Febra electrificării se pare că este din ce în ce mai contagioasă. Asta nu neapărat din cauză că producătorii auto se numără printre marii activiști de mediu, ci fiindcă sunt din ce în ce mai drastice impunerile guvernelor cu privire la emisii, iar amenzile se adună. Astfel, mai toți constructorii auto încep să adauge în gamă tot mai multe vehicule electrificate, fie că sunt de tip Mild Hybrid, Full Hybrid, Plug-In Hybrid ori chiar complet electrice.
Pentru mine, pentru nevoile mele și ale familiei, un PHEV este ideal. Asta nu înseamnă, nici pe departe, că mai toată lumea trebuie să se orienteze către astfel de mașini. În niciun caz. Se prea poate ca pentru unii un diesel să fie tocmai la fix, alții să prefere motoarele pe benzină, în timp ce hibridele ori electricele să reprezinte soluția optimă pentru câțiva. Cert este că vom vedea din ce în ce mai mulți proprietari de vehicule electrificate în următorii ani, asta fiindcă oferta va fi tot mai variată, după cum spuneam.
Acum, să ajungem și la mașina despre care vom vorbi pe larg mai departe. Care este mai exact scopul unui BMW X5 PHEV? Ce rost are ca un SUV mare să primească un sistem de propulsie de tip PHEV? Este cumva o mașină ce va fi folosită preponderent în oraș sau pe distanțe de până în 100 km, pentru ca astfel să fie justificată încărcarea bateriei la priză?
Mai sunt câteva întrebări ce nu-mi dau pace, așa că mă voi axa pe astfel de analiză, fiindcă până la urmă cu actuala generație BMW X5 am făcut deja cunoștință, avem un review detaliat pentru varianta xDrive30d. Voi încerca acum să trec mai repede peste anumite capitole unde cele două mașini sunt similare și voi pune accent pe sistemul de propulsie, autonomie electrică, consum, încărcare și altele asemenea, unde BMW X5 xDrive45e 2020 este altceva.
Specificații pentru BMW X5 xDrive45e 2020
Clip video
Scurtă prezentare interior și exterior, sunet motor și evacuare plus accelerații în diferite moduri: 0 – 100 și 40 – 80 km/h în mod strict electric + 0 – 100, 40 – 100, 60 – 120 și 80 – 130 km/h în mod Sport:
Design exterior și interior
BMW X5 a evoluat natural în ceea ce privește designul, de la prima generație, lansată acum mai bine de 20 de ani. Chiar dacă silueta și proporțiile s-au schimbat doar ușor, devenind mai moderne și mai actuale, pe BMW X5 pot spune că-l recunoști ca fiind inițiatorul așa-numitului segment SAV – Sports Activity Vehicle. Din păcate, similaritățile dintre el și fratele ceva mai mic, X3, sunt din ce în ce mai multe și există șansa să le confunzi.
Totuși, BMW X5 2020 este o prezență. Trebuie să te apropii de el ca să-ți dai seama mai exact despre ce vorbesc. Este un SUV mare, lung de aproape 5 metri și lat de peste 2 metri. Cu astfel de dimensiuni este greu să te descurci prin orașele aglomerate, pe străduțe înguste sau în parcări cu puține locuri libere. Așadar, este clar o mașină făcută pentru drumuri lungi, deși o vedem mai tot timpul prin centrul localităților.
În fine, despre designul exterior, dar și despre cel interior, mai puținne vorbe și cât mai multe poze:
Spațiul înăuntru nu a avut de suferit din cauza adăugării bateriei mari decât în ceea ce privește portbagajul. Aici s-au pierdut circa 150 de litri față de verisiunile neelectrificate, însă măcar a fost lăsat un loc sub podea suficient de mare cât să poți aranja acolo cablurile de încărcare:
Confortul este suprem în BMW X5 xDrive45e 2020. Mașina de test a avut bifate pachetele Business Class, Advanced Heating, Ambient Air plus câteva ornamente BMW Individual. Totul arată și se simte de cea mai bună calitate, puține sunt mașinile premium ce se pot lăuda cu un astfel de nivel de calitate a fabricației. Finisările sunt atent lucrate, iar materialele sunt excelente oriunde te-ai uita. Partea superioară a bordului, îmbrăcată într-un material high-tech, denumit Sensatec, o simți extrem de plăcută la atingere și pare a rezista bine în timp.
Trebuie să menționez neapărat scaunele față, de tip Confort, ce sunt senzaționale. Vin cu multe, foarte multe reglaje electrice, pe direcții ce nu credeai că pot exista (precum înclinarea jumătății superioare a spătarului). Confortul absolut este subliniat și prin alte detalii, precum cotiera centrală încălzită sau prin suporturile de pahare din față ce sunt încălzite ori răcite, la alegere.
