Ford Mustang 2.3 EcoBoost 317 CP M6 – review

25/04/2016

Mulți dintre voi ne-ați solicitat review-uri auto pentru mașini mai ieftine, accesibile unei mase mai largi a populației. Vom încerca pe viitor să venim cu astfel de materiale, dar deocamdată avem pentru voi un test drive realizat unei mașini cult. Ce-i drept nu atât de întâlnită pe meleaguri autohtone sau măcar europene, dar o legendă în SUA. Voi ați fi spus ”NU” unei astfel de șanse?

Se pare că de acum încolo Ford Mustang nu se va mai rezuma în a fi prezent doar pe piața din America, căci ultima iterație a acestui automobil sport este una globală. Avem așadar prima generație de Mustang care ajunge oficial și pe bătrânul continent.

Pentru a-și asigura succesul comercial și pentru a fi pe placul europenilor, Ford Mustang avea nevoie să arunce în luptă mai mult decât făcea în patria mamă. Au fost aduse îmbunătățiri considerabile pentru trenul de rulare, noi tehnologii și un motor de cilindree mică, cu turbosuflantă.

Avem la dispoziție și un V8, aș spune pur american, dar eu cred că este suficient și EcoBoost-ul de 2.3 litri. De ce fac această afirmație și cum s-a prezentat timp de câteva zile Ford Mustang 2.3 EcoBoost cu cutie manuală, veți vedea în rândurile care urmează.

Specificații pentru Ford Mustang 2.3 EcoBoost 317 CP M6

Specificatii Ford Mustang

Design exterior și interior

Ford Mustang Interior (9)

Cum să încep aici? Mărturisind că noul Mustang mi-a plăcut din prima clipă în care l-am văzut în poze? Da, cred că e bine așa.

Surpriza a fost însă și mai mare atunci când am avut ocazia să-l admir în realitate, cu ocazia  unuia dintre Saloanele Auto de prin București. Cred că la cel de astă toamnă, de la Romaero Băneasa. Deci, vă asigur că oricât de reușite ar fi fotografiile în care apare noul Ford Mustang, acestea nu pot să surprindă totul.

Și aici nu trebuie să mă credeți pe cuvânt. Va fi nevoie doar să-l puteți vedea pe stradă și vă veți convinge. Nu mică mi-a fost mirarea când majoritatea pietonilor și a șoferilor întorceau capul după Mustang-ul roșu la volanul căruia mă aflam. Ba mai mult, în momentul în care staționa, mulți și-au dorit o poză unică cu Mustang-ul.

Așadar, nu o să mă aplec prea tare asupra designului exterior. Aveți o galerie de poze destul de cuprinzătoare zic eu. O să fac referire numai la câteva elemente ce atrag: capota lungă, bombată către partea din față, cu două nervuri longitudinale proeminente; grila față generos dimensionată ce pare că poate înghiți mulți km de asfalt; spatele cu câte trei stopuri roșii, fâșii poziționate aproape vertical; difuzorul posterior flancat de evacuări generoase; portierele fără ramă pentru geam. Astea ar fi doar câteva caracteristici de design dintre cele mai spectaculoase.

Culoarea roșie a exteriorului se potrivește de minune, cu toate că mi-ar fi plăcut să văd Mustang-ul fără inscripțiile laterale și cea de pe capotă. Răpesc ceva din caracterul mașinii, dar am putut trăi și cu ele…

La interior vedem primele semne care ne arată că noul Ford Mustang dorește să-i atragă și pe mai pretențioșii europeni, doar că la un preț scăzut nu se poate face asta în totalitate. Materialele sunt în general bune, fără a excela sau a se apropia de zona premium, iar finisările sunt mult peste ceea ce credeai că o să primești de la o mașină americană. Totuși, nici unele, nici celelalte nu se ridică la înălțimea așteptărilor.

Per total, senzația primită din interiorul Mustang-ului este una plăcută. Am apreciat simetria planșei, ergonomia comenzilor, mai puțin cea a butoanelor de sub zona climatizării automate. Aici avem butonul rotund pentru Start/Stop motor și alte patru leviere, inspirate din cele aeronautice. Acestea mă așteptam să poată fi apăsate ori ridicate, însă doar a doua manevră este posibilă. Nu-i nimic atât de grav, te obișnuiești destul de repede cu ele.

