Seria 1 de la BMW este acel model de segment C care de la prima generație și până acum ar putea fi văzut drept un hot-hatch chiar și în cele mai puțin performante versiuni ale sale. Asta fiindcă hot-hatch nu înseamnă numai putere brută, ci un întreg ansamblu de caracteristici. Când vorbim însă despre cea mai performantă versiune de BMW Seria 1, atunci cu siguranță că termenul hot-hatch se potrivește mănușă, cum se mai spune. Am avut ocazia de a testa și generația trecută BMW Seria 1, tot în specificația M135 xDrive, așa că am o bază și pentru a insera diferite comparații unde este cazul.
Observăm că BMW a renunțat la a mai adăuga un „i” după versiunea de motorizare pe benzină specificată prin cifre, iar asta pentru a nu mai exista confuzii între variantele termice pe benzină și cele pur electrice, care folosesc tot însemnul „i”. Așa că astăzi vorbim despre BMW M135 xDrive, cunoscut drept F70.
Specificații pentru BMW M135 xDrive (F70 / 2024)
Specificații Automobil | BMW M135 xDrive (2024) |
---|---|
Motor | Benzină, 4 cilindri în linie, 1998 cmc, putere maximă 300 CP @ 5750 - 6500 rpm, cuplu maxim 400 Nm @ 2000 - 4500 rpm |
Transmisie | Cutie automată Steptronic cu dublu ambreiaj și 7 rapoarte, tracțiune integrală permanentă xDrive |
Emisii CO2 WLTP | 175 g/km, norma de poluare EURO 6D |
Consum WLTP | 7.7 l/100 km – mixt |
Performanțe | 250 km/h viteza maximă (limitată electronic) 4.9 sec. accelerația de la 0 la 100 km/h |
Capacitate portbagaj | 380 l |
Dimensiuni (Lxlxh) | 4361 x 1800 / 2072 x 1459 mm |
Greutate | 1625 kg |
Design exterior și interior

Faptul că mulți, dar nu și BMW, consideră F70 un facelift, chiar și dacă mai serios, al generației precedente, cunoscute drept F40, nu este de mirare când analizăm designul exterior. Silueta, proporțiile și liniile generale sunt în cea mai mare parte identice, fiind vorba mai degrabă despre detalii schimbate. Sunt modificări la zona frontală, care pare mai apropiată acum de ceea ce știm de la noul Seria 5, de exemplu, la fel și în spate, cu stopuri mai angulare și 4 terminații ale evacuării duble, în locul celor simple. Dar, așa cum am spus, sunt mai degrabă schimbări subtile.










Din partea mea, noul BMW Seria 1 nu are neapărat o personalitate extrem de bine conturată, nu are puterea de a întoarce capete pe stradă. Dar, designul reprezintă mereu un capitol de analiză subiectivă, fiecare poate vedea altfel nu doar o mașină, ci orice altceva, așa că fiecare este liber să facă propriile observații vis-a-vis de aspectul exterior al modelului de față.
Dacă intrăm înăuntru, ei bine aici nu mai poate fi vorba despre o atingere subtilă a designerilor. Da, avem în parte același layout ca la generația precedentă, dar noul Seria 1 este fără dubiu adus în linie cu ceea ce cunoaștem de la mai toate modelele recent lansate. Mă refer în primul rând la modul în care sunt unite panoul de bord și ecranul sistemului multimedia sub aceeași sticlă de protecție. Sunt două display-uri separate, dar poți crede că este de fapt unul singur, care se prelungește mult pe lățimea bordului. Apar inserții spectaculoase din metal sub ecranul sistemului de infotainment și la extremitățile bordului, care prezintă multiple orificii din spatele cărora iluminatul ambiental creează o atmosferă high-tech.




Consola centrală este foarte joasă, poate nu exact cum mi-ar fi plăcut la un BMW Seria 1 în specificația M135, în sensul că din poziția șoferului nu mai simți mașina atât de „strânsă” în jurul tău. Pe de altă parte, asta contribuie într-o anumită măsură la o senzație de spațiu mai larg, care însă nu este neapărat la dispoziția ta ori a celorlalți pasageri.
Scaunele față sunt de senzație, specifice întocmai unui hot-hatch cu acte în regulă, iar reglajele electrice îți permit să găsești poziția ideală în spatele volanului gros, ce pare desprins dintr-un bolid „tunat”. Scaunele sunt ceva cam strânse pe tine, iar dacă ești ceva mai corpolent s-ar putea să nu agreezi această configurație.




