Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 – review

31/05/2018

Cu actuala generație Ford Ranger m-am întâlnit prima oară în cadrul evenimentului de lansare din țara noastră. Atunci am avut șansa ca, alături de membrii echiperi Napoca Rally Academy, să testăm pe îndelete capacitățile off-road ale acestui pick-up.

Acum, la mai bine de doi ani distanță, am testat Ford Ranger în versiunea de echipare Wildtrak, cu motorizarea de 3.2 litri și transmisie automată. În esență asta este cea mai cea variantă de Ranger pe care o poți comanda.

Specificații pentru Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6

Specificatii Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6

Design exterior și interior

Nu știu câți dintre voi sunteți de acord cu mine, dar eu îl consider pe Ford Ranger Wildtrak cel mai arătos pick-up disponibil în țara noastră. Are dimensiunile caroseriei bine proporționate și propune un aspect masculin, partea față cu grila masivă inspiră putere. Când vine și în culoarea Pride Orange ajunge să atragă privirile celor din jur.

Diferențele dintre varianta Wildtrak și celelalte versiuni Ford Ranger stau în unele detalii, anumite elemente ale caroseriei ce aduc un design schimbat, sunt vopsite în alte culori sau chiar sunt disponibile exclusiv.

Jantele sunt pe 18 inch, au parte de un design special, la fel ca și pragurile, carcasele oglinzilor laterale, calandrul grilei și ornamentul ce înlocuiește roll bar-ul, care propun o nuanță închisă. Avem inscripționări Wildtrak în mai multe locuri pe caroserie, totul spre a-i face pe toți conștienți că avem în față o versiune specială de Ranger.

Mașina de test a venit și cu rulou din aluminiu ce acoperă bena. Acest accesoriu opțional duce practic un Ford Ranger Wildtrak din zona pick-up mai aproape de zona SUV, întrucât capacitățile de transport au de suferit. Unele obiecte mai voluminoase ori mai lungi nu vor mai încăpea în benă, dar, pe de altă parte, bagajele vor fi ferite de ochii curioșilor și vor fi protejate în fața unui potențial furt sau a precipitațiilor. Totuși asta nu înseamnă că bena este transformată într-un adevărat portbagaj, căci anumite obiecte pot avea de suferit având în vedere că nu există capitonaj din mochetă, ci din plastic dur.

Îndepărtarea de zona utilitară este și mai evidentă în interior, acolo unde Ford Ranger Wildtrak te primește într-o ambianță departe de ceea ce așteptai de la un pick-up. Sincer, nu știu câți vor putea urca murdari, după o zi de muncă în condiții grele, în scaunele cu tapițerie specială, cu inserții de piele ecologică și cu material textil de culoare orange, cu logo-uri Wildtrak.

Materialele sunt în mare parte aceleași cu ale altor variante de Ford Ranger, doar că pe alocuri și-a făcut apariția și pielea ecologică cu cusături orange, în perfectă asortare cu nuanța caroseriei. Avem astfel de material pe tot bordul, în unele zone de pe fețele portierelor și pe cotiera centrală din față.

Alte elemente menite să individualizeze atmosfera interioară dintr-un Ford Ranger Wildtrak sunt reprezentate de ornamentele cromate fumurii ale gurilor de ventilație, material similiar cu cel al mânerelor interioare ale portierelor.

În rest, avem în cea mai mare parte plastic dur, nu tocmai plăcut la atingere. Rezistența în timp a fost probabil prioritară în aceste cazuri, pe de altă parte finisările ce lasă loc de mai bine nu au nicio scuză. Multe lufturi mai mult sau mai puțin evidente sunt peste tot, precum și muchii mai ascuțite față de cât ar trebui.

Ford Ranger Wildtrak se vrea mai pretențios la interior decât celelalte versiuni din gamă și în mare parte îi reușește. Nu pe de-a-ntregul, căci unii clienți pot fi dezamăgiți de calitatea anumitor plastice și de cea a îmbinărilor.

Scaunele față sunt confortabile, generos dimensionate și bine profilate, iar reglajul electric pe 8 direcții te asigură că vei găsi o poziție corectă la volan. Din păcate, reglajul volanului se face doar pe înălțime, nu și pe adâncime.

Bancheta spate este suficient de confortabilă pentru 3 pasageri adulți, doar spătarul ar fi putut avea o înclinare mai mare. Spațiu este din belșug, mai ales pe înălțime, cu toate că unii ar putea crede, având în vedere dimensiunile exterioare, că vor găsi mai mult loc înăuntru. Aceștia probabil nu înțeleg pe deplin scopul principal al unui pick-up.

