2023 a fost un an record pentru înmatriculările de maşini electrice în România, peste 15.000 de români alegând o astfel de maşină în dauna uneia cu motor termic.
Pentru 2024 estimările de la începutul anului erau excelente, cei mai optimişti spunând că vom depăşi 20.000 de unităţi, însă programul Rabla Plus a venit cu o surpriză: înjumătăţirea ecobonusului (de la 51.000 lei, la 25.500 lei).
În acest context interesul românilor pentru astfel de maşini a scăzut simţitor, astfel că la jumătatea anului estimările au fost mult reduse. Conform celor de la APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile), pentru 2024 ar trebui să ne aşteptăm la vânzări de aproximativ 12.500 de unităţi, cu 20% mai puţin decât în 2023.
Şeful APIA, Dan Vardie, a declarat că „La mașinile electrice, până și noi, la APIA, am rămas surprinși de magnitudinea cu care consumatorul amendează situația actuală. Ne așteptam ca oamenii să reacționeze la această diminuare a ecobonusului, dar nu la magnitudinea asta”.
În plus, toată această situaţie dificilă se completează şi cu taxele vamale suplimentare impuse de Uniunea Europeană maşinilor electrice fabricate în China. Acelaşi Dan Vardie completează şi spune că „Este o perioadă cu multă ceață în domeniu, din punct de vedere politic, iar aici mă refer la mașinile fabricate în China, care nu sunt doar mărci chinezești, ci includem și Dacia Spring (..) Nu doar Dacia are problema asta, ci și mărci precum Tesla, BMW sau Volvo.”
Ca să înţelegeţi situaţia la zi, în primele şase luni din 2023 au fost înmatriculate peste 3200 de Dacia Spring, în timp ce în primele şase luni din 2024 au fost înmatriculate puţin peste 2100 de unităţi. Iar Dacia Spring a fost şi rămâne liderul pieţei de maşini electrice din România.