În spate, locul este limitat, chiar dacă încă din 2019, de la cea de-a treia generație Seria 1 s-a trecut la arhitectura cu motoare montate transversal și cu tracțiune „nativă” față, ceea ce ar fi trebuit, în teorie măcar, să asigure un spațiu mai degajat în interior. M135 xDrive nu este o mașină de familie, nici nu cred că și-a propus vreodată cineva de la BMW să conceapă așa ceva, cu toate că portbagajul este cel puțin mulțumitor ca volum, pentru segmentul compact.
Închei acest capitol prin referiri la calitatea de fabricație, care este de top. Da, ai astfel de așteptări de la orice constructor premium, dar BMW mi se pare că în ultimul timp tratează partea de materiale, asamblare și finisări de detaliu la modul cel mai serios. Totul este de cea mai bună calitate, totul emană trăinicie, să spun așa, nimic nu pare lăsat la voia întâmplării, deci senzația și ambianța este una demnă de segmentul de preț unde poziționat BMW M135 xDrive.
Motor și cutie de viteze

Aici, față de generația precedentă M135i xDrive, avem păstrat în mare parte același motor, chiar dacă au fost făcute bineînțeles mai multe actualizări tehnice. Nu voi intra în detaliu și voi merge pe cifre, care nu sunt neapărat în favoarea noului venit: avem acum 300 CP, tot pe o plajă de 1250 rpm (5750 – 6500 rpm), față de 306 CP care erau însă atinși mai rapid – de la 5000 la 6250 rpm. Cuplu a primit însă o tăiere mai serioasă, de la nu mai puțin de 450 Nm în trecut la 400 Nm acum, care nici nu mai sunt atinși de la numai 1750 rpm, ci trebuie să aștepți până ce acul turometrului va afișa 2000 rpm spre a pune la bătaie întreg potențialul de cuplu motor.
Dacă ne referim la cum simți acest motor cu noile specificații, ei bine el este parcă mai rafinat, nu mai este atât de orientat în explozii de putere, are o dezvoltare mai liniară și mai bine dozată a puterii, dar mai ales a cuplului. Este ceva ce pare mai greu de crezut după ce parcurgi cifrele de mai sus, dar chiar așa este. BMW M135 xDrive F70 nu mai pune accent pe emoție, este mai puțin violent să spunem, și pare axat mai mult pe eficiență, cumva.
Sonor, motorul nu mai pare atât de sportiv, de racing, ci este mai degrabă rafinat, având în continuare o doză suficientă de zgomot pur mecanic. Motorul sună în continuare foarte bine pentru un patru cilindri în linie, dar este mai docil și din această perspectivă, să spunem.

Cutia de viteze, față de motor, este acum una cu totul altfel. Dacă la generația trecută M135i transmisia era una cu 8 rapoarte și cu convertizor de cuplu la bază, avem acum o cutie Steptronic cu 7 trepte și cu dublu ambreiaj. Cumva, este o neconcordanță aici și vă explic imediat de ce. Spuneam că motorul este mai docil, dar astfel el s-ar fi potrivit mai bine cu vechea transmisie care schimba treptele aproape imperceptibil, chiar dacă nu neapărat instant. Acum, cu transmisia cu dublu ambreiaj, rapoartele sunt schimbate cu mici goluri de putere, cu mici întreruperi, specifice unui sistem dublu ambreiaj. Acum, să nu înțelegeți că transmisia smucește sau că este inconfortabilă în utilizare, deși mai dă uneori „în nas”, cum se spune, ci doar că cea cu 8 rapoarte de la generația trecută ar fi fost poate mai bine adaptată noului motor.
Dacă pe modul Normal de operare cutia încearcă să schimbe cât mai lin cu putință, și îi și reușește asta mai mereu, atunci când treci pe modul Sport sau chiar pe Manual, când poți schimba din padelele din spatele volanului, treptele sunt evidente, să zic așa. Apar șocuri, apar zgomote metalice de la transmisie, dar cumva plac. De ce? Pentru că înseamnă că asta vrei dacă ești pe Sport, nu?! Vrei să simți mașina cum îți dă șuturi de la spate, să zicem, să înțelegi că ai trecut într-o nouă treaptă a cutiei fără să fie nevoie să privești în panoul de bord sau în sistemul HUD. Doar că, noul BMW M135 xDrive nu mai este totuși la fel de violent în reacții, per ansamblu.
Ținută de drum, performanțe și consum

