Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6 – review

29/12/2017

Astăzi se împlinesc fix doi ani de la primul review auto publicat pe site-ul Gadget.ro. Atunci era vorba despre Ford Mondeo, primul automobil pe care l-am testat și despre care am așternut impresii pentru cititori.

Ford Fiesta Vignale, modelul 2017, reprezintă a 24-a mașină ce primește un review complet din partea mea. Așadar, doar un singur model pe lună am prezentat în medie în ultimii doi ani, nu tocmai cât mi-aș fi dorit, dar e bine și așa.

Cu actuala generație Fiesta m-am întâlnit deja în sesiunea națională de Test Drive, organizată de Ford România. Aveți la dispoziție primele impresii de atunci, însă acum vreau să vedem pe larg tot ce aruncă în lupta acerbă din clasa mică unul dintre cele mai vândute modele.

Specificații pentru Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6

Specificatii Ford Fiesta Vignale TDCi Duratorq 120 CP M6

Design exterior și interior

Fiind mai mereu unul dintre modelele aflate în topul vânzărilor de pe Bătrânul Continent, Ford parcă nu a dorit să riște cu Fiesta prin introducerea unui design care să se detașeze complet de generația precedentă, cea care s-a bucurat de un succes enorm.

Nu putem spune că Ford Fiesta 2017 nu se deosebește clar de modelul pe care îl înlocuiește. Nicidecum. Din liniile caroseriei, noul Fiesta pare mult mai mare decât generația trecută. Totul este acum parcă mai bine proporționat, deși diferențele din punct de vedere al dimensiunilor exterioare sunt minime. Ba chiar noul Fiesta este mai înalt și mai îngust, deși, analizând aspectul, ți se pare fix invers.

În fine, Ford Fiesta Vignale nu putem spune că aduce elemente extravagante, că și-a dorit vreun moment să atragă cu orice preț privirile din jur. În schimb, s-a mizat pe un aspect elegant, cu destule aplicații din crom și aluminiu satinat.

Grila frontală și zona proiectoarelor de ceață diferențiază cel mai mult gama Vignale față de alte versiuni Fiesta. Semnătura luminilor de zi cu LED este aceeași pentru toate variantele Ford Fiesta 2017.

Paleta de nuanțe exterioare cuprinde câteva culori cu adevărat speciale, dintre care Blue Wave, Bohai Bay Mint și acest Chrome Copper prezent și pe mașina de test. În plus, se poate opta pentru  multe combinații de culori pentru caroserie. Plafonul și oglinzile exterioare pot avea o nuanță contrastantă cu restul caroseriei, fiind disponibile nu mai puțin de 30 de combinații.

Mașina de test a venit cu plafon panoramic cu deschidere. Acesta oferă o ambianță interioară mult mai luminoasă și creează înăuntru un curent plăcut de aer în perioadele calde.

Aș vrea să spun două cuvinte despre oglinzile exterioare: sunt mici. Cu siguranțe cele mai mici pe care le-am văzut până acum, ceea ce înseamnă că nu oferă deloc o vizibilitate suficientă către zona spate.

În interior s-a petrecut cu adevărat o revoluție, atât în ceea ce privește designul, cât și calitatea de fabricație. Materialele și finisajele sunt acum la un alt nivel, Ford Fiesta Vignale chiar impresionează din acest punct de vedere. Te simți ca într-o mașină premium, plusurile față de versiunile fără pretenții fiind extrem de ușor de remarcat.

Layout-ul este complet schimbat, sunt mult mai puține butoane, iar ergonomia a avut mult de câștigat. Ecranul sistemului de infotainment tronează undeva deasupra bordului, iar comenzile climatizării automate sunt acum mult mai intuitive.

Sunt și câteva spații de depozitare, pentru telefon mobil sau pahare ori sticle mici de apă. Chiar și așa nu sunt de dimensiuni prea generoase, deci nu trebuie să te aștepți că vei găsi loc pentru toate nimicurile pe care vrei să le cari prin mașină.

Avem piele pe tot bordul, cu cusături la vedere ce creează un contrast plăcut, și inserții din plastic cu aspect deosebit, într-o nuanță de mov, ce completează atmosfera elegantă. Tapițeria din piele a scaunelor poartă semnătura Vignale, cu modelul în hexagon pe are l-am întâlnit și la Mondeo Hybrid ori S-Max.

Este adevărat că găsim și destul de mult plastic tare, ce nu arată senzațional, dar să nu uităm că suntem totuși în clasa mică.