Spătarul banchetei poate fi rabatat dintr-o singură bucată, în spatele lui fiind un mic spațiu de depozitare. Șezutul poate fi ridicat, sub el fiind două spații în care poți amplasa trusa sanitară, triunghiurile reflectorizante sau alte astfel de obiecte necesare în mașină.

Bena este cea pentru care majoritatea cumpărătorilor aleg un vehicul precum Ford Ranger. În cazul mașinii de test, așa cum am spus deja, bena a venit cu acoperitoare din aluminiu. Aceasta este sub formă de rulou, poate fi închisă sau deschisă complet, fără trepte intermediare.

Ocupă destul de mult spațiu din volumul total al benei, iar cine alege un astfel de echipament trebuie să înțeleagă că astfel capacitatea de transport va fi diminuată.

Nu mi-a plăcut că haionul benei nu este integrat în sistemul de închidere centralizată al mașinii. Doar manual poți încuia/descuia haionul benei, cu cheia ce intră și în contact. De încuierea ruloului de aluminiu se ocupă o cheie separată.

Motor și cutie de viteze

Ford Ranger Wildtrak poate fi ales în orice combinație de motor și cutie de viteze disponibile și pe celelalte versiuni. Nu poți alege Wildtrak în varianta de caroserie Regular CAB (Single CAB), ci doar în RAP CAB și Double CAB.

Noi am avut la dispoziție un Ford Ranger Wildtrak Double CAB cu motorizarea cea mai puternică, la pachet cu tracțiune 4×4 și cutie automată cu 6 trepte.

Motorul de 3198 cmc cu 5 cilindri dispuși în linie dezvoltă o putere maximă de 200 CP la 3000 rpm și un cuplu de 470 Nm între 1500 și 2750 rpm. Este foarte rafinat în funcționare, mult mai silențios decât te-ai aștepta, dar asta și din cauza antifonării bune a lui Ford Ranger Wildtrak. Doar în sarcină și când accelerația este serios apăsată se face auzit mai grav în habitaclu, în rest toarce liniștit sub capotă.

Dezvoltarea puterii este liniară, cuplul se simte prezent chiar de la turația de ralanti, fix așa cum te aștepti de la un pick-up cu motor de 3.2 litri. Așa cum poate bănuiți deja după analiza fișei tehnice, peste 3000 rpm motorul își pierde din avânt.

Cutia automată pune la bătaie 6 trepte. Avem de-a face cu o transmisie clasică, cu convertizor de cuplu, ce schimbă treptele lent și nici la kick-down nu reacționează deloc prompt. Este cu siguranță una de concepție veche, verificată în timp, ce pune în prim-plan fiabilitatea, lăsând performanțele la urmă.

Schimbarea treptelor se face greoi, uneori cu mici șocuri, iar etajarea nu este nici ea cea mai intens studiată. Ai posibilitatea de a trece în modul manual, dar și aici reacționează întârziat la comenzi și produce șocuri la schimbare.

Există mod 4X4 Low, când transmisia cuplează reductorul, iar treptele au un raport de demultiplicare schimbat de la 1:1 la 2.48:1. Modul 4×4 Low este de preferat a fi utilizat când mașina este încărcată către sarcina maximă și se parcurge un traseu ce necesită viteze reduse de deplasare, precum urcarea în rampă.

Ținută de drum, performanțe și consum

De la ținuta de drum a unui pick-up nu trebuie să ai așteptări prea mari. Când puntea spate este una de tip rigidă, cu arcuri lamelare, folosită pentru a se putea atinge masa totală maximă de 3.2 tone, nu poți obține o dinamică ori un confort prea ridicate.

Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 reușește totuși să ofere un nivel de confort pe care cu greu l-aș fi putut asocia cu un pick-up. Pe scaunele față chiar nu sunt probleme indiferent de calitatea drumului și nici pe bancheta spate nu pot spune că trecerea prin gropile medii sau mari reprezintă o totrtură.

În curbe trebuie să reduci viteza, căci centrul de greutate ridicat, tipul suspensiei și masa mașinii nu te pot ajuta să parcugi prea rapid fiecare viraj. Direcția nu-ți oferă nici cel mai mic feedback, fiind foarte puternic asistată la viteze mici, bine pentru traseele off-road, și ceva mai grea la viteze extraurbane. Oricum ar fi, volanul pare desprins de roțile față.

