Până acum câțiva ani, înainte ca automobilele electrice să fie atât de des întâlnite și înainte ca emisiile vehiculelor să reprezinte marea problemă ecologică a lumii, propulsia mașinilor împărțea lumea în două: benzină sau diesel. Acum, acestor două tabere li se opune cea a electricelor, care nu ține cont de tipul de combustibil fosil folosit.

Este clar că lupta diesel vs. benzină continuă și am văzut asta inclusiv în secțiunea de comentarii de aici de pe site, unde nu de puține ori spiritele s-au încins, fiecare încercând să-și impună punctul de vedere cu privire la care este mai bun: motorul diesel ori cel pe benzină.

Unii producători auto aduc motoare diesel pe unele modele sport / sportive, iar atunci sunt generate discuții în contradictoriu și mai aprinse. Companiilor auto nu le pasă de astfel de detalii (nici nu ar trebui) și continuă să ofere dieseluri în cazul anumitor modele hot-hatch, fiindcă… vânzări!

Ford nu este la prima încercare cu un Focus ST pe motorină, și generația a treia a celebrei compacte a avut o astfel de versiune. Sunt destule asemănări între cele două motoare de la actuala generație ST diesel și cea precedentă, însă deocamdată punem specificațiile comparate între Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP și Focus ST 2.3 EcoBoost 280 CP.

Specificații pentru Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6

Specificatii Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6

Clip video

Material video cu prezentare scurtă exterior, sunet motor și evacuare plus accelerații 0 – 100 km/h și reprize (40 – 80, 40 – 100, 60 – 120 și 80 – 130 km/h) în diferite trepte de viteză:

Design exterior și interior

Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6

Așa cum am spus și pentru ST EcoBoost 2019, nici la versiunea Ford Focus ST EcoBlue nu ar fi multe de adăugat legat de design. Dacă la exemplarul de test nu ar fi fost vorba despre o culoare exterioară mai exotică, nici acest model nu ar fi ieșit prea tare în evidență față de un Focus ST-Line, precum am testat în toamna lui 2018.

Jantele opționale pe 19 inch sunt cele care atrag poate cel mai tare atenția asupra acestei variante de performanță de la Ford. În rest, avem elemente prea subtile de design care să sublinieze latura dinamică a acestei mașini.

Grila, desenul proiectoarelor de ceață și partea inferioară a zonei frontale sunt primele ce vor să pună mai tare accent pe latura sport. Pragurile mai pronunțate și spoilerul generos de deasupra lunetei sunt alte elemente care, alături de terminația dublă a evacuării și difuzorul spate, țin să amintească că avem totuși de-a face cu un Focus ST.

Totuși, reafirm că trebuia făcut mai mult cu designul acestei versiuni de Ford Focus, fiindcă și la interior este cam aceeași poveste.

În afară de scaunele Recaro și de câteva tușe și embleme ST sau Ford Performance pe la volan, schimbătorul de viteze și praguri, nu ai parte de nimic extravagant. Butoanele Sport și Mode de pe volan sunt și ele unice pentru Ford Focus ST 2019, indiferent că vorbim despre EcoBlue sau EcoBoost.

Pe Ford Focus ST EcoBoost nu l-am condus fără pauză mai mult de o oră, o oră și ceva și am spus atunci că scaunele nu sunt cele mai confortabile, că eu n-am avut probleme, dar că unele persoane le-ar putea găsi incomode. Cu Ford Focus ST 2019 EcoBlue îmi schimb părerea. L-am condus la drum lung, de la Găești la Alba Iulia și… m-a rupt! 

Scaunele nu-și arată adevărata față din primele zeci de minute, dar apoi demonstrează că nu sunt deloc comode. Ba chiar sunt extrem de inconfortabile, partea de șezut tare și plată, prea strânsă pe lateral, la șolduri, mi-a dat dureri serioase de spate. Bine, acestea trec imediat ce cobori din mașină și te miști puțin, dar asta a însemnat ceva mai multe pauze decât îmi propusesem inițial.

În spate spațiul este foarte bun pentru o compactă, doar că și aici scaunele față pun mici probleme, în sensul că sunt masive și răpesc un pic din spațiul la picioare și din senzația generală de spațiu.