Unde nu a reușit noul Ford Fiesta să pluseze cu adevărat este la spațiul interior. Nu excelează pe nicio direcție, cu toate că pe scaunele față se stă extrem de confortabil. Plaja de reglaj a scaunului șoferului este largă, mi-am găsit repede o poziție comodă de conducere, chiar dacă plafonul panoramic a furat mult din spațiul pentru cap.

În spate cu greu vei putea înghesui trei adulți, spațiul pe lățime fiind limitat, așa cum te aștepti la o mașină de segment B. Nici la genunchi sau la cap nu avem prea mult loc, așa că spațiul interior este destul de limitat în cazul noului Ford Fiesta.

Portbagajul are un volum ce se situează în media segmentului. Primești aproape 300 de litri doar dacă optezi pentru kit de pană, cu roată de rezervă de dimensiuni normale va trebui să te mulțumești cu 269 litri. Măcar avem podea dublă, ce permite compartimentarea pe două nivele sau crearea unui spațiu mai voluminos, în funcție de nevoi.

Una peste alta, Ford Fiesta Vignale nu se prezintă rău la acest capitol. Exteriorul este elegant, simplu, iar înăuntru este creată o senzație plăcută. Cu toate că găsim și destule materiale nu tocmai premium, asamblarea și finisările sunt bune, așa că nu te poți plânge de prea multe. Ediția Vignale aduce acel ceva în plus față de versiunile ”normale”.

Motor și cutie de viteze

Pentru test, Ford Fiesta Vignale a venit cu cel mai puternic agregat diesel din oferta actuală. Vorbim despre un 1.5 TDCi Duratorq ce pune la bătaie 120 CP la 3600 rpm și un cuplu generos de 270 Nm între 1750 și 2500 rpm.

În practică, motorul se descurcă excelent cu masa mașinii, nu tocmai redusă, de altfel. Simți cuplul cum trage cu forță chiar de la 1400 – 1500 rpm, iar senzația se păstrează până la turația de putere maximă, undeva în jur de 3500 rpm. Peste zona asta nu are rost să forțezi, fiindcă vei simți o plafonare a puterii. Nu ai de ce să urci mai departe de 3800 – 4000 rpm căci suflul oricum se pierde cu câteva sute de rotații înainte.

Motorul diesel nu se prea potrivește cu caracterul ediției Ford Fiesta Vignale. Cel puțin ”la rece” nu sună cel mai rafinat, dar nici în sarcină, când este forțat. Peste 2500 rpm își face simțită prezența destul de intruziv în interor, chiar dacă nu deranjant. Cum vine asta? Ford Fiesta Vignale este excelent antifonată, cel puțin pentru clasa mică este la cel mai înalt nivel. Nu se aud zgomote nici de la pneuri și nici de la vânt, așa că singurul care își face simțită prezența din punct de vedere acustic rămâne motorul. Așa că un ”ronțăit” de diesel nu este chiar ce-ți dorești să auzi într-un automobil cu pretenții premium.

Trecând peste asta, motorul TDCi Duratorq imprimă o dinamică mai mult decât satisfăcătoare mașinii.

Cutia de viteze în cazul modelului Ford Fiesta Vignale pe care l-am testat era una manuală, cu 6 trepte. Rapoartele sunt destul de bine etajate, cu toate că ultimele două mi s-au părut ceva cam lungi pentru o mașină de oraș. De exemplu, la 130 km/h acul turometrului indica doar un pic peste 2000 rpm.

Manevrarea cutiei nu îți va produce cu adevărat plăcere, cursa levierului fiind ceva cam lungă, iar selectarea treptelor nu tocmai cea mai exactă. Având în vedere comportamentul dinamic despre care vom vorbi câteva rânduri mai jos, mi-ar fi păcut o cutie de viteze care să pună accent pe o schimbare cât mai rapidă a treptelor.

Ținută de drum, performanțe și consum

Cei care ați citit mai multe review-uri auto redactate de mine v-ați obișnuit probabil că laud mai mereu ținuta de drum a modelelor Ford. Iar de data asta o voi face cu și mai multă convingere, pur și simplu pentru că noul Ford Fiesta impresionează clar la acest capitol. Totul este atât de bine reglat încât sunt sigur că sunt destule modele chiar din clasa medie și-ar dori un compromis atât de bun între dinamică și confort.

