Ford Mondeo Vignale Hybrid – review

31/08/2016

Ford Mondeo a fost prima mașină pe care am testat-o pentru Gadget.ro. La mai puțin de un an de zile și fără să fi adunat extrem de multe materiale pe zona auto, am ales să facem o recenzie pentru un al doilea Mondeo.

De ce am luat această decizie? Două motive principale au stat la bază: nu vorbim despre un model oarecare de Mondeo, ci despre linia Vignale, și avem ocazia să testăm primul vehicul cu sistem hibrid de propulsie. Așadar, am considerat că Ford Mondeo Vignale Hybrid trebuia să ajungă a fi analizat și de către noi.

Câteva cuvinte despre Vignale. Această ediție, căci nu vorbim doar despre un nou nivel de echipare, este introdusă în premieră pe Mondeo. Vor urma S-Max, Edge și Kuga, iar pe viitor, cine știe către ce modele se va mai opri Ford.

Vignale Logo

Vignale se vrea mai mult o experiență în sine, nu doar cel mai pretențios nivel de echipare. Astfel, pe lângă finisări mai atente, materiale dintre cele mai bune, cu piele inclusiv pe bord și fețele de uși, o insonorizare demnă de clasa premium, cu geamuri laminate și sistem activ de atenuare a zgomotelor de fond și echipamente suplimentare de confort și siguranță, Mondeo Vignale vine și cu servicii exclusive din partea Ford.

Vorbim despre un singur consilier care vă ajută din primul moment, cel al achiziției, și rămâne singura persoană de contact pentru voi în relația cu Ford. În plus, există o linie telefonică deschisă non stop și care vă ajută în diferite probleme. Mai mult, aveți parte de spălări gratuite ale mașinii la dealerul vostru, de servicii de preluare și returnare a mașinii din service direct de la, respectiv la voi acasă, de mașină la schimb pe perioada de service ș.a.

Pentru mai multe detalii despre tot ce primiți odată ce vă hotărâți asupra unui model Vignale, accesați site-ul Ford România.

Noi trecem la mașina pe care o avem azi în vedere, cu mențiunea că mă voi apleca mai tare asupra diferențelor pe care le presupune linia Vignale și sistemul de propulsie hibrid. Pentru a afla cum se descurcă un Mondeo ”convențional” aveți review separat pe site.

Specificații pentru Ford Mondeo Vignale Hybrid

Specificatii pentru Ford Mondeo Vignale Hybrid

Design exterior și interior

Ford Mondeo Vignale Hybrid Interior (5)

Ford Mondeo Vignale Hybrid se diferențiază la exterior atât față de un Mondeo normal, cât și de unul Vignale cu motor pe benzină sau diesel. Față de cele din urmă, deosebirile sunt minime, fiind vorba doar despre câteva sigle Hybrid amplasate pe portbagaj și partea inferioară a portierelor față.

Mașina primită la test era de culoare neagră, iar în combinație cu elementele cromate de pe caroserie este degajată o eleganță aparte. Într-adevăr, mi se pare că totuși s-a exagerat puțin cu prea mult crom în jurul farurilor de ceață (proiectoare).

Grila față beneficiază și ea de un tratament special, aduce un nou design și mi-a plăcut cum este integrată în ansamblu.

Ford Mondeo Vignale Hybrid Exterior (6)

Să nu uit, versiunea de caroserie sedan, cea în 4 uși, este oferită exclusiv în echipare Vignale. Un Mondeo ”clasic” poate fi ales doar în variantă cu hayon (5 uși) sau break (Wagon). Deci dacă sunteți atașați de caroseriile sedan și vreți neapărat un astfel de Mondeo, trebuie să vă duceți către linia Vignale.

Ford Mondeo Vignale Hybrid Exterior (5)

Altceva legat de exterior nu cred că mai adaug, sunt suficiente fotografii în galeria de la sfârșitul articolului.

Trecem la interior unde pot să spun că diferențele sunt ușor de remarcat față de un Mondeo obișnuit. De la prima vedere observi că o bună parte a interiorului este îmbrăcată în piele, de la scaune, la fețe de uși și până la bord. Apoi nu ai cum să nu remarci o bună calitate a acestui material, fiindcă vorbim despre o piele fină, cusută atent.

