Era cât pe ce să încep acest review prin a-l prezenta pe DS 7 drept flagship-ul mărcii premium franceze, noroc că mi-am amintit că de anul trecut vârful de gamă este DS 9, limuzina ce se bate în același segment cu BMW Seria 5, Mercedes-Benz Clasa E și Audi A6, ca să-i numesc doar pe cei mai cunoscuți din zonă. DS 7 2023 reprezintă versiunea cu facelift a SUV-ului prezentat din 2017. Fiindcă nu am avut contact cu varianta inițială, nu voi încerca să prezint mașina printr-o comparație cu ceea ce a fost înainte de actualizare. Așadar, să vedem ce înseamnă DS 7 2023 mai exact, după ce am testat timp de câteva zile versiunea diesel cu cutie automată cu 8 trepte, în fapt singura transmisie disponibilă pe oricare dintre versiuni.
Specificații DS 7 2023 1.5 BlueHDI 130 EAT8
Specificații | DS 7 2023 1.5 BlueHDI S&S 130 EAT8 |
---|---|
Motor | Turbo Diesel, 4 cilindri în linie, 1499 cmc, 130 CP la 3750 rpm, 300 Nm la 1750 rpm |
Transmisie | Cutie de viteze automată cu 8 trepte, tracțiune față |
Emisii CO2 WLTP | 143 - 147 g/km, EURO 6.4 |
Consum mediu WLTP | 5.5 - 5.6 l/100 km |
Performanțe | 195 km/h viteză maximă 10.9 sec. accelerație de la 0 la 100 km/h |
Capacitate portbagaj | 555/628 l |
Dimensiuni (Lxlxh) | 4593 x 1906 / 2098 x 1621 mm |
Greutate | de la 1500 kg (1585 kg în talon) |
Material video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior, urmate de accelerații 0 – 100 km/h și reprize 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:
httpvh://youtu.be/d81_Y9vQb-k
Design exterior și interior
DS 7 2023 păstrează silueta pe care o cunoaștem de la lansarea SUV-ului, una care din partea mea este cumva atemporală, adică nu cred că această mașină va arată demodată vreodată. Partea frontală este cea care a venit cu cele mai importante noutăți pe partea de design după facelift. Aici și-au făcut apariția noile lumini de zi cu LED, acele fâșii verticale ce nu au cum să nu iasă în evidență, pe care le-am văzut și la DS 4, și care reprezintă deja cumva semnătura brandului francez.
Grila mare, cu același desen 3D cu zeci de romburi cromate, este și ea parte a noii imagini de marcă DS și se potrivește la fix cu restul caroseriei. Deși nu sunt neapărat mare fan al culorii negre pentru mașini, recunosc că la DS 7 2023 se potrivește, în special pentru că sunt multe elemente cromate cu care această nuanță închisă contrastează plăcut.
Totodată, liniile curbate contrastează și ele cu formele angulare și astfel consider că DS 7 2023 este o apariție și încă poate întoarce capete pe stradă.
Sunt multe detalii la exterior peste care poți trece rapid inițial, dar pe care le descoperi treptat, pe măsură ce admiri mai atent SUV-ul. Nu pot trece la prezentarea interiorului fără să amintesc de blocurile optice spate, cu al lor design 3D ce reprezintă probabil cea mai spectaculoasă interpretare a motivului geometric cu romburi care se repetă de multe ori atât la exterior, cât și în habitaclu.
Trecem astfel și la interior, unde, păstrând aceeași notă, se observă de multe ori designul cu romburi, ce se formează prin cusăturile tapițeriei de pe scaune, bord și fețele de uși, dar care apar și prin anumite butoane, fizice ori capacitive, inclusiv prin cel de pornire / oprire motor.
Apropo de butonul Start / Stop, acesta este poziționat mai atipic, undeva în partea superioară a bordului, centrul, între gurile de ventilație din jumătate, sub ceasul analogico-digital ce iese la iveală doar când pornești motorul. Acest ceas, deși are un design clasic al simbolurilor, este și modern, în același timp, dar asta se observă doar noaptea, prin iluminarea de efect.
Consider că am pus suficient de multe poze din mașină, așa că nu vreau să insist pe aspect, aș vrea să punctez mai degrabă cum se simte interiorul acestui SUV premium. Pe scurt, așa cum ar trebui, întocmai cu așteptările pe care le poți avea de la DS 7 2023. Adică, materialele sunt de cea mai bună calitate, cu multă piele Nappa fină și moale ce îmbracă nu doar scaunele, ci și suprafețe extinse de pe bord, cotiera centrală și fețele de uși.
