Ford propune ediția specială Vignale pe tot mai multe modele din portofoliul său. Am testat deja Mondeo Hybrid cu această echipare, dar îl poți alege și pe Kuga, Edge sau noul Fiesta cu tratament specific Vignale.

Astăzi însă vom vedea ce ne poate oferi un MPV – Multi Propose Vehicle, ce-și dorește să atragă familiștii cu pretenții. Pentru ei Ford a creat S-Max Vignale, care promite mai mult rafinament, dotări speciale și un pachet întreg de servicii la pachet.

De ce a ales compania americană să introducă pe o mașină de famile o echipare premium? Fiindcă, dacă am reținut bine în cadrul unui evenimet de prezentare, jumătate din clienții de S-Max sunt foști proprietari de automobile premium. Dintre aceștia, 90% alegeau un S-Max în varianta de echipare de vârf și bifau în plus mai multe pachete opționale. Așadar, acestora se pare că li se potrivește de minune un Ford S-Max Vignale.

Specificații pentru Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 210 CP Powershift

Specificatii Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 210 CP Powershift

Design exterior și interior

Fiindcă Vignale reprezintă în esență o echipare și nu neapărat o nouă mașină, un astfel de Ford S-Max va semăna destul de tare cu versiunea de bază. Chiar și așa sunt destule elemente la exterior care fac diferența și care ies ușor în evidență.

În primul rând vedem multe elemente cromate, începând de la bara frontală, în jurul proiectoarelor de ceață și al grilei hexagonale, mergând pe laterale, la baza portierelor și pe ramele geamurilor, până în spate, unde sigla Vignale stă mândră în centrul haionului. Toate aceste elemente nu rămân banale mai ales atunci când culoarea exterioară a mașinii este neagră, precum cea a exemplarului de test.

Cel mai tare cred că privirile erau atrase totuși de jantele mari, pe 19 inch, cromate. Acestea păreau a fi unele after market, sclipeau în funcție de cum erau iluminate și reușeau să creeze o imagine dinamică unei mașini de familie frumos desenate.

Fiindcă vorbim despre un MPV, cel mai mult contează interiorul. Când avem de-a face cu o ediție specială, atunci trebuie clar să ne concentrăm asupra modului în care ne simțim înăuntru.

În primul rând observăm patru portiere de mari dimensiuni, care se deschid larg și care le permit pasagerilor un acces facil și comod. Apoi iei loc pe scaunele față mari, bine configurate, sau pe bancheta spate compusă din trei segmente individuale, egale. Fiecare dintre ele poate fi reglat pe direcția înainte-înapoi, iar spătarul poate fi aplecat sub un anumit unghi.

Pe spatele scaunelor față sunt montate măsuțe rabatabile cu suport de pahar pentru ca drumurile lungi să fie mai plăcute pentru pasagerii spate. Aceștia se bucură de un spațiu imens, pe orice direcție, iar plafonul panoramic ce se întinde și către locurile posterioare lasă multă lumină să intre și creează o atmosferă deschisă.

Pentru șofer și ocupantul locului dreapta față lucrurile stau cel puțin la fel de bine. Scaunele se reglează electric pe 10 direcții, sunt de tip MultiContur cu și mai multe reglaje disponibile în meniul SYNC 3 și chiar masaj cu trei intensități diferite.

Materialele folosite în interior sunt diferite față de un S-Max fără pretenții premium, însă nu peste tot. Avem capitonaje din piele pe fețele de uși, pe bord, pe consola centrală și pe cotieră. Tapițeria din piele a scaunelor are un model special, este perforată, iar cusăturile sunt atent lucrate.

Toate acestea crează o ambinață plăcută, însă mai există destule locuri ce meritau o atenție sporită. Mult plastic din zona centralei de infotainment și a comenzilor climatizării, precum și din locurile mai greu vizibile, a rămas de o calitate medie. Chiar și unele finisări puteau fi mai fine, unele asamblări mai exacte, cu toate că nu-i nimic de speriat. Trebuiau însă menționate, căci vom ajunge și la capitolul preț.

Sunt destul de multe spații de depozitare în interior, cel mai vast îl regăsim sub cotiera centrală, imensă este puțin spus. Tot cam prin aceeași zonă, în spatele cutiei de viteze, pe consola centrală, avem și două suporturi de pahar, ce se pot transofrma în suporturi de sticle de până la 1 litru. Deasupra ecranului de 8 inch al sistemului SYNC 3 mai avem un loc acoperit.

