Anul 2020 este unul pe care mulți dintre noi ne vom dori să-l uităm, în cele din urmă. Nu și Mazda, cel mai probabil, întrucât 2020 a marcat împlinirea a nu mai puțin de 100 de ani de la înființarea companiei nipone. Chiar dacă Mazda nu a fost de la bun început un constructor auto, nu putem nega că istoria mărcii a început acum 100 de ani.
Pentru a sărbători acest eveniment cum se cuvine, producătorul a introdus în gamă mai multe modele ediție aniversară, denumite sugestiv ”100th Anniversary”. Diferențele între versiunile ”normale” și aceste ediții aniversare constau în principal în anumite detalii de design și nu sunt deosebiri de natură tehnică ori de echipamente speciale.
Eu am testat la sfârșit de 2020 o Mazda 3 ce face parte din gama 100th Anniversary, ce a venit cu motorizarea Skyactiv-X180 și transmisie manuală.
Specificații pentru Mazda 3 2020 100th Anniversary Skyactiv-X180 M6
Material video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior plus acceleații 0 – 100, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h în diferite trepte de viteză:
Design exterior și interior
Gusturile nu se discută, așa că nu voi spune că actuala generație Mazda este așa și pe dincolo, ci voi afirma că mie mi se pare una dintre cele mai atrăgătoare mașini din clasa compactă, asta ca să nu zic direct cea mai atrăgătoare.
Designul este reușit din punctul meu de vedere. Este o combinație ideală de linii simple, fără muchii ori elemente ciudate, cu proporții ce nu respectă neapărat rețeta clasică. Raportul dintre suprafața din tablă și cea vitrată este printre cele mai mari din clasa compactă, iar asta ilustrează o imagine dinamică.
Silueta sportivă este subliniată și de alura de coupe a hatchback-ului în cinci portiere, cu geamurile spate ce urcă abrupt către plafon.
În ceea ce privește elementele unice de design ale ediției Mazda 3 2020 100th Anniversary, sunt câteva embleme și sigle la exterior, majoritatea într-o nuanță de roșu ce contrastează plăcut cu vopseaua caroseriei. Ediția aniversară vine doar în culoarea perlată alb Snow Flake, jantele pe 18 inch de culoare neagră au capacul central cu logo 100th Anniversary, iar emblema de pe aripa față completează lista cu elemente unice de la exterior ale acestei ediții.
Înăuntru, Mazda 3 2020 100th Anniversary te întâmpină într-o combinație cromatică cel puțin interesantă. Tapițeria din piele de pe scaune, într-o nuanță de roșu-maroniu, cumva nuanța coniac, se asortează la fix cu covorașele și podeaua în aceeași culoare și contrastează cu pielea albă de pe bord și de pe fețele de uși. Pe tetiere stă gravat logo-ul 100th Anniversary, la fel cum îl vedem și pe covorașe.
Ultimul, dar nu cel din urmă element de design exclusiv, se referă la gravura 100th Anniversary de pe port chei. Se pare că fiecare client ce cumpără oricare dintre modelele ediție aniversară 100 de ani primește odată cu mașina și un pachet unic de bun venit, ce conține o miniatură a primului autoturism Mazda – R360, și un album foto.
În rest, în interior aceeași ambianță pe care am apreciat-o când am testat prima dată cea de-a patra generație Mazda 3. Design unic, l-aș numi eu, cu zone de control clar definite și comenzi ușor de accesat, la îndemână.
Materialele și finisările sunt peste ceea ce găsești în zona de volum a clasei compacte. În partea superioară a bordului sau a fețelor de uși este doar spumă moale, piele ori metal, așa cum mai întâlnești doar în segmentul premium. Este adevărat că spre zonele mai greu vizibile apare și plastic mai puțin pretențios, dar senzația generală în Mazda 3 2020 este una de calitate înaltă.
Spațiul nu este neapărat o problemă majoră, dar cu siguranță Mazda 3 2020 nu este campioană la acest capitol. Nu-i neapărat înghesuială în această mașină, dar asta este senzația ce se creează din cauza geamurilor foarte înguste, ce limitează serios vizibilitatea către partea spate.
