Mă tot gândeam cum să încep acest review, care să fie introducerea. Mi-am dat seama că nu are rost să încerc prea multe aici, că nu trebuie făcută o istorie a modelului Dacia Logan. Pur și simplu, de la prima generație, apărută în septembrie 2004, și până la acest moment mașina a fost și cred eu că va fi în continuare, cea mai vândută din țara noastră an de an.
Așa că, fără alte mențiuni mai mult sau mai puțin inutile, să vedem cum se prezintă cel de-al treilea Logan, în echiparea de top Comfort, cu toate opționalele bifate, pus în mișcare de motorul TCe 90 cuplat la o cutie automată de viteze.
Specificații pentru Dacia Logan 2021 TCe 90 CVT
Video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior, sunet motor și evacuare, accelarații 0 – 100, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:
Design exterior și interior
Fiind o mașină de buget, anunțată inițal ca automobilul ce va costa 5.000 de Euro, Logan-ul nu avea cum să poată convinge pe partea de design. Așa că, atât prima generație, cât și a doua, au mizat pe alte caracterisitici cu care să-și atragă clienții.
Cu a treia generație, Logan-ul încearcă să convingă și prin design, fiind bazată pe o cu totul altă platformă, mai exact pe cea CMF, pe care sunt dezvoltate și noul Clio și Captur. Astfel, acum se putea propune și un design ceva mai… deosebit. Nu cu mult, fiindcă Dacia Logan 2021 încă poate fi ușor identificată de mai toată lumea. Chiar și așa, noul limbaj de design dezvăluie un sedan de clasă mică cu o ușoară alură de coupe, trasată în special de linia geamurilor spate și de lunetă, ce este înclinată la un unghi destul de ascuțit.
Dacia Logan 2021 este mai mare cu câțiva centimetri pe lungime și lățime, dar mai scundă decât vechiul model. Astfel, mașina apare mai bine proporționată, cu toate că nu a dispărut complet imaginea că este prea înaltă raportată la lățime.
În afară de asta, Dacia Logan 2021 arată neașteptat de bine în relitate. Frumusețea stă în ochii privitorului, deci nu toți vor fi de acord cu mine.
La interior zic că ar fi un pic mai mult de discutat. Vis-a-vis de design aș spune că nu pot apărea prea multe comentarii negative.
Noul layout este modern, iar pozționarea comenzilor este optimă acum, indiferent despre ce vorbim. Singura nemulțumire poate veni de la satelitul de comandă al sistemului audio, ce încă este dispus în spatele volanului, cumva sub maneta ce controlează ștergătoarele de parbriz.
Aceasta necesită un mic timp de adaptare, mai ales dacă vii de la o altă marcă, ce nu propune așa ceva. Acest satelit este în plus și slab finisat, anumite muchii sunt prea ascuțite, iar îmbinările nu sunt cele mai fericite.
În rest, ca ergonomie, mai nimc de reproșat. Ar mai fi poate ușor deranjant suportul de telefon din stânga ecranului sistemului de infotainment.
Cu un smartphone mai măricel prins în acest suport, cam cum sunt mai toate zilele astea, mie mi s-a părut că îți este ușor obstrucționată vederea către înainte, deși nu foarte grav.
Pe de altă parte, chiar în spatele acestui suport, un pic mai jos, este un port USB ce vine la fix spre a conecta smartphone-ul la sistemul multimedia. Astfel, nu va mai fi nevoie de un cablu lung, care să atârne prin dreptul altor comenzi.
Display-ul de 8 inch al noului sistem Media Nav este dispus optim, nu este nevoie să-mi muți prea mult privirea de la drum. Da, nu arată cel mai bine cum este fixat acolo, dar am văzut asta și la case mai mari, ba chiar și la destule modele premium.
