Cererea de automobile tip SUV și crossover este în creștere în ultmii ani, iar preconizările specialiștilor anticipează că trendul se va păstra în continuare. Astfel se face că mai toți constructorii auto au în gamă nu doar o astfel de mașină, ci mai multe. Nu puțini sunt cei care printre SUV-uri în toată regula aduc și derivații tip crossover a unor caroserii ”convenționale”.
Așa se întâmplă și la Ford, care aduce versiuni Active în clasa mică și cea compactă. Am văzut cum s-a comportat Fiesta Active, iar noul Focus a ajuns la noi prima dată în varianta ST-Line. În continuare vom vedea un Ford Focus Active Business cu motorizarea de top pe motorină cuplată la o transmisie automată cu 8 trepte.
Specificații pentru Ford Focus Active Business 2.0 EcoBlue 150CP AT8
Design exterior și interior
Cam aici ar fi cele mai importante modificări pe care un Ford Focus Active le poate arăta în comparație cu orice alt model Focus din gamă. Fiind vorba despre o mașină pe care se presupune că o vei scoate și în afara drumurilor asfaltate, Ford Focus Active aduce, nu doar o gardă la sol mai ridicată, ci și praguri, spoilere față / spate redesenate, cu inserții ce imită aluminiul satinat, precum și protecții din plastic negru în jurul aripilor.
Grila față are un alt design tip fagure, chiar dacă se aseamănă destul de tare cu ceaa ce am văzut la Focus ST-Line. La fel pot spune și despre zona proiectoarelor de ceață, ce au primit un desen ușor diferit, fără a fi complet modificate.
Câte o emblemă Active și-a făcut loc pe fiecare aripă față, în timp ce farurile autoadaptive au acum o nouă semnătură pentru luminile de zi cu LED.
Jantele standard pe echiparea Active Business sunt pe 17 inch, însă mașina de test a venit cu unele opționale pe 18 inch.
Ford Focus Active rămâne mașina compactă plăcută ca design, dar despre care nimeni nu va spune că iese în evidență cu ceva anume.
Interiorul nu diferă în mare parte față de celelalte versiuni Focus. Avem tapițerie specială Active, cu anumite elemente de design exclusive, precum dungile și litera ”A” în culoarea albastru deschis. Elemente decorative stil carbon în aceeași nuanță pot fi văzute pe bord și portierele față.
În rest, nimic mai mult care să-ți amintească faptul că te afli într-o ediție ceva mai specială de Ford Focus 2019. Ergonomia rămâne un punct forte, la fel ca numărul și dimensiunea spațiilor de depozitare. Chiar dacă buzunarele din uși nu sunt deloc generoase și cup-holdere nu avem decât în față, pot spune că în Ford Focus Active găsești destul loc pentru mai toate obiectele ce-și vor face loc prin mașină.
Pentru telefoane există un spațiu cu suprafața cauciucată sub modulul climatizării automate. Deși un pic mai greu de accesat, acesta locaș poate aduce opțional încărcare wireless pentru smartphone-uri ce suportă standardul Qi.
Calitatea materialelor și a finisărilor nu este cea mai înaltă, cu toate că nu pot spune că este ceva cu adevărat grav. Repet ceea ce nu mi-a plăcut nici la Focus ST-Line, anume finisarea fețelor de uși, fabricate dintr-o mare bucată de plastic tare, care, pe alocuri, imită un model cu cusături. O altă abordare ar fi fost de preferat, nu înțeleg ce caută cusături aparente pe o bucată de plastic tare.
De apreciat este însă spațiul interior. În față, pe scaunele foarte comode, cu reglaje ample, se stă extrem de bine, chiar și după multe ore la volan nu am simțit nici cel mai mic disconfort.
Și în spate se păstrează aceleași afirmații, Ford Focus 2019 oferind unul dintre cele mai mari spații pentru genunchi din clasa compactă. Bancheta este și ea bine profilată, cu spătarul înclinat la un unghi optim. Mi-a plăcut deschidea largă a ușilor, ce-ți permite accesul ușor în spate, dar și montarea facilă a unui scaun de copil.
