finisaje;
- spațiu interior generos, 5 pasageri nu au de ce să se plângă pe nicio direcție;
- ținută de drum ce pune confortul pe prim-plan, dar care ține bine în frâu mașina chiar și în situații limită;
- performanțe bune raportate la puterea motoarelor și masa mașinii;
- suport încărcare DC cu până la 150 kW și maxim pe AC, adică cu 22 kW;
- extrem de multă tehnologie disponibilă, sisteme de confort și asistență dintre cele mai avansate la ora actuală.
CONTRA
- design exterior, dar și interior, pe alocuri discutabil (punct contra complet subiectiv);
- portbagaj de nivel cel mult mediu raportat la clasa din care face parte acest SUV și nici nu există spațiu de depozitate sub capota față;
- deși eficient și performant, sistemul de propulsie, bateriile și încărcarea lucrează la tensiuni de 400V;
- autonomie reală cel mult acceptabilă pentru un SUV de clasă mare, ce se presupune că va fi folosit pentru drumuri lungi.