De ce viitorul este la Microsoft, nu la Apple sau Google?

24/07/2014

Trăim într-o lume extrem de ciudată, care circulă cu o viteză din ce în ce mai mare. Acum 15 ani descopeream Internetul. Acum 10 ani strângeam bani pentru un telefon polifonic. Acum 5 ani descopeream smartphone-ul iar acum 3 ani descopeream tabletele. Evident, prin „descoperire” mă refer la utilizarea in masă, nu la inovația propriu zisă. Astăzi ne schimbăm cel puțin o dată pe an smartphone-ul și tableta, poate chiar de două ori.

Într-o asemenea piață este dificil să pariezi pe cel mai bun, nu de alta dar nu mai sunt necesari 1000 de ani ca să dobori un imperiu. De asemenea nu poți ști niciodată când un nou-venit va revoluționa piața, punând la pamânt întreaga concurență. Exemple sunt multe și arhi-cunoscute.

Cu toate acestea, pe termen lung, trebuie să pariem pe cineva. Iar votul meu merge către Microsoft. De ce? „Pentru că Satya Nadella”, „pentru că cloud”, „pentru că experiență” și „pentru că bani”.

Nu am de gând să scriu un articol de 10 pagini, în care să argumentez pas cu pas fiecare afirmație de mai sus. Vreau doar să îți dau puțin de gândit, pentru că în final trecerea dintr-un ecosistem în altul este nu doar anevoioasa, ci necesită restructurarea propriului mod de gândire; iar noi oamenii suntem „anti-talent” când vine vorba de schimbarea mentalității, mai ales în România.

În cursul acestei zile cei de la Engadget au realizat un sondaj în care listau cele mai populare tablete de pe piață. Cine credeți că a adunat cele mai multe voturi? iPad, nu-i așa, pentru că „e tableta premium”? Sau Samsung, cu infinitele sale galaxii? Sau poate „preacuratul” proiect Nexus de la Google? Pe cine ai paria în acest moment? Te-ai gândit să pariezi pe Microsoft?

sondaj-surface-0714

Ei bine, Microsoft reușește să strângă 47% din totalul de voturi, Google 29% iar Apple 14%. Da, Kindle și Barnes & Noble utilizează tot Android, însă sunt în „lumi” total diferite.

Nu ești puțin surprins/ă de faptul că un singur produs, apărut acum o lună și încă semi-inexistent pe piața europeană, a strâns mai multe voturi decât ambele tablete Apple la un loc? Sau decât toate tabletele Google la un loc? Fi sincer, în mintea ta topul acesta nu este…exact pe dos?

De ce nu Google? Pentru că Android este și va rămâne un OS mobil. Și nu, piața nu va migra masiv pe Chrome OS. Și nu, lumea nu va arunca PC-urile și notebook-urile la gunoi în favoarea unor device-uri de 6-7 inchi. Așteptați vă rog notebook-urile cu Windows 8 la 200usd, apoi haideți să tragem linia. ChromeOS nu a câștigat market-share prin uzabilitate, caracteristici tehnice sau calitate, ci prin preț. Într-o piață atât de volatilă prețul nu reprezintă un standard pe termen lung, ci doar de impulse-buy.

De ce nu Apple? Pentru că Apple nu-l mai are pe Steve Jobs. Apple a fost realizarea personala a unui geniu care, în „nebunia” lui, a reușit să „vadă nemaivăzutul”. Experimentul „5c” a fost un „epic fail”, iar acționarii Apple nu joacă la păcănele și nu sparg semințe. Apple este și va rămâne brandul premium, care va vinde bine, însă nu va avea ca target „dominația globală”.

Și ajungem din nou la Microsoft. Pariez pe ei. Îmi susțin punctul de vedere încă de anul trecut, pe când majoritatea dintre voi spuneați „Windows 8 e ultima versiune, gata frate dau ăștia faliment!”. Care este asul în mânecă, sau „calul troian”? E simplu: One MicrosoftUn singur Windows, un singur Store, orice device. Vei vedea Microsoft pe PC, notebook, tableta, smartphone, smartwatch, server si serviciu online. Îți vor da meniul complet, iar tu vei fi bucuros să îl consumi pentru că ești consumatorul tipic: comod și leneș. Apple este un organism mult prea fin pentru a intra într-o asemenea bătaie cu noroi. Pur si simplu Microsoft nu va avea concurență.

Steve Ballmer striga, acum aproape 10 ani, cheia succesului: developers, developers, developers! Păcat că nimeni nu l-a luat în serios.

PS: așteptați moartea Blackberry? Nu pariați pe ea, 2015 vă va surprinde.

Razvan Rosca
Fondator Gadget.ro. Scrie atunci când timpul îi permite. Axat pe partea de productivitate.