Nu sunt specialist în domeniul auto, de aceea de la bun început vă recomand să parcurgeți test-drive-ul redactat de către colegul meu, Darius Pană. Totuși, mă simt dator să scriu câteva rânduri legate de Duster-ul în ediție connected by Orange.
Asta pentru că a stat mai mult pe la mine și mai puțin pe la Darius, l-am folosit ca mașină de serviciu și am rulat în jur de 5 – 600 km în cele 4 zile în care l-am avut disponibil.
Unele puncte PRO se potrivesc mai degrabă către Dacia Duster ca atare, nu în mod special pentru ediția testată. Ar trebui să ne mândrim cu reușita Dacia și mai ales cu Dacia Duster, produsul românesc cu cel mai mare impact în exporturile generate de țara noastră (peste 800.000 de unități comercializate, din care 205.000 în Franța, 95.000 în Germania, 85.000 în Italia, 45.000 în Spania etc).
1. Adaptabilitate la drumurile românești + capacități reale în off-road;
Nu trebuie să ne ascundem după deget, avem drumuri proaste, avem șosele de-a dreptul impracticabile, drumuri ce par scoase după un mini-bombardament, borduri de mare angajament prin orașe etc.
Cu o mașină sport nu ai ce să cauți pe ele, de multe ori ai nevoie de un automobil cu gardă ridicată, iar Duster-ul aduce asta + ținută de drum orientată spre confort, fără a simți pregnant că atunci când intri mai strâns într-o curbă urmează să te răstorni în secunda următoare.
Plus că Duster-ul se simte ca peștele în apă pe timp de iarnă când stratul de zăpadă are 15 – 20 – 30 de cm. Intri fără teamă pe drumuri desfundate și cred că mulți clienți de Dacia Duster rămân uimiți când îi scoate din situații ce păreau fără ieșire, mai ales dacă ar fi avut un sedan în locul SUV-ului compact autohton.
2. Motor, versatilitate și spațiu pentru o întreagă familie;
Am ales o combinație de elemente la care Duster-ul s-a descurcat bine spre foarte bine. Motorul de 1.5 dCi ce livrează 109CP la 4000 rpm a fost gândit din start spre a oferi un consum redus de carburant, plus o etajare a cutiei de viteze mai specială. Poți pleca lejer cu a 2-a de pe loc, viteza 1 este atât de scurtă că o văd potrivită mai ales când ești în condiții mai grele de drum, prin cine știe ce mlaștini. De cele mai multe ori, pornești, instantaneu după primii 15 – 20 de metri treci în a 2-a, a 3-a, a 4-a și deja pe la 50 – 60 km la oră cere pe a 6-a spre a avea consum cât mai mic.
Mașina cântărește 1490 kg, iar cu 109CP ai spune că nu are aplomb când vrei să depășești, dar ați rămâne uimiți. De la 1750 rpm îți livrează cei 260 Nm și te aruncă în față de ai zice că sub capotă se ascund mai mulți căluți putere. Am reușit la capitolul consum să scot sub 5%, dar recunosc că de multe ori conduc ca un moș, respect limitele de viteză cu meticulozitate. Merg pe principiul că mai bine decât să plătesc o amendă, am buget suplimentar pentru benzină.
La interior ai spațiu din belșug pentru 5 pasageri, fără a te simți incomodat plus portbagaj din belșug cu peste 400 litri ce așteaptă a acomoda bagajele unei familii. Mult mai bine închegată față de așteptările mele inițiale, mi-a dat și impresia că majoritatea ornamentelor și materialelor vor rezista în timp, fără a se degrada după o utilizare îndelungată.
3. Preț;
Nu trebuie să vă orientați spre modelul poziționat ca vârf de gamă cu preț de peste 18 – 19.000 de euro. Duster-ul pleacă de la 10.900 euro, nu găsești alt SUV din clasa sa în aceeași bani (dimensiuni, portbagaj, nou).
Configurația mea de Dacia Duster = Dacia Duster Laureate cu 1.5 dCi de 90CP, 4×2, jante de aluminiu de 16 inch, radio media cu navigație, bluetooth și USB, culoare Bleu Navy = 15.230 euro. Asta pentru că aș avea nevoie de 4×4 de prea puține ori, mai degrabă mă interesează sistemul de navigație pe 7 inch ce la 290 euro este o bagatelă față de costurile generate de un sistem similar pe alte mărci de volum cunoscute.
Plus că o mașină nouă nu o cumperi strict pentru 2 – 3 ani de zile. Eu rulez în jur de 20.000 de km pe an, iar un automobil nou l-aș ține pentru minim 6 – 7 ani de zile. Aș beneficia de garanția de 3 ani sau 100.000 de km + aș face service-ul în continuare doar la dealer-ul autorizat. Așa îți amortizezi investiția. Automobilele second-hand sunt loterie, de prea multe ori poți trage lozul necâștigător.
4. Produs românesc;
Aici prevăd câteva strâmbături din nas. Da, ar trebui să fim mai naționaliști, uitați-vă spre exemplu la britanici și la presa lor auto, întotdeauna au grijă să scoată în față și elementele PRO, deși au fost multe situații în care nu prea aveau ce să promoveze.
Dacia este un produs românesc, dezvoltat cu echipe din România, fabricat în țara noastră, generează venituri pentru întreaga economie prin industria conexă domeniului auto.
Da, chiar și noi trebuie să ne ajutăm economia. În contextul în care indiferent cât de cârcotaș ai fi, Duster-ul nu-i un automobil rău, unul care să te păcălească ca raport preț / beneficii primite / fiabilitate în timp. Nu degeaba, are un succes așa mare în țările vestice.
Recunosc că mi-a plăcut Duster-ul și mi-am dat seama că s-ar plia perfect pe nevoile mele. Cel mai probabil, peste 2 – 3 ani când îmi voi schimba mașina, un Duster este în vizor. Recunosc că nu-mi permit a-l cumpăra nou, mai degrabă unul second-hand cu istoric de service verificabil.
Test-drive-ul urmează a fi redactat de către Darius Pană în acest weekend. O să fac un update cu linkul de pe Gadget.ro în descrierea albumului.
Posted by Emil Dragotă on Saturday, March 5, 2016