Ford Mustang Interior (8)

Am apreciat spațiul destinat șoferului și pasagerului față. Scaunele reușesc să te susțină lateral extrem de bine pe zonele virajate, rămânând comode și după mai multe ore. Poziția șoferului poate fi ajustată pentru orice persoană și preferință. Suficient de joasă, nu mi-a pus niciun fel de probleme nici măcar mie, care măsor peste 1.95 metri înălțime.

Pe de altă parte, locurile spate sunt de-a dreptul minuscule. Cele două scaune sculptate în banchetă sunt înghesuite, spațiul la cap este suficient doar pentru persoanele de maximum 1.65 – 1.70 metri înălțime, iar la genunchi nu ai loc decât dacă cel din fața ta binevoiește să se apropie mult de bord. Vorbim însă despre o mașină sport, cu 2+2 locuri și nu mulți sunt cei care pot oferi prea mult pentru pasagerii spate. Totuși, la aproape 4.8 metri lungime cât are Ford Mustang, mă așteptam la un pic mai bine.

Foarte slab este și accesul către locurile spate. De la maneta dedicată doar se apleacă spătarul scaunului față, pentru a deplasa șezutul fiind nevoie să folosim butonul de reglaj electric. Durează cam mult să muți scaunul câțiva cm.

Spațiul pentru bagaje este generos, cu 408 litri n-ai de ce să strâmbi din nas. Două persoane vor găsi suficient volumul portbagajului chiar și pentru vacanțe prelungite.

Scurtând povestea, voi spune că designul exterior impresionează mai tare în realitate decât în poze, iar interiorul este plăcut, bine construit, chiar dacă fără pretenții, suficient de spațios în față și în portbagaj, dar înghesuit pentru locurile spate.

Motor și cutie de viteze

Ford Mustang (17)

După cum spuneam, în cei peste 52 de ani de istorie Ford Mustang nu a fost oferit oficial în Europa, deci niciodată dezvoltat cu gândul și la acestă piață. De data asta, începând cu generația actuală, Ford adoptă o strategie globală și avem parte direct de la producător de Ford Mustang.

Ca să poată face față exigențelor europenilor, Ford Mustang avea nevoie de motoare adaptate cerințelor de pe aici. Astfel, și-a făcut loc în gamă motorul de bază, unul de doar 2.3 litri, cu patru cilindri în linie. Pare subdimensionat la prima vedere, dar, datorită supraalimentării prin turbină de tip twin-scroll, Mustang-ul 2.3 EcoBoost pune la bătaie nu mai puțin de 317 CP la 5500 rpm și 434 Nm la 3000 rpm.

Aceste valori sunt suficiente pentru a-i oferi celui de la volan și ocupanților mașinii senzații tari. Puterea este distribuită uniform pe toată plaja de turații, începând de pe la 2000 și până spre 6500 rpm, iar cuplul extrem de generos face ca mașina să pară mai ușoară decât este în realitate.

Ce nu mi-a plăcut la acest motor este sunetul exterior. Cum adică sunetul exterior? Păi în mașină, grație unui sistem ce emite în boxe un sunet artificial de motor V8, totul este bine. Chiar apreciezi că la fiecare apăsare a accelerației pare că se descătușează un monstru. Pe de altă parte însă, în afară totul este prea ”cuminte”. Un sunet banal de motor 4 în linie, fără nimic spectaculos măcar din partea evacuării. Cred că se putea face ceva mai mult din acest punct de vedere sau, mai bine spus, din punct de vedere acustic.

Trecem la cutia de viteze și aici totul este bine. Avem un levier scurt, cu o cursă asemenea, ce permite schimbări rapide de treaptă. Manevrarea nu este tocmai facilă, este nevoie de puțină forță spre a cupla treptele, schimbările vin și cu un sunet mecanic, dar totul în spirit pur sportiv.

Etajarea cutiei este și ea oportună unui stil dinamic, chiar dacă asta nu înseamnă trepte scurte. Cuplul mare face să nu fie nevoie de schimbări dese, fiindcă mașina trage bine încă de la 2000 rpm. Ca idee, în treapta a șasea, la viteza de 130 km/h turometrul arată 2750 rpm. Așadar, rularea pe autostradă, la viteză legală, se face fără ca motorul să fie auzit în interior.

