Pe Ford Puma în ediția 2020 ar fi trebuit să-l testez chiar înainte de toată nebunia COVID-19, ce a instaurat până la urmă starea de urgență în țara noastră. Nu a fost să fie atunci, în primăvară, dar acum pot să vă ofer câteva detalii despre cum se comportă cel mai modern automobil produs până la această dată în țara noastră.
Avem de-a face cu ceea ce este momentan cea mai puternică versiune Ford Puma, cu un grup motopropulsor de tip Mild Hybrid, despre care vom vorbi pe larg la capitolul dedicat.
Specificații pentru Ford Puma 2020 mHEV ST-Line X 1.0 EcoBoost 155 CP M6
Material video
Clip video cu scurtă prezentare a exteriorului și interiorului, a graficii și animațiilor panoului de bord, sunet motor și evacuare plus accelerații 0 – 100, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:
Design exterior și interior
La momentul prezentării sub formă de avanpremieră a noului Ford Puma, câteva dintre comentariile de la acel articol au fost destul de acide. Majoritatea s-au referit tocmai la design.
Acum trebuie să vă spun că în unele cazuri pozele nu reușesc să redea fidel silueta, formele și detaliile unui automobil. Se prea poate să fie și invers, pozele să arate o mașină mai atrăgătoare decât este ea în realitate. De data asta însă am avut surpriza ca după alegerea și editarea celor mai bune cadre să constat că mașina arăta mai bine în realiate.
Proporțiile sunt moderne, cu suprafață vitrată redusă, ce-i conferă o siluetă dinamică. Geamurile laterale înguste, ce urcă spre partea spate, creează o alură de coupe, atât de populară zilele astea.
Partea frontală a fost intens comparată cu cea a modelelor SUV de la Porsche și… nu pot să nu remarc și eu asemănările. Nu este nimic rău, ba chiar aș spune că zona din față este extrem de reușită.
În spate, luneta îngustă și haionul micuț, cu bara de mari dimensiuni și aripile bombate ce se continuă cu stopurile masive, lasă impresia unei mașini late și joase, sportive. Din păcate, silueta acestei mașini aduce cu sine o vizibilitate slabă din interior, deranjează atât stâlpii A, cât și montanții C, ce nu oferă mai deloc perspectivă către zona trei sferturi spate.
Ford Puma în echiparea ST-Line X este o apariție cel puțin interesantă și a întors mai multe capete pe stradă decât mă așteptam. De ”vină” este cu siguranță și nuanța caroseriei – Desert Island Blue, dar și jantele imense pentru o astfel de mașină. Deși arată senzațional cu pneurile cu talon îngust, nu le-aș recomanda pe acestea opționale, de 19 inch, ci aș rămâne cu cele standard de 17 sau 18 inch, în funcție de echipare.
La interior ești întâmpinat de un layout cunoscut, pe care l-am văzut deja pe Fiesta, a cărui platformă o folosește și Ford Puma 2020. Diferențele sunt minore între mașina de clasă mică și acest crossover.
Marea noutate în Ford Puma 2020 este panoul de bord reprezentat de un ecran TFT cu diagonala de 12.3 inch, despre care o să vorbim un pic mai mult la capitolul dedicat tehnologiei.
Materialele folosite la interior le consider mai bune decât la Fiesta, totuși nu cu mult. Spumă moale este pe bord, avem inserții de plastic ce imită foarte bine fibra de carbon și plastic mai mult sau mai puțin plăcut la atingere. Cel mai slab calitativ se întâlnește doar în zonele cu care iei contact rar, undeva prin partea de jos a bordului sau a consolei centrale.
Față de Fiesta am găsit în Ford Puma 2020 o calitate de fabricație îmbunătățită. Finisările sunt mai atente, cu greu găsești îmbinări nefericite sau muchii care să agațe. Asamblarea este cu adevărat solidă, doar pe la panourile ușilor se simte câte ceva mai slab închegat.
Spațiul este oarecum limitat în acest crossover, însă era cumva de așteptat de la o mașină ce se bazează pe Ford Fiesta. În față este loc (aproape) suficient pe orice direcție chiar și pentru mine și ai mei 1.95 metri înălțime. Totuși, cam totul este la limită, la cap în special eram foarte aproape de plafon, asta și din cauza trapei panoramice cu care era dotată opțional mașina de test.