Ford Fiesta Vignale, inclusiv echipat cu jante pe 18 inch, este extrem de confortabil, pe orice fel de denivelare. Nu contează dimensiunea gropilor, vei trece fără a simți mare lucru. Poate exagerez, dar funcționarea suspensiei este atât de rafinată, încât și șocurile provocate de liniile de tramvai deloc la nivel cu asfaltul nu sunt deloc deranjante.

Și totul este cu atât mai impresionant odată ce ajungi pe drumuri virajate. Acolo simți rigidizarea superioară a caroseriei, precum și suspensia ce menține contactul cu suprafața de rulare indiferent de solicitări. Ruliul este ținut și el bine sub control, iar schimbările bruște de direcție se fac fără emoții.

Direcția adaugă în ecuație acea senzație de siguranță pe care o cauți în situațiile limită. Este exactă, bine reglată, opune rezistență atât cât trebuie și te face să aștepți nerăbdător următoarea curbă.

Performanțele nu sunt la nivelul trenului de rulare, așa că trebuie să așteptăm viitorul Fiesta ST ca să ne bucurăm de un pachet complet. Viteza maximă în cazul Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP este de 195 km/h, mai mult decât suficientă pentru orice sector de drum din țara noastră.

Accelerația până la 100 km/h se realizează în 9 secunde, nici aici nimic deosebit. Totuși, reprizele sunt rapide, cuplul maxim disponibil pe o plajă largă și de la turații joase ajută în cazul depășirilor, indiferent de viteză. Trebuie avută puțină grijă în treptele superioare, etajarea mai lungă a cutiei în acele rapoarte te poate lua prin surprindere.

Consum Ford Fiesta Vignale 1.5 Duratorq 120 CP M6

Consumul mediu de carburant în cazul modelului testat este, ca de obicei, cam optimist. Chiar dacă nu tocmai de neatins, cei 3.5 l/100 km din fișa tehnică sunt mai greu de obținut. Dacă vei rula lejer, fără grabă, cu apăsări ușoare ale accelerației și fără a forța limitele de viteză, însă nu tocmai economic, te poți opri la circa 4 – 4.3 l/100 km.

După aproximativ 800 de km parcurși într-un mod deloc economic, am obținut o medie de 5.1 l/100 km. Eu zic că este foarte bine, mai ales că m-am bucurat și de multe sectoare virajate, în care am pus serios la lucru toți cei 120 CP.

Tehnologie și siguranță

Generația ce tocmai a fost înlocuită de modelul prezentat aici s-a aflat în producție nu mai puțin de 9 ani, între 2008 și 2017, cu un facelift operat în 2013. Fiind mai tot timpul în topul vânzărilor din segmentul B, Ford nu a riscat cu Fiesta și a schimbat generația abia când rămăsese cu adevărat în urmă din punct de vedere tehnologic.

Totul s-a schimbat cu Ford Fiesta 2017, care abundă acum de cele mai noi tehnologii. Este probabil unul dintre cel mai bine pus la punct dintre modelele de clasă mică, atât pe partea de tehnologii, cât și pe partea de siguranță.

Piesa centrală de la bord, elementul cu care ocupanții vor interacționa cel mai frecvent, este sistemul de infotainment. În cazul Ford Fiesta Vignale vorbim despre SYNC 3, ce afișează informațiile pe un ecran tactil de 8 inch.

SYNC 3 poate că nu propune o interfață extravagantă, cu tranziții spectaculoase ori alte elemente de gen. Este în schimb extrem de ergonomic, intuitiv și simplu de operat. Scurtăturile către cele 5 ecrane principale sunt mereu la baza ecranului, comenzile sunt preluate prompt, iar timpii de așteptare sunt un pic mai lungi doar când se execută operații mai complexe.

Galerie cu capturi de ecran din interfața SYNC 3 de pe Ford Fiesta Vignale 2017:

Spuneam că Ford Fiesat Vignale abundă de tehnologii, așa că voi face doar o listă cu tot ce poate fi comandat pe un astfel de model. Pe toate le-am încercat, fiind disponibile pe mașina de test, și toate și-au făcut datoria așa cum ar fi trebuit. Aș fi menționat orice neregulă, dar nu am nimic de raportat.