Un spațiu interesant amplasat este la baza consolei centralei, oarecum ascuns privirilor. Acolo poți depozita anumite lucruri care nu vrei să atragă atenția ”curioșilor”.

Portbagajul este de dimensiuni uriașe, măsoară 700 de litri în varianta cu 5 locuri, măsurat până la linia spătarelor scaunelor spate. Dacă decidem să îl umplem până la plafon vor trebui umpluți 1035 de litri. Rabatarea banchetei se face pe trei segmente egale, iar procesul se derulează automat de la 3 butoane separate din portbagaj.

Haionul se deschide și se închide electric, de la un buton din interior, de pe haion, din telecomandă sau doar dacă trecem cu piciorul pe sub bara spate, având cheia în buzunar.

Ford S-Max Vignale reușește să iasă în evidență față de un model nepretențios, cu unele elemente de design la exterior și cu materiale mai bune la inetrior. Ambianța creată induce un anume grad de confort, o senzație plăcută, dar mai există și scăpări la finisările de detaliu sau în cazul unor materiale plastice.

Motor și cutie de viteze

Sub capota față lucra în cazul exemplarului de test cel mai puternic diesel din oferta Ford S-Max Vignale. Vorbim despre un agregat cu 4 cilindri în linie, cu capacitatea de 1.997 cmc, care oferă o putere maximă de 210 CP la 3750 rpm și un cuplu de 450 Nm la 2000 rpm.

Este același motor pe care l-am întâlnit și la Ford Edge, cuplat la aceeași transmisie automată cu 6 rapoarte. În cazul S-Max nu avem tracțiune integrală, ci doar pe puntea față.

Motorul este unul extrem de rafinat, toarce liniștit încă de la turația de ralanti și nu deranjează printr-un zgomot necizelat nici la cele mai înalte rotații.

Izolarea fonică a interiorului este de excepție, mai nimic nu pătrunde în habitaclu. Nici de la motor, nici de la vânt sau de la pneuri și asta indiferent de viteza de deplasare. Chiar și când depășești limita pe autostradă cu mai bine de 30 km/h nu vei fi deranjat de nimic din exterior. Foarte bine la acest capitol.

Cei 210 CP ai motorului, dar mai ales cuplul imens de 450 Nm, reușesc să-i imprime lui Ford S-Max Vignale o dinamică mai mult decât acceptabilă. Pentru o mașină de familie nu ai nevoie de mai mult. Motorul se simte cel mai performant între turația de cuplu maxim și cea de putere maximă, adică de la 2000 la 3700 – 3800 rpm. Mai jos vei simți ușoare ezitări, iar mai sus de atât nu are rost să-l duci, căci se plafonează.

Cutia de viteze automată este una cu dublu ambreiaj, cunoscută la Ford ca Powershift. Lucrează lin, schimbă aproape imperceptibil și este bine reglată. Etajarea celor 6 trepte este corectă, cutia reușind să exploateze optim toate resursele motorului. De exemplu, la viteza de 130 km/h acul turometrului indică puțin peste 2000 rpm.

Foarte rar poți observa ezitări, în special la plecările bruște de pe loc sau când vrei să treci rapid din R în D, la o întoarcere din 3 manevre de exemplu.

În modul D, cutia încearcă să ofere o rulare cât se poate de confortabilă și de eficientă. Dacă vrei să rulezi ceva mai dinamic, atunci este clar nevoie să treci în modul S (Sport) când treptele sunt schimbate mai sus în ture, întotdeauna peste 2000 rpm sau chiar la mai mult de atât, în funcție de cât de tare este apăsată pedala de accelerația.

Ai posibilitatea și de a schimba manual treptele, în oricare dintre modurile D sau S. Trebuie doar să folosești padelele de pe volan. Cutia schimbă și în acest caz foarte repede și putem spune că ai mai mult control în acest fel.

Ținută de drum, performanțe și consum

A devenit deja o obișnuință ca la acest capitol să laud comportamentul rutier al oricărui automobil Ford pe care l-am testat. S-Max Vignale nu va face excepție.