Continui în modul în care am închis capitolul precedent și spun că și la ținuta de drum noul BMW M135 xDrive este mai cuminte, mai puțin axat pe a produce senzații tari și mai degrabă spre a te purta cu viteză pe orice fel de drum, fără să te zdruncine din tot dinadinsul nici măcar atunci când treci suspensia adaptivă pe modul Sport. Mașina rămâne suplă mereu, axată pe un comportament rutier riguros și suficient de confortabil. Doar gropile mici, pronunțate și dese pot să provoace ceva disconfort, în rest BMW M135 xDrive este un hot-hatch mai mult decât rezonabil cu pasagerii.
Tracțiunea integrală permanentă xDrive își face treaba fix așa cum trebuie. La o rulare ușoară, fără impulsuri serioase date accelerației, trage în cea mai mare parte fața, poate doar la plecarea de pe loc să intervină puțin și spatele. Dacă aderența este mai precară sau dacă împingi mai tare piciorul în pedala din dreapta, sistemul de tracțiune xDrive duce o bună parte din cuplu spre roțile spate, până la 50% din el, și o face aproape instant, mult mai repede decât ți-ai da tu seama că era nevoie de asta.
Mașina este foarte plăcută la condus, te implică, fără a mai fi atât de violentă, așa cum am mai tot spus. Direcția este bine asistată, dă și informații despre ce fac roțile față, dar parcă mi-ar fi plăcut să fie o idee mai bine legată, mai incisivă cumva. Se pare că noul BMW M135 xDrive a trecut mai tare spre zona de plăcere de a conduce fără reacții nervoase, iar asta s-ar putea ca în final să fie pe placul mai multor clienți. Comportamentul la limită este așadar mai riguros, mai sigur, mașina nu te ia prin surprindere.
Performanțele sunt în linie cu ceea ce am văzut la generația trecută, diferențele fiind minime. Dar, așa cum am tot spus, parcă simți cu adevărat că accelerația 0 – 100 km/h durează acum cu 0.1 secunde mai mult. Exagerez evident, dar nu neapărat în ceea ce privește reprizele. Noul BMW M135 xDrive nu este lent, nicidecum. Doar că, datorită modului în care răspunde, în care trimite puterea la roți și la cum schimbă treptele, pare că mașina se dorește mai degrabă un cruiser rapid și nu sportiv agil și exploziv.
Consumul oficial, dat de producător după normele de calcul WLTP, este de 7.7 l/100 km. Și, ce să vezi?! Fix atât am obținut și eu la finalul celor 5 zile de test și după aproape 750 km rulați.



Ba chiar la un parcurs normal extraurban, fără excese mari, deși tot am mai călcat mai tare accelerația de câteva ori, am prins un consum mediu de 6.7 l/100 km. Pe de altă parte, în cei aproape 6.000 km rulați de mașina de test, de către toți cei care au condus-o, consumul mediu a fost de 10.4 l/100 km, ceea ce mi se pare poate cel mai aproape de adevăr dacă vei rula des prin oraș și te vei bucura la fel de des de toți cei 300 CP.
Tehnologie și siguranță

O surpriză din partea BMW este că această companie a decis să ofere pe toate modelele noi lansate cele mai avansate tehnologii de asistență la conducere de care dispune la acea oră. Asta nu înseamnă că un Seria 1 va primi standard chiar tot ce poți pune pe un Seria 7, de exemplu, ci înseamnă că opțional poți adăuga aproape tot ce se găsește pe frații cei mai mari și mai bine dotați, să-i numim.
Înainte a trece la ceea ce înseamnă sisteme avansate ADAS pe BMW M135 xDrive F70 / 2024, haideți să vedem cum arată interfața sistemului de infotainment ce rulează BMW Operating System 9, care se bazează pe Android Automotive.
Interfața sistemului de infotainment de pe BMW M135 xDrive (2024):














Interfața BMW Operating System 9 este intens personalizabilă, mai ales ca ecrane de start, cu mai multe posibile, și cu multe widget-uri ce pot fi adăugate.
Panoul de bord își poate schimba intens aspectul în funcție de modurile de condus, care sunt mai multe decât știam din trecut, cu acele Normal, Eco, Sport și Sport+. Avem acum Personal, Sport, Efficient, Expressive, Relax, Digital Art și Silent. Iată cum arată panoul de bord în funcție de aceste moduri:







Ce nu mi-a plăcut și care este valabil nu doar la această mașină, ci la oricare alta, este că nu avem comenzi fizice dedicate pentru climatizare (fie ele și cu butoane capacitive). Mi se pare că ne complicăm aiurea să reglăm anumiți parametri care țin de setările climatizării direct de pe ecranul de infotainment…
Ca dotări, avem un nivel decent încă din echiparea de bază, dintre care amintesc pachet M aerodinamic, faruri și stopuri cu LED, suspensie M adaptivă, sistem de frânare M Sport, scaune sport pentru conducătorul auto şi pasagerul din faţă, volan M cu cusături în culorile M, climatizare automată, BMW Live Cockpit Plus cu BMW Curved Display și BMW Operating System 9 cu navigaţie, sistem de sunet Harman/Kardon, printre altele.
Sisteme de asistență a șoferului dintre cele mai avansate fac din BMW M135 xDrive F70 / 2024 un automobil autonom de nivel 2+, aș aprecia eu. Adică, pe lângă faptul că mașina păstrează automat banda de circulație, unde rămâne pe centrul acesteia, precum și o distanță adecvată față de vehiculul din față (până la oprirea pe loc și apoi cu urmărirea vehicului din față când acesta se deplasează din nou), BMW M135 xDrive F70 / 2024 mai poate și schimba automat banda de circulație. Tot ce trebuie să faci este să activezi pilotul automat avansat, cu toate sistemele de asistență pornite, iar dacă vrei să depășești va fi nevoie doar să aplici semnalizarea schimbării de direcție (ceva ce pare greu de făcut de șoferii de BMW… – Glumă). Atunci, mașina se va asigura complet autonom că depășirea / schimbarea benzii de circulație se poate face în deplină siguranță și va executa manevra încet, dar sigur. Asta înseamnă că mașina va controla direcția și frâna (la nevoie), dar și accelerația, dacă aveai setată o viteză de croazieră superioară celei cu care rulai în spatele unui alt vehicul. Mi s-a părut o experiență extrem de interesantă, mai ales în segmentul compact. Dacă aș fi experimentat asta pe un Seria 7, poate că nu ar fi fost atât de impresionat, dar într-un Seria 1 mi se pare cumva înaintea timpului.
În fine, iată care sunt cele mai importante sisteme ADAS așa cum sunt prezente în meniul dedicat al sistemului de infotainment:





Având în vedere că BMW M135 xDrive F70 / 2024 are la bază platforma generației precedente, care a fost testată în 2019 de către Euro NCAP și a primit, conform standardelor de atunci, calificativul maxim de 5 stele, este destul de probabil să vedem același număr de stele și acum. Spun asta fiindcă structura de rezistență este cel puțin la același nivel, dar sistemele de asistență sunt evident mai evoluate, poate chiar dintre cele mai avansate din segmentul compact actual.
Preț
BMW M135 xDrive (F70 / 2024) – de la 53.848 EUR cu TVA. O mașină echipată precum cea de test ajunge la circa 66.432 EUR cu TVA (prețuri valabile la data publicării acestui review și care nu includ eventuale oferte și promoții). Dacă ne uităm la prețul de bază al generației precedente din 2019, care era de 48.612 EUR cu TVA și care a ajuns atunci la 62.705 EUR cu TVA cu ceva dotări suplimentare, nu mi se pare că vedem o creștere majoră de cost, cum am observat la multe, cele mai multe alte mașini testate în ultima vreme, mașini care nu fac parte din segmentul premium. Așadar, o creștere de preț de bază de circa 10% mi se pare mai mult decât tolerabilă, mai ales că avem acum dotări mai însemnate.
- calitate de fabricație de top, nu doar demnă de segmentul premium, ci excelentă la modul general, oricum ai face analiza;
- motor foarte rafinat, care trage liniar și nu suferă de goluri de putere;
- ținută de drum riguroasă, care propune suficient confort, dar care face față cu brio și unui ritm mult mai alert;
- suficiente dotări din echiparea de bază și multiple soluții și tehnologii de asistență avansată a șoferului, unele dintre ele demne de clasa de lux.
- spațiu interior limitat (pentru pasageri, portbagajul având un volum cel puțin decent pentru segmentul hatchback compact);
- fără comenzi fizice pentru climatizare, ale cărei funcții pot fi accesate doar de pe ecranul sistemului de infotainment.
BMW M135 xDrive F70 / 2024 este în mod clar a o evoluție a generației pe care o înlocuiește. Că este doar un facelift mai pronunțat sau nu, rămâne la aprecierea fiecăruia. Ceea ce contează cel mai tare, din partea mea, este că acest model este unul mai rafinat, mai confortabil, mai puțin violent și nu atât de exploziv decât cel pe care l-am condus în 2019. În plus, dotările, atât de confort, cât mai ales de asistență avansată a șoferului sunt la cu totul alt nivel, ceea ce face ca prețul să fie decent, mai ales că față de cel al generației trecute, echipate echivalent, este cu doar circa 10% mai ridicat, în condițiile în care în alte cazuri, mai ales la mașini non-premium, am remarcat creșteri de preț și de peste 50% din 2019 și până astăzi.