Modelul hexagonal de pe scaune și cusăturile în nuanță contrastantă, plus câteva inserții de piele albă, fac ca totul să emane rafinament prin toți porii. Și sunt destui pori prin care scaunele ”respiră”. Este nevoie de mici perforații pentru ca aerul rece sau cald degajat de scaunele față să ajungă mai bine la ocupanți.

Totuși, scaunele față, culmea, sunt mai incomode decât la acel Mondeo pe care l-am testat anul trecut. Mai mult, spațiul la cap este mult redus, iar eu nu am putut găsi o poziție corectă de condus fără să ating plafonul. Cel mai probabil de vină este sistemul de masaj oferit opțional în scaunele față, care le face să fie mai înalte, dar totodată și mai incomode pe perioade lungi.

Finisările erau bine lucrate și la un Mondeo normal, iar în cazul unui Vignale par și mai atent executate. În ansamblu, chiar este creată o atmosferă relaxantă, elegantă și care inspiră senzația de premium. Spațiul interior degajat permite acomodarea în bune condiții a patru pasageri adulți pe distanțe oricât de lungi sau a până la cinci pasageri pe distanțe medii sau scurte.

Portbagajul în cazul variantei de caroserie sedan (4 uși) are un volum maxim de peste 500 litri, dar gura de acces este cam mică. Preferam hayonul versiunii cu 5 uși.

Ford Mondeo Vignale Hybrid Portbagaj (1)

În cazul lui Ford Mondeo Vignale Hybrid portbagajul trebuie să adăpostească și bateriile ce alimentează motorul electric din sistemul hibrid, așa că volumul scade până la 383 litri, valoare de clasa compactă. În plus, forma este una atipică, neregulată, așa că aranjarea mai multor bagaje este dificilă, iar introducerea unora cu volum mare este aproape imposibilă.

Motor și cutie de viteze

Ford Mondeo Vignale Hybrid motor

Vorbim pentru prima oară pe site-ul nostru despre un sistem hibrid de propulsie. În cazul lui Ford Mondeo Vignale Hybrid avem un ansamblu format dintr-un motor termic pe benzină, de 2 litri și 140 CP, ce funcționează în ciclu Atkinson (cu compresie redusă) și două motoare electrice. Unul are rol de generator și încarcă bateriile, iar celălalt ajută sau chiar propulsează mașina de unul singur. Acesta din urmă oferă 120 CP.

Puterea maximă oferită de Ford Mondeo Vignale Hybrid este de 187 CP și este suficientă în majoritatea cazurilor. Asta dacă nu ești un șofer axat pe un stil sportiv de conducere, situație în care motorizarea EcoBoost de 240 CP îți este recomandată.

Sistemul hibrid funcționează extrem de rafinat, practic doar șoferul își dă seama când intră în funcțiune și motorul termic. Plecările line și în totală liniște sunt realizate doar cu motorul electric, ce poate susține accelerarea de unul singur până la viteze de 135 km/h. Asta dacă bateriile sunt complet încărcate, iar pedala de accelerație este doar ”mângâiată” și nu apăsată hotărât.

Poze Sync II Ford Mondeo Vignale Hybrid (1)

În momentele în care este nevoie de putere maximă, ambele motoare lucrează împreună. Când bateriile ajung la mai puțin de circa 40% din capacitate, motorul termic, împreună cu cel de-al doilea electric, acționează ca generator și încarcă bateriile cu capacitatea de 1.4 kWh. Acestea primesc energie și ori de câte ori pedala de accelerație este complet eliberată. La apăsarea frânei și mai multă energie este regenerată și dusă în baterii.

Cutia de viteze este una de tip CVT (Transmisie cu variație continuă – similară cu ceea ce întâlnim la scutere) și nu pot să spun că m-a convins. Da, este foarte confortabilă, nu există niciun fel de șoc, de vibrație sau altceva de genul. Însă pare că răpește mult din performanțe, accelerarea în forță se realizează parcă ”diluat”, nu simți deloc puterea motorului. Mai mult, orice apăsare mai fermă a accelerației face cutia să tureze mult motorul și îl ține în acele turații înalte, constant pe toată perioada accelerației.