Portbagajul este undeva în media clasei, cu toate că de ceva timp câțiva concurenți de segment C au depășit bariera celor 400 de litri ca volum de încărcare standard. Ford Focus Active oferă 375 de litri în acest mod, cu podea dublă, sub care pot fi depozitate lucruri mărunte.
Cu podeaua mobilă montată în poziția de sus și cu spătarul banchetei rabatat, Ford Focus Active propune o suprafață plană de încărcare. Chiar și așa, spațiul destinat bagajelor nu este nici pe departe dintre cele generoase din segment.
Motor și cutie de viteze
Pe Ford Focus ST-Line l-am testat tot cu motor diesel. Atunci era vorba despre unitatea de 1.5 litri cu 120 de CP, în timp ce acum vom vorbi despre motorul EcoBlue de 2 litri cu 150 de CP. Această putere este obținută la 3500 rpm, în timp ce cuplul maxim de 370 Nm este disponibil la 2000 rpm.
Motorul este în primul rând foarte rafinat. Chiar și la rece, la ralanti, nu produce vibrații și nu se aude mai deloc înăuntru, la acest comportament contribuind în mod clar antifonarea excelentă din Ford Focus Active. Mai nimic nu pătrunde înăuntru, fie că vorbim despre zgomotul motorului, de la vânt ori de la pneuri.
Motorul trage bine chiar de pe la 1400 rpm și urcă liniar până la turația maximă de 4000 rpm, cu toate că de pe la 3500 rpm nu mai există același avânt. Oricum ar fi, dieselul EcoBlue de 2 litri este suficient pentru masa mașinii, indiferent câți pasageri și bagaje sunt la bord.
Reprizele sunt rapide, depășirile la fel, chiar și la viteze de peste 100 km/h Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 CP nu pare pus în dificultate.
Cutia de viteze ajută mult în ecuația dezvoltării puterii, cele 8 trepte bine etajate țin mai mereu acul turometrului în zona optimă. Când rulezi liniștit, în modul Normal, cutia încearcă să facă economie de carburant și schimbă la circa 2000 rpm. În modul Eco turația este ținută mult mai jos, chiar și la mai puțin de 1200 rpm când viteza este constantă, în timp ce odată activat modul Sport, turația minimă rămâne pe la 2000 rpm, cutia schimbând în mod constant la peste 2500 – 2600 rpm.
Răspunsul cutiei este diferit în funcție de modurile alese. La kickdown pe Normal reacționează cam lent, uneori durează și mai bine de o secundă – o secundă și jumătate până retrogradează. Pe Sport se schimbă în mod evident comportamentul, cutia retrogradează mult mai rapid.
Există și mod Manual de lucru, când poți schimba treptele prin intermediul padelelor din spatele volanului. Nu-i tocmai cel mai bun mod de lucru, întrucât durează ceva cam mult de la comanda dată până cutia schimbă așa cum i-ai cerut.
Per total, ansamblul motor – cutie de viteze este reușit. Chiar dacă cutia nu este perfect optimizată și ar putea deveni mai bună printr-un update de software, Ford Focus Active în această combinație este plăcut la condus.
Ținută de drum, performanțe și consum
Și mai plăcut la condus este atunci când ne referim la trenul de rulare. Cu o suspensie rigidă, ce pune în prim-plan dinamica, Ford Focus Active este partenerul ideal pe serpentine. Se așează incredibil de bine pe curbe, fie că vorbim de cele închise, ce trebuie atacate cu viteze mai reduse, fie de cele largi, ce le poți parcurge la viteze ridicate. Ford Focus Active are un comportament foarte apropiat de ceea ce am găsit la versiunea ST-Line.
Ruliul este minim, mai ales având în vedere garda la sol. Un Ford Focus Active este mai înalt cu 30 de mm în față și cu 34 mm la puntea spate față de o variantă normală de Focus. Trebuie menționat că toate modelele Ford Focus Active vin standard cu punte spate independentă.