Scaunele față au un design plăcut, arată sportiv, cu o bună susținere laterală, dar în același timp sunt foarte confortabile și oferă reglaje ample pe orice direcție. În Mazda 3 2020 100th Anniversary reglajul scaunului șoferului este electric pe toate direcțiile și permite memorarea a două poziții.
În spate, așa cum am spus, spațiul este destul de limitat, însă poziția pe banchetă este confortabilă. Pe de altă parte, accesul este ceva mai greoi din cauza spatelui plonjat.
Portbagajul nu are un volum impresionant, este cumva la limita de jos a clasei compacte, gura de acces este îngustă și marginea de încărcare prea înaltă.
Motor și cutie de viteze
Am codus în premieră o Mazda cu motorul Skyactiv-X în cadrul evenimentului de lansare CX-30. Am oferit atunci primele impresii, dar și detalii despre acest motor. Tot pe Mazda CX-30 l-am testat pe Skyactiv-X180 și a doua oară.
Pe Mazda 3 2020 100th Anniversary acest motor apare așa cum îl știam deja. Este foarte rafinat, eu îl consider printre cele mai rafinate motoare cu patru cilindri în line din tot ce am condus. Sunetul este asemănător cu cel clasic 4 în linie, dar parcă este ușor mai gutural la anumite turații, pentru mine ceva mai plăcut.
În teorie, modul de funcționare al acestui motor ar trebui să ofere cuplu și consum demn de un diesel, dar performanțe de benzinar. În realitate, deși motorul trage destul de bine de la turații joase pentru un aspirat natural, aș spune că nu este nimic uimitor.
Motorul nu pare că oferă acei 224 Nm la 3000 rpm și nici cei 180 de CP la 6000 rpm. Nu îl simți atât de vivace, de prezent cum ai putea crede inițial. Vorbim despre un motor de 2 litri până la urmă, dar din spatele volanului nu pare chiar așa. Pe de altă parte, îmi place că este foarte liniar, nu are explozii de putere, deși îl simți ceva mai prezent de la 4000 – 4500 rpm în sus.
Modul se lucru SPCCI – Spark Plug Controlled Compression Ignition nu este evident în funcționare. Poți afla în care mod de lucru al motorului ești pe ecranul sistemului de infotainment. Practic, la turații joase, de până pe la 2000 rpm, motorul funcționează în ciclu normal, cu bujia care inițiază aprinderea. Apoi, de pe la 2000 până la circa 4000 – 4500 rpm, în funcție de sarcină, de obicei motorul trece pe modul când aprinderea amestecului carburant se face prin principiul de compresie, precum la un motor diesel. Din spatele volanului este foarte greu, dacă nu imposibil, să-ți dai seama în ce mod de lucru este motorul în fiecare moment, fără a-ți arunca ochii pe ecranul ce afișează această informație.
Cutia manuală cu șase rapoarte poate fi și ea responsabilă pentru modul în care simți mașina, în sensul că nu pare a avea 180 CP. Etajarea treptelor este prea lungă după părerea mea. Niște rapoarte mai scurte ar fi trasnformat mașina într-una mai dinamică, mai incisivă, cred eu.
Pe de altă parte, timoneria cutiei manuale este excelentă. Cursa schimbătorului este scurtă, cuplarea se face exact și fără efort, nu ai cum să greșești treapta. O adevărată plăcere să manevrezi această cutie manuală.
Ținută de drum, performanțe și consum
Orice Mazda este în general cunoscută pentru ținuta de drum ce pune accentul pe dinamică, pe sportivitate, pe implicarea șoferului, pe senzații în spatele volanului. Mazda 3 nu se dezice de această filozofie și reușește să fie una dintre cele mai plăcute la condus mașini din clasa compactă.
Suspensia este reglată destul de ferm, dar nu este cu adevărat rigidă. Pe drumuri prost asfaltate se poate dovedi obositoare după mai bine de o jumătate de oră, în special gropile scurte și ceva mai pronunțate sunt supărătoare.