Vorbind de sunete la interior, în afară de cel artificial venit din boxe, care mimează un V8, nu intră prea mult din afară. Zgomotul la vânt și de la pneuri apare abia către viteze mari, când riscăm puncte de amendă sau chiar suspendarea permisului.

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford Mustang (21)

V-am mai spus eu când am testat Ford-uri că inginerii europeni ai constructorului american reușesc să seteze aproape perfect suspensiile. Nici în cazul Mustang-ului nu au dat greș, mașina fiind foarte confortabilă, dar în același timp dinamică.

Totuși, fiindcă vorbim de un automobil cu valențe sport ar fi fost de apreciat un comportament rutier mai agresiv. În sensul că mașina stă bine pe curbe, dar nu-ți dă un sentiment de control și siguranță. La schimbările bruște de sarcină (accelerare/frânare, stânga/dreapta) apare un tangaj, respectiv ruliu, destul de pronunțat. Până la urmă avem la bază o mașină americană, iar inginerii europeni nu pot face din… Înțelegeți voi.

Simt nevoia să mă repet: Ford Mustang nu stă rău din punct de vedere dinamic, doar că nu-ți inspiră încredere. Masa mare a mașinii, dar mai ales direcția asistată electric sunt principalele vinovate de asta.

Că tot a venit vorba, o surpriză neplăcută a fost direcția. Cu trei moduri distincte de funcționare, ea se simte cel mai natural în modul ”Normal”. Surprinzător, în modul ”Sport” mai mult încurcă. Direcția devine atunci foarte grea, însă pare total artificială, ca și sunetul motorului perceput la interior. Nu reușești deloc să te înscrii corect pe traiectorie în modul ”Sport” al direcției. Pe modul ”Confort” poți rula liniștit în oraș. Totuși nu văd de ce ai trece în alt mod decât cel ”Normal” unde mi s-a părut că primesc cele mai bune informații de la direcție.

Referitor la trenul de rulare, acesta este unul clasic, fără a fi de tip adaptiv. Ai putea crede că se schimbă câte ceva în funcție de modurile alese pentru rulare, anume: Normal, Sport+, Track și Snow. Însă acestea nu modifică decât răspunsul motorului, modul de lucru al sistemelor electronice de asistență și răspunsul direcției.

Pe Normal avem un bun răspuns de la accelerație, cu toate sistemele active. Pe Sport+ răspunsul motorului devine mai alert, sunt permise ușoare pierderi de aderență, iar direcția se mai întărește puțin. Pe Track, motorul devine de-a dreptul violent, controlul tracțiunii este decuplat, iar direcția se vrea și mai incisivă. Nu recomand rularea pe drumurile publice cu acest mod activat. Denumirea ”Track” nu a fost aleasă întâmplător. Cu mult cuplu distribuit strict roților spate și fără controlul tracțiunii activat, șoferii de Ford Mustang îi pot pune în pericol pe ceilalți parteneri de trafic. Nu vă jucați și nu vă credeți mai buni decât sunteți!

Modul Snow reduce puterea motorului, răspunsul la apăsarea accelerației este domolit mult, totul pentru ca pe suprafețe alunecoase să putem rula în deplină siguranță.

Rezumăm comportamentul noului Ford Mustang: foarte confortabil și destul de dinamic, fără însă a fi realmente o mașină sport. De fapt, eu nu l-aș încadra pe Mustang la automobile sport pur sânge, ci mai degrabă în zona Gran Turismo. El este o mașină ce te va duce rapid din punctul A în punctul B, în confort și siguranță, totul find îmbrăcat într-un design exterior ce impresionează.

Performanțele de pe hârtie se simt perfect și în realitate. Accelerația de la 0 la 100 km durează sub 6 secunde, iar viteza maximă este de puțin peste 230 km/h. Senzațiile în linie dreaptă sunt astfel cele mai bune de experimentat, iar aici Ford Mustang nu va dezamăgi.