Gurile de ventilație de pe mijloc sunt amplasate sub ecranul sistemului de infotainment, acolo unde este și normal să fie. Un pic mai jos vedem câteva butoane: blocare/deblocare uși, avarii, dezactivare sistem Start/Stop și activare mod de rulare Eco. Sub acestea sunt comenzile sistemului de climatizare. Fie că vorbim despre unul automat, ca în cazul de față, fie că ne referim la aerul condiționat manual, butoanele și rotițele de control tot acolo sunt.
În fața schimbătorului de viteze este un loc de depozitate suficient de generos cât să încapă nu doar unul, ci chiar două telefoane mobile sau alte astfel de obiecte. Tot în acestă zonă este o priză de 12V și un al doilea port USB, ce însă oferă doar alimentare la 5V, nu și conexiune către sistemul multimedia.
Am uitat să menționez probabil cel mai important element de design de la interior. Mă refer la banda destul de lată ce străbate bordul dintr-o parte în cealaltă, fiind întreruptă doar în dreptul ceasurilor de bord. În cazul echipării Comfort, această bandă este îmbrăcată în material textil tip plasă.
Același material și în aceleași culori este întâlnit și pe portierele față. Aici, sub el este burete și astfel ia naștere un fel de cotieră, pe care șoferul își poate sprijini antebrațul stâng.
Apropo de cotieră, există una și pe centru, ce este acoperită pe partea superioară cu același material precum tapițeria. Cotiera centrală asunde un spațiu de depozitare nu dintre cele mai voluminoase, spațiul fiind distribuit preponderent pe înălțime, pe celelalte laturi fiind destul de modest dimensionat.
Suporturi de pahare sunt două în Dacia Logan 2021. Pe consola centrală, în spatele butoului ce acționează frâna de mână electrică, sunt două suporturi – cel din față mai mare și mai adânc, celălalt un pic mai mic.
Dacia Logan 2021 bifează câteva soluții practice la interior: măsuțe rabatabile pe spătarele scaunelor față, suportul de telefon din stânga sistemului multimedia, suportul rabatabil tip cârlig de la picioarele pasagerului față plus spațiul de depozitare din fața shimbătorului de viteze, unde sunt două porturi de alimentare. Mai este o priză de 12V și pentru pasagerii spate:
Despre materiale și calitatea acestora aș spune că aici nu s-a făcut un salt major. Avem plastic tare peste tot, care însă are o textură mai plăcută, se simte ușor mai bine la atingere. Asamablarea, pe de altă parte, pare foarte solidă. Elementele de la interior sunt mari, bucăți serioase de plastic ce se unesc unele cu celelalte, astfel sunt mai puține îmbinări unde ar putea apărea probleme în timp.
Finisările de detaliu nu sunt cele mai fine, sunt destule locuri unde apar muchii mai mult sau mai puțin tăioase sau lufturi mai mici ori mai mari. Totuși, și din acest punct de vedere am observat o îmbunătățire față de generația trecută. Până la urmă asta nu reprezintă ceva spectaculos, ci doar normal.
Dacă vorbim despre spațiul interior, atunci numai de bine. Nu cred că există mașină de segment B, fie ea și cu caroserie sedan, care să propună mai mult spațiu pentru pasageri și bagaje.
Scaunele față sunt acum mult mai bine profilate, cu burete ceva mai tare, chiar dacă per-anasmblu nu este precum la mașinile germane, ci mai aproape de cele franțuzești, din care Loganul se trage. Suportul lateral este slab pe scaunele față, atât la spătar, cât mai ales la șezut. Mi-ar fi plăcut ca șezutul să fie ceva mai lung, dar am condus și mai bine de 2 ore continuu și nu am simțit disconfort. La cei 1.95 metri înălțime ai mei am avut loc pe toate direcțiile, la cap mai aveam cam două degete.
Pe bancheta din spate este mult, foarte mult spațiu la picioare. Pentru a benefecia într-un fel de acest spațiu, pe versiunea Comfort există măsuțe rabatabile pe spătarele scaunelor față. Pe lățime este destul loc chiar și pentru trei pasageri, dar pe distanțe lungi aici ar putea apărea primele nemulțumiri.