Motor și cutie de viteze
Ansamblul PHEV de pe BMW X5 xDrive45e 2020 este format dintr-un motor termic pe benzină de tip ”6 în linie”, clar specialitatea mărcii bavareze, și un motor electric ce-și ia energia dintr-o baterie de mare capacitate.
Motorul convențional furnizează maximum 286 CP între 5000 și 6000 rpm și un cuplu de 450 Nm de la 1500 până la 3500 rpm. Motorul electric poate dezvolta maximum 83 kW, ce înseamnă undeva la 113 CP, la turația maximă de 3170 rpm și un cuplu de 265 Nm disponibil instant, de la zero turații. Puterea combinată a celor două motoare este de 394 CP, cu un cuplu de până la 600 Nm.
Cifrele de mai sus sunt oarecum echivalente cu cele ale versiunilor xDrive40i și xDrive40d. Sunt ceva diferențe, dar le putem compara, cum și la prețuri aceste trei variante sunt comparabile. BMW X5 xDrive45e 2020 este o idee mai scump în echiparea de bază față de diesel, dar vine cu avantajul unui ecobonus de 20.000 de lei, ce-l duce cam la același preț cu un X5 xDrive40i.
În fine, ne întoarcem la BMW X5 xDrive45e 2020. Cu acest ansamblu hibrid, SUV-ul este de un rafinament rar întâlnit. Lipsa vibrațiilor, a zgomotelor nedorite de orice fel, indiferent de modul de rulare, te face cumva dependent. Nu-mi vine să cred cât de elegant se face trecerea de la modul de rulare strict electric la cel combinat ori doar la cel pe benzină. Trebuie să-ți ascuți toate simțurile spre a realiza ce motor împinge mașina și când se fac trecerile între modurile de mers.
Rafinament, putere mai mult decât suficientă și sunet (atunci când există) dintre cele mai plăcute emise de motorul termic. O combinație ce se potrivește de minune caracterului acestui SUV.
Cutia automată de viteze cu 8 rapoarte, de origine ZF, a fost perfect integrată și armonizată de inginerii BMW. Schimbă imperceptibil, este eficientă și extrem de intuitivă în oricare dintre modurile de rulare. O transmisie dintre cele mai bune la ora actuală, ce se potrivește la fix în acestui ansamblu.
Ținută de drum, performanțe și consum
Aici, accentul se pune pe masa mașinii. Față de versiunile cu care am comparat mai sus un BMW X5 xDrive45e 2020, acesta este cu 235 kg mai greu față de diesel și cu nu mai puțin de 335 kg față de xDrive40i. Iar asta se simte. Nu mereu, ci atunci când ai de gând să rulezi mai dinamic. Simți masa imensă a mașinii, oricât de bine s-ar descurca trenul de rulare în orice scenariu.
Suspensia pneumatică, standard pe BMW X5 xDrive45e 2020, trece peste orice denivelări pe cât se poate de suplu. Nu te deranjează mai nimic indiferent de mărimea gropii, doar zgomotele ce vin de la pneurile runflat puse pe jantele de 21 inch te pot face să crezi că ceva nu e în regulă. De fapt, mașina rămâne extrem de confortabilă chiar și pe modul de rulare Sport, când pernele de aer sunt ceva mai tari.
Oricât ai vrea să-l transformi pe BMW X5 xDrive45e 2020 într-un SUV sportiv, nu ai cum. Nu este făcut pentru curbe, deși nu se sperie de ele. Doar că nu te îmbie să mergi agresiv, și nici nu ai de ce să faci asta într-un SUV de 2.5 tone la gol.
Modurile de rulare sunt Adaptive (când ”creierul” mașinii înceacă să adapteze setările pentru motor, transmisie și tren de rulare la modul de condus al șoferului), Electric (când se rulează în mod strict electric cât timp există energie în baterii), Hybrid (când trecerile între motoarele electric și termic se fac în funcție de anumiți parametri) și Sport (când motrul termic este folosit continuu, putând fi asistat și de cel electric la accelerări serioase și când motorul termic acționează și ca generator, încărcând mereu acumulatorul, până la un nivel ce poate fi stabilit de către șofer din meniul dedicat).
Performanțele propuse de BMW X5 xDrive45e 2020 sunt cu adevărat bune pentru o astfel de mașină. Numai 5.6 secunde trebuie să treacă de la statul pe loc până la viteza de 100 km/h. SUV-ul are multe resurse din care poate folosi, așa că se simte rapid atunci când este nevoie, reprizele sunt scurte pentru un SUV de 2.5 tone.
Viteza maximă este de 135 km/h atunci când rulezi în modul Electric și de 235 km/h cu toate resursele puse la bătaie. Limitare electronică există și la cei 235 km/h, ca viteză maximă la modul general, dar nu cred să fie mulți împotriva unei limitări la asemenea cifre.