Asamblarea este solidă în cea mai mare parte, deși se mai pot simți unele elemente ce nu sunt strașnic unite. La fel și la finisările de detaliu, care sunt bine executate în cea mai mare parte a lor, dar cumva tot mai găsești în unele locuri câte o muchie mai tăioasă.
Oricum, nimic grav sau care să știrbească din ambianța elegantă și plină de șarm tipic franțuzesc. Aș vrea să spun și că, deși este evident că accentul s-a pus pe design, în DS 7 2023 nici ergonomia nu a fost uitată. Singurul lucru care poate că nu se aliniază tendințelor actuale, este poziționarea ecranului sistemului de infotainment. Acesta este cam jos, ușor sub nivelul panoului digital de bord, fiind o idee mai greu de văzut în timpul mersului. Pe de altă parte, este mai ușor accesibil, comenzile date pe ecranul tactil nu te fac să depărtezi mâna dreapta de volan.
În ceea ce privește spațiul, acesta este din plin atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje ori mici obiecte prin habitaclu. Sunt spații de depozitare generos dimensionate pe consola centrală, plecând de la cel din fața schimbătorului de viteze, trecând la suporturile de pahare / sticle dinaintea cotierei și ajung chiar la cel de sub cotieră, voluminos și care vine și cu funcție de răcire.
Scaunele față sunt ca niște fotolii, unele ce nu uită și de un suport lateral corect. Sunt ajustabile elcctric pe multe direcții, inclusiv pe lungimea șezutului, au două poziții de memorie și masaj de mai multe tipuri. Niște scaune grozave.
Nici pe banchetă nu se stă deloc rău, ba din contră. Spațiu este mult la picioare și cel puțin corect la cap, unde trapa panoramică mai taie ceva din disponibilitate. Forma și unghiurile banchetei, atât pentru șezut, cât și pentru spătar sunt bune și garantează o ședere confortabilă inclusiv pentru distanțe lungi.
Portbagajul este bun ca volum pentru acest segment și este aranjat pe două niveluri, prin intermediul unei podele amovibile. Ce nu este atât de bun la spațiul pentru bagaje este reprezentat de marginea înaltă de jos, ce te face să ridici cam prea sus bagajele, dar și deschiderea mult mai îngustă decât o presupune hayonul. Acesta se deschide cu tot cu lămpile de stop, adică până chiar spre laterale, însă doar ca să dezvăluie o gură de acces mult mai mică.
Motor și cutie de viteze
Mi s-a părut ușor ciudat alegerea motorizării pentru o mașină ce face parte din parcul de teste al DS România, în condițiile în care DS 7 2023 poate fi ales și în nu mai puțin de trei variante Plug-In Hybrid. Sunt versiuni cu tracțiune față de 225 CP sau AWD cu 300 și chiar 360 CP. În schimb, mașina de test a venit cu un diesel de 1.5 litri, pe care îl cunoaștem deja de la Opel Astra 2022, de exemplu.
Agregatul 1.5 BlueHDI 130 se prezintă așa cum l-am descris și la fratele de concern. Nu-i tocmai rău, dar în mod clar nu se potrivește întocmai cu pretențiile unui SUV premium de segment mediu. DS 7 2023 merita un motor mai rafinat, cu ceva mai puține vibrații (în special la rece, apoi se mai așează) și mai puțin gălăgios în sarcină. Antifonarea este foarte eficientă la DS 7 2023, dar zgomotul specific de diesel nu a putut fi eliminat complet. De la pneuri ori vânt nu se aude mai nimic, poate doar după ce treci de vitezele legale pe autostradă să apară ceva și din aceste direcții, dar de la motor auzi „ronțăitul” aproape tot timpul. Sigur că evident apare în peisaj doar la accelerările mai hotărâte, la mers constant nu mai este deloc deranjant, dar, așa cum am spus deja, consider că acest motor nu ar trebui să reprezinte prima alegere pentru DS 7 2023.
Puterea de 130 CP nu-i nici ea tocmai ceea ce trebuie la un SUV greu de aproape 1.6 tone la gol, însă îți faci treaba dacă nu ai pretenții dinamice. Cuplul maxim de 300 Nm ar putea părea suficient și chiar este de cele mai multe ori, dar valoarea din fișă este atinsă pe o plajă prea restrânsă. Se simte prezent strict de la 1700 până pe la 2500 rpm, dar înainte ori după aceste turații apare un declin destul de evident.