Spațiul la cap este decent, dar nimic spectaculos, persoanele de peste 1.80 metri înălțime pot atinge plafonul. Luneta puternic înclinată ”contribuie” la asta și mai aduce un ”beneficiu”: vizibilitatea către spate are de suferit. Practic, șoferul vede mai mult către cer în oglinda centrală decât ceea ce ar trebui să urmărească cu adevărat, anume traficul spate.
Când vezi caroseria cu spatele plonjat ți-ai putea dori un hayon pe Dacia Logan 2021. Nu este cazul, vorbim despre un sedan cu acte în regulă. Deschiderea portbagajului este destul de generoasă, iar înăuntru este mult loc. Volumul total de 528 litri este mai mult decât suficient, iar pentru a împărți acest spațiu poți alege opțional modulul de compratimentare din lista de opționale, așa cum avea mașina de test.
La portbagaj se vede poate cel mai tare că Dacia Logan 2021 este un model de buget. Nu există niciun fel de capitonare pe interiorul capacului și nici pe zona de sus:
Tot la capitolul reducere a costurilor putem trece și sistemul de evacuare, ce se termină undeva la circa 2/3 din lungimea mașinii. Terminația țevii de eșapament este undeva către partea stângă, îndreptată în jos. Nu-i cea mai sofisticată soluție și nici nu știu cât exact s-a putut economisi prin această abordare, dar asta este.
Lung capitol, dar vorbim despre Dacia Logan 2021, deci trebuie să știm în detaliu cum este cea mai vândută mașină autohtonă. Trageți-vă respirația, că mai urmează.
Motor și cutie de viteze
Noua gamă Dacia ce include Sandero, Sandero Stepway și Logan poate fi cumpărată doar cu motorizări pe benzină și nici pe viitor nu vor apărea versiuni diesel. Avem în loc o variantă cu alimentare combinată benzină + GPL, dar vor vorbi altă dată despre aceea.
Acum, avem sub lupă motorul de 1 litru, cu trei cilindri în linie, supra alimentat cu turbină. Produce 90 de CP la 5000 rpm și un cuplu maxim de 142 Nm la o turație nu tocmai redusă, de 3750 rpm, valoare cumva ciudată, ce pare de motor aspirat natural.
În fine, important este că acest motor este printre cele mai rafinate din clasa de 1 litru cu 3 cilindri. Vibrații nu apar decât la anumite turații și nici atunci ceva deranjant. Antifonarea este bună atât pentru zgomotul de la motor, cât și de la vânt. La viteze de autostradă de la curenții de aer apar într-adevăr ceva zgomote, dar nu neapărat ridicate. Cel mai mult pătrunde înăuntru sunetul de la anvelope. Ce-i drept, în cazul de față pneurile de iarnă s-ar putea să fi fost ceva mai gălăgioase decât cele stadard ale mașinii, de vară.
Revenind la motor, acesta este chiar plăcut în exploatare. Toarce liniștit sub capotă la mers normal și nici la turații ridicate nu pare că-și dă duhul. Trage destul de bine, cuplul se simte suficient de pe la 2000 rpm și se menține acolo până la peste 4500 rpm. Totuși, nu este un motor de turație, deja la 5000 rpm, unde este dezvoltată puterea maximă, pare că a dat totul și nu are rost să mai urci.
Doar că nu ai cum să controlezi turația, pentru că… CVT. Adică, avem o cutie automată cu variație contiună, ce nu-ți dă niciun control asupra motorului. Pui în D și, în funcție de cât de tare apeși accelerația, acul turometrului urcă.
La mers normal, turația stă destul de stabil pe la 2000 – 2500 rpm. Dacă apeși mai hotărât accelerația, cutia începe să simuleze trepte de viteză. Iar acest comportament transformă cutia dintr-una bunicică, într-una chiar foarte bună.