Portbagajul rămâne unul dintre cele mai mici din clasa compactă, cei 375 de litri sunt deja comparabili sau chiar mai puțin decât ceea ce găsim la mașinile de segment B, precum Renault Clio 5.

Motor și cutie de viteze

Motor Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6

Aici este marea schimbare față de ceea ce am testat anul trecut. Față de EcoBoost-ul de 280 CP scoși dintr-un 2.3 litri, Ford Focus ST EcoBlue se bazează pe un motor cu o cilindree ce ține mai mult cu casa :). Asta fiindcă dieselul nu trece de granița celor 2 litri, limită peste care impozitele cresc simțitor, iar asigurarea obligatorie este și ea mai scumpă.

Din cei 1998 cmc, Ford Focus ST EcoBlue scoate 190 de CP la doar 3500 rpm și un cuplu de 400 Nm la 2000 rpm. Faptul că puterea maximă este atinsă la 3500 rpm se simte la mers, motorul practic nu prea mai trage peste această turație, în consecință nu are nici un rost să urci la peste 4000 rpm spre a obține cele mai bune performanțe.

Cuplul maxim de 400 Nm este atins la 2000 rpm, dar o bună parte din această valoare este deja obțintă de la doar 1400 rpm, respectiv 360 Nm. La apăsarea accelerației simți acest cuplu chiar de la turația de ralanti, cea mai mică atingere a pedalei din dreapta se traduce în împingeri serioase în scaun.

Motorul este foarte rafinat, un bun exemplu de dat din această privință. Înăuntru sunetul este surprinzător de plăcut, dar este acompaniat și de unul artificial ce vine din difuzoarele sistemului audio. Rezultatul este unul echilibrat, mie mi s-a părut reușită această combinație.

La senzația de putere suficientă de la motor contribuie și cutia de viteze, ce are treptele etajate scurt. Astfel, în primele 4 rapoarte motorul trage cu zvâc la orice turație. În a 3-a poți merge de la doar 20 km/h până spre 80 fără să simți nevoia de a schimba.

Cursa schimbătorului este parcă și ea ceva mai scurtă decât la varianta pe benzină a ST-ului, parcă și o idee mai precisă. Schimbările de treaptă se pot face rapid și exact, nu am avut probleme din acest punct de vedere.

Ce mi-a lipsit enorm la Ford Focus ST EcoBlue față de EcoBoost a fost sistemul electronic Rev Matching, despre care vă rog să citiți în review-ul pentru ST-ul pe benzină. Integrat acolo în pachetul Performance, aici lipsește și este unul dintre principalele motive pentru care eu aș alege ST-ul EcoBoost în detrimentului dieselului (pe lângă faptul că nu sunt fan al motoarelor pe motorină).

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6

Una dintre cele mai mari calități ale unui Ford Focus ST a fost mereu ținuta de drum. La actuala generație Focus ST s-a atins apogeul. Suspensia adaptivă, cu moduri distincte de lucru între mdurile Normal / Slippery și Sport / Race Track, reușește să fie ori surprinzător de confortabilă ori cu adevărat sportivă, rigidă.

Chiar și cu jantele pe 19 inch, Ford Focus ST 2019 reușește să treacă elegant peste orice fel de denivelare în modurile Normal / Slippery. Când vrei să te implici mai mult și ai chef de distracție, treci pe Sport și vei simți mai exact fiecare reacție a mașinii, care rămâne controlabilă și îți conferă încredere chiar și la limită.

Direcția se schimbă și ea odată ce treci prin modurile de condus, dar diferența nu este uriașă. Oricum, calibrarea acesteia este bună, reușită, atât ca asistare și feedback, cât și ca demultiplicare, ce este mult mai scurtă față de orice alt Focus. Este nevoie de doar două rotații complete spre a trece de la maxim stânga la maxim dreapta.

Performanțele au mult de suferit față de ceea ce primeam la Focus ST EcoBoost, iar asta este normal. Chiar dacă cuplul maxim este apropiat între cele două ST-uri, puterea maximă face diferența clară în favoarea variantei pe benzină. Ford Focus ST EcoBlue atinge 100 km/h cu start de pe loc în circa 7.6 secunde, cu aproape 2 secunde mai târziu decât o face benzinarul. Nici viteza maximă nu este comparabilă, ST diesel se oprește la 220 km/h, în timp ce ST EcoBoost se duce până la nu mai puțin de 250 km/h.