Din fericire, cutia automată de origine Aisin dispune de 8 rapoarte pe care le folosește eficient spre a scoate mai mereu maximul din acest moto. Menține turațiile la regimuri corecte, schimbă incredibil de lin, aproape că nu realizezi când urcă sau retrogradează una sau mai multe trepte, și face asta rapid, fără pierderi de ritm. În modul Normal mi s-a părut că se comportă cel mai bine, pentru ca pe Sport să țină ceva cam sus turațiile motorului și, în consecință, să fie prezent mai mereu zgomotul de motor.
Există și mod manual de schimbare a treptelor, prin padele de pe coloana de direcție, deci unele ce rămân la locul lor când rotești volanul. Trecerea succesivă prin cele 8 rapoarte se face rapid, aproape instant, dar parcă sunt prea multe ca să le ții evidența și am preferat să țin cutia pe D, în modul Normal de rulare.
Ținută de drum, performanțe și consum
Așa cum mă așteptam, DS 7 2023 pune accentul pe confort, cum este și normal. Numai că, surpriza a venit în momentul în care am ajuns cu mașina pe o zonă cu mai multe curbe succesive, chiar serpentine. Fără a lăsa din mână confortul excelent, ce face ca trecerea peste orice fel de denivelări sau gropi să se facă pe cât de fluid se poate, DS 7 2023 mi-a arătat că știe și să-și mențină corect trasa impusă, să răspundă comenzilor cu strictețe. Sigur că apar și oscilații ale caroseriei, dar acestea nu sunt bruște, nu te surprind și astfel simți că ești mereu în control.
Direcția este și ea bine dozată, asistată variabil, așa că la viteze de peste 50 – 60 km/h devine mai grea și te ajută să fii mai implicat. Direcția este exactă, nu este nevoie de corecții din volan spre a păstra trasa dorită.
Motorul diesel de 1.5 litri cu 130 CP nu are cum să genereze performanțe decât mulțumitoare, iar asta doar dacă oricum nu ai pretenții pe partea de dinamică. Accelerația de pe loc este decentă, însă se simte mai greoaie decât o arată cifrele, iar reprizele la viteze ceva mai mari necesită acomodare, fiind de cele mai multe ori prea lungi. Viteza maximă nu-i rea, nu ai vrea vreodată să ajungi acolo decât dacă nu ții la siguranța ta pe drumurile publice.
Consumul, a fost și el, așa cum mă așteptam de fapt, mai mare decât cel oficial de 5.6 l/100 km.
Este drept că mașina a fost aproape nouă, având la preluare mai puțin de 2.000 km și că mare parte din cei peste 500 km rulați au fost cu 4 persoane și un pic de bagaje în portbagaj, dar 7 l/100 km pentru un diesel de 1.5l și 130 CP mi se pare ceva mai mult decât ar fi normal.
Tehnologie și siguranță
Aici nu aș spune că DS 7 2023 își arată vârsta, mă refer la faptul că mașina a fost introdusă inițial, înainte de facelift, undeva în 2017. Acum însă, a primit un refresh nu doar estetic, ci și în materie de echipamente de asistență, multimedia și asistare.
Deși ecranul tactil este cam jos poziționat, faptul că are o diagonală de 12.3 inch și o interfață mai mult decât ok, te ajută să poți vedea suficient de rapid cele mai importante informații. Asta și fiindcă poți configura în detaliu ecranul Home, unde poți aranja pe mai multe pagini fel de fel de widget-uri. Meniurile sunt și ele bine structurate, nu te pierzi prin ele, așa că navigarea este facilă, mai ales că foarte rar apar și ușoare întârzieri la preluarea comenzilor.
Interfața sistemului de infotainment de pe DS 7 2023 Rivoli 1.5 BlueHDI S&S 130 EAT8:
Tabloul de bord, reprezentat de un ecran cu diagonala tot de 12.3 inch, menține și el aceeași linie, în sensul că informațiile de acolo sunt personalizabile, poți extinde sau restrânge nivelul de detalii oferite grație celor 6 tipuri de afișaj: Minimum, Night Vision, Dials, Driving, Navigation și Personal:
Sigur că pe cel Personal ai parte de o libertate mai mare de personalizare. Mi-a plăcut că cel Night Vision nu apare disponibil decât noaptea, adică fix atunci când își arată valoarea. Este cu adevărat de real folos tehnologia Night Vision, mai ales că funcționează excelent, scoate în evidență pietoni și chiar animale ce se află pe drum, pentru ca cei ce sunt în afara lui să nu fie marcați atât de evident. Chiar mi-a plăcut acest sistem și-l văd util în traficul nocturn din România.