Ce vreau să spun? Acum ceva timp, cutia CVT însemna turație constantă, cu atât mai ridicată cu cât pedala de accelerație era mai jos dusă. Mai nou, și nu doar la Dacia Logan 2021, cutiile CVT încep să mimeze existența unor rapoarte, iar turația crește până la un anumit nivel, după care scade și urcă iar, întocmai ca la o cutie automată convențională, cu convertizor de cuplu.
Dacă mai punem la socoteală că CVT-ul de pe Dacia Logan 2021 nu produce nici cel mai mic șoc, indiferent de exploatare, atunci chiar nu prea mai ai ce să-i reproșezi acestei cutii.
Ca idee, cu mașina încărcată normal, acul turometrului stă pe la 2700 – 3000 rpm la viteza de autotradă de 130 km/h. O turație mai mult decât acceptabilă.
Ținută de drum, performanțe și consum
Aici vă spun direct: Dacia Logan 2021 este printre cele mai confortabile mașini pe care le-am condus. Și nu mă refer doar la cele de buget, să zic așa.
Suspensia este foarte moale și absoarbe orice, dar orice fel de denivelare într-un mod absolut uimitor. Gropi mici și pronunțate, denivelări medii sau mari, toate sunt trecute fără ca la pasageri să ajungă vreo vibrație.
Asta înseamnă că Dacia Logan 2021 nu-i nici pe departe o mașină sportivă. Nu! Nu are rost să te aruci în forță pe curbe, fiindcă ruliul este pronunțat, caroseria se înclină mult spre foarte mult. Subvirarea nu apare imediat, iar atunci când o face nu este bruscă, să-ți dea emoții.
Asistarea direcției este foarte intensă, volanul poate fi rotit aproape fără efort. Astfel, direcția nu-ți oferă niciun fel de răspuns, nu te implică la un eventual parcurs mai sportiv.
Cel mai bine, așa cum este Dacia Logan 2021, de la motor, cutie, la ținută de drum și până la direcție, este să o conduci mereu relaxat. În atare condiții nu ai cum să fii nemulțumit de ceva la această mașină.
Performanțele nu sunt cele mai grozave. Singur în mașină sau cu un pasager, mașina este ok, dar nimic mai mult. Nu am găsit date oficiale despre accelerația de la 0 la 100 km/h, dar cronometrând încercările mele pe care le-am pus în clipul video de la început, am ajuns la circa 11.5 secunde până la 100 km/h cu start de pe loc. Bine. Nu grozav, dar ok.
Reprizele la viteze de peste 80 km/h nu-s deloc punctul forte pentru Dacia Logan 2021 90 TCe CVT, dar în rest te poți baza pe mașină. Trebuie doar să-i înțelegi limitele și nu vei avea probleme în trafic.
Consumul oficial este bun. Ca de obicei este prea bun, în sensul că în realitate cu greu te poți apropia de el. Mașina de test era aproape nouă, având până în 3000 de km la bord, deci s-ar putea ca în timp consumul să scadă.
Oricum, de la cei 5.7 l/100 km promiși în medie, până la 7.8 l/100 km cât am prins eu este cam mare diferență. Unde mai pui că abia către finalul testului am oținut această medie, în rest valoarea a fost mai mereu de 8 – 8.3 l/100 km.
Nu am mers mai deloc economic, dar nici nu am abuzat de mașină. Nu pot să spun decât că am mers absolut normal, în mai toate condițiile: prin oraș și în fara lui, pe autostradă, singur, cu unul sau chiar trei pasageri. Deci, consumul de 7.8 l/100 km poate fi considerat cu adevărat unul mediu.
Extraurban poți consuma și mai puțin de 6 l/100 km, dar în oraș trebuie să te aștepți uneori și la peste 10 l/100 km. Pentru o mașină de segment B, cu motor de 1 litru și 90 CP nu-s valori de consum cu care să te poți lăuda. Asta chiar și când vorbim despre transmisie automată.