Asta nu face bine deloc nici urechilor, căci în interior sunetul motorului intră destul de pregnant. Doar la turații ridicate însă, să nu credeți că intră zgomote nedorite tot timpul. Ba chiar Ford Mondeo Vignale Hybrid este deosebit de silențios, fără sunete de la pneuri, vânt sau motor. Chiar și la viteze mult peste cele legale ambianța interioară este relaxantă. Doar când cutia de viteze găsește că trebuie să țină motorul sus în turații avem zgomot înăuntru și nici măcar unul prea plăcut. Motorul pe benzină nu este deloc unul rafinat, sună uneori chiar a diesel. Ciclul de funcționare Atkinson, cu compresie redusă, poate fi de vină pentru asta.

Ford Mondeo Vignale Hybrid Interior (10)

Cutia de viteze prezintă modurile normale P, R, N, D și în plus aduce modul L. Ce face el? În modul D, atunci când iei piciorul de pe accelerație transmisia este decuplată pentru ca distanța parcursă astfel să fie cât mai lungă. Practic, nu există frână de motor. În L, motorul termic este mereu legat la cutia de viteze și avem frână de motor, chiar pronunțată în unele cazuri. Acest mod este de preferat iarna, pe suprafețe alunecoase și când avem porțiuni întinse de coborâre, spre a nu pune atât de multă presiune pe sistemul de frânare.

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford Mondeo Vignale Hybrid Exterior (11)

Pe Ford Mondeo l-am lăudat mult atunci când a venit vorba de ținuta de drum, iar la Vignale nu am cum să nu mă repet. Ba chiar totul este mai bine filtrat, de la zgomotele venite din partea suspensiei, până la cele mai mici sau mai mari neregularități din asfalt.

Extrem de bine se așează pe curbe sau în linie dreaptă la viteze mari, practic nu există situație în care să îl prinzi pe picior greșit pe Ford Mondeo Vignale Hybrid. Greutatea mare, de aproape 1.6 tone, se simte, însă este bine ascunsă pe viraje, când caroseria nu se înclină excesiv, iar direcția exactă te ajută să menții o trasă corectă.

Confortul nu are deloc de suferit, suspensia agilă filtrând impresionant de bine orice denivelare. Fie că vorbim de cele scurte, de gropi sau de denivelări lungi, Ford Mondeo Vignale Hybrid nu te deranjează cu mișcări pronunțate sau cu zgomote.

Performanțele de pe hârtie nu sunt impresionante, cele 9.2 secunde până la 100 km/h nu te duc cu gândul la vreun performer în clasa medie. Nici viteza maximă nu este deloc ridicată, având fix aceeași valoare cu puterea maximă oferită de ansamblul hibrid – 187.

Așadar, pe Ford Mondeo Vignale Hybrid îl vei dori doar dacă ești adeptul unui stil de relaxat de conducere, unul în care excesele de orice fel nu-și găsesc rostul. Dacă ești o astfel de persoană, vei fi răsplătit cu tot ce poate oferi această mașină.

Și ea îți poate oferi și consumuri de carburant extrem de bune, chiar dacă departe de ce este anunțat prin fișa tehnică, cu 4.2 l/100 km în regim mixt. Eu am obținut circa 6.3 l/100 km, dar am mers majoritatea timpului în afara localităților și chiar o bună parte pe autostradă. Și nu tocmai economic.

Poze tablou bord Ford Mondeo Vignale Hybrid (18)

Sistemul hibrid nu te poate ajuta mult în aceste condiții. El este eficient mai ales în oraș, când perioadele de accelerare sunt urmate de unele de decelerare, momente în care bateriile primesc curent și te pot ajuta la următoarea plecare de pe loc. Astfel, în oraș consumul a scăzut mult și când am înțeles exact cum trebuie să rulez, cu anticipare a traficului din față și accelerări fine, consumul a scăzut până la circa 4.2 l/100 km. Excelent pentru o mașină din clasa medie și traficul din București.