Dintre cele mai importante echipamente prezente pe mașina de test, una ce a venit în configurația de top, peste care au fost adăugate și mai multe pachete și dotări opționale, menționez jantele pe 20 inch design Tokio (opționale, standard pe versiunea Opera sunt pe 19 inch), faruri DS Pixel Led Vision cu comutare automată fază scurtă / lungă, sistem hands-free acces și pornire motor de la buton, ornamente exterioare geamuri laterale cromate, oglinzi exterioare încălzite, rabatabile electric, cu funcție de memorare, autoreglabile pentru asistență la marșarier, parbriz încălzit, oglindă interioară electrocromă fără cadru, sistem de iluminat interior ambiental full LED (plafonieră față cu două spoturi de citit independente, lumini de citit stânga / dreapta rând 2, iluminat oglinzi curtoazie, mânere interioare uși, spațiu picioare, portbagaj, torpedou, cotieră centrală față), tapițerie piele Nappa, scaune față cu reglaje electrice și memorie pentru cel al șoferului, încălzite, cu masaj și ventilație, climatizare automată pe 3 zone, încărcător wireless telefon, plafon panoramic cu deschidere, hayon electric cu funcție hands-free, sistem audio HiFI Focal Electra, centrală multimedia cu navigație cu ecran tactil pe 12.3 inch (mirror screen wireless pentru Android Auto și Apple CarPlay), panou de bord digital cu ecran de 12.3 inch, ceas rotativ BRM R180 și multe altele.
Ca siguranță și sisteme de asistență a șoferului, DS 7 a fost testat încă din anul lansării de către Euro NCAP, iar conform standardelor de atunci a obținut calificativul maxim de 5 stele. Nu am idee câte stele ar prinde după normele actuale, dar pe atunci a primit 91% pentru protecția pasagerilor adulți, 87% pentru copii, 73% pentru pietoni și 76% la sistemele de asistență.
Standard, pe orice DS 7 2023 primești ABS + AFU + ESP + REF + Hill assist, senzori de parcare față, spate și pentru presiune pneuri, cameră video de marșarier, airbag-uri frontale și laterale față, airbag-uri cortină față și spate, Active Safety Brake cu Autonomous Emergency Braking, Advanced Safety Pack (Alertă atenție șofer (nivel 3) + AFIL – alertă depășire involuntară banda de rulare + recunoaștere extinsă indicatoare rutiere + SAM – supraveghere unghi mort. Varianta de top schimbă funcția Autonomous Emergency Braking cu cea Advanced Emergency Braking și DS Connected Pilot, sistem avansat de adaptive cruise control cu capacitate autonomous. Sistemul păstrează viteza setată și o poate ajusta spre a se încadra în limitele legale pe anumite porțiuni de drum semnalizate ca atare, păstrează distanța constantă față de vehiculul din față, frânează și accelerază automat până la viteza setată, păstrează mașina pe banda de rulare chiar și în curbe (mai largi, ce-i drept), și poate chiar opri pe loc și pleca din nou, urmărind mașina din față în cazul traficului aglomerat. Sistemul funcționează până la o viteză maximă de 180 km/h.
Preț
DS 7 2023 1.5 BlueHDI 130 EAT8 – de la 36.400 EUR cu TVA, pentru versiunea de bază. Echiparea de top Opera pleacă de la 46.000 EUR cu TVA, iar o mașină complet ce a primit și majoritatea dotărilor opționale, precum cea de test, costă în jur de 58.000 EUR cu TVA, preț de listă.
Cu un preț bun de bază, un DS 7 2023 complet echipat ajunge să coste totuși ceva mai mult, așa cum tocmai am văzut. Se poate bate atunci acest SUV cu rivalii teutoni ca BMW X1, Mercedes-Benz GLA ori Audi Q3? Sincer, este acolo și le poate face viața grea, mai ales dacă cei interesați îi și dau o șansă francezului. Are și ceva minusuri, dar și plusuri sunt destule, așa că decizia finală de cumpărare poate fi luată nu doar emoțional, ci și rațional.