În afara drumurilor amenajate, un Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 ce a fost echipat opțional și cu pachetul Off-Road (include diferențial spate blocabil) se descurcă mai mult decât onorabil. Odată cuplat modul 4×4, diferențialul central este blocat în proporție de 50:50, iar când îl blochezi și pe cel spate nu te mai poate opri mai nimic.

Garda la sol este suficient de înaltă (229 mm), la fel ca unghiurile de atac și de fugă, ambele de 28 de grade. Adâncimea maximă a vadului de apă prin care poate trece Ford Ranger este de 0.8 metri. Mulți nici nu se vor gândi să treacă prin așa un vad de apă cu Wildtrak-ul lor.

Performanțele în materie de accelerație și viteză maximă nu sunt direct proporționale cu cilindreea motorului. Logic, fiindcă vorbim despre o autoutilitară. Cei 200 CP nu pot urni mașina de 2.3 tone la gol de la 0 la 100 km/h mai repede de 10.6 secunde. Nici reprizele nu sunt spectaculoase, chiar dacă cuplul îl simți prezent tot timpul. Cutia de viteze penalizează mult performanțele în materie de accelerație.

Viteza maximă nu este impresionantă, dar nici nu s-a vrut asta. 175 km/h îi văd suficienți și pentru alte tipuri de mașini, darămite pentru un pick-up. De reținut că până la 120 – 130 km/h Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 este suficient de stabil în linie dreaptă, mai departe de atât nu mai simți aceeași siguranță.

Consum mediu Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6

Consumul real este rezonabil, zic eu. După mai bine de 400 km rulați în mai toate condițiile, am obținut o cifră medie de 10.2 l/100 km. Pentru un motor de 3.2 litri ce trebuie să care o caroserie de 2.3 tone este bine. Mai ales dacă ne amintim și de cutia automată deloc eficientă, dar, cel mai probabil, foarte fiabilă.

Pentru a respecta normele de poluare Euro VI, Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 folosește aditiv AdBlue. Astfel, noxele sunt ținute mai bine sub control, dar asta aduce un cost suplimentar pentru utilizator, care, pe lângă alimentarea cu motorină, trebuie să țină cont și de umplerea periodică a rezervorului AdBlue.

Tehnologie și siguranță

Puțini sunt cei ce se așteaptă să găsească multă tehnologie la bordul unui pick-up. În cazul Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 ai parte nu numai de un sistem de infotainment de ultimă generație, ci și de multiple sisteme de asistență a șoferului.

SYNC 3 cu ecran tactil de 8 inch este același pe care-l găsești și la alte modele Ford. Rulează mai tot timpul destul de fluent, chiar dacă nu perfect. Lag-ul își face simțită prezența uneori, iar timpii de așteptare la accesarea anumitor funcții sunt cam lungi.

Una peste alta, SYNC 3 pe Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 se comportă decent, are aceeași interfață simplă, intuitivă, dar nu atât de spectaculoasă, modernă. În schimb, pune la dispoziția utilizatorului două porturi USB, slot de card SD și este compatibil Apple Car Play și Android Auto.

Galerie de imagini cu interfața SYNC 3 de pe Ford Ranger Wildtrak 2018:

Panoul de bord folosește un indicator analogic pentru viteza de deplasare și două ecrane color. Cel din stânga poate afișa un turometru de tip analog, precum și informații de la computerul de bord. Tot aici poți face mai multe setări ale vehiculului, precum activarea sistemelor de asistență. Ecranul din dreapta afișează 3 secțiuni: Entertainment, Navigation și Phone.

Galerie cu capturi de ecran din tabloul de bord al lui Ford Ranger Wildtrak 2018:

Din punct de vedere al echipamentelor standard, Ford Ranger Wildtrak se prezintă bine la raport. Avem, dintre cele mai importante dotări, aer condiționat automat pe două zone, cameră video spate, senzori de parcare față și spate, senzori de lumină și de ploaie, computer de bord, geamuri electrice față și spate, oglinzi exterioare reglabile, rabatabile și încălzite electric, scaune față, parbriz și duze spălare parbriz încălzite, scaune față reglabile electric, tapițerie specială Wildtrak (mixtă, textil + piele), partea superioară a bordului îmbrăcată în piele cu cusături portocalii, iluminare ambientală, jante aliaj cu design special pe 18 inch, anvelope 265/60, sistem de infotainment SYNC 3 cu ecran tactil de 8 inch și 6 difuzoare, CD, Bluetooth, conexiune USB /iPod/SD card, navigație ș.a.