Tehnologie și siguranță

Ford Mondeo Vignale Hybrid Interior (11)

Ford Mondeo Vignale Hybrid reprezintă vârful de gamă din clasa medie a constructorului american. Deci trebuie să-și răsfețe ocupanții cu cât mai multe echipamente de confort, divertisment și siguranță. Multe dintre acestea vin ca dotare standard, iar câteva pot fi adăugate în funcție de preferințe.

Mașina testată a fost echipată cu aproape tot ce poate fi ales din lista de opționale. În standard, Ford Mondeo Vignale Hybrid aduce (selecție a celor mai importante): aer condiționat automat pe două zone, senzori de lumină, de ploaie, de parcare față și spate, oglindă interioară heliomată, parbriz încălzit și cu duze spălare cu apă încălzită, pilot automat, faruri dinamice LED, sistem de acces și pornire motor fără cheie, jante aliaj pe 18 inch (anvelope 235/45), scaune, fețe uși, bord, volan și schimbător viteze îmbrăcate în piele, sistem multicolor de iluminare interioară ambientală, scaune față încălzite, reglabile electric (pe 10 direcții și cu funcție de memorie la șofer și pe 4 direcții la pasagerul față) ș.a. Toate acestea vin într-o ambianță unică pentru Mondeo cu unele mici detalii ce fac diferența.

Versiunea de Ford Mondeo Vignale Hybrid ce a ajuns la noi mai avea bifate opționale precum volan încălzit, scaune față ventilate și cu masaj, pilot automat autoadaptiv, sistem automat pentru parcare laterală și perpendiculară (funcționează foarte exact, deși nu cel mai rapid), Sony Radio CD cu navigație, Sync II, 9 incinte audio Sony.

Deși despre sistemul de infotainment Sync II am spus până acum că funcționează fluent, fără lag (asta în cazul lui Mondeo ”normal”, Mustang și Egde) la Ford Mondeo Vignale Hybrid am tot întâmpinat perioade cam lungi de ”gândire”, iar uneori comenzile nu erau preluate. Poate fi de vină introducerea unor noi funcții în meniul Sync II. Mă refer la ecranul ce afișează modul hibrid de funcționare sau la meniul pentru masajul din scaune și reglajul electric al acestora.

Galerie cu sistemul de infotainment Sync II de pe Ford Mondeo Vignale Hybrid:

Dintre elementele ce sunt schimbate în varianta Hybrid a lui Mondeo Vignale face parte și panoul de bord. Acesta este alcătuit dintr-un afișaj analog în centru și două ecrane color de o parte și cealaltă a acestuia. Cel din stânga oferă diverse informații din computerul de bord și include și meniul de setări, iar cel din dreapta îți arată câteva ecrane legate de modul de conducere, în ideea de a te face să fii cât mai eficient.

Galerie cu panoul de bord de pe Ford Mondeo Vignale Hybrid:

Pe partea de siguranță, Ford Mondeo Vignale Hybrid aduce multe sisteme active, dar și pe toate cele pasive din portofoliul constructorului american. Avem ABS, ESP, IVD (sistem electronic de control dinamic), sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sistem de avertizare la depășirea benzii de rulare, sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem Active City Stop (inițial te avertizează de iminența unui impact prin aprinderea a patru leduri deasupra bordului, apoi te avertizează și acustic și sunt aprinse intermitent toate cele 12 leduri, iar în ultimă instanță, dacă nu reacționezi, frânează automat și pregătește sistemele de siguranță pasivă), airbaguri frontale și laterale șofer și pasager, airbag genunchi șofer, airbaguri cortină față și spate, airbaguri în centurile laterale din spate, centuri de siguranță cu sistem de pretensionare.

Preț

Ford Mondeo Vignale Hybrid – de la 37.400 euro cu TVA. Modelul primit la test a venit într-o echipare completă, așa că prețul a urcat până la aproximativ 44.500 cu TVA. La momentul în care redactez materialul, Ford România rulează o promoție deosebit de interesantă prin care un exemplar precum cel testat de noi, deci complet echipat, poate fi cumpărat cu o reducere consistentă ce face ca prețul final să ajungă la 38.500 cu TVA. Vorbim de circa 6.000 euro cu TVA reducere și, în plus, dacă doriți să faceți trade in, aducând la schimb o mașină din gama premium, Ford mai oferă o reducere suplimentară de 2.000 euro cu TVA.