Scaunele față sunt confortabile, chiar și după mai multe ore de condus continuu nu m-am simțit incomod. Șezutul putea fi însă ceva mai lung, iar susținerea laterală mai pronunțată, cu atât mai mult cu cât am avut de-a face cu versiunea ST-Line X, una ce pune accentul pe sportivitate. La cât de dinamică este mașina, aveam nevoie de mai mult sprijin lateral, atât la spătar, cât și la șezut.
În spate, bancheta oferă un confort bun, dar spațiu la limită pentru doi adulți. De trei aș aprecia că poate fi vorba doar la drumuri scurte. N-aș spune că este ceva neașteptat de la un astfel de crossover, dar cu siguranță există competitori în această clasă ce oferă mai mult aici.
Portbagajul, în schimb, a reprezentat o surpriză plăcută. Volumul maxim la modelul de test, un Puma mHEV ce pierde câțiva litri față de alte versiuni, este de 406 litri până la linia copertinei portbagajului. Acestora li se adaugă încă 68 de litri în ceea ce Ford a denumit MegaBox, adică un spațiu suplimentar sub podeaua mobilă a portbagajului. Variantele non mHEV au un MegaBox de 80 de litri (cu kit de reparație pneuri).
Aici, avem în esență o cutie din plastic, ce dispune și de un orificu de scurgere cu capac ce se poate desface. Practic este oferit un spațiu bine gândit în care poți pune nu numai obiecte murdare, după care poți spăla fără probleme MegaBox-ul, dar poți trasnporta și anumite obiecte înalte, pe care să le așezi în poziție verticală – de exemplu, plante în ghiveci și alte asemenea.
MegaBox este o soluție inteligentă ce se regăsește momentan în exclusivitate pe Ford Puma 2020. Chiar dacă cel mai probabil nu va fi folosit pe atât de des precum vor crede inițial clienții de Ford Puma 2020, este binevenită și nu poate reprezenta decât un bonus al acestei mașini.
Închei acest capitol cu mențiunea că haionul cu deschidere / închidere automată pe Ford Puma 2020 este opțional. Standard însă există copertina ce acoperă portbagajul, ce se ridică odată cu haionul, într-un mod ingenios.
Motor și cutie de viteze
Ford Puma 2020 mHEV este primul vehicul cu propulsie hibridă fabricat în serie mare în țara noastră. Chiar dacă nu vorbim despre un Full Hybrid sau un Plug-In Hybrid, sistemul de pe Ford Puma 2020 merită atenția noastră.
Sistemul Mild-Hybrid de față este compus dintr-un motor pe benzină EcoBoost de 1 litru, ce dezvoltă 140 CP la 6000 rpm și un cuplu de 170 Nm între 1400 și 4500 rpm, cu până la 220 Nm în overboost la 2500 rpm (adică la apăsarea la podea a accelerației) și un starter generator de 11.4 KW (circa 15 CP) ce lucrează la 48 V și care își ia energia dintr-un acumulator Li-Ion cu capacitatea de 10 Ah.
Bateria Li-Ion se încarcă doar la decelerare (prin frână de motor sau la apăsarea pedalei de frână), prin regenerarea energiei la frânare, ce altfel ar fi pierdută în acest proces. Energia astfel obținută și stocată în acumulatorul Li-Ion de 10 Ah este folosită de starter-generator spre a prelua o parte din sarcina pusă pe motorul cu ardere internă, oferind la nevoie și un boost de câțiva CP și Nm.
Din spatele volanului, funcționarea sistemului Mild-Hybrid nu se simte în niciun fel. Asta nu înseamnă că nu există niciun beneficiu, ci doar că spre deosebire de un Full Hybrid sau de un Plug-In Hybrid, motorul cu ardere internă funcționează mereu.
Mi-a plăcut că sistemul start / stop oprește motorul când ești pe frânare deja la o viteză de circa 15 km/h și că pe loc, la semafor sau în coloană, perioada cât motorul termic este oprit este cu mult mai lungă decât la un vehicul convențional, semn că bateria Li-Ion poate oferi mai mult timp energie sistemelor electrice de la bord.