Pe de altă parte, dacă rulezi pe un drum cu multe curbe și bine asfaltat, Mazda 3 2020 100th Anniversary este o încântare pentru șofer. Se așează bine pe orice tip de curbă, caroseria nu se înclină mult, ești tot timpul în control, iar pierderea aderenței vine mai târziu decât te-ai aștepta. Atunci când roțile pierd ușor din grip, nimic nu este surprinzător, nu ești luat prin surpindere de reacții violente ale mașinii. Apare o ușoară subvirare, iar uneori comportamentul este chiar neutru, mașina pleacă spre lateral cu totul. Repet, nimic care să te pună în dificultate, simți că ești mereu în control deplin.
Direcția este și ea dintre cele mai bune. Răspunde instant la cea mai scurtă comandă, este corect asistată și oferă mult feedback. Nu este greu să înțelegi ce se întâmplă cu roțile față indiferent de situație.
Performanțele nu sunt tocmai rele, pe hârtie. În fișa tehnică este afișată o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8.2 secunde. Nu-i deloc o valoare rea, dar în realitate mașina nu se simte cea mai sprintenă. Asta cu atât mai mult pe reprize, când ești nevoit să retrogradezi chiar două trepte spre a termina cât mai repede o depășire la vitezele din afara localităților.
Viteza maximă este cel puțin ok. Cei 216 km/h aș spune că sunt suficienți în trafic, nu cred că este vreodată nevoie să ajungi măcar aproape de această viteză. Nu știu cât de repede poate atinge Mazda 3 2020 100th Anniversary Skyactiv-X180 viteza maximă, fiindcă nu am încercat.
Consumul mediu dat de producător, după norma de testare WLTP este de 5.8 l/100 km, cu un minim de 5.0 și un maxim de 7.1 l/100 km, calculați după aceeași normă.
În realitate, după un parcurs ce a presupus mai toate tipurile de drumuri, cu autostradă, urban și extra urban, pe serpentine, singur în mașină sau cu doi pasageri, consumul mediu afișat de computerul de bord a fost de 6.7 l/100 km. Nu-i deloc un consum rău pentru această mașină, mai ales că nu am mers mai deloc la consum, ci absolut normal, ce-i drept și fără prea mari excese.
Tehnologie și siguranță
O Mazda 3 2020 100th Anniversary Skyactiv-X180 are la bază echiparea de top GT Plus, peste care sunt adăugate și toate pachetele de opțiuni – Sound Pack, Safety Pack și Luxury Pack. Ediția aniversară aduce suplimentar detaliile de design despre care am vorbit la capitolul dedicat. Așadar, mașina de test este una complet echipată, cu tot ce se poate pune suplimentar.
Centrala de infotainment de pe Mazda 3 2020 100th Anniversary este aceeași pe care am apreciat-o la ultimele modele ale constructorului nipon. Propune un ecran wide pe 8.8 inch și centru de comandă HMI (Human Machine Interface) în genul joystick-ului iDrive de la BMW.
Interfața este aerisită, logic strcucturată și, chiar dacă în unele meniuri sunt multe submeniuri, nu aș spune că te poți pierde prin ele. Răspunsul la comenzi este ok, totuși nimic nu se întâmplă chiar instant, cu toate că nu-i vorba despre lag. Pur și simplu, la orice comandă sistemul își ia cam jumătate de secundă până reacționează, deci te obișnuiești până la urmă cu acest comportament.
Galerie de imagini cu interfața sistemului de infotainment de pe Mazda 3 2020 100th Anniversary:
Fac din nou aceeași observație asupra tabloului de bord pe care am făcut-o și când am testat prima dată Mazda 3 sau Mazda CX-30. În centrul instrumentarului este un ecran TFT de 7 inch, care însă este foarte puțin personalizabil, iar informațiile afișate acolo sunt minime. În centrul vitezometrului puteau apărea informații diverse, configurabile, însă nu este cazul de așa ceva.