Aș putea spune chiar că nu mă așteptam ca Ford Focus Active să fie atât de rigid. Poate că recomandat ar fi fost un comportament axat mai mult pe confort decât pe dinamică, întrucât vorbim despre o versiune cu care se presupune că vei parcurge și drumuri neamenajate. Acolo, Ford Focus Active devine chiar inconfortabil, denivelările mici și pronunțate trimit multe vibrații către pasageri. Nici funcționarea suspensiei în astfel de condiții nu este cea mai rafinată, se simt șocuri evidente.
Așadar, dacă te așteptai ca de la Ford Focus Active să primești mult confort, trebui să știi că nu-i deloc așa. Câteva zeci de minute de rulare pe suprafețe pline de gropi pot deveni obositoare. De vină au fost cu siguranță și jantele pe 18 inch, cu talon îngust al anvelopelor. Recomandat ar fi să păstrați jantele standard pe 17 inch.
Pe lângă modurile de condus Normal, ECO și Sport, un Ford Focus Active mai aduce și moduri Slippery și Trail. Primul ajută șoferul în condiții de aderență scăzută, printr-un mod mai eficient de lucru al sistemelor de control al tracțiunii și al ESP-ului. În modul Trail aceste sisteme sunt dezactivate, șoferul fiind lăsat să se bazeze doar pe experiența sa.
Performațele unui Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 CP AT8 sunt decente. Accelerația până la 100 km/h cu plecare de pe loc durează 9.3 secunde, deci nimic de domeniul sport. Cu toate acestea, reprizele sunt foarte bune, așa cum am spus deja în capitolul precedent. Viteza maximă este suficientă, cu 207 km/h nu poți spune că te faci de râs.
Consumul de motorină a reprezentat o surpriză plăcută. Motorul nu doar că este foarte rafinat și trage bine, dar reușește și un consum mic de carburant. În fișa tehnică sunt promiși circa 4.5 l/100 km la un parcurs mediu. Eu am obținut 5.6 l/100 km după 500 de km rulați. Asta în condițiile în care am mers destul de dinamic, pe serpentine, iar pe autostradă un pic mai tare decât ar fi trebuit. Și după ce am stat și blocat în traficul infernal de pe Valea Prahovei într-o duminică după-amiază.
Emisiile scăzute, conforme cu normele Euro VI d, se datorează și sistemului de tratare cu soluție AdBlue a emisiilor de NOx. Așa că, deși primim un consum scăzut de motorină, trebuie să punem la socoteală aici și costul suplimentar pe care îl presupune alimentarea cu AdBlue.
Tehnologie și siguranță
Un capitol la care Ford Focus 2019 punctează bine este acesta. La ora actuală este unul dintre cele mai bine dotate tehnologic modelele compacte non-premium. Nu doar ca echipamente de confort, cât mai ales din punct de vedere al sistemelor de asistență, Ford Focus Active îți poate oferi mai mult te-ai aștepta. Asta dacă îți și permiți să bifezi totul…
Standard, un Ford Focus Active Business are și minusuri pe care nu le-ai dori având în vedere prețul. Mă refer în special aici la aer condiționat manual și la kit de pană (la o mașină cu care vei ieși în natură). Pe de altă parte, standard regăsești sistem de pornire keyless cu buton Start/Stop, sistem de infotainment SYNC 3 cu ecran tactil color de 8 inch și navigație, faruri de ceață cu LED și funcție de viraj, jante pe 17 inch cu design exclusiv Active, elemente de design Active (bară față și spate, bandouri negre, praguri, siglă Active), frână de mână electrică, geamuri față și spate electrice, oglinzi reglabile și încălzite electric, oglindă interioară heliomată, selector moduri condus, senzori parcare față și spate, de lumină și de ploaie, scaune față sport cu tapițerie Active, cu reglaj lombar pentru șofer, lumini de zi și lămpi spate cu LED, pilot automat cu limitator de viteză ș.a.
