La sfârşitul lunii trecute aflam că la presiunea mai multor ţări membre (printre care şi România), cât şi a industriei auto, Consiliul Uniunii Europene a decis ca normele de poluare Euro 7 să fie mult mai blânde comparativ cu propunerea Comisiei Europene din toamna anului trecut.
Conform noilor decizii, în cazul autoturismelor şi LCV-urilor nu vor exista modificări de limite ale emisiilor la ţeava de eşapament comparativ cu normele de poluare Euro 6. Vor exista însă ceva limite pentru emisiile non-eşapament, cum ar fi particulele generate de sistemele de frânare.
La puţin peste 2 săptămâni de la acest anunţ, 10 oraşe din Europa, printre care Paris, Roma şi Bruxelles, au înaintat o petiţie Parlamentului European prin care solicită acestuia ca normele de poluare Euro 7 să fie totuşi mai dure.
Primarii celor 10 oraşe consideră că deciziile luate în cadrul Consiliului Uniunii Europe la sfârşitul lunii trecute „reprezintă un pas înapoi și un eșec în ceea ce privește integrarea standardelor OMS privind calitatea aerului și emisiile autovehiculelor”. În aceeaşi petiţie primarii semnatari susţin că „în loc să îi forțeze pe acești constructori (de automobile) să se alinieze la un standard ambițios, Europa se pregătește să se alinieze la cererile și interesele lor.”
Observaţi cum asistăm la o dispută oarecum absurdă. Franţa este una dintre ţările ce contestă puternic normele Euro 7 în formatul propus de Comisia Europeană, dar Parisul are altă părere. Aceeaşi situaţie în cazul Italiei şi a Romei. Este greu să iei o decizie în contextul în care părerile sunt atât de împărţite.