Consumul mi s-a părut de-a dreptul rezonabil în cazul acestui automobil. Chiar dacă media obținută de mine a fost de circa 11 – 12 l/100 km, asta nu înseamnă că-i mult. Vorbim totuși de o mașină de 1.7 tone, cu 317 CP ce te îmbie la a călca accelerația. Demarajele rapide sunt o plăcere, iar asta nu se împacă prea bine cu un consum mic.

Cifrele oficiale sunt optimiste, dar nu imposibile. La o rulare liniștită în afara localităților chiar am reușit un consum de aproximativ 7 l/100 km, ceea ce nu-i rău deloc. Mai greu este să te apropii de consumul declarat pentru mediul urban, unde un 12 – 13 l/100 km sunt mai degrabă de așteptat. În regim de rulare sport, cu acul turometrului ținut sus, vei ajunge lejer la peste 17 – 19 l/100 km. Până la urmă vă garantez că merită, desigur dacă îți și permiți astfel de cifre.

Tehnologie și siguranță

Computer bord Ford Mustang (11)

Ford Mustang mi se pare o mașină ieftină pentru cum arată și câtă putere pune la dispoziția șoferului. Veți vedea imediat, la capitolul preț despre ce vorbesc.

Așadar, pe lângă niște materiale interioare nu tocmai dintre cele mai alese, s-au mai făcut compromisuri și la partea de tehnologie și siguranță. Nu înseamnă că nu avem mai nimic pe la bord, ci doar că sistemele avansate de asistență la condus sau echipamentele de ultimă oră nu se regăsesc printre dotările de serie și nici chiar printre cele opționale.

Găsim ca echipamente standard (dintre cele mai importante): Radio CD cu sistem SYNC Gen II, voice control și touchscreen de 8 inch, 9 difuzoare, scaune față sport cu reglaj electric pe 6 direcții, tapițerie din piele perforată, bord, volan și schimbător viteze îmbrăcate în piele, climatizare automată pe două zone, computer de bord cu display color de 4.2 inch, cameră video marșarier, cruise control, keyless entry and start, sistem Ford My Key (programezi o cheie principală ca administrator și altele secundare cu acces doar la anumite funcții, limitare de viteză ș.a.). În afară de acestea și altele incluse, mai puteți alege opțional scaune încălzite și ventilate, sistem de navigație, sistem de sunet Shaker cu 12 difuzoare, senzori de parcare spate sau scaune Recaro.

Să vorbim puțin despre computerul de bord. El afișează informațiile pe un display color cu diagonala de 4.2 inch amplasat între turometru și vitezometru. Acesta poate fi operat din cele cinci butoane de pe volan, pe brațul stâng. Comenzile computerului de bord sunt intuitive și ușor accesibile, chiar dacă multitudinea de informații și aplicații prezente te poate speria la început.

Avem informațiile uzuale ca Trip A sau B, consum și viteză medie, presiune în pneuri, dar și unele dintre cele mai interesante detalii. Putem alege să afișăm pe ecranul de 4.2 inch forța G pe care o resimt pasagerii (pe axa longitudinală și laterală), temperatura aerului de admisie sau presiunea din turbina de supraalimentare, cronometrăm automat accelerația până la 50, 100, 150 sau 200 km/h, durata de parcurgere a distanței de 200 sau 400 metri cu start de pe loc,  ș.a. Am făcut mai multe poze computerului de bord spre a exemplifica cât mai clar ce informații oferă acesta:

Tot din meniul computerului de bord putem alege dintre 7 culori distincte pentru iluminatul interior. Există posibilitatea de a avea separat o nuanță pentru ceasurile de bord și alta pentru iluminarea ambientală:

Despre sistemul de infotainment SYNC 2 am mai vorbit și în cazul lui Ford Mondeo. La Mustang avem același ecran tactil de 8 inch sub care se ascund o multitudine de funcții. Totul este ușor de accesat, majoritatea sarcinilor sunt îndeplinite instant, fără lag, iar ergonomia este bună. Ca și la Mondeo mi-ar fi plăcut o interfață ceva mai modernă, cu unele tranziții între meniuri care să fie adaptate zilelor noastre.

Până la urmă SYNC 2 este un sistem reușit, cu deosebit de multe funcții încorporate, care include Voice Control, sincronizare cu smartphone-ul și redare media de pe acesta, precum și multe altele.