Ar fi de menționat totuși modul de afișare al vitezei de rulare, pe vitezometrul clasic. Am avut o mare problemă în a înțelege viteza dintr-o scurtă privire către acul indicator, căci până în 60 km/h viteza este indicată din 10 în 10 km/h, cu fracțiuni de 5 km/h, pentru ca mai departe să fie din 20 în 20 km/h, cu fracțiuni de 10 km/h:

Vitezometru Ford Fiesta Vignale 2017

Credeți-mă că a trebuit să recurg la modul digital de afișaj al vitezei, pe ecranul color al computerului de bord. Apropo de acesta, acum aduce o operare mai facilă prin intermediul butoanelor de pe volan, trecerea prin meniu fiind mai intuitivă:

Capturi de ecran din meniul computerului de bord de pe Ford Fiesta Vignale 2017:

Ford Fiesta Vignale aduce ca echipamente standard (le-am trecut pe cele mai importante): aer condiționat automat, computer de bord, faruri cu halogen cu lumini de zi LED, geamuri față și spate acționate electric, jante din aliaj pe 17 inch, keyless entry & start, lumini ambientale de interior, oglinzi exterioare reglabile și rabatabile electric, cu încălzire, SYNC 3 cu ecran tactil de 8 inch, senzori de lumină și de ploaie, oglindă interioară electrocromă, scaune față sport cu tapițerie piele, cu suport lombar, volan, schimbător și levier frână de mână îmbrăcate în piele etc. În afară de acestea, mașina de test a mai adus opțional și scaune față, volan și parbriz încălzite electric, geamuri spate și lunetă fumurii, sistem de sunet B&O Play, cu 10 difuzoare și putere maximă de 675 W (sună cu adevărat bine), cameră video pentru marșarier, plafon panoramic cu deschidere, jante aliaj pe 18 inch și vopsea metalizată Premium.

Pe partea de siguranță, Ford Fiesta Vignale propune totul încă din echiparea standard. Avem airbaguri frontale, laterale și cortină, atașamente Isofix pentru scaun copil, ESP, ABS, EBD (Electronic Brake Distribution), EBA (Emergency Brake Assist), HLA. Ca sisteme de asistență menționez faza lungă automată, pilot automat adaptiv, dispozitiv automat de limitare a vitezei, sistem de recunoaștere și menținere a benzii de circulație, senzori de parcare spate, sistem automat de asistență la parcare, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sistem de avertizare a prezenței vehiculelor în unghiul mort, Cross Traffic Alert (avertizează apropierea vehiculelor la ieșirea cu spatele dintr-un loc de parcare), Forward Collision Warning (avertizează șoferul prin semnale luminoase și acustice să frâneze dacă se apropie prea rapid de un obstacol frontal).

Preț

Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6 – începând de la 21.250 euro cu TVA. Un model echipat precum cel primit la test ajunge la 25.200 euro cu TVA. Dacă luăm în considerare promoțiile rulate constant de dealerii Ford, prețul modelului prezentat scade până la 20.405 euro cu TVA (la data publicării review-ului).

Concluzii

Am trecut și de capitolul care stabilește de multe ori succesul unui model. Mă refer la prețul de comercializare. De data aceasta, în cazul lui Ford Fiesta Vignale, costul oficial ne poate da înapoi, dar dacă ne raportăm la prețul cu promoție, parcă nu mai este așa de rău.

Desigur, peste 20.000 de euro pentru o mașină de clasă mică tot pare mult. Dar nu uitați că vorbim despre ediția Vignale pentru Ford Fiesta și că mașina aduce extrem de multe echipamente standard, dar și opționale în acest preț. Mai mult, nivelul tehnologic de ultimă oră și ținuta de drum impecabilă costă și ele.

Nu-mi mai rămâne decât să specific principalele puncte pro și contra pentru Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6:

PRO

  • ținută de drum impecabilă, extrem de dinamică și totuși foarte confortabilă;
  • multă tehnologie la bord, chiar din echiparea standard avem mai mult decât suficient pentru clasa mică;
  • insonorizare bună;
  • multiple sisteme de siguranță, toate prezente standard;
  • ergonomie bună în interior, totul este intuitiv și ușor de operat;
  • consum redus.

CONTRA

  • sunetul motorului la rece și în sarcină putea fi mai rafinat;
  • chiar dacă vorbim despre un model de clasă mică, mi-ar fi plăcut ceva mai mult spațiu pe bancheta din spate (noul Fiesta este cam la același nivel cu vechea generație, nu s-au făcut progrese aici);
  • oglinzile exterioare au dimensiuni extrem de mici, ceea ce afectează destul de serios vizibilitatea generală către zona spate.
Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.