Să trecem și la consum, unde trebuie să facem ceva mai multe precizări. Se pare că la acest moment, când scriu recenzia, BMW X5 xDrive45e 2020 este PHEV-ul cu cea mai mare autonomie pur electrică din lume. Asta se datorează desigur bateriei de mare capacitate, ce are 24 kWh brut sau 21.6 kWh net. Oficial, după măsurătorile WLTP, autonomia strict electrică este între 67 și 87 km. Dacă ne raportăm la vechiul ciclu de testare – NEDC, autonomia ar fi de circa 86 – 97 km.
Din ce am testat eu, în condiții reale de condus, autonomia electrică este undeva între 50 – 55 și 75- 80 de km. Asta în funcție de modul de conducere. Normal, fără vreo intenție de a șofa economic ar trebui să prinzi lejer circa 55 de km. Dacă mergi ceva mai grăbit, poți consuma bateria și în circa 40 de km. Nu știu însă câți vor merge sportiv doar cu motorul electric. Ultimul scenariu, cel în care mergi economic, îți poate aduce chiar și un pic mai mult de 80 km. Eu am prins maxim 82 de km în regim pur electric, cifră ce mi se pare admirabilă la un SUV de 2.5 tone.
Acum, ce ne facem cu consumul mediu anunțat în fișa tehnică, cel de 1.2 l/100 km? Păi el se poate atinge, dar numai dacă pleci la drum cu bateria plină și nu faci mai mult de 100 km.
La drum lung, după ce bateria s-a golit sau dacă pleci direct cu acumulatorul gol, trebuie să te aștepți la un consum mediu de circa 10 l/100 km. Dacă mergi relaxat și anticipezi mult traficul, cu decelerări calculate, pentru ca bateria să mai prindă ceva energie, te poți alege cu un consum mediu de 7 – 8, poaet chiar doar 6 l/100 km.
Întrebarea este de ce un BMW X5 PHEV? De obicei astfel de mașini sunt pentru oraș, pentru cei ce pot încărca mașina acasă, peste noapte, și care fac navete scurte zilnice, de circa 50 – 60 km. Pe BMW X5 xDrive45e 2020 nu-l văd tocmai potrivit pentru astfel de scenarii.
În fine. Bateria de 21.6 kWh se încarcă cu maximum 3.6 kW și doar din surse AC. Până la urmă, chiar și fără încărcare DC, o stație AC poate să încarce cu până la 22 kW, așa că este păcat că BMW X5 xDrive45e 2020 poate ”trage” curent doar cu maximum 3.6 kW. De la o priză casnică normală (curent AC monofazat) SUV-ul se încarcă cu până la 2.3 kW, adică la o intensitate maximă de 10A.
Asta înseamnă că o baterie complet goală se va umple de la o priză casnică în circa 12 – 13 ore. Teoretic, ar fi posibilă încărcarea în vreo 10 ore la 2.3 kW, dată fiind capacitatea bateriei, dar în practică intervin variabile, pierderi etc.
Tehnologie și siguranță
Fiind vorba despre un PHEV, hai să vă spun inițial ce îmi place foarte mult la acest BMW X5 xDrive45e 2020: cheia inteligentă opțională. Aceasta are ecran tactil ce permite anumite comenzi complexe, ce pot fi date de la distanță. Practic, din cheie poți nu doar încuia/descuia ușile, ci și coborî/ridica geamurile, poți vedea nivelul bateriei, autonomia, cât mai durează încărcarea și altele. Tot din telecomandă poți seta ora plecării și precondiționarea habitaclului, ceea ce este un mare plus în zilele toride de vară ori în cele friguroase de toamnă-iarnă.
În rest, multă, foarte multă tehnologie la bord. Este adevărat că mare parte a sistemelor de confort și asistare vin doar ca dotare opțională, însă, dacă te ține portofelul, te poți alege cu o mașină uimitoare. Atât de multe sisteme de asistență a șoferului sunt disponibile pe BMW X5 xDrive45e 2020, încât mașina poate deveni una autonomă de nivel 2. Asta înseamă că în anumite condiții, se poate deplasa de una singură, șoferul trebuind doar să fie atent la trafic. Camerele ce monitorizează fața șoferului transmit imediat sistemeleor dacă cel din spatele volanului nu este atent la drum și acestea emit alerte spre a-l implica din nou pe șofer.
Dacă ar fi să menționez tot ce știa să facă exemplarul testat de noi, mi-ar trebui câteva paragrafe. BMW X5 2020 este o mașină înțesată cu tehnologie și puteți afla mai multe și din review-ul pentru modelul BMW X5 xDrive30d, ce l-am testat anul trecut.
