Seria 5 reprezintă cel mai important model pentru constructorul bavarez, producția primei generații începând în 1973 în Dingolfing, în uzina unde acum se asamblează și bateriile pentru mașinile PHEV și BEV. Vorbim despre pachetele de baterii și nu despre celule.
Revenind la BMW Seria 5, astăzi a fost dezvăluită versiunea Touring a celei de-a opta generații. Noul break de clasă mare de la bavarezi ne-a fost prezentat de un inginer cu origini române, care a fost responsabil de proiect pe partea de grupuri motopropulsoare ale actualei Serii 5. Claudius Bogusch s-a născut la Câmpulung Moldovenesc în 1985, iar la vârsta de 7 ani s-a mutat alături de familie în Germania, la Plauen (Sachsen).
În 2004 a început studiile la Facultatea Politehnica din München, Secția Construcții masini. În 2009 s-a angajat la BMW unde s-a ocupat de motoarele pentru MINI şi BMW Seria 1. A lucrat în departamentul R&D (Cercetare și Dezvoltare) pentru motoare, inclusiv pentru V8-uri si V12-uri, până în 2015, când s-a transferat în China, unde a fost responsabil cu localizarea motoarelor ICE. Din 2019 s-a întors în Germania, unde a preluat proiectul de sisteme de propulsie pentru noul BMW Seria 5.
Claudius ne-a explicat că viziunea pentru noul Seria 5 este ca vânzările să fie împărțite în raport de 60% pentru cele echipate cu motoare ICE (cu ardere internă), 10% pentru Plug-In Hybrid, respectiv 30% pentru cele BEV (strict electrice).
În ceea ce privește gama de motorizări, toate sunt acum electrificate, fiind vorba despre trei astfel de trepte:
- Mild-Hybrid, care vin cu un motor electric integrat în cutia de viteze automată cu 8 rapoarte. Este vorba despre un motor ce generează 13 kW (cca 17 CP) și 200 Nm. Sistemele mild-hybrid vor fi prezente pe modelele 520d, 520i, 530i (care însă nu este disponibil în Europa), 530i xDrive și 540i xDrive (indisponibil în Europa). Din vară, pe piața din Europa va debuta și un motor diesel cu 6 cilindri în linie. Toate versiunile enumerate care fac parte din oferta europeană sunt compatibile cu actualele standarde Euro 6e, iar Claudius a ținut să precizeze că ele vor putea fi adaptate, cel mai probabil, și normelor Euro 7. Doar că, așa cum tot el a ținut să sublinieze, deocamdată normele Euro 7 nu sunt aprobate în forma finală, deci nimeni nu știe ce trebuie să adapteze…
- Plug-In Hybrid. Noutatea la aceste modele constă în faptul că pachetul de baterii este practic împărțit în două module conectate între ele. Acestea sunt dispuse simetric față de centrul longitudinal al mașinii, în așa fel încât să nu ocupe deloc din spațiul din habitaclu, din portbagaj sau din rezervorul de combustibil față de variantele Mild-Hybrid. Întrebat de ce nu există putere mai mare de încărcare pentru versiunile PHEV (maxim acum 7.4 kW pe AC, mai târziu se va putea și cu maxim 11 kW pe AC), Claudius a răspuns că nu există o logică de a încărca rapid un PHEV care oricum îți dă libertatea de a parcurge sute de km la rând, cu consum de benzină, ce-i drept. Adăugarea unui invertor care să permită încărcare DC rapidă la un PHEV se pare că nu face parte din planurile BMW pentru modelele PHEV.
- BEV – Battery Electric Vehicle. Practic, modelele full electrice. BMW i5, de exemplu, este identic ca design (poate doar mici detalii), dar și ca spațiu interior ori pentru bagaje cu oricare dintre celelalte variante Seria 5.
Foarte interesant este că BMW nu are în ofertă modele full hybrid. Tot Claudius ne-a spus și de ce se întâmplă asta și de ce nu vor avea nici de acum înainte. Pe scurt: pentru că BMW nu vede aceste soluții de propulsie ca fiind eficiente și pentru că eficiența motoarelor ICE ajutate de sisteme Mild-Hybrid este extrem de înaltă la BMW.
În ceea ce privește digitalizarea noului BMW Seria 5, Claudius ne-a prezentat câteva cifre care arată nivelul la care au ajuns modelele BMW. Peste 20 de milioane de vehicule BMW sunt conectate în BMW cloud la nivel mondial, iar peste 5 milioane permit upgrade-uri de software de tip OTA, de la distanță. Nu vorbim doar despre simple update-uri ale sistemului de infotainment, ci de upgrade de firmware pentru orice componentă controlată de un ECU – motor, cutie de viteze, tren de rulare etc.
Acum, să spunem câteva cuvinte chiar despre BMW Seria 5 Touring, vedeta de azi.
În țara noastră vor fi disponibile inițial patru variante: 520d Touring (197 CP / 400 Nm) – 63.308 Euro, 520d xDrive Touring (197 CP / 400 Nm) – 65.867 Eur, i5 eDrive 40 Touring (340 CP / 430 Nm) – 72.174 Eur și i5 M60 xDrive Touring (601 CP / 820 Nm) – 101.626 Eur. Vor urma 530e Touring, 530e xDrive Touring și 540d xDrive Touring (din vara lui 2024).
Noul BMW SEria 5 Touring a ajuns acum la cea de-a șasea generație, iar platforma extrem de flexibilă permite ca toate versiunile să poată fi produse în aceeași uzină, cea din Dingolfing.
Dimensiunile noului Seria 5 Touring sunt evident mai mari decât ale generației precedente: +97 mm în lungime (5060 mm), +32 în lățime (1900 mm) și +17 mm în înălțime (1515 mm). De asemenea, ampatamentul a crescut cu 20 mm, până la 2995 mm.
Personalizarea va fi cea mai extinsă din istoria Seriei 5 Touring, pentru prima dată fiind disponibile pachetele M Sport Package Pro și M Carbon Exterior Package.
Cele mai importante tehnologii prezente pe noul BMW Seria 5 Touring sunt:
- Highway Assistant, care funcționează la viteze de până la 130 km/h (nivel de autonomie 2+, preia complet comenzile volanului, ale accelerației și frânei, șoferul nu trebuie nici să aibă mâinile pe volan, dar trebuie să fie atent la drum – o cameră analizează asta și emite avertizări). Include Active Lane Chang Assistant cu activare „din ochi” – practic, doar privești în oglinda retrovizoare laterală, iar dacă banda este liberă, mașină schimbă conform;
- Parking Assistant Professional – permite controlul mașinii de pe smartphone pe o distanță de până la 200 metri;
- iDrive 8.5 cu Personal Assistant avansat, in-car gaming prin platforma AirConsole și video streaming pe Control Display cu YouTube și aplicația Video;
- Conectivitate 5G ce permite integrarea în mașină prin eSIM a numărului personal de telefon.
Chiar dacă românii nu sunt cei mai mari fani ai caroseriilor break, în Europa de Vest această variantă este preferată de circa jumătate dintre clienți, în timp ce în Germania procentul trece de 60%. Așadar, cu astfel de cifre de partea sa și pe cât de promițător sună de pe acum totul pentru el, noul BMW Seria 5 Touring va avea cu siguranță succesul scontat.