La condus, Ford Puma 2020 mHEV cu 155 CP este un crossover dinamic, ce pare mai puternic decât o pot arăta cifrele. Micuțul motor de 999 cmc ajutat de sistemul Myld-Hibrid se descurcă impresionant cu masa mașinii, reprizele fiind rapide și peste 100 km/h.
Sunetul făcut de motor este sesizabil doar în sarcină, la accelerări bruște, în rest toarce liniștit sub capotă, fiind bine izolat fonic. La echiparrea ST-Line X există și sunet creat artificial în difuzoare care să acompanieze și să îmbunătățească sunetul real al motorului, în rest antifonarea generală este de nivel mediu, cel mai tare pătrunde înăuntru zgomotul de la pneuri.
Cutia de viteze ce echipează un Ford Puma 2020 mHEV de 155 CP este una manuală cu 6 rapoarte. Acestea sunt etajate destul de scurt, cel puțin pentru primele 3 dintre ele, pentru ca următoarele să-i permită mașinii să ruleze cu turații suficient de scăzute chiar și la viteze mari. De exemplu, la 130 km/h, în treapta a șasea, acul turometrului stă la fix 3000 rpm.
Timoneria cutiei este ok, dar nimic special. Mi-ar fi plăcut o cursă mai scurtă a levierului, precum și o cuplare mai exactă a treptelor. Având în vedere ce vă voi spune la capitolul următor legat de ținuta de drum, chiar ar fi fost de preferat o cutie care să se simtă ceva mai sport în exploatare.
Ținută de drum, performanțe și consum
Ford Puma 2020 este cu siguranță unul dintre cele mai, dacă nu chiar cel mai plăcut de condus corssover de segment B. Mă refer acum la partea dinamică, nu neapărat la confort, deși nici aici nu stă grav. Cu jante cel mult pe 18 inch sunt sigur că nici confortul nu ar fi avut atât de suferit ca atunci când Ford Puma 2020 este încălțat cu anvelope 225/40 R19. În plus, echiparea ST-Line X, precum cea de pe mașina de test, include standard suspenie tip sport, deci trebuie aleasă doar de către cei care preferă un stil dinamic de codus.
Modul în care se așează la drum acest Ford Puma 2020 este de apreciat. Te simți în perfect control oricând, direcția exactă și optim asistată îți dă încredere în mașină, ce se agață de asfalt în fiecare curbă în care intri mai cu avânt. Ford Puma 2020 mHEV ST-Line X are un comportament foarte apropiat de o mașină sport(ivă), deși este un crossover cu centrul de greutate destul de ridicat. Îți trebuie ceva timp să-ți faci curaj să ataci serpentinele către limitele mașinii, fiindcă acestea sunt mult mai departe decât ai crede inițial.
Suspensiile destul de tari și pneurile cu talon îngust pot deveni obositoare dacă mergi mai mult de o jumătate de oră pe drumuri prost asfaltate sau pe macadam, însă imediat ce șoseaua este netedă vei fi răsplătit cu o ținută de drum impecabilă.
Pe Ford Puma 2020 mHEV poți alege între 5 moduri de condus: Normal, Eco, Sport, Slippery și Trail. În fapt, se schimbă doar asistarea direcției, sensibilitatea la apăsarea accelerației și modul de lucru al sistemului de control al tracțiunii și al ESP-ului.
Performanțele oferite de Ford Puma 2020 mHEV cu 155 CP sunt bune, suficiente pentru o astfel de mașină, dar parcă îmi doresc să conduc și un Puma ST, despre care se vorbește tot mai des în ultimul timp. Asta fiindcă, deși dinamica pe care o poate sistemul mHEV de 155 CP este impresionantă, parcă ținuta de drum merită cei 200 CP cât se zvonește că va avea Ford Puma ST, la fel ca Ford Fiesta ST.
În fine, revenim la mașina de față și vă spun că accelerația de la 0 la 100 km/h durează circa 9 secunde, dar în realitate mașina se simte mai rapidă. Viteza maximă de 200 km/h reprezintă o valoare bună pentru acest segment și merită menționat că mașina este extrem de stabilă chiar și la viteze cu câțiva km/h buni peste limita maximă pe autostradă.