Suspensia este extrem de bine reglată, reușind să fie suplă peste denivelări de orice fel, dar, în același timp, suficient de rigidă pentru a nu imprima mișcări ample ale caroseriei pe virajele atacate mai optimist.

Singurele ușoare dificultăți sunt observate în cazul denivelărilor mici, ca liniile de tramvai sau crăpăturile din asfalt. Oricum, absolut nimic de neiertat, probabil nici nu merita menționat. Această manifestare poate fi pusă pe seama jantelor pe 19 inch, încălțate cu anvelope 245/45.

Așa cum spuneam, motorul ce livrează 210 CP și 450 Nm reușește să se descurce decent cu masa mare a mașinii. Cele aproape 1.8 tone sunt duse până la 100 km/h cu start de pe loc în 8.8 secunde, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este una respectabilă, 218 km/h fiind mai mult decât are nevoie orice familist, chiar și unul ce se grăbește.

Ceasuri bord Ford S-Max Vignale

Consumul oficial de combustibil este greu de atins în traficul real. Cei 5.5 l/100 km s-au transformat în cazul meu, după circa 500 km rulați în mai toate condițiile, în 8.1 l/100 km. Diferența este destul de evidentă față de cifrele din fișa tehnică, dar nu aș numi consumul drept unul mare. Este normal ca o mașină de aproape 1.8 tone, cu o cutie automată, să nu fie cea mai economică. Mai mult, stilul meu de șofat nu a fost mai deloc axat pe economia de motorină. Dacă ești ceva mai atent poți scade consumul, zic eu, pe la un 7.5 l/100 km.

Tehnologie și siguranță

Ford S-Max Vignale reprezintă vârful de gamă al acestei serii. Așadar, inginerii trebuiau să pună tot ce aveau mai bun la data lansării, cele mai noi tehnologii.

Începem cu centrala de infotainment SYNC 3, o actualizare bine-venită a bătrânului SYNC 2. Am întâlnit-o prima dată pe Kuga facelift și pot să spun că a adus îmbunătățiri exact acolo unde era mare nevoie. Totul rulează acum mult mai fluent, fără lag în majoritatea timpului. Comenzile sunt preluate prompt, interfața este rapidă, chiar dacă nu avem tranziții spectaculoase între ecrane, meniuri.

S-a mizat pe o ergonomie bună, pe simplitate în operare, cu 6 scurtături mereu prezente la baza ecranului: Audio, Climate, Phone, Navigation, Apps și Settings.

Galerie de imagini din meniu SYNC 3 de pe Ford S-Max Vignale:

SYNC 3 controlează multe dintre funcțiile mașinii. În meniul Settings găsim nu mai puțin de 18 sub-meniuri ce-ți permit să ajustezi după preferințe setările pentru sunet, radio, telefon, aplicații, conectivitatea prin bluetooth și Wi-Fi, navigație, vehicul, controlul vocal (cu comenzi disponibile în limba engleză), preferințele pentru Apple CarPlay sau Android Auto (deocamdată destul de limitate ca funcționalitate în țara noastră), ecran, luminile ambientale sau scaunele MultiContur.

Dintre cele mai interesante sisteme prezente pe mașina de test o să menționez:

  • Pilotul automat adaptiv cu funcție Pre-Collision inclusă – menține o viteză constantă setată de șofer, frânează automat când se apropie de vehiculul din față, accelerează până la viteza stabilită inițial când schimbi banda sau mașina din față accelerează și ea. În combinație cu sistemul de menținere a benzii de rulare putem spune că eram în spatele volanului unei mașini autonome. Aceasta se menține singură pe banda de mers corespunzător marcată, însă nu pentru totdeauna. Ești avertizat să pui mâinile pe volan, altfel sistemul se dezactivează;
  • Camera frontală cu split view 180 – în cazul în care nu ești prea sigur asupra ceea ce se află în fața mașinii, poți activa camera frontală. Aceasta afișează imaginea în două moduri distincte, dintre care unul ce împarte ecranul în trei secțiuni, spre a oferi o perspectivă la 180 de grade:
  • Sistem Pre-Cillision Forward Collision – te avertizează atunci când crede că un impact frontal este iminent. În cazul în care șoferul nu reacționează intervine sistemul Emergency Braking care aplică automat frâna la capacitate maximă spre a evita sau măcar micșora consecințele unei coliziuni frontale.

