În urmă cu câteva zile a avut loc prima și probabil ultima dezbatere publică pe proiectul 5G al MTIC despre care am scris pe aici și aici. A durat mai bine de 5 ore și un transcript al discuțiilor a fost publicat pe site-ul FinancialIntelligence.ro. Înțeleg și că MTIC va reveni pe această temă, dar în următoarele zile sau săptămâni. Ar fi fost interesant să vedeți întreaga discuție, unele persoane ar fi reușit să vă amuze prin ideile susținute.
Au fost trimise peste 1600 de amendamente până pe 17 august. Cert este că avem un subiect de interes, iar oficialul MTIC părea puțin suprins de câte persoane s-au înscris, de atenția obținută. Au fost peste 100 de persoane înscrise la discuție, iar fiecare participant a avut 4 minute în care să spună ce dorește a fi modificat. Majoritatea celor prezenți au criticat proiectul, lipsa sa de predictibilitate și au cerut să fie retras.
Putem spune că discuțiile au fost concentrate pe două direcții:
- Cei ce doresc ca 5G-ul să nu fie adus în România pentru că în opinia lor ar avea efecte nocive. Doreau să știe cine a inițiat proiectul și în funcție de cine îl contrasemnează să poată pe viitor să-i cheme în sălile de judecată. Este ușor distractiv să-i asculți, repetă fix aceeași poezie și îi găsiți uneori și pe site-ul nostru, în secțiunea de comentarii (recunosc că destul de rar, sunt prezenți mai puternic pe Facebook). Au fost suficienți interlocutori ce au vorbit de lipsa studiilor privind impactul 5G, că de la Ministerul Sănătății și Mediului nu a venit niciun raport etc. Apropo, oameni ce sunt anti-5G ar dori scoaterea rețelelor wireless din școli, spitale etc. Adică, au o agendă pe care doresc să o ducă la bun sfârșit.
- Multe intervenții ce în general erau pro-Huawei, de la companie ce a venit cu un avocat și alte entități (case de avocatură, firme de analiză etc) și până la persoane fizice ce au încercat să prezinte elemente PRO pentru compania chineză, faptul că nu există încă o legislație europeană în domeniu, că proiectul nu are un studiu de impact realizat, că se încearcă grăbirea renunțării la tehnologia Huawei, găsiți pe FI.ro mai multe detalii cu fiecare punct de vedere (dacă sunteți cu adevărat interesați de subiect). Am văzut și luare de poziție din partea unui reprezentant ce părea a fi delegat de operatori de telecomunicații din țara noastră.
Din păcate nu am reținut persoana*, dar a fost o intervenție interesantă ce a lovit în criteriile politice legate de autorizarea CSAT pentru furnizori de echipamente în 5G. Am reținut ce a spus la punctul al 4-lea.
- Nu se află sub controlul unui guvern străin, în lipsa unui sistem juridic independent;
- Are o structură transparentă a acționariatului (Huawei este o companie privată aflată sub controlul angajaților și au încercat în ultima perioadă să ofere cât mai multe detalii în acest sens);
- Nu are cunoștință de un istoric de conduită corporativă neetică;
- Se supune unui sistem juridic care impune practici corporative transparente. (dacă sistemul juridic chinezesc nu ar oferi practici corporative transparente, cum se face că marile companii din SUA și Europa își desfășoară activitatea în China, de la brandurile germane de automobile și până la producători de echipamente 5G precum Nokia, Ericsson sau Qualcomm).
*Ideile din paranteză sunt în linii mari cele exprimate de participanta la conferința publică.
Va fi interesant cum guvernul României va dovedi că punctele de mai sus sunt valide, ce dovezi va scoate în față. Mă aștept ca Huawei să cheme guvernul în sălile de judecată, de aici și mai multe notificări ale avocatului de genul (vă rog să se noteze că…). Mă rog, va fi o situație interesantă.
A mai fost o intervenție interesantă de genul ce va face România dacă poziția SUA se schimbă față de Huawei (mai ales că sunt alegeri în viitorul apropiat), iar noi rămânem cu legislația luată la cererea guvernului american.
Pe de altă parte sunt câteva elemente ce mereu au fost scoase în evidență de către mare parte dintre cei ce au luat cuvântul:
- Nu s-a făcut un studiu de impact;
- Nu a fost cerută opinia operatorilor de telecomunicații și a jucătorilor din industria de profil;
- Nu au fost remise elemente tehnice ce urmează a fi respectate, iar selecția furnizorilor se face pe criterii politice definte la modul general;
- Legea urmează să acționeze retroactiv și afectează și echipamente 2G / 3G / 4G ce acum sunt legal instalate în țara noastră;
- Termenul de 5 ani în care operatori trebuie să renunțe la infrastructură Huawei este destul de scurt;
- Nu s-a așteptat o poziție luată la nivelul UE;
- Nu s-a făcut nicio precizare legată de securitatea cibernetică.
Înțeleg că MTIC pregătește și alte proiecte care să detalieze procedurile și modul în care 5G-ul va fi lansat la nivel național.