Galerie de screenshots cu SYNC 2 de pe Ford Mustang 2016:

Pe partea de siguranță, noul Ford Mustang nu introduce sisteme avansate de evitare a coliziunilor, tempomat adaptiv, recunoaștere a semnelor de circulație sau menținerea benzii de rulare. Acum, sincer să vă spun, nici nu mi s-ar părea necesare asemenea sisteme într-o mașină care dorește să-și implice cât mai tare șoferul.

Avem ca sisteme de siguranță activă ABS cu distribuția electronică a forței de frânare și sistem electronic de control al stabilității (ESC) ce include controlul tracțiunii (TCS) și asistență la plecarea din rampă (HLA – Hill Start Assist). Pasiv, ocupanții lui Ford Mustang sunt protejați de airbag-uri frontale și laterale pentru șofer și pasager față, airbag-uri cortină și airbag genunchi șofer. Centurile de siguranță sunt prevăzute cu sistem de pretensionare, iar pe locurile din spate pot fi montate scaune de copil cu sistem de prindere Isofix.

Preț

Ford Mustang 2.3 EcoBoost M6de la 36.000 Euro cu TVA. Acesta este prețul de bază care include dotările de serie enumerate mai sus. Mașina primită la test avea aproape toate opționalele bifate (pachet Premium), fără scaunele Recaro, și astfel prețul a ajuns undeva la 38.500 euro.

Concluzii

Ford Mustang (4)

Fiindcă am văzut și prețul, putem trage acum concluziile. Dacă vreunuia dintre voi i se pare mult să plătească 36.000 de euro pentru o mașină care arată în felul în care o face Ford Mustang, atunci nu mai am nimic de adăugat. Trebuie să ținem cont că în banii ăștia primim un motor foarte potent, cu peste 300 CP, un tren de rulare confortabil, spațiu suficient în față plus în portbagaj, destule dotări de confort și, da, să nu uităm designul care întoarce multe capete pe stradă.

Știți că există destui români care-și permit să cheltuie foarte mult pe o nouă mașină nemțească din gama premium fie și numai spre a atrage privirile celorlați. Eu mă întreb dacă s-au uitat vreun moment și către Ford, această marcă de volum, care le poate oferi o mașină precum Mustang-ul.

Mie unul nu mi-a venit să cred cât de admirat este Ford Mustang în trafic sau în parcare. Când adaug la asta plusurile de mai jos, toate la un preț decent (zic eu), nu mă miră faptul că Mustang a fost cea mai vândută mașină sport din 2015 la nivel mondial. Sunt sigur că acest trend se va păstra și în 2016, fiindcă Ford Mustang este într-adevăr o mașină reușită, care impresionează și care nici nu costă prea mult la câtă putere oferă.

Dacă spuneți că-i scump, atunci dați-mi alte exemple de mașini care ajung oficial la noi în țară, cu putere echivalentă pentru motor, ce oferă propulsie, încadrate în aceeași clasă și cu un design extrem de reușit. Aștept în rubrica de comentarii.

Principalele puncte pro și contra pentru Ford Mustang 2.3 EcoBoost 317 CP M6:

PRO

  • design ce atrage atenția, care în realitate este mult mai reușit decât în poze;
  • motor puternic, cu resurse suficiente la orice turație, în orice treaptă de viteză;
  • cutie de viteze manuală bine etajată, cu o cursă scurtă și care permite schimbări rapide și exacte;
  • spațiu suficient pentru locurile din față;
  • portbagaj încăpător pentru o mașină sport;
  • tren de rulare foarte confortabil;
  • consum decent raportat la putere, care poate deveni chiar mic cu puțină grijă;
  • raport preț/putere/design foarte favorabil.

CONTRA

  • locuri spate înghesuite, cu acces greoi;
  • sunetul motorului în exterior este banal, se putea face mai mult din evacuare de exemplu, iar cel din interior (chiar dacă extrem de plăcut) este creat artificial;
  • direcție ce nu conferă încredere pe viraje, cu atât mai mult în modul Sport, deci și mai ciudat;
  • calitatea unor materiale și finisări din interior putea fi mai ridicată.
Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.