Lista de echipamente opționale a fost destul de scurtă și a inclus acoperire spațiu marfă rulabil – 2023 euro, cârlig de remorcare – 297 euro, pachet OFF-ROAD (diferențial spate blocabil și protecție parțială motor) – 773 euro și priză de 230V/150W  – 59 euro.

Pe partea de siguranță, Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 vine cu o echipare standard extrem de cuprinzătoare: airbaguri frontale și laterale pasageri față, airbaguri cortină față și spate, airbag genunchi șofer, prinderi ISOFIX scaune laterale spate, coloană direcție deformabilă la impact, sistem de frânare hidraulic vacuum servo-asistat, cu distribuție variabilă a forței de frânare, frânare asistată în viraje, sistem electronic al stabilității (ESP), ABS, sistem de asistență la frânarea de urgență (EBA), sistem de control al forței de frânare prin motor (EDC), sistem de asistență la coborârea pantelor (HDC), plecare asistată în rampă (HLA), prevenirea răsturnării laterale (TSA), sistem de control al balansării remorcii (ROM), sistem de control al distribuției greutății (LAC), sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, pilot automat adaptiv, sistem de avertizare cu menținere a benzii de rulare, sistem de avertizare la impactul frontal, fază lungă automată, indicatori avertizare pentru presiune ulei, apă în ulei, contact/alternator, lipsă frâne, lipsă airbag-uri, indicator alunecare roată ș.a.

Preț

Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 – începând de la 44.590 euro cu TVA. Un model echipat precum cel prezentat aici ajunge la 48.293 euro cu TVA. Promoțiile actuale, valabile la data publicării review-ului, taie 10.141 euro cu TVA din prețul de listă și astfel o mașina precum cea din test ar putea fi cumpărată cu 38.152 euro cu TVA.

Concluzii

Ford Ranger Wildtrak este un pick-up ce vrea să atragă clienții prin aspectul său ce include elemente de design diferite față de alte versiuni și prin multitudinea de echipamente standard și opționale disponibile. Comportamentul său pe asfalt nu este atât de ”utilitar”, iar în interior ești primit într-o ambianță ce nu face trimitere directă către vehiculele comerciale.

Însă tocmai acestea sunt lucrurile care pe mine mă fac să nu înțeleg cine și-ar putea dori o astfel de mașină. Nici utilitară nu este pe deplin, dar nici un SUV confortabil cu valențe de mașină de familie nu este.

Se descurcă extrem de bine în off-road, dar câți vor trece o așa mașină prin cele mai grele încercări?

Bena acoperită nu este un portbagaj capitonat cu mochetă în care să transporți lucruri ceva mai prețioase, iar ruloul ocupă din spațiul în care poți pune obiecte voluminoase sau ceva mai lungi.

Și lista cu compromisuri mai mici sau mai mari ce trebuiesc făcute când alegi un Ford Ranger Wildtrak mai poate continua puțin. Cert este că dacă eu nu înțeleg care este profilul cumpărătorului unei astfel de mașini, nu înseamnă că el nu există.

Cei ce-și doresc un Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi 200CP AT6 pot analiza cele mai importante puncte pro și contra, așa cum le-am găsit eu:

PRO

  • motor rafinat și silențios, ce trage bine de la cele mai joase turații;
  • foarte multe echipamente standard, atât de confort, cât mai ales de asistență și siguranță;
  • capabilități foarte bune în off-road, cu mod 4×4 Low pentru transmisie, diferențial spate blocabil, ESP decuplabil și multiple sisteme de asistență în condiții dificile de rulare – EDC, HDC, HLA, TSA, ROM, LAC (vezi capitolul siguranță);
  • capacități bune de încărcare și tractare (sarcină utilă peste o tonă, până la 3.5 tone masă maximă tractată cu sistem de frânare, până la 6 tone masă maximă a ansamblului);
  • interior ce pare mai degrabă de autoturism decât de pick-up.

CONTRA

  • cutia automată schimbă lent, reacționează întârziat la kick-down și penalizează mult performanțele și consumul;
  • ruloul de aluminiu ce acoperă bena nu o transformă neapărat într-un portbagaj adevărat și ocupă cam mult din spațiul destinat transportării obiectelor voluminoase;
  • chiar dacă vorbim despre un pick-up, mi-ar fi plăcut totuși un cât de mic feedback din partea direcției, ce pare total artificială;
  • haionul benei are încuiere/descuiere manuală (cu cheia de contact) și nu integrată în sistemul de închidere centralizată din telecomandă.
Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.