Consumul a fost în cazul meu, după mai bine de 1000 km rulați, de 6.4 l/100 km. Trebuie să spun că este cu adevărat un consum mediu, întrucât am mers în condiții variate, pe autostradă, drumuri naționale și în orașe, singur sau cu pasageri.

După cum se poate observa în cea de-a doua poză de mai sus, există și un consum mediu de 7.3 l/100 km, consum valabil aproape de la ieșirea din fabrică, după mai bine de 2500 km rulați. Acela ține cont de stilul de conducere al mai multor șoferi, dar poate fi și el luat în considerare.

Tehnologie și siguranță

La fel ca și la Ford Focus ST 2019 EcoBoost și la EcoBlue vă voi recomanda să parcurgeți recenziile pentru Ford Focus 2018 ST-Line și Active unde am adus mai multe detalii la acest capitol.

Aș vrea să pun ceva totuși și aici. Iată deci câteva poze din meniul Performance al computerului de bord, unde vedem unele informații interesante și cât de cât utile pentru un model sportiv:

Ce lipsește la varianta diesel de ST față de cea pe benzină din acest meniu este secțiunea Launch Control. La Focus ST EcoBoost aici aveai posibilitatea de a activa acest mod ce-ți permitea plecarea cât mai rapidă de pe loc, așa cum puteți vedea în clipul video pe care l-am postat la început de decembrie 2019.

În rest, Ford Focus ST EcoBlue aduce multe echipamente de confort, asistență și siguranță, aș spune suficiente pentru o astfel de mașină. Sunt aceleași pe care le-am enumerat în cazul Focus ST EcoBoost și nu aș vrea să le repet, deci o să vă rog să parcurgeți capitolul respectiv spre a câștiga și eu ceva timp. Mulțumesc! 

Preț

Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6 – la data la care am publicat acest review mașina nu este încă disponibilă în țara noastră, exemplarul testat fiind adus special pentru parcul de presă. Prețul de bază pentru un Ford Focus ST EcoBlue în Germania este de 32.200 Euro cu taxe.

Concluzii

Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6

Nu sunt fan diesel, în consecință eu nu aș alege un Focus ST EcoBlue în detrimentul unui EcoBoost. Totuși, să știți că am fost și continui să fiu extrem de obiectiv în analiză și nu am cum să nu recunosc că acest Ford Focus ST EcoBlue are calitațile sale.

Este o mașină mai puțin extremă decât versiunea pe benzină, care venea cu evacuare sport, activă, mult mai gălăgioasă atât afară, cât și în interior și care era de-a dreptul explozivă în unele situații, pe când dieselul este mult mai docil. Consumul este clar de partea dieselului, la fel ca și partea de impozit și asigurare obligatorie.

Motorul este pe cât se poate de reușit, rafinat, silențios și care trage cu putere în orice treaptă de viteză. Nu este un diesel care să agreeze turațiile înalte, elanul se taie deja la 3500 rpm. 

Suspensia adaptivă este de nota 10, iar ținuta de drum este tipică pentru un Ford, adică una ce pune dinamica în prim-plan. Spațiul interior este foarte bun, dar portbagajul este mic pentru această clasă.

Scaunele Recaro sunt inconfortabile la drum lung, cu toate că nimic altceva nu te obosește în acest Ford Focus.

Principalele puncte pro și contra pentru Ford Focus ST 2019 2.0 EcoBlue 190 CP M6:

PRO

  • suspensie adaptivă excelentă, ce poate fi atât confortabilă, cât și foarte sportivă, la cerere;
  • ținută de drum echilibrată, direcție bine reglată, ambele dau multă încredere șoferului;
  • motor rafinat, ce trage cu avânt chiar de la turația de ralanti și care oferă suficiente resurse în orice treaptă de viteză;
  • spațiu interior bun.

CONTRA

  • scaunele Recaro sunt inconfortabile la drum lung;
  • portbagaj mic pentru clasa compactă;
  • deși trage foarte bine la turații joase, motorul se plafonează deja la 3500 rpm, în timp ce zona roșie a turometrului este abia la peste 5000 rpm.