Consumul? Un pic cam prea optimist în fișa tehnică. Sunt promiși în medie circa 5.5 – 5.7 l/100 km după noile norme de testare WLTP, însă în realitate eu am prins 7 l/100. Iar asta după un parcurs ce a inclus mai toate tipurile de drumuri, cu traseu urban, extraurban, serpentine la munte și autostradă, singur sau cu șoția și cei doi copii în mașină.
Consumul de 7 l/100 km a fost obținut după ce am mers perfect normal, cu doar câteva excese. Atunci când abuzezi des de pedala de accelerație nu vei avea cum să scazi mai jos 8.5 – 9 l/100 km, ceea ce nu mai reprezintă un consum tocmai bun pentru un automobil de tip mHEV.
Tehnologie și siguranță
Ford Puma 2020 este cu siguranță cel mai tehnologizat automobil produs vreodată în țara noastră, dar asta și din cauză că producția auto de la noi nu a cunoscut o dezvoltare serioasă. În fine, asta nu trebuie să-i ia din merite micuțului crossover, ce se poate lăuda cu un nivel tehnologic ridicat pentru clasa sa.
M-am întâlnit aici pentru prima oară cu ceea ce va deveni pe viitor un element regăsit în toată gama Ford. Mă refer la panoul de bord reprezentat de un display TFT cu diagonala de 12.3 inch, perfect lizibil indiferent de condiții. Afișează culori plăcute și un contrast suficient de ridicat, doar rezoluția mi s-a părut că putea fi mai ridicată. Nu spun că este ceva grav, de condamnat, doar că o conturare ceva mai fină a detaliilor nu ar fi stricat.
Modurile de afișaj pe panoul de bord cu ecran TFT de 12.3 inch pe Ford Puma 2020 mHEV ST-Line X:
Sunt mai multe moduri de afișaj în funcție de modul de rulare ales, iar schimbarea acestora se face cu niște tranziții cel puțin interesante (le puteți vedea în clipul video de la începutul review-ului). În centrul panoului digital poți alege ce informații să primești, iar navigarea prin computerul de bord se face suficient de intuitiv prin intermediul butoanelor dedicate de pe volan.
O a doua nouate pe care am remarcat-o la Ford Puma 2020 este noua interfață Sync 3, ajunsă în cazul de față la versiunea 3.4.
Galerie de imagini cu interfața SYNC 3 de pe Ford Puma 2020 mHEV ST-LineX:
Nu sunt extrem de multe schimbări în ceea ce priveșște meniurile și opțiunile disponibile, însă am apreciat noile iconuri și noul layout, mai modern, mai în ton cu vremurile actuale. În majoritatea timpului noua interfață se mișcă bine, dar apar uneori și întârzieri și lag de ordinul chiar și a 2 – 3 secunde. Depinde de comanda pe care o dai sistemului, însă atunci când apare acest lag ajungi să crezi că de fapt ecranul tactil nu a preluat comanda și nu că durează chiar atât până reacționează interfața.
Momentan, cea mai slab echipată versiune Ford Puma 2020 este cea Titanium, care include standard dotări precum jante din aliaj pe 17 inch, faruri LED pentru faza scurtă și luminile de zi, stopuri LED, oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, geamuri electrice față și spate, volan, frână de mână și schimbător viteze îmbrăcate în piele ecologică, parbriz parțial încălzit, aer condiționat manual, SYNC 3 cu ecran tactil de 8 inch, navigație, 7 difuzoare, DAB, încărcare wireless telefon, lumini ambientale cu LED, selector moduri conducere ș.a.
Echiparea de top este tocmai cea pe care am avut-o și noi la test, anume ST-Line X, ce plusează față de cea de bază cu echipamente precum suspensie sport, jante aliaj pe 18 inch, geamuri spate și lunetă fumurii, bara față cu design sport, țeavă cromată de evacuare, tapițerie parțial piele cu cusături roșii, volan îmbrăcat în piele perforată cu cusături roșii, pedalier din aluminiu, afișaj de bord digital cu ecran pe 12.3 inch, sistem audio B&O Play cu 10 difuzoare, aer condiționat automat pe o singură zonă, senzori de ploaie, oglindă interioară electrocromată, keyless start cu buton pornire motor ș.a.