Sistemul de infotainment de pe BMW X5 xDrive45e 2020 este și el, cum altfel, decât de top. Acceptă comenzi tactile pe ecran, comenzi vocale, control din joystick-ul iDrive, dar chiar și anumite gesturi făcute ”în aer”. Practic, o cameră video amplasată pe latura de jos a oglinzii retrovizoare din interior, analizează mișcarea mâinii și, dacă gestul corespunde, poate crește sau scădea volumul din difuzoare, pune Play sau Pause, trece la melodia / postul de radio anterior / următor ș.a.
Galerie de poze din meniul BMW iDrive de pe BMW X5 xDrive45e 2020:
iDrive pe BMW X5 xDrive45e 2020 este plin de funcții, setări, informații. Totuși, pe cât de complexă este interfața, pe atât de intuitivă și ușor de navigat este. Permite și personalizarea ecranelor de start, prin multe widget-uri a căror poziție și dimensiune pot fi configurate după preferințe. Pe scurt, iDrive pe BMW X5 xDrive45e 2020 este printre cele mai bune sisteme din piață. Acum, că vine și cu suport pentru Android Auto, și asta în versiunea fără fir, este cu atât mai tare de lăudat.
Pe partea de siguranță, așa cum am spus deja, sunt multe, foarte multe sisteme ce te ajută, ce pot interveni la nevoie, ce analizează constant, alături de șofer, tot ce se întâmplă în jur. Lista sistemelor este lungă, dar ce trebuie să rețineți, este că actuala generație BMW X5 a primit 5 stele la testele de impact Euro NCAP, cu scoruri de 89% la protecția pasagerilor adulți, 86% pentru protecția copiilor, 75% la pietoni și sistemele de asistență. Atenție, la analiza sistemelor de asistență este vorba despre sistemele standard, nu cu toate cele disponibile.
Preț
BMW X5 xDrive45e PHEV 2020 – 76.933 Euro cu TVA. O mașină echipată precum cea de test, adică cu multe opționale adăugate, printre care și vopseaua Albastu Tanzanite, ce costă 2.357 Euro cu TVA, ajunge la 103.283 Euro cu TVA.
Concluzii
Să ne mai mirăm încă o dată cât poate costa o mașină ca aceasta? Eu zic că am trecut de mult de faza asta și chiar dacă marea majoritate a românilor nu ne permitem un astfel de SUV, nu înseamnă că el nu ar trebui să existe sau că nu ar fi trebuit să-l testez eu.
Ce nu înțeleg eu este rostul acestui PHEV. De ce Plug-In Hybrid și nu doar Hybrid? De ce ai avea nevoie de o autonomie pur electrică de peste 80 km cu un SUV de 5 metri lungime și peste 2 metri lățime, greu de peste 2.5 tone? O astfel de mașină este făcută și ar trebui să fie condusă în special la drum lung. Acolo este greu să-i găsești defecte. Rulează magistral, în deplină liniște și siguranță.
De ce ai merge printr-un oraș aglomerat cu un astfel de SUV, chiar și cu zero emisii? Naveta zilnică de 60 – 80 km cu zero emisii o poți face și cu altă mașină, nu cred că este nevoie să ajungi la birou, într-un mare oraș, neapărat cu un SUV de asemenea gabarit.
Tocmai am realizat că eu mă gândesc doar la noi sau doar la Europa, dar BMW X5 se adresează și este foarte căutat și în SUA, acolo unde există și fabrica de asamblare. Ei bine, în State altfel stau lucrurile, iar un PHEV precum BMW X5 nu mai pare atât de exotic, fiindcă un SUV mare în centrul orașului nu reprezintă o anomalie, ci este o apariție normală.
Uite că nu cred că am reușit să răspund la unele dintre întrebările pe care le pregătisem pentru BMW X5 xDrive45e 2020, dar măcar am înțeles care sunt cele mai importante plusuri și minusuri pentru această mașină:
PRO
- confort suprem: suspensia pneumatică filtrează excelent orice fel de denivelare, insonorizarea este de top, spațiu pentru pasageri din plin și scaune / banchetă foarte comode;
- calitate excelentă de fabricație, cu greu poți găsi defecte oricât de mici la asamblare, finisări ori materiale;
- sistem PHEV extrem de bine pus la punct, rafinat și cu resurse generoase de putere;
- baterie de mare capacitate ce asigură autonomie reală pur electrică între 60 și 80 de km;
- multă tehnologie la bord, multe sisteme de confort și asistență dintre care poți alege din lista de opționale.
CONTRA
- portbagajul se oprește la un volum de 500 litri, mic pentru un astfel de SUV;
- cea mai mare parte a echipamentelor interesante de confort și asistență sunt disponibile opțional și cresc cu mult prețul de bază.