Pe lângă sistemele de mai sus, pe Ford S-Max Vignale, în echiparea de serie, mai găsim (cele mai importante dotări): climatronic dual-zone, faruri adaptive cu tehnologie LED, pilot automat, sistem SYNC 3 cu display de 8 inch și 9 difuzoare, sistem de avertizare la depășirea beznii de rulare, sistem de recuoaștere a semnelor de circulație, sistem keyless entry, senzori de parcare față și spate, cameră video posterioară, ceasuri de bord cu display color de 10 inch, jante de aliaj pe 18 inch, scaune față tip sport cu încălzire ș.a.

Mașina de test a fost echipată suplimetar cu mai multe pachete, care conțin, printre altele, scaune față MultiContur, încălzite și ventilate, cu funcție de masaj, tapițerie piele perforată Salermo, plafon panoramic fix, pachet Vignale – SYNC 3 cu sistem audio Sony cu 12 difuzoare, voice control, haion acționat electric, keyless start, geamuri fumurii, jante aliaj pe 19 inch, sistem de parcare paral și perpendicular, camera frontală cu split view 180 grade; pilot automat adaptiv, sistem Pre-Collision, Emergency Braking ș.a.

Pe partea de siguranță, Ford S-Max Vignale adaugă sistemelor de siguranță activă de mai sus, pe cele tradiționale precum ABS, ESP, HLA (asistent urcare pantă), iar la siguranță pasivă găsim airbaguri frontale și laterale față, airbaguri tip cortină pentru față și spate, airbag genunchi șofer, centuri de siguranță cu sistem de pretensionare, sistem ISOFIX de fixare scaune copii pentru toate cele trei locuri spate, tetiere reglabile pe două direcții pentru toate locurile.

Preț

Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 210 CP Powershift – de la 41.100 euro cu TVA. Dacă adăugăm multitudinea de echipamente opționale disponibile pe exemplarul de test ajungem să depășim suma de 55.000 de euro cu TVA.

Concluzii

Românii nu preferă neapărat avantajele unui MPV, majoritatea aleg un SUV în detrimentul unei mașini ce a fost gândită în special pentru a satisface nevoile unei familii. Ba chiar acest trend se poate remarca și la nivelul țărilor dezvoltate, autoturismele tip SUV și crossover continuă să fie din ce în ce mai cerute.

Așa că ne putem întreba dacă un automobil precum Ford S-Max și, cu atât mai mult, unul Vignale mai are potențial pe o astfel de piață. Probabil că da, însă șansele de reușită sunt mult mai scăzute decât acum 10 – 12 ani.

Ford S-Max este un MPV ce a ajuns la maturitate, nu-i poți găsi puncte slabe evidente. Atunci când ai parte de cea mai tare echipare, una care aduce pe lângă echipamente exclusive și anumite servicii post-vânzare, este clar că experiența va fi una plăcută.

Ce ne facem însă cu prețul? Dacă inițial 41.100 de euro cu TVA nu pare chiar așa de mult pentru acest tip de mașină, după ce mai bifezi câteva opționale și ajungi la mai bine de 50.000 de euro, poți începe să ai îndoieli. Sau nu, depinde doar de cât de mult câștigi și cât de tare ai nevoie de un Ford S-Max Vignale.

Dacă îți permiți și vrei cel mai bun, mai echipat și mai exclusivist S-Max, atunci vei alege Vignale. Simplu, nu?

Principalele puncte pro și contra pentru Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 210 CP Powershift:

PRO

  • extrem de bine insonorizat, aproape niciun sunet nu pătrunde în habitaclu;
  • ansamblu motor-cutie de viteze ce pune accentul pe confort, însă face față bine și la sesiuni de șofat sportiv;
  • tren de rualre setat armonios, foarte confortabil și în același timp suficient de dinamic;
  • spațiu interior și portbagaj imense, modularitate bună;
  • suficient de multă tehnologie la bord, cu multe sisteme de siguranță activă.

CONTRA

  • unele finisări de la interior puteau fi mai atent lucrate, iar unele materiale mai bune calitativ, având în vedere prețul;
  • chiar dacă prețul de bază nu este imens, adăugarea unor opționale demne de o astfel de ediție adaugă chiar și peste 15.000 de euro la costul inițial.

Galerie de imagini cu Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 210 CP Powershift:

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.