Suplimentar față de toate cele de mai sus, exemplarul de test a bifat și mai toate pachetele și opțiunile disponibile: faruri full LED, trapă panoramică, sistem keyless entry and start cu haion cu acționare electrică, pachet exterior (jante aliaj pe 19 inch și spoiler de dimensiuni mari), pachet de iarnă (parbriz complet încălzit, scaune față și volan încălzite) și pachet asistență șofer (sistem de asistență pre coliziune cu cameră+radar, sistem de monitorizare a unghiului mort cu Cross Traffic Alert și Active Braking, pilot automat inteligent adaptiv cu Evasive Steering, sistem de asistență activă la parcare, cameră video pentru mers in marșarier, senzori parcare față).
Pe partea de siguranță, Ford Puma 2020 se prezintă extrem de bine, cu o sumedenie de sisteme de siguranță active și pasive și cu multe sisteme de asistență a șoferului.
În standard, orice Ford Puma 2020 vine cu airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, ABS cu EBA, ESP cu funcție Hill Hold și Hill Start, sistem monitorizare presiune pneuri, senzori de parcare spate, pilot automat cu limitator de viteză, sistem de asistență pre-coliziune cu cameră și frânare post impact, sisteme de avertizare și asistență la părăsirea benzii de circulație, recunoașterea limitelor de viteză cu Intelligent Speed Assistance și sistem detectare oboseală șofer.
Euro NCAP a testat deja Ford Puma 2020, căruia i-a acordat ratingul maxim de 5 stele, cu un scor de 94% pentru protecția pasagerilor adulți, cu 84% pentru protecția copiilor din interior, 77% pentru pietoni și 74% pentru sistemele de asistență.
Preț
Ford Puma 2020 mHEV ST-Line X 1.0 EcoBoost 155 CP M6 – începând de la 25.050 Euro cu TVA. O mașină precum cea de test, complet echipată, ce a bifat toate echiapmentele disponibile opțional plus vopsea metalizată, ajunge la 31.900 Euro cu TVA.
Concluzii
Sunt sigur că un Ford Puma 2020 mHEV cu 155 CP în echiparea ST-Line X pare deja scump la prețul de bază de puțin peste 25.000 Euro. Ce să mai zicem de costul ce include toate opționalele, care ajunge undeva sus, bine peste 30.000 Euro.
Totuși, politica de vânzări și mai ales de promoții pe care Ford o aplică de ceva timp taie serios din prețurile de listă, așa că dacă ești interesat de orice model Ford atunci ar fi bine să faci o vizită celui mai apropiat dealer. S-ar putea să rămâi surprins de reducerea pe care o poți obține.
Acum, eu nu sunt tocmai de acord cu această strategie, dar cine sunt eu să-mi dau cu părerea pe astfel de subiecte?!
Ce este de reținut vis-a-vis de Ford Puma 2020 este că deja din echiparea de bază sunt incluse multe, cu adevărat multe sisteme de confort, siguranță și asistență. Acestea vin cu prețul lor, dar, repet, dacă te interesează câtuși de puțin acest crossover reușit, atunci cere o ofertă și abia apoi fă-ți calculele. Este posibil să te încadrezi fără probleme în buget.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Ford Puma 2020 mHEV ST-Line X 1.0 EcoBoost 155 CP M6:
PRO
- tren de rulare excelent reglat din punct de vedere dinamic, ținută de drum incredibil de sportivă pentru un astfel de crossover;
- motorul EcoBoost de 1 litru alături de sistemul Mild Hybrid cu 155 CP oferă suficiente resurse mașinii, precum și performanțe mai mult decât acceptabile;
- spațiul de depozitare MegaBox este unic și se poate dovedi extrem de util în unele cazuri;
- multiple sisteme de confort, siguranță și asistență disponibile încă din dotarea de bază.
CONTRA
- scaunele față nu oferă un suport lateral pe măsura capabilităților trenului de rulare;
- consumul este un pic cam mare pentru un crossover de segment B cu sistem de propulsie de tip Mild Mybrid.
- vizibilitate restrânsă din interior, cel mai mult deranjează montanții C, ce restrâng vederea către zona trei sferturi spate.