Concluzii

Ford Mondeo Vignale Hybrid Exterior (16)

V-am spus de la bun început ce înseamnă Vignale. Nu este doar un nivel de echipare superior, unul care aduce și schimbări tehnice (suspensie îmbunătățită, o mai bună antifonare), ci propune în plus servicii unice în gama Ford, ba chiar unele ce nu le găsești nici la producătorii premium.

Așadar, Vignale vrea să se transforme într-o experiență pentru proprietar, una ce începe din momentul în care ajungi în showroom.

Acum, eu nu am cum să testez și serviciile oferite, dar vă spun că mașina merită atenție. Da, este mai scumpă și poate că plătești și ceva în plus, dar oricum Vignale se adresează celor ce-și permit, celor care nu vor neapărat o mașină premium, dar vor mai mult de la Ford.

Aici nu este în discuție dacă merită sau nu fiecare bănuț în plus, ci despre faptul dacă chiar primești suficient de la o ediție Vignale. Eu apreciez că, dacă nu ești dintre cei mai chibzuiți oameni de pe pământ, nu cel mai atent cu banii, vei fi satisfăcut. Și bineînțeles să-ți permiți un Vignale.

Am testat și Mondeo Titanium, o mașină foarte bună. Dacă aș avea banii necesari aș alege Vignale? Sincer da și nu mă așteptam la asta atunci când am început să-l testez pe Ford Mondeo Vignale Hybrid. Primești destul pentru suma cerută în plus și nu mi s-a părut că-i doar marketing. S-au depus eforturi spre a diferenția gama Vignale de un Mondeo ”obișnuit” și asta contează.

Acum, despre Ford Mondeo Vignale Hybrid. Îl vei alege dacă rulezi preponderent prin oraș, dacă ești ecologist (când cheltui în jur de 40.000 euro pe o mașină nu cred că mai contează consumul) și adopți mai mereu un stil de conducere relaxat.

Se poate compara Ford Mondeo Vignale Hybrid cu o mașină premium? În unele sensuri da, în altele nu, dar, până la urmă, o mașină premium hibridă de clasă medie cu atâtea echipamente la bord o poți cumpăra cu circa 40.000 euro cu TVA? Nu prea cred.

Principalele elemente pro sau contra pentru Ford Mondeo Vignale Hybrid:

PRO

  • diferențiere destul de clară față de variantele ”normale”, primești suficient în plus cât să poți lua în considerare un Mondeo Vignale;
  • materiale bune calitativ, finisări superioare, ambianță interioară plăcută;
  • ținută de drum excelentă, foarte confortabilă și în același timp dinamică;
  • insonorizare bună a habitaclului;
  • ansamblul hibrid lucrează rafinat, aproape că nu distingi momentele în care se schimbă modul de rulare, când lucrează motorul termic, cel electric sau ambele;
  • interior spațios;
  • foarte bine dotat încă din varianta Vignale standard;
  • consum redus de carburant exact acolo unde un hibrid trebuie să exceleze, în traficul urban.

CONTRA

  • gura de acces către portbagaj este îngustă, volumul maxim al acestuia este redus pentru clasa medie, iar forma neregulată nu permite acomodarea bagajelor mari;
  • scaunele față cu masaj nu sunt confortabile pe distanțe lungi și, chiar reglate cel mai jos posibil,  propun o poziție de condus prea înaltă (personal, la 1.95 m înălțime atingeam plafon cu capul);
  • cutia de viteze CVT turează excesiv motorul chiar și la apăsări nu tocmai în forță ale accelerației, iar astfel sunetul motorului își face simțită prezența în habitaclu prea des și nici nu este rafinat, plăcut auzului;
  • sistemul Sync II nu reacționează cel mai prompt la comenzi, oferă ocazional lag.
Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.