Pe lista de opționale și-au făcut loc multe echipamente, unele prinse în pachete, altele bifate special. Amintesc aici geamuri fumurii, jante pe 18 inch, faruri autoadaptive Full LED, aer condiționat automat pe două zone, oglinzi rabatabile electric, oglindă interioară electrocromă, Head-Up Display, încărcător wireless pe standard Qi, scaune față, parbriz și volan încălzite, plafon panoramic cu deschidere, tapițerie parțial piele.
Nu mai vorbesc mult (din nou) despre SYNC 3. Rămâne un sistem de infotainment bun, cu suficiente funcții, oferă conectivitate Android Auto și Apple Car Play, precum și altele. Rulează destul de bine mai tot timpul, dar uneori mai apare și lag-ul.
Pe mașina de test a fost și sistem Active Parking Assist 2, care preia complet comenzile mașinii la manevrele de parcare. Șoferul trebuie doar să țină apăsat tot timpul pe butonul dedicat, în timp ce mașina accelerează, frânează, rotește volanul și trece din D în R și invers până parchează perfect în locul găsit inițial. Funcționează extrem de bine de fiecare dată.
Sistemul Head-Up Display are o suprafață mare de afișare a informațiilor ce pot fi văzute chiar și cu ochelari de soare cu lentile polarizate. Din păcate, oricum l-ai regla, proiectează prea jos, practic cumva pe capota mașinii:
Pe partea de siguranță, Ford Focus Active Business aduce airbaguri față, laterale și cortină, TCS, ESP, asistență la plecarea din rampă (HLA), asistență pre-coliziune (AEB, pietoni și bicicliști), pachet NCAP 5* ( Lane Keep Aid, ISA – Intelligent Speed Assistance, avertizare centuri de siguranta spate, PADI – indicator luminos pentru dezactivare airbag pasager), senzori de presiune în pneuri, sistem de frânare post-impact, SYNC 3 cu asistență de urgență.
Opțional, pe mașina de test, au fost sisteme de asistență precum recunoașterea semnelor rutiere – TSR, fază lungă automată și alertă șofer, pilot automat autoadaptiv cu centrare pe banda de mers cu funcție Stop & Go, cameră cu vedere în spate la 180 de grade, sistem de monitorizare a unghiului mort în oglinzile laterale, sistem de alertare la mersul înapoi în funcție de trafic și sistem de frânare activă.
Preț
Ford Focus Active Business 2.0 EcoBlue 150CP AT8 – 25.500 Euro cu TVA. Cu toate pachetele și echipamentele opționale ce au fost pe mașina de test, precum și cu vopseaua metalizată Metropolis White, prețul a ajuns la… 34.655 Euro cu TVA. Promoțiile actuale Ford România reduc acest preț până la 28.765 Euro cu TVA, după un discount de 5.890 Euro cu TVA.
Concluzii
Noul Ford Focus este o mașină scumpă în unele echipări, am stabilit asta și după ce l-am testat în versiune ST-Line cu motor EcoBlue de 120 CP și cutie automată. Acum, în versiune Active Business, cu cel mai puternic motor diesel din ofertă și cu aceeași transmisie automată cu 8 trepte, parcă se vrea o demonstrație și mai clară că avem de-a face cu mașini din ce în ce mai scumpe.
Ford Focus Active Business 2.0 EcoBlue 150CP AT8 este o mașină bună, foarte dinamică, spațioasă, cu multă tehnologie la bord, dar… scumpă! Chiar și cu reducerile de preț rulate constant de importator, un Ford Focus Active precum cel testat de noi ajunge la mai bine de 28.000 de Euro. Cam mult, nu?
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Ford Focus Active Business 2.0 EcoBlue 150CP AT8:
PRO
- comportament rutier sportiv;
- motor rafinat, suficient de puternic spre a imprima un caracter dinamic mașinii, cu consum decent;
- spațiu interior generos, atât în față, cât și pe bancheta spate;
- multă tehnologie la bord, multe sisteme de confort, asistență și siguranță disponibile standard sau opțional;
- insonorizare foarte bună a habitaclului.
CONTRA
- preț ridicat;
- suspensia se poate dovedi prea rigidă pentru cei ce caută și ceva confort;
- portbagaj cam mic după standardele actuale.