Din punct de vedere al dotărilor, spuneam că o Mazda 3 2020 100th Anniversary este complet echipată. Amintesc câteva dintre cele mai importante dotări, parte a versiunii GT Plus pe care ediția aniversară o are la bază, parte a pachetelor opționale, ce însă sunt standard incluse pe această mașină: jante aliaj 18 inch de culoare neagră, faruri, semnalizatoare și stopuri LED, sistem HUD cu laser, sistem infotainment cu navigație, ecran de 8.8 inch, suport Android Auto și Apple CarPlay, volan și scaune față încălzite, climatizare automată pe două zone, senzori de lumină, ploaie, de parcare față și spate, cameră video pentru marșarier, sistem de acces și pornire motor fără cheie, tapițerie piele roșie, scaun șofer cu reglaje electrice, cu memorie și pentru poziția HUD și a oglinzilor exterioare, sistem audio premium Bose cu 12 difuzoare ș.a.
Pe partea de siguranță, orice Mazda 3 2020 aduce standard 6 airbaguri (fronatale și laterale față, cortină față și spate), pilot automat adaptiv, sistem cu control automat fază lungă (HBC), sistem de alertare a atenției șoferului (DAA), sistem pentru monitorizarea unghiului mort al oglinzilor (BSM), asistență pentru menținerea benzii de circulație (LKA), asistent de frânare inteligent pentru oraș (SCBS), sistem de alertă la deplasarea în marșarier (RCTA), sistem alarmă efracție și sistem apelare urgență E-Call.
Pachetul Safety adaugă echipamente precum sistem monitorizare video la 360 de grade, sistem alertă trafic față (FCTA), sistem alertă trafic marșarier, sistem de alertă șofer cu cameră, asistent trafic și croazieră, asistent inteligent de frânare spate (SCBSr).
Actuala Mazda 3 a fost testată de Euro NCAP în 2019 cu echipamentele standard de siguranță și a obținut calificativul maxim de 5 stele, cu un scor excelent pentru protecția pasagerilor adulți – 98%. Pentru protecția copiilor a primit 87%, pentru pietoni 81%, iar pentru echipamentele de asistență 73%.
Preț
Mazda 3 2020 100th Anniversary Skyactiv-X 180 CP M6 – 29.280 de Euro cu TVA.
Concluzii
Mazda 3 este mașina ce vrea să te atragă de la prima privire. Este una dintre mașinile pe care dacă o alegi, o alegi cu inima și mai puțin cu creierul. Dacă ești tipul de șofer implicat, ce apreciază o ținută de drum sportivă, atunci vei fi și mai sigur atras de această compactă. Pare că toată mașina a fost concepută în special pentru cel de la volan, cu poziția de conducere ce pare a fi fost extrem de atent studiată. Pe de altă parte, pasagerii poate nu vor aprecia mereu suspensia ceva cam rigidă, spațiul cam restrâns de pe banchetă ori accesul greoi până acolo. Nici portbagajul nu-i dintre cele mai generoase.
Fie că vorbim de o ediție specială ori nu, Mazda 3 propune o construcție de calitate, cu materiale și finisări ce par cel puțin din clasa superioară. Iarăși, detalii ce vor să atingă latura emoțională a clientului.
În fine, nu cred că are rost să mai insist prea tare cu concluziile, sintetizez totul prin cele mai importante puncte pro și contra pentru Mazda 3 2020 100th Anniversary Skyactiv-X 180 CP M6 :
PRO
- design reușit, calitate înaltă a construcției, cu materiale și finisări demne de clasa premium;
- foarte plăcută la condus, ținută de drum sportivă, direcție excelent reglată, cutie de viteze ce se manevrează plăcut, cu o cursă scurtă a levierului și cuplare exactă a treptelor;
- scaune față confortabile, cu suport lateral optim, cu reglaje ample ce-i permit șoferului o poziție ideală de condus;
- multiple sisteme de siguranță și asistență direct în echiparea Standard;
- sistem de infotainment modern, cu meniuri structurate logic, ce rulează ok.
CONTRA
- motorul nu pare a oferi puterea și cuplul din fișa tehnică, mașina nu este pe atât de dinamică pe cât ți-ai dori;
- spațiu mic în spate, cu acces destul de dificil, capacitate redusă a portbagajului, prag înalt de încărcare pentru acesta;
- preț destul de ridicat pentru o compactă cu motor pe benzină și cutie manuală, fie ea și ediție specială.