Tehnologie și siguranță
În mod evident, Dacia Logan 2021 este cea mai tehnologizată Dacia de până acum. Nu doar Logan-ul, ci și noile Sandero și Sandero Stepway.
Versiunea de bază Logan, este cam… ”cheală”, cum se spune. Sunt puține echipamente de confort, doar pe partea de siguranță stă mai bine, dar despre asta puțin mai jos.
O Dacia Logan 2021 Access aduce echipamente precum geamuri electrice față, computer de bord, închidere centralizată, faruri eco-LED (lumini de zi și faza scurtă LED) cu aprindere automată, volan reglabil pe înălțime, limitator de viteză și… cam atât.
Pe Dacia Logan Access, barele de protecție sunt de culoare neagră, iar aerul condiționat lipsește.
Acestea devin stadard abia de la a doua echipare, Essential, care mai adaugă banchetă rabatabilă 1/3 2/3 (în loc de 1/1), iluminare portbagaj, altă tapițerie, proiectoare de ceață și cruise control.
Sistemul multimedia pe varianta Essential este de fapt un radio fără display, cu două difuzoare, la care însă te poți conecta cu telefonul prin Bluetooth. Mai mult, există un locaș special pentru smartphone pe bord, unde îl prinzi cu ecranul către pasageri. Descarci gratuit aplicația My Dacia din Google Play Store sau Apple App Store și ai în acest fel un sistem de infotainment în mașină, care este de fapt propriul telefon. Cel mai probabil voi reveni cu un articol dedicat acestui subiect, fiindcă merită ceva mai multă atenție.
Varianta de echipare de top, denumită Comfort, plusează cu carcasele oglinzilor exterioare în culoarea caroseriei, scaun șofer cu reglaj pe înălțime și măsuță rabatabilă pe spatele spătarului, tapițerie specifică acestei echipări, jante tablă pe 15 inch de tip flexwheel cu design Sorane, volan cu reglaj pe înălțime și adâncime, oglinzi exterioare reglabile electric și încălzite, senzori de ploaie și sistem de infotainment Media Display cu ecran tactil de 8 inch, cu Bluetooth, compatibil Android Auto și Apple Car Play (prin conexiune cu cablu), cu patru difuzoare, fără navigație.
Pe mașina de test au fost bifate absolut toate echipamentele opționale, separat sau sub formă de pachete. Aveam așadar jante de aliaj pe 16 inch, climatizare automată, geamuri spate electrice, volan îmbrăcat în piele, Pachet Confort (frână de parcare electrică, card mâini libere – acces și pornire motor fără cheie, cotieră centrală cu spațiu de depozitare, bușon rezervor fără cheie), Pachet Parking 2 (senzori parcare față și spate, cameră video pentru marșaier, senzor unghi mort) și Media Nav.
Câteva cuvinte despre sistemul de acces fără cheie. Practic, mașina se descuie automat în momentul în care te apropii de ea și se încuie atunci când te depărtezi. Nu trebuie să apeși vreun buton pe mâner și nici măcar să atingi mânerul portierei. Această opțiune poate fi dezactivată și poți încuia / descuia ușile prin apăsarea butonului de pe mânerele portierelor față.
Acum, despre sistemul Media Nav. Acesta vine cu același ecran tactil cu diagonala pe 8 inch ca și cel standard de pe varianta Comfort, anume Media Display. Adaugă 2 difuzoare celor 4 standard, plus sistem de navigație și conexiune Android Auto și Apple Car Play wireless. Da, fără vreun cablu, așa cum nu au implementat încă multe modele premium.
Ecranul sistemului Media Nav nu este cel mai bun. Rezoluția este mică, culorile sunt cam palide, contrastul nu este cel mai ridicat, nici luminozitatea. În unele condiții, când lumina naturală ajunge direct pe display, cu greu mai distingi ceva.
În schimb, Media Nav este foarte facil de utilizat de orice persoană. Interfața este simplă, cu meniuri clare, cu butoane suficient de mari. Nu sunt multe opțiuni pe acolo, dar nici nu te poți plânge de ceva având în vedere despre ce mașină vorbim.
Galerie cu capturi de ecran din interfața sistemului Media Nav de pe Dacia Logan 2021 Comfort:
Pe partea de siguranță, orice Dacia Logan 2021 aduce standard airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, ABS, AFU (Asistență la Frânarea de Urgență), ESP cu HSA (Hill Start Assist), toate cele 5 centuri de siguranță cu prindere în 3 puncte, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, sistem de monitorizare presiune pneuri, apel de urgență 112, sistem automat de frânare de urgență și limitator de viteză.
Opțional, însă doar pe versiunea de top Comfort, pot fi adăugate echipamente de siguranță ca senzori de parcare, cameră video de marșarier și senzori unghi mort, solitar sau în pachete.
Preț
Dacia Logan 2021 Comfort TCe 90 CVT – de la 13.150 Euro cu TVA. O mașină echipată precum cea de test, adică una pe care au fost puse absolut toate opțiunile disponibile, inclusiv vopsea metalizată, ajunge la 15.190 de Euro cu TVA.
Concluzii
Da, după ce veți vedea prețul sunt sigur că vor începe comentariile. Ideea este să înțelegem că acestea sunt prețurile de pornire, prețuri ce ar putea fi ajustate de piață, mai exact de cerere. Deci, dacă vor fi mulți clienți încă de la început, cel mai probabil astea vor rămâne costurile de comercializare. Dacă însă românii vor alege să mai păstreze actualele mașini, atunci Dacia s-ar putea să mai ”umble” la prețuri.
În fine, în loc de astfel de presupuneri, mai bine vă spun părerea mea.
Sincer, Dacia Logan 2021 este o evidentă evoluție a ceea ce a fost generația trecută. De la platforma nouă, ce aduce mai mult spațiu, dar și o ținută de drum exemplară pe partea de confort, plus antifonare excelentă la acest nivel, până la echipamentele standard de siguranță și la cele opționale de confort, Dacia Logan 2021 nu mai este doar o mașină de buget, pe care o cumperi doar ținând cont de preț, ci o alegere rațională în vremuri complicate.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Dacia Logan 2021 Comfort TCe 90 CVT:
PRO
- ținută de drum extrem de confortabilă, mașina trece elegant peste orice fel de denivelări;
- spațiu mult pe oricare dintre locuri și portbagaj extrem de voluminos;
- design interior plăcut, ergonomie bine studiată, suficiente spații de depozitare și câteva soluții ingenioase și folositoare;
- insonorizare foarte bună pentru o mașină din această clasă și excelentă pentru o Dacia;
- ansmblul motor – cutie de viteze garantează o rulare lină, rafinată, fără vibrații sau șocuri de orice fel;
- chiar dacă prețurile au crescut, mașina încă oferă un bun raport între ce și câtă mașină primești pentru suma plătită.
CONTRA
- unele economii parcă nu-și aveau rostul și strică imaginea de ansamblu – zona superioară a portbagajului și interiorul capacului portbagajului au fost lăsate complet nefinisate, practic doar tablă și cabluri poți vedea acolo, iar sistemul de evacuare se termină cumva la jumătatea mașinii;
- consumul este ceva cam mare față de cel oficial (se poate să scadă în timp, mașina de test avea mai puțin de 3000 km rulați);
- reversul medaliei unei ținute de drum atât de confrotabile este că dinamica este penalizată aproape complet;
- chiar și pentru versiunea de echipare de top unele dotări destul de banale rămân opționale – geamuri electrice spate, volan îmbrăcat în piele, jante